Gjest fotballflue Skrevet 15. august 2014 #41 Skrevet 15. august 2014 Kaster de selvfølgelig ikke i do! Det fikk jeg streng beskjed om da jeg var 13 år, fra pappa (av alle), at jeg ikke måtte gjøre trodde alle voksne mennesker visste at man ikke skulle kaste sånt i toalettet.
Gjest _LilleMy Skrevet 15. august 2014 #42 Skrevet 15. august 2014 Aldri. Det eneste jeg kaster i do er toalettpapir. Pakker tampongen inn i papir og hiver den i søppelet. Det er ikke verre enn å ta ut søppelet oftere når man har mensen.
Zzyzx Skrevet 15. august 2014 #43 Skrevet 15. august 2014 Hehe, her er det mye tillært uvitenhet ute og går. Herlighet folkens, lær dere hva tamponger er laget av, så skjønner dere at det er bullshit at de ikke kan kastes i do. Kondomer etc. derimot....og ofte er det de som tetter, og folk tror det er tampongene. Anonymous poster hash: 00d2f...1ad Tamponger består av nokså tett sammenpakket bomull. De tampongene jeg har sett har vært av én relativt stor klump bomull, og det skal litt til for at den skal bli til mindre biter helt av seg selv. De ekspanderer også ganske kraftig, det er bare å legge en i et glass vann så ser man det selv. Så lurer jeg da på hvorfor dette skulle tilsi at det er greit å skylle dem ned i do. Det er ikke sikkert som banken at de tetter rørene, men sjansen er der, spesielt hvis det skylles ned mye som ikke hører hjemme i avløpet. Og selv om rørene ikke går tette, så skaper dette problemer for renseanleggene. Igjen, tamponger er laget av bomull, og bomull løser seg ikke opp og forsvinner slik som dopapir. Ellers er jo sånne som dette ganske greit: http://www.amazon.com/Scensibles-Personal-Disposal-Sanitary-Tampons/dp/B001PYQE78 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #44 Skrevet 15. august 2014 Tillater meg å legge ut en link til, denne gangen fra VG. Her er et sitat fra artikkelen :- Det oppstår mange akutte situasjoner hvor kloakk flommer over på grunn av tette rør, og kloakkpumper som stopper helt opp fordi den har sugd til seg en kjempestor ball med q-tips og våtservietter, sier Paulsen. Tamponger kan fint være en del av denne ballen. Les litt før du begynner å snakke om andres uvitenhet. (Ja, jeg jobber med vann og avløp, så jeg er over middels engasjert i dette ) Der tok du meg, gitt. Må jeg slutte å kaste de i do nå da, etter 18 år? Anonymous poster hash: 00d2f...1ad
Gjest Keikolina Skrevet 15. august 2014 #45 Skrevet 15. august 2014 Aldri kasta noe sånt i dass, er nesten redd for å drite oppi der.
nattsvermer Skrevet 15. august 2014 #46 Skrevet 15. august 2014 Der tok du meg, gitt. Må jeg slutte å kaste de i do nå da, etter 18 år? Anonymous poster hash: 00d2f...1ad Kan vel ikke svare noe annet enn at det syns jeg du skal gjøre 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #47 Skrevet 15. august 2014 Men alle eksemplene dere trekker fram, sier "Våtservietter", "Bleier", Bind" "q-tips". Det kaster man selvfølgelig ikke i do. Men tamponeger? Hva med Tampax, 100% nedbrytbart står det. Stemmer ikke det da? Jeg kaster alltid tampongene i do, ville aldri drømme om å kaste et bind. Anonymous poster hash: a10b7...f81 1
nattsvermer Skrevet 15. august 2014 #48 Skrevet 15. august 2014 Men alle eksemplene dere trekker fram, sier "Våtservietter", "Bleier", Bind" "q-tips". Det kaster man selvfølgelig ikke i do. Men tamponeger? Hva med Tampax, 100% nedbrytbart står det. Stemmer ikke det da? Jeg kaster alltid tampongene i do, ville aldri drømme om å kaste et bind. Anonymous poster hash: a10b7...f81 Selv om den er nedbrytbar, løser den seg ikke opp i vann umiddelbart. Dvs at den fraktes i avløpsvannet og kan skape problemer. Dersom den hadde blitt kastet i naturen, hadde den nok forsvunnet etter en tid. Det samme gjelder bomullspads og liknende. 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #49 Skrevet 15. august 2014 Men alle eksemplene dere trekker fram, sier "Våtservietter", "Bleier", Bind" "q-tips". Det kaster man selvfølgelig ikke i do. Men tamponeger? Hva med Tampax, 100% nedbrytbart står det. Stemmer ikke det da? Jeg kaster alltid tampongene i do, ville aldri drømme om å kaste et bind.Anonymous poster hash: a10b7...f81 Enig. Jeg har også kastet tamponger i do, men aldri i livet om jeg hadde kastet et bind i do. Tror faktisk jeg skal slutte med tamponger også, er jo helt krise om det blir tett.Anonymous poster hash: 27f5f...d92
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #50 Skrevet 15. august 2014 Nei aldri. Har aldri gjort det, det tetter jo selvfølgelig doen. I våres måtte borettslage spyle tanker pga at folk kaster sånt i do, flere fikk tilgriset badene sine. Trodde alle voksne visste dette! Anonymous poster hash: cbadd...00e
Gjest Nosoul Skrevet 15. august 2014 #51 Skrevet 15. august 2014 Har aldri gjort det og blir aldri å gjøre det heller. Er datter av en rørlegger, så han var snar med og advare meg den dagen jeg fikk mensen. Ingenting annet en dopapir skal i do..
nattsvermer Skrevet 15. august 2014 #52 Skrevet 15. august 2014 Når jeg først er i gang, kan jeg jo nevne at det står temmelig dårlig til med avløpsnettet her i landet mange steder. Noen ganger kan rør forskyve seg sånn at skjøtene står litt skjevt i forhold til hverandre og det blir en terskel. Der setter det seg skikkelig mye dritt, det skal jeg love dere! Jeg føler meg litt i dag 2
Zzyzx Skrevet 15. august 2014 #53 Skrevet 15. august 2014 Hva med Tampax, 100% nedbrytbart står det. Stemmer ikke det da?. Anonymous poster hash: a10b7...f81 Joda, det gjør det. Epler er 100% nedbrytbare, men jeg skyller ikke dem ned i do. Mange "plast"poser er laget av resirkulert materiale som er 100% nebrytbart, de går heller ikke i do. Selv våtservietter som er beregnet til å kaste i do løser seg opp såpass sent at det likevel ikke anbefales å kaste dem i do. 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #54 Skrevet 15. august 2014 Bare tosker som kaster sånt i dass. Tosker svømmer i sjøen, det er fysisk umulig for en To®sk å kaste tamponger i dass.Anonymous poster hash: fa0b6...7f8 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #55 Skrevet 15. august 2014 Jeg håper dere som sier ja til å skylle ned tamponger i do bor i eneboliger, og ikke i blokk - slik at om det eventuelt blir tett, så går det iallfall ikke utover naboene deres. Kun tiss, bæsj og toalettpapir som skylles ned i mitt toalett. Anonymous poster hash: bce0c...f0e 1
Gjest constance90 Skrevet 15. august 2014 #56 Skrevet 15. august 2014 Tosker svømmer i sjøen, det er fysisk umulig for en To®sk å kaste tamponger i dass.Anonymous poster hash: fa0b6...7f8 Haha løye din tosk!
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #57 Skrevet 15. august 2014 Jeg håper dere som sier ja til å skylle ned tamponger i do bor i eneboliger, og ikke i blokk - slik at om det eventuelt blir tett, så går det iallfall ikke utover naboene deres. Kun tiss, bæsj og toalettpapir som skylles ned i mitt toalett. Anonymous poster hash: bce0c...f0e og mensen?Anonymous poster hash: 27f5f...d92
Gjest constance90 Skrevet 15. august 2014 #58 Skrevet 15. august 2014 og mensen?Anonymous poster hash: 27f5f...d92 Nei det går i en pose under sengen! Duh! 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #59 Skrevet 15. august 2014 kunne ikke falt meg inn å kaste tamponger i do. hvordan kan det ha seg at noen ENDA ikke har fått med seg at sånt ikke skal i do? KUN væske, avføring og papir Anonymous poster hash: 18867...ccf 1
nattsvermer Skrevet 15. august 2014 #60 Skrevet 15. august 2014 Jeg håper dere som sier ja til å skylle ned tamponger i do bor i eneboliger, og ikke i blokk - slik at om det eventuelt blir tett, så går det iallfall ikke utover naboene deres. Kun tiss, bæsj og toalettpapir som skylles ned i mitt toalett. Anonymous poster hash: bce0c...f0e Fint du ikke kaster ting i do, men tenker det er greit om folk vet at det er ikke alltid propper oppstår lokalt. Det kan tette seg flere kilometer unna. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå