Gå til innhold

Hvordan ble katten din etter sterilisering/kastrering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei skikkelig kosejente til vanlig, snill og god <3 har lest at mange katter skifter personlighet etter sterilisering/kastrering, noen BLIR veldig kosete, men andre er ikke intr i oppmerksomhet.

Hvordan ble din? :):catmilk:

Anonymous poster hash: 4e77c...b72
Skrevet

Min var ikke så kosete fra før, men ble det i etterkant:)

Skrevet

Min hankatt var allerede spesielt kosete fra frø, samtidig som han elsket å være ute, ble kastrert tidlig nok, og han ble bare enda mer kosete og enda mer glad i å være ute :)

Ellers samme atferd som før. Lærte ham tidlig å stikke innom hjemme regelmessig langs hele dagen når han var ute lenge, og det fortsatt han med etter kastrering.

Jeg har ikke mye peiling på sånt, men tenker kanskje at de endrer atferd:

1- hvis det er en traumatisk opplevelse: da må de ikke føle at eieren er stresset på vei til dyreklinikken, du kan også be dyrlegen om å ringe deg så fort som hun er våknet etter operasjon.

2- hvis det gjøres litt seint

jeg har også hørt at hunkatter får mer smerter etter operasjonen, så da gjelder det kanskje å sørge for at noen er sammen med henne hele døgnet de to første dagene istedenfor å la henne alene hjemme med de smertene som hun ikke forstår hvor kommer fra :)

Anonymous poster hash: 400eb...19b
Skrevet

Men tror at de som regel skal være roligere etter kastrering/sterilisering. Gjøres det tidlig, er den såpass ung at dens atferd fremdeles vil kunne påvirkes av din, tenker jeg.

Anonymous poster hash: 400eb...19b
Skrevet

Hadde en hankatt som ble sær i puberteten og han fortsatte å være det hele livet ut. Jentepusene ble kastrert tidligere så de beholdt sin kosete væremåte.

Anonymous poster hash: 6efde...860

Skrevet

Hankatten min ble veldig nervøs/sky etter kastreringen. Han er bedre nå, men var fælt tideligere. Føltes som jeg hadde "mistet" katten.

Anonymous poster hash: 1db22...3de

Gjest Lille-pus
Skrevet

Ingen store endringer observert på noen av kattene jeg har delt livet med.

Liltt roligere har de blitt, noe som er ganske naturlig. Kosete var de før kastrering og det endret seg ikke.

Skrevet

Har hatt både hanner og hunner som er blitt kastrert og har ikke merket noe forskjell på noen av dem.

Pusina og søstra ble kastrert sammen. Ingen body, krage, bandasje eller noe som helst. De fikk en smertestillende før de forlot klinikken. Når de kom hjem la Pusina seg ved varmeovnen mens søstra la seg oppå kjøkkevifta. Når Pusina våknet, fant hun ut at hun også ville ligge på kjøkkevifta for det så tøft ut, så hun prøvde å hoppe opp. Det var ikke så vellykket..., så matmor måtte løfte henne opp.

Så der svinset jeg rundt og kokkelerte til meg og en venninne, med disse to oppå kjøkkevifta (de så helt utstoppet ut :fnise:). Jeg husker det som en vidunderlig rolig kveld, en herlig pause etter måneder med kattungeherjing, og jeg tok meg selv i et par ganger å ønske at... ja.. de bare hadde blitt liggende sånn pent oppå der liksom. :rodme:

Sent ut på kvelden våknet de imidlertid til, og da var det normal full rulle igjen i løpet av noen timer.. :pasha::pasha:

Skrevet

Mine katter har ikke skiftet personlighet etter at de ble kastrert. Har både kastrert når de var ungkatter og som voksne.

Men alle mine katter har skiftet adferd etterhvert som de har blitt eldre. Det er helt vanlig at katter blir roligere, ikke så lekne og opptatt av jakt og mer kosete jo eldre de blir.

Selvfølgelig mister jo hannkatten den maniske oppførselen de ofte får når de ser etter damer ;) de kan holde seg litt mer hjemme og de kan få et mindre revir.

På samme måte mister hunnkatten sin "løpetid adferd".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...