Gjest Anonymous Skrevet 2. juli 2004 #1 Skrevet 2. juli 2004 Jeg har et ganske dårlig ordforråd og lurer i den forbindelse på om det finnes en bok med "fremmedord"(det var den betegnelsen vi brukte på barneskolen) å få kjøpt i bokhandelen. Noen som vet? En 12 åring har jo bedre ordforråd enn meg :-( Det at jeg ser ut som om jeg er 5 år yngre enn jeg er, gjør ikke saken bedre..
Gjest Anonymous Skrevet 2. juli 2004 #2 Skrevet 2. juli 2004 finnes vel fremmedorbbøker hos de fleste bokhandlere?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 2. juli 2004 #3 Skrevet 2. juli 2004 Lese noe annet enn Se og Hør, så får du nok et bedre vokabular . Anbefaller Aftenposten
Gjest Madam Felle Skrevet 2. juli 2004 #4 Skrevet 2. juli 2004 Hva anser du som dårlig ordforråd? Å lære mange fremmedord er vel egentlig ikke rette veien å gå. Ville heller valgt å lese bøker.
aline Skrevet 2. juli 2004 #5 Skrevet 2. juli 2004 Dersom du har dårlig ordforråd og ikke forstår fremmedord du leser eller hører, så kan det være greit med en fremmedordbok sikkert. men ikke pugg den og gå ut å bruk fremmedord i hver setning du kommer med, det gir deg IKKE en god ordflyt og god kommunikasjonsevne!! Les bøker, diskuter gjerne både på nett og ellers (og når noen kommer med ord du ikke skjønner, slår du opp i fremmedordboka), så lærer du etterhvert hvordan du kan forbedre ordforrådet ditt. Men, du er ikke dum fordi du ikke kan alle fremmedordene, og det er mange som slenger rundt seg med dem mest for å "bevise" hvor smarte de er.... noe som for min del bare gir motsatt virkning! Lær deg det du trenger for å kunne kommunisere klart, tydelig, forståelig og meningsfyllt med akkurat det som trengs av fremmedord og annet.
Arkana Skrevet 2. juli 2004 #6 Skrevet 2. juli 2004 Les, les, les masse bøker! Helt fra jeg var 2 år (barnevakter måtte alltid påpeke hvilket vanvittig ordforråd jeg hadde) har jeg fått høre hvilket ordforråd jeg har. Og jeg har blitt lest for siden jeg var født, og fra jeg var 4 omtrent slukt bøker selv. Og å ha et stort ordforråd går ikke bare på å kunne fremmedord, det er mye mer enn som så. Det er som sagt bedre, og også mer interessant, å lese bøker enn å pugge fremmedord.
Ingeborg Skrevet 2. juli 2004 #7 Skrevet 2. juli 2004 Les' date= les, les masse bøker! Helt fra jeg var 2 år (barnevakter måtte alltid påpeke hvilket vanvittig ordforråd jeg hadde) har jeg fått høre hvilket ordforråd jeg har. Og jeg har blitt lest for siden jeg var født, og fra jeg var 4 omtrent slukt bøker selv. Og å ha et stort ordforråd går ikke bare på å kunne fremmedord, det er mye mer enn som så. Det er som sagt bedre, og også mer interessant, å lese bøker enn å pugge fremmedord. Fullstendig enig med Arkana. Les!!!
Gjest gjest1 Skrevet 2. juli 2004 #8 Skrevet 2. juli 2004 Les! Alt mulig, det er tingen. Hvis du ikke er vant til å lese går det sikkert litt trått i begynnelsen, men så blir det bare gøy. På biblioteket kan du låne div. tidsskrifter og magasiner. Det kan være begynnelsen på mange gode diskusjoner. Og dermed får du også brukt ditt nye ordforråd. Lykke til.
Gjest Anonymous Skrevet 2. juli 2004 #9 Skrevet 2. juli 2004 Takk for svar alle sammen! Får ta meg en tur på biblioteket over helga.
Dru Skrevet 2. juli 2004 #10 Skrevet 2. juli 2004 Fremmedordbok er ikke dumt i det hele tatt, nei. Jeg sleit når jeg begynte på universitetet, for det var så utrolig mange ord jeg ikke skjønte. Så første gangen jeg var hjemme igjen, stjal jeg mammas fremmedordbok. Og etter det har det gått greit.
Gjest Anonymous Skrevet 3. juli 2004 #11 Skrevet 3. juli 2004 Vet du, har møtt folk som har pugget fremmedord for å virke mere kunnskapsrik. Det blir feil. Det hjelper ikke med fremmedord om ordforrådet ditt er dårlig ellers. Synes det er finest da folk er seg selv. er det noe du selv føler? eller har noen sagt at du er dårlig? I tilfelle sier det mere om dem enn deg.
Gjest Virvel Skrevet 3. juli 2004 #12 Skrevet 3. juli 2004 Enig med de andre her: Les bøker! Det er den beste måten å utvikle ordforrådet ditt på. Prøv også å skrive litt for deg selv, noveller eller andre enkle småting, og øv deg på å variere språket ditt med andre ord enn du vanligvis bruker. En fremmedordbok kan være et godt hjelpemiddel, men sett deg for all del ikke ned og pugg den. :-) Alle bokhandler har ordbøker i drøssevis, det er bare å spørre etter en fremmedordbok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå