Berit Skrevet 15. august 2014 #1 Skrevet 15. august 2014 Har et stykke tomt nedenfor huset hvor det er høye trær. Min mann og jeg liker godt trærne som bidrar til fin natur og god luft. Trærne står nærmere huset til naboen enn oss, men det står likevel ikke veldig tett til naboen. De har en liten vei mellom. De synes at trærne gjør det mørkt. I flere år har de spurt oss om vi ikke kan ta ned noen av trærne. Vi har ikke villet det, men ifjor tok vi ned 5 trær. Det var min mann som gjorde det. Det ble naboen veldig glad for, men sa også at de håpet på at vi tok enda flere neste år. De kommer stadig innpå det hvis vi treffes tilfeldig på veien og småprater. Det er irriterende. Særlig min mann synes det er kjempe irriterende, og kanskje nettopp fordi naboen maser sånn, har han enda mindre lyst til å felle trær. Det hadde uansett kun vært for naboens del at vi hadde tatt ned trær. En gang sa jeg ja til naboen at de kunne fjerne og beskjære noen av trærne. Da jeg sa det til minn mann ble han skikkelig sur, mest på de, men også på meg. En utrolig lei situasjon. Jeg hater nabokonflikter, og hatet reaksjonen til min mann. Tomten står på mitt navn og noe jeg har arvet, så det er jo tross alt jeg som bestemmer. Kan egentlig ikke huske hva det ble til. Mulig de beskar noe. I år kom naboen på døren mens bare jeg var hjemme (tilfeldigvis?). De hadde mistet tv signal på grunn av trærne, om de kunne få beskjære ned de høyeste trærne? Jeg var så innmari lei alt gnålet og alt om trærne, så jeg sa bare ja. Da min mann kom hjem senere, lot jeg være med å si det til han. Han hadde blitt sint og sur. I natt har jeg ikke sovet ordentlig da dette med min mann og trærne har plaget meg. Lurte egentlig på om jeg skulle la være å si det til han før trærne allerde var kuttet ned på. Men bør kanskje si det med en gang. Kvinne meg opp, og si at jeg har gitt tillatelse og ferdig med det. Hva ville du gjort?
Berit Skrevet 15. august 2014 Forfatter #2 Skrevet 15. august 2014 Ser at jeg skrev en m i ønsker i stedenfor en n. Går det ikke an å rette opp i overskriften?
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2014 #3 Skrevet 15. august 2014 Gi dem en beskjed om at det ikke blir revet ned flere trær. 11
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #4 Skrevet 15. august 2014 Hvis de nå har mistet TV-signalene syns jeg dere skal være litt medgjørlige. Du har jo også allerede sagt ja. Jeg ville bare kvinnet meg opp og sagt til mannen at jeg hadde sagt ja. Så syns jeg dere skal ta et møte med naboen og forsøke å komme til en endelig løsning begge kan leve med. Da slipper dere maset i fremtiden. Anonymous poster hash: 7e8c9...5ca 10
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #5 Skrevet 15. august 2014 For det første, kan det godt hende at naboen har rettslig grunn til å kreve trærne felt, men prøver å være hyggelig, uten å gå til sak. Dette er regulert i naboloven, og forklart godt her: http://www.abcnyheter.no/bolig/faktainnhold/090111/nar-traerne-star-naerme-tomten-din Fatter ikek hvorfor din mann blir sur hvis naboen tilbyr seg å sørge for å fjerne trærne, dette er jo et hyggelig tilbud og helt normal måte å gå frem på. Synes din mann er mer urimelig enn naboen her. Hvis du ikke har noen spesiell tilknytning til trærne, synes jeg du skal la naboen hugge dem ned. Du kan jo foreslå at han skal forestå beplantning av en hekk imellom tomtene isteden? Anonymous poster hash: 54336...68b 9
Gjest Groupon Skrevet 15. august 2014 #6 Skrevet 15. august 2014 Vi har stor tomt med mange trær som tar sjøutsikten til husene bak, samt skygger for naboene. Trærne er flotte å se på, og vi vil mer enn gjerne ha dem der! Sett i lys av hvilke ulemper det påfører naboene med disse trærne mot hvilke ulemper det har for oss, ser vi klart at disse bør fjernes! Vi har gjort det slik at naboene kan fjerne trærne men på egen regning, tomten skal også ryddes for røtter slik at ikke vi sitter igjen med et krater i hagen. Vi har også stilt krav om at trærne felles av et kyndig firma som har forsikringer i orden dersom skade på hus eller folk! Vet kalkulatorene går hos naboene og at de nok kommer til å ta noen men ikke alle, da det blir dyrt for dem. Men altså opp til dem- ta trærne men betal hva det koster og rydd opp! 13
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #7 Skrevet 15. august 2014 Jeg tror ikke dere selv hadde likt om naboen hadde høye trær som stenger for lys og TV-signaler heller. Fjern trærne, og plant noen lavere trær nærmere deres eget hus, så blir dere begge fornøyd. Anonymous poster hash: 64418...54c 11
Gjest Groupon Skrevet 15. august 2014 #8 Skrevet 15. august 2014 Enig! Jeg tror ikke dere selv hadde likt om naboen hadde høye trær som stenger for lys og TV-signaler heller. Fjern trærne, og plant noen lavere trær nærmere deres eget hus, så blir dere begge fornøyd.Anonymous poster hash: 64418...54c
Gjest gurimalla Skrevet 15. august 2014 #9 Skrevet 15. august 2014 Nabokrangel om trær kan bli skikkelig grisete. De kan kreve at dere kutter ned trær dersom de er til sjenanse for dem eks skygge på verandaen og mangel på tv signal (har de ikke kabel?). Dersom trærne ikke er spesielt viktige for dere, eks skjermer for innsyn eller at det er skikkelig gamle trær kan dere fort bli pålagt å beskjære eller hugge ned. Vi vet alt for lite om forholdene til å vite om de har en god sak eller ikke. Dere bør likevel forsøke å få til en god dialog med naboene om trærne. Det at mannen din blir så sint med en gang det blir snakk om dette er ikke noe godt tegn. 1
Berit Skrevet 15. august 2014 Forfatter #10 Skrevet 15. august 2014 Gi dem en beskjed om at det ikke blir revet ned flere trær. Synes ikke jeg kan det siden det nå har gått utover tv signalet. Men det er lagt ned fibernett her i området. Vi har tilkoblet tv til dette og har ikke parabol lenger, og det vet jeg at det er flere andre her som heller ikke har. Men selvfølgelig, det er jo opp til dem selv. Hvis de nå har mistet TV-signalene syns jeg dere skal være litt medgjørlige. Du har jo også allerede sagt ja. Jeg ville bare kvinnet meg opp og sagt til mannen at jeg hadde sagt ja. Så syns jeg dere skal ta et møte med naboen og forsøke å komme til en endelig løsning begge kan leve med. Da slipper dere maset i fremtiden.Anonymous poster hash: 7e8c9...5ca Det virker som det aldri blir en endelig løsning siden trærne alltid kommer til å vokse. Og fordi vi liker å ha trær. Var det opp til naboen vil fruen at vi skal fjerne alle trærne, kjøpe ny jord og plante fine blomster og grønne lave planter. Det vet jeg ligger mye arbeid i og holde, og er overhode ikke interessert i å gjøre det. Vi ser det ikke fra huset. Men jeg har sagt at det må hun gjerne gjøre hvis hun har lyst. Da lo hun liksom at det var nå ihvertfall ikke aktuelt.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2014 #11 Skrevet 15. august 2014 Synes ikke jeg kan det siden det nå har gått utover tv signalet. Men det er lagt ned fibernett her i området. Vi har tilkoblet tv til dette og har ikke parabol lenger, og det vet jeg at det er flere andre her som heller ikke har. Men selvfølgelig, det er jo opp til dem selv. Det er ikke rett at trær skal rives bare pga de der er late og ikke kobler opp til fibernettet. Det er gjort i ei håndvending det. 2
Berit Skrevet 15. august 2014 Forfatter #12 Skrevet 15. august 2014 For det første, kan det godt hende at naboen har rettslig grunn til å kreve trærne felt, men prøver å være hyggelig, uten å gå til sak. Dette er regulert i naboloven, og forklart godt her: http://www.abcnyheter.no/bolig/faktainnhold/090111/nar-traerne-star-naerme-tomten-din Fatter ikek hvorfor din mann blir sur hvis naboen tilbyr seg å sørge for å fjerne trærne, dette er jo et hyggelig tilbud og helt normal måte å gå frem på. Synes din mann er mer urimelig enn naboen her. Hvis du ikke har noen spesiell tilknytning til trærne, synes jeg du skal la naboen hugge dem ned. Du kan jo foreslå at han skal forestå beplantning av en hekk imellom tomtene isteden? Anonymous poster hash: 54336...68b Ja, de vil være hyggelige, men er i overkant masete, synes jeg. De har gitt oss skriv om lov om rettslige grunner for felling av trær. Min mann sier at det er vi som har loven på vår side. Naboen vil at vi skal plante noe der. Vi har null interesse av det, men de kan godt hvis de vil. Det har jeg sagt, men det vil de ikke. Jeg liker trær, men forstår godt naboen. Jeg synes naboen kan få beskjære ned, men min mann er sur og tverrr på dette. Hadde jeg bare tatt hensyn til meg selv, ville jeg ikke tatt vekk noe av trærne. Men synes naboen skal få gjøre det siden det er så ønskelig for dem.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #13 Skrevet 15. august 2014 De er masete fordi trærne har plaget dem i mange år. At dere mener dere har "rett til" å ha dem der selv om dere ikke har noen som helst bruk for dem er en helt vanlig grunn til langvarig nabokonflikt. "Bidrar til fin natur og god luft" er selvsagt bare sprøyt. Anonymous poster hash: 725d2...786 16
Gjest Coolaid Skrevet 15. august 2014 #14 Skrevet 15. august 2014 Meg, meg, meg og meg.....Det er faktisk lov å være en okay nabo som bryr seg om hvordan andre har det. Alle ønsker det lyst og trivelig, og tv signaler. Så lenge dette er en hyggelig forespørsel med bakgrunn i fornuft bør man ikke være så smålig at man ikke kan bidra til å gjøre det lyser og triveligere for naboen. Grunnen til at dere føler "mas" fra naboen er at dere har utsatt problemet og ikke gjort det som faktisk er riktig. Og ja, dere trenger ikke felle disse trærne, men det er lov å tenke på andres ve og vel i stedet for at "dere liker trærne". Dere må ingen ting. Men hvorfor er dere så egoistiske at dere ikke gjør denne jobbe skikkelig, lager det lyst og trivelig for naboen og gleder noen andre ? Ville du likt å ha det mørkt på din tomt ? Ville du likt å ha en nabo som deg selv ? Tenk på andre, gjør denne jobben skikkelig en gang for alle, naboen kan sikkert også være behjelpelig. Mest sannsynlig får du en stor takk eller en flaske vin fra naboen. Hater rett og slett sånn egoisme.
Berit Skrevet 15. august 2014 Forfatter #15 Skrevet 15. august 2014 Fatter ikek hvorfor din mann blir sur hvis naboen tilbyr seg å sørge for å fjerne trærne, dette er jo et hyggelig tilbud og helt normal måte å gå frem på. Synes din mann er mer urimelig... Anonymous poster hash: 54336...68b Stort sett enig i det. Har jo allerede nå gitt tillatelse, men ikke sagt det til mannen enda. Vet ikke om jeg orker å si det, men er vel like godt å bare si det.
Pinkee Skrevet 15. august 2014 #16 Skrevet 15. august 2014 Vi har stor tomt med mange trær som tar sjøutsikten til husene bak, samt skygger for naboene. Trærne er flotte å se på, og vi vil mer enn gjerne ha dem der! Sett i lys av hvilke ulemper det påfører naboene med disse trærne mot hvilke ulemper det har for oss, ser vi klart at disse bør fjernes! Vi har gjort det slik at naboene kan fjerne trærne men på egen regning, tomten skal også ryddes for røtter slik at ikke vi sitter igjen med et krater i hagen. Vi har også stilt krav om at trærne felles av et kyndig firma som har forsikringer i orden dersom skade på hus eller folk! Vet kalkulatorene går hos naboene og at de nok kommer til å ta noen men ikke alle, da det blir dyrt for dem. Men altså opp til dem- ta trærne men betal hva det koster og rydd opp! Her er en god nabo! Synes dette var en kjempeløsning. Skjønner at folk synes det er trasig at trær skal ødelegge, både lys og luftforholdene på egen tomt. Liker man trær, så kan man jo plante nye, og ta dem ned før dem blir til sjenanse. 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #17 Skrevet 15. august 2014 Helt ærlig, TS, så virker din mann som en egoist. Anonymous poster hash: 64418...54c 7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #18 Skrevet 15. august 2014 Hadde ikke du blitt "masete" om du ble oversett, og ikke ble hørt ? Mannen din er en egoistisk tulling. Fjern alle trærne. Du vil kjenne at det faktisk gir en god følelse av å slippe mas, samt gjøre noen andre glad. Ikke rart det er krig i verden. Se litt stort på det. Anonymous poster hash: 02a7a...113 3
Gjest Coolaid Skrevet 15. august 2014 #19 Skrevet 15. august 2014 Post bilde av trærne. Har veldig lyst å se dem
Gjest Coolaid Skrevet 15. august 2014 #20 Skrevet 15. august 2014 (endret) La forresten merke til i innlegget ditt at jo mer naboen spør, jo mindre har mannen din lyst å gjøre noe med det. Det sier mye om din mann. Han oppfører seg som en trassig guttunge som absolutt skal gjøre som han selv vil. "Maset" er forøvrig selvforskyldt. Endret 15. august 2014 av Coolaid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå