Gå til innhold

Farlig med mye stevia?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått dilla på naturell gresk yoghurt med stevia english toffee, spiser det flere ganger om dagen toppet med blåbær. En venninne påpekte at stevia kan være farlig, er dette sant?

Anonymous poster hash: 64df5...618
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har vel ikke blitt gjort så mye forskning på Stevia, men jeg tviler på at det er farligere enn vanlig sukker. Så lenge du spiser andre ting også så tror jeg du overlever :jepp:

Skrevet

Stevia er trygt i de studiene som er gjort. Du trenger ikke bekymre deg for det.

• Liker 2
Gjest Silverstream
Skrevet

Faktisk så har noen sagt at hjernen kan lures til å tro at stevia er sukker og vil behandle den på samme måte ....

Skrevet

Faktisk så har noen sagt at hjernen kan lures til å tro at stevia er sukker og vil behandle den på samme måte ....

Vil det si at det kan bli lagret mye fett i kroppen ved inntak av stevia, på samme måte som ved inntak av sukker?

Anonymous poster hash: 708b7...7d5

Gjest Silverstream
Skrevet

Vil det si at det kan bli lagret mye fett i kroppen ved inntak av stevia, på samme måte som ved inntak av sukker?

Anonymous poster hash: 708b7...7d5

Det er jeg ikke helt sikker på. Jeg vet ikke om det er sant da, men er noe jeg har hørt hvertfall.

Gjest Runforit
Skrevet

Vil det si at det kan bli lagret mye fett i kroppen ved inntak av stevia, på samme måte som ved inntak av sukker? Anonymous poster hash: 708b7...7d5

Bare tull. Kroppen kan ikke lagre noe som ikke inneholder kalorier.

Da kan man i teorien legge på seg av å puste inn oksygen også.

Du kan trygt spise Stevia.

• Liker 2
Skrevet

Bare tull. Kroppen kan ikke lagre noe som ikke inneholder kalorier.

Da kan man i teorien legge på seg av å puste inn oksygen også.

Du kan trygt spise Stevia.

Stevia er ikke kalorifritt, men søtsmaken er veldig konsentrert og derfor bruker man forsvinnende små mengder. Derfor er ikke energiinnholdet i søtningstoffet relevant.

Det er lansert teorier om at kunstig søtning (ikke spesifikt stevia) trigger samme belønningsenter som sukker. Det er gjort forsøk for å se om personer som bytter ut søtet brus med kunstig søtet brus spiser like mye søtsaker i måltidet, men de viser ikke noen tydelige resultater på at kunstig søtning gir samme respons.

Ganske vanskelig å teste uten at man lager en rekke kompliserte problemer for en selv. Energiinntak over tid er som oftest veldig stabilt selv om man fjerner enkelte ting fra kostholdet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...