Gå til innhold

Hun dro til vetrinæren og avlivet en frisk og fin katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poster denne innpå generelt forum, da jeg også synes dette gjelder synet på kjæledyr/ og dyr generelt også i mediadebatten.

Jeg har en bekjent/venninne som jeg også omgås mer med i familiesammenheng. Hun er sammen med en i nær familie av oss, og jeg og min mann har besøkt dem flere ganger.

Jeg er egentlig ikke så opptatt av dyr, men de har hatt en katt i nesten to år. Da vi besøkte dem sist, sa hun at hun hadde tenkt å avlive katten da hun var lei av den. Jeg trodde egentlig at hun tullet, da katten har fått svært mye oppmerksomhet og de har kjøpt inn mye utstyr til den, samt at de leier en leilighet der dyrehold er lov, leiligheten er på bakkeplan, og det var egentlig bare å slippen katten rett ut verandadøren eller ytterdøren.

Det var mye gris med katten, den ville ofte ut om natten (hannkatt), og den haddde vært i slåsskamp, så nå var hun lei. Jeg foreslo at kanskje noen andre kunne overta den: feks kunne det være lurt å legge ut en annonse på finn, der katten kunne gies bort med alt det flotte ekstrautstyret. Eller så sa jeg også at jeg kunne høre litt med min tante, som for øyeblikket ikke har katt. Hun argumenterte vel egentlig ikke imot noe av dette.

Men i dag, da jeg var innom i et helt annet ærend kunne hun fortelle at katten i var kjørt til vetrinæren og avlivet, og at hun hadde fått ganske mye penger igjen på allt katteutstyret på finn.no.

jeg ble litt forfjamset, tror hun så det...

men altså, jeg reagerer egentlig mest på at man tar så lett på å avlive ett dyr når man er lei av det.. Følte jeg fikk et helt annet syn på hele dama.

Nå er sannheten at jeg er vokst opp på gård, og har mange ganger opplevd at slaktebilen kommer, det er aldri noe hyggelig. Jeg er utrolig glad i dyr.

Jeg er oppvokst med hund, men aldri katt. Hundene hjemme, har vært både kjæledyr og bruksdyr (gjeterhunder/bordercolle). Når de er blitt gamle og slitne, har de fått slippe å lide. Men da har det alltid vært svært nøye gjennomtenkt, og ikke noe min foreldre har tatt lett på.

Hun er oppvokst i by, og kanskje har hun et helt annet forhold til katter? Hva vet jeg?

men altså på generelt grunnlag, hva mener dere om å avlive et helt friskt og fint kjæledyr?

selv ble jeg sint, for jeg mener at man iallefall burde prøvd å gi bort katten...

Anonymous poster hash: 190af...ccb
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et dyr er ikke en bruk og kast lege.... Faens kjerring. Beklager, det er det mest konstruktive jeg kan komme med.

/dyreelsker 26.

Anonymous poster hash: cbf4d...38f
  • Liker 15
Gjest Inggolf
Skrevet (endret)

:hakeslepp:

.... :grine: Nei dette her burde ikke ha vært mulig! Jeg trodde virkelig at veterinærene heller overlot dyrene til dyrebeskyttelsen eller likene når det kommer såpass ustabile og dumme mennesker inn for å avlivet dyret sitt!?

Endret av Noz
  • Liker 6
Skrevet

Ja, hva sier det egentlig om personligheten til folk som kan gjøre slik? Det er egentlig også litt det jeg lurer på. Så vidt jeg vet var hun jo ikke stygg mot katten mens den var i live?

Jeg vet at det "bare" var en katt, men samtidig, hva sier det om personligheten til folk som tydligvis eier så lite skrupler når det kommer til andre "forsvarsløse" individer?

hilsen trådstarter

• Liker 3
Skrevet

Noz..

Jeg trodde også vetrinærene anbefalte dyrebeskyttelsen. Prøvde faktisk å google litt, men finner ikke helt ut hva som er praksis...

Men kan bare hvem som helst vandre inn på et "hvilket" som helst vetrinærkontor og avlive et helt friskt og fint dyr, helt uten grunn??

• Liker 1
Skrevet

Avlive et kjæledyr du har valgt å skaffe deg fordi du er lei?? Jeg har en katt på snart 5, og det eneste som kunne fått meg til å avlive henne var at hun ble så syk at livet ble en lidelse for henne.

Folk som henne er et perfekt eksempel på folk som virkelig ikke burde skaffe seg dyr. Unnskyld meg, men faens drittkjerring!

Anonymous poster hash: d9434...9fd
  • Liker 10
Skrevet

Enkelte mennesker er bare syke. Svekkede sjelsevner kalles dette i psykriatrien. Et dyr er for disse ikke mer verdt enn en hvilken som helst tilfeldig gjenstand.

Hvordan slike mennesker ofte gang på gang, kommer på ideen om å anskaffe seg dyr er for meg helt uforståelig. De burde ikke fått lov å anskaffe seg nye dyr i det hele tatt.

• Liker 8
Skrevet

For et ekkelt menneske! :( Stakkars katt.

Anonymous poster hash: 4aedb...123
  • Liker 6
Skrevet

Ja, hva sier det egentlig om personligheten til folk som kan gjøre slik? Det er egentlig også litt det jeg lurer på. Så vidt jeg vet var hun jo ikke stygg mot katten mens den var i live?

Jeg vet at det "bare" var en katt, men samtidig, hva sier det om personligheten til folk som tydligvis eier så lite skrupler når det kommer til andre "forsvarsløse" individer?

hilsen trådstarter

Å avlive eller drukne et dyr som har kommet mot deg med halen i været og masse koselyder når du kommer inn døra etter jobb fordi du skal på en dyr ferie eller bare er "lei", vel, det sier ikke noe bra om vedkommendes personlighet i det hele tatt.

Anonymous poster hash: d9434...9fd

• Liker 12
Skrevet

ser at det er flere enn meg som reagerer... og mener som meg at det var/ er dårlig gjort mot katten.

Jeg har allerede snakket med en annen venninne på telefonen, som mener at jeg overreagerer. Jeg har aldri selv hatt katt, men synes at dette er fryktelig, og angrer på at jeg ikke insisterte på å ta den selv. Den var egentlig utrolig kosete, og litt morsom jeg har noen ganger lekt med den med en pinne med en slags tråd med fjær på, det elsket den. Så den har gjort inntrykk på meg.

Jeg er som sagt klar over at "det bare er en katt", og med alle andre grusomme ting som skjer her i verden, så overreagerer jeg, det er jeg vel klar over. Men jeg sitter faktisk og gråter., også fordi jeg er sint. Synes i det minste hun kunne ha sendt meg en SMS. Det er vel ikke akkurat gratis og gå til vetrinæren og avlive ett dyr heller?

vh Trådstarter

• Liker 2
Gjest Inggolf
Skrevet

Noz..

Jeg trodde også vetrinærene anbefalte dyrebeskyttelsen. Prøvde faktisk å google litt, men finner ikke helt ut hva som er praksis...

Men kan bare hvem som helst vandre inn på et "hvilket" som helst vetrinærkontor og avlive et helt friskt og fint dyr, helt uten grunn??

Det kan jo være at de forskjellige veterinærene praktiserer litt forskjellig. En jeg kjenner leverte inn en hjemløs katt og veterinæren da fortalte ihvertfall at man ikke avliver friske dyr, så denne katten skulle til dyrebeskyttelsen! Men noen har åpenbart en lavere terskel for det...

TS, jeg skjønner godt at du tviler på personligheten hennes...Hadde ikke helt visst selv hva jeg skulle trodd eller synes...

Skrevet

For noen blautfisker hele gjengen! Mennesket her i alle tider vært det øverste dyret i næringskjeden. Vi tar til stadighet livet av dyr for å spise. Eller for å ha noe varmt å ikle oss. Eller for å ha noe å lime med. En katt fra eller til har ingenting å si.

Anonymous poster hash: d466a...e50
Skrevet

Der får starte et fakkeltog. BUHUHUH

Anonymous poster hash: 9f84e...8ad
Skrevet

Stakkars pusen.

Shame on veterinæren.. De pleier da å si nei om folk vil avlive friske dyr.. Har hun løyet om sykdommer eller noe kanskje? :(

Forbanna uansvarlig menneske.. Hva med samboer da, hadde ikke han noe han skulle sagt? Han må jo være like tett i pappen om han har latt hun gjøre dette her.. Fysj å fysj! :sur::nei:

• Liker 7
Skrevet

Håper du konfronterte henne med at det der er ikke greit!!

• Liker 7
Skrevet

Nå som jeg har summet meg litt...

Nei, jeg mener fortsatt at din venninne er en drittkjerring så det holder. Jeg blir skremt over slike mennesker.

Faen..

Anonymous poster hash: cbf4d...38f
  • Liker 2
Skrevet

Jeg hadde to syke puser i sommer, som til slutt måtte avlives. Og det var ikke med lett hjerte! Begge gangene satt vi der med pusen når den fikk medisinen og sovnet inn, jeg hadde aldri klart å sitte der å la dyrene mine sovne inn om de var friske. Det er helt uhørt det veninnen din har gjort spør du meg, mangel på empati og til å tenke løsninger.

Tilbragte mange dager hos veterinæren, og fikk med meg at de vi brukte i alle fall ikke avliver friske katter. Slike mennesker ble bedt om å prøve diverse adferdsendrende tiltak, og så eventuelt omplassering.

Anonymous poster hash: 96543...b07
  • Liker 1
Skrevet

Ikke enig i at en katt er "bare". Har selv en jeg har betalt maaange tusen for, og det kunne aldri falle meg inn å få den avlivet fordi den ikke passet inn i livet mitt.

Nå ser jeg imidleritid ofte at veterinærer nekter å avlive friske unge dyr men påtar seg ansvar for å omplassere. Godt det er noen som har tæl nok til å følge sin etiske overbevisning.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke straffbart, men ikke bra, men gjort er gjort så ikke bruk krefter på det.

Anonymous poster hash: 9bd33...dc1
Skrevet

Veninna mi avliva 2 katter, og fikk seg 2 nye kort tid etter. Etter en stund var hun lei de og, og tok de med til dyrlegen. :(

Anonymous poster hash: cab4f...290
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...