Gå til innhold

Oppdra valp uten bur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som et motsvar til alle "bur-trådene" og problematikk om hvordan man venner hunder til bur osv. så vil jeg gjerne dele hvordan jeg selv gjør det - uten bur i det hele tatt.

Jeg fikk et lite firbeint nurk i hus for et par dager siden, og skal oppdra denne valpen og innlemme den i flokken jeg allerede har, uten å bruke bur inne i det hele tatt. Akkurat som jeg har gjort mange ganger før i mange år.

Det eneste stedet valpen er i bur, er i bilen.

Buret i bilen blir valpen tilvent relativt raskt i og med at den forbinder buret med bil og biltur (og spennende ting). I buret har jeg myke pledd og når jeg hentet valpen hadde jeg buret i setet ved siden av meg, med halvåpen dør slik at jeg kunne ha hånden inn til valpen og trøste den mens vi dro avgårde (jeg kjørte). I buret hadde jeg lagt noen få fòrkuler, og noe godt å tygge på til valpen for at den skulle forbinde buret (og bilkjøring) med noe hyggelig og godt.

Min erfaring er at det som da skjer, er at valpen blir vant til å være i buret og ser på det som et greit sted å være under transport. Og de få gangene jeg har behøvd å ha en hund i bur hos dyrlegen eller i burro etter en operasjon, så tar jeg bare bilburet inn i huset og lar hunden få være der den allerede er trygg.

Inne i huset har jeg ikke et eneste bur. Jeg ser rett og slett ikke behovet.

Første nettene sov jeg med valpen i sengen min slik at jeg lett våknet når valpen ble urolig og ville ut å tisse. Jeg forstår at ikke alle ønsker å ha hunder i sengen, men dette er måten jeg/vi gjør det på ihvertfall. Alternativt ville jeg lagt meg på en madrass på gulvet.

Huset har jeg valpesikret i den forstand at jeg ikke legger fra meg dyre ting og mobiltelefon /fjernkontroll på lave stuebord. Løse ledninger har vi ikke. De er festet til veggen og har hittil ikke vært noe problem bortsett fra èn gang med en annen hund. Da løsnet jeg ledningen og la den høyere inntil valpen var over "biteperioden".

Jeg ser altså ingen grunn til å venne valpen min til bur. Den tusler etter meg/oss og de andre hundene. Den ligger på fanget eller i en hundeseng og sover. For meg er det ikke noe hokus pokus å ha en valp løs hverken om natten eller når de er alene hjemme. Nå er ikke denne valpen alene hjemme enda selvfølgelig, men huset er allerede "hundesikkert" i den forstand at de ikke kan skru på komfyr osv.

I værste biteperiode har jeg fjernet spennende tepper og evt. smurt sennep og/eller sprayet vann blandet med eddik på de aktuelle stedene som er spennende å bite på. Ikke minst sørger jeg for at hunden(e) har mer enn nok annet spennende å bite på når de er alene.

Jeg vet ikke om det er noen som i det hele tatt gidder å lese dette eller er interessert. Jeg for min del har (som vanlig hehe) litt lyst å slå et slag for et burfritt hundehold. Hundene har klart seg uten bur i tusenvis av år, men de 10 siste har det blitt veldig populært å ha hunder i bur inne i hjemmet. Av uviss grunn.

Hunder er ikke en ting som er ment å "stues bort" (moralpreken...), men om de lærer å få gå fritt og være med på det som skjer rundt de, er min erfaring at de blir trygge hunder - uten seperasjonsangst...

Ved å ikke bruke bur har jeg en bekymring mindre: jeg slipper å styre med "burleker" og andre ting som skal venne valpen til å være trygg i et bur. Jeg ønsker heller at hunden skal være trygg i hele hjemmet.

Mulig noen føler seg støtt av innlegget mitt, men de som kjenner til meg og mine innlegg på dette forumet vet hvor viktig jeg mener akkurat dette er. Derfor ville jeg ihvertfall dele mine tanker og erfaringer.

• Liker 24
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er så innmari enig i det du skriver! Vi har også burfritt hjem, eneste plassen hunden er i bur er i bilen.

I begynnelsen hadde vi valpebinge. Dvs vi kjøpte kompostvegger på Plantasjen og satte opp i en slags åttekant. Der hadde hun pleddet/senga si, vannskål og bamsen sin, og hun hadde stor plass til å tusle rundt. Hvis vi ikke var hjemme så var hun i valpebingen, likedan om natta. Når hun ble litt større så kuttet vi ut valpebingen, da forsto hun godt at madrassen var senga, og der skulle hun ligge.

Vi har vært veldig heldige med at hun aldri har hatt tygge og gnafle-perioder, så alt av sko, ledninger, møbler osv osv har fått være i fred.

Edit;

Hun lå i gangen om natta, rett utenfor soverommet, og jeg hadde døra åpen, så jeg hørte om hun måtte på do. Gikk bare ei lita uke så var hun tørr om natta :)

Endret av skruf
  • Liker 1
Skrevet

Jeg kommer selv til å kjøpe bur til hunden så han kan bli vant til det før vi flyr osv, men kommer aldri til å sperre han inne i det. Lurer litt på hvordan du blander eddikvannet? 50/50? Funker dette godt mot biting?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er så enig med deg! Vi har også bare bur i bilen, vi trenger det ikke til noe annet. Hund er ikke burdyr, det er en tanke som har kommet de siste årene.

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke noe vanskeligere å oppdra hunder uten bur enn å oppdra barn uten bur.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer selv til å kjøpe bur til hunden så han kan bli vant til det før vi flyr osv, men kommer aldri til å sperre han inne i det. Lurer litt på hvordan du blander eddikvannet? 50/50? Funker dette godt mot biting?

Mitt innlegg er ikke ment som en diskusjon om en skal bruke bur eller ikke.

Blandingsforholdet vann og eddik er ikke så veldig viktig. Jeg bruker en sånn plast sprayflaske (tom Jif flaske) og så har jeg opp i en god del vann, og litt eddik. Kanskje 30 % eddik sånn cirka. Poenget er at lukten og smaken ikke blir så veldig god for hunden. Den skades ikke av eddik men det er en skarp og ubehagelig smak, så dermed er min erfaring at hundene ikke fortsetter å tygge (evt. tisse) på det stedet man sprayer det.

• Liker 2
Skrevet

Endelig et fornuftig menneske! Tenk om alle tilrettela for hunden, og ikke omvendt!

Anonymous poster hash: 7daac...e6f
  • Liker 2
Gjest Whitestripes
Skrevet

Hjertens enig med TS! Jeg har hatt hund hele livet, og har aldri brukt bur inne, kunne ikke falt meg inn. Jeg har et stoffbur stående i stua, men det står alltid åpent, og fungerer som en slags hule/fristed for hunden. Der kan han gå og legge seg hvis han vil, og ellers bruker jeg det til å oppbevare hundeleker i. Det eneste stedet jeg bruker bur, er i bilen.

Jeg vet om flere som bruker bur på hunden store deler av døgnet. For det første lurer jeg da veldig på hvorfor de i det hele tatt har hund. For det andre synes jeg det er dyremishandling. Hunder skal ikke leve livet sitt i bur! Kjenner jeg blir forbannet og trist bare ved tanken. Når man sperrer hunden inne i et bur mange, mange timer i døgnet, ødelegger man psyken og livsgleden hos hunden.

De som bruker bur så mye, gjør det gjerne fordi de ikke klarer å hanskes med hunden sin, også er det det stakkars dyret som får lide under å ha kommet til en udugelig eier. Mine hunder er harmoniske, godlynte, lydige, ødelegger aldri noe, er glade og sosiale. Det er fordi de er en del av flokken sin fra dag 1 og får masse kjærlighet, stimulans, dressur og omsorg.

Den jobben man legger ned i en valp det første leveåret, får man igjen for i fullt monn resten av hundens levetid.

• Liker 4
Skrevet

Godt å høre at flere har et burfritt hjem. :)

For meg brukes bur i bil, på flyreiser og til rehabilitering av alvorlig skader som trenger burhvile.

Skrevet

Samme her! Aldri stengt et bur noensinne utenom i bilen. Ikke noe problem, bare man er konsekvent og valpesikrer nøye.

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet

Og jeg bruker bur til hunden, med god samvittighet. Når klokken er rundt 21, går han bort til buret og åpner døra selv, for da er det nemlig leggetid.. Synes han, da.. Han spiser også alle griseørene sine der inne. Det er en plass hvor han er garantert ro og fred, i motsetning til hvis han skulle ligget i en kurv ved siden av eller i sofaen.

Brukte ikke bur det første året, men fant ut at for OSS fungerer det best med. Men alt med måte, de skal ikke være der hele døgnet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er så enig med deg! Vi har også bare bur i bilen, vi trenger det ikke til noe annet. Hund er ikke burdyr, det er en tanke som har kommet de siste årene.

ingen dyr er burdyr i mine øyne! nevn et dyr som lever naturlig i bur?

ikke frekt svar, bare min mening :blomst:

Anonymous poster hash: 0bf9b...bc0

• Liker 3
Skrevet

ingen dyr er burdyr i mine øyne! nevn et dyr som lever naturlig i bur?

ikke frekt svar, bare min mening :blomst:

Anonymous poster hash: 0bf9b...bc0

Jeg er helt enig med deg. Jeg mener at hvis det er dyr som ikke fungerer som kjæledyr uten at de må leve i bur, så er det dyr som ikke passer som kjæledyr. :)

Skrevet

Godt innlegg av TS.

Jeg har riktignok brukt bur under hjemmealenetrening av den forrige hunden min som hadde sperasjonsangst fordi han skadet seg om han var løs. Det hjalp oss veldig i startfasen slik at vi kunne fjerne buret når han ble litt tryggere. Brukte bare bur på han i bilen.

Vår nye hund brukte vi bur på i begynnelsen på grunn av planløsningen i huset, men når vi flyttet ble buret fjernet. Har nå brukt bur kun i bilen eller når han er på overnatting hos andre.

Gjest Badabing
Skrevet

Veldig fint og viktig innlegg. Vi valgte å kaste ut buret da vi fikk siste hunden vår, og det har gått veldig bra. Det gikk noen pynteputer i starten hvis vi glemte å fjerne de når hun var alene, men det overlever vi. Kanskje også noe man må regne med? Vi har heller ikke tatt henne i nakkeskinnet eller brukt noen av de gammeldagse treningsmetodene, og vi har endt opp med en superfin hund. :)

• Liker 2
Skrevet

Vi har, med hånden på hjertet, verdens staeste hund (Bulldog), og læring har vært en utfordring. I starten av hjemme-alene-treningen, så vi nødvendigheten av å bruke bur, rett og slett fordi hun skadet seg når hun hadde hele huset disponibelt. Vi hadde valpesikret alt vi maktet, men likevel har hun revet over en stor bokhylle i sin tornado-atferd, kaster seg i dørene når vi ikke var hjemme, osv. Etter at hun ble vant med å være alene, ble burdøren stående åpen, slik at hun hadde buret tilgjendelig, men likevel kunne bevege seg fritt. Hun valgte nok å ligge mye i buret, men litt etter litt ble det "trygt" å være utenfor også. Nå bruker vi aldri bur lenger, med unntak av bil.

Jeg er med andre ord både og mtp burbruk, alt med måte!

Skrevet

Veldig enig, og det høres ut som hundene dine har det veldig bra! :)

Vi har alltid hatt bur til hunden vår, men døren står alltid oppe og han velger selv å legge seg der for der føler han seg trygg. Første året vi hadde han måtte vi bo en stund hos svigers mens vi ventet på hus og de hadde en tispe og en sta gammel dachs hanne, når min ble kjønnsmoden ble han en trussel for dachsen og det ble skikkelig slåsskamp, opptil flere ganger. Så da ble buret en redning for min hund, han valgte selv å gå inn der hver gang og sa han ifra, så lukket vi opp døra igjen. Så han aldri blitt sperra inne i bur hvert fall :)

Går han dit, så skal han være i fred og det får han :)

Skrevet

Grinder er et ypperlig alternativ til bur synes jeg. Jeg har flere hunder av begge kjønn, så når det er løpetid har vi laget til en en "romdeler"; dvs. en kjempefin type port/grind som deler huset i to. Nå bor jeg veldig tilrettelagt for hund, men har jo ikke alltid gjort det, men likevel funnet at å dele av rom med grind (type grønne grinder man får kjøpt til 99 kr på Biltema), er et godt alternativ hvis noen må skilles av en periode.
Bare ment som et tips :-)

Skrevet

Hadde lett brukt grind / kompostgrind jeg også, om jeg hadde hatt plass.. Eventuelt laget et eget rom til hunden. Men det har jeg ikke , så jeg må dessverre bruke bur når jeg ikke er hjemme. Ellers er det en stor fare for at dyret skader seg selv. Men det kommer nok til å bli slutt på burbruk på dagtid med lukket dør når han er ferdig med den perioden.

Skrevet

Hadde lett brukt grind / kompostgrind jeg også, om jeg hadde hatt plass.. Eventuelt laget et eget rom til hunden. Men det har jeg ikke , så jeg må dessverre bruke bur når jeg ikke er hjemme. Ellers er det en stor fare for at dyret skader seg selv. Men det kommer nok til å bli slutt på burbruk på dagtid med lukket dør når han er ferdig med den perioden.

Bor du kun på 1 rom? Og hva er det med hunden siden den kan skade seg selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...