Nilla Skrevet 2. juli 2004 #1 Skrevet 2. juli 2004 Hei, igjen.. :oops: Vet at bønner og linser er en super proteinkilde, som ofte kan erstatte potet eller kjøtt. Men har lite oppskrifter her da... Hva lager du av slike varer? Og selvsagt...hvordan?
Nilma Skrevet 2. juli 2004 #2 Skrevet 2. juli 2004 Hummus er noe av det beste jeg vet; nydelig tilbehør til f.eks. lam eller kylling. Av alle slags typer bønner og linser kan du lage gode salater. Jeg lager en enkel og god salat av kidneybønner, rødløk og tomater. Ha over en god olje/eddikdressing.
Gjest GreenSky Skrevet 2. juli 2004 #3 Skrevet 2. juli 2004 Du kan lage suppe, enten ved å koke linsene hele, eller ved å mose dem. Eller så kan du lage linseburgere. Bønner bruker jeg for det meste som tilbehør til middagen, eller så lager jeg en bønnegryte.
Arkana Skrevet 2. juli 2004 #4 Skrevet 2. juli 2004 Chili con carne er veldig godt, det kjenner vel alle. Ellers kan du jo bare ha forskjellige bønner og linser i alle slags gryteretter om du vil. Linseburgere kan du også prøve (kokte linser moses i foodprocessor med f.eks. et egg, salt/pepper, hakkede solsikkefrø, tahini, karripasta, løk, gulrot, potet +++). Både bønner og linser går fint i salat.
Nilla Skrevet 6. juli 2004 Forfatter #5 Skrevet 6. juli 2004 Eh, er litt usikker ennå jeg... :oops: Alle mine bønner/bønnespirer o.l. er på hermetiske bokser. Er de "ferdige", slik at det bare er å bruke de, eller skal de ligge i vann et døgn, kokes el.l?? :klø: Bønner er HELT fremmed for meg. (Fant plutselig ut at siden det er så sunt, skulle jeg kjøpe inn en haug, så nå sitter jeg her... ) Takk for alle tips jeg får her inne!!
Gjest GreenSky Skrevet 6. juli 2004 #6 Skrevet 6. juli 2004 hvis ikke det står at de er tørka, så er de ferdige til bruk. Men jeg ville ha skylt av laken de har ligget i før bruk.
Gjest Catwoman Skrevet 6. juli 2004 #7 Skrevet 6. juli 2004 hermetiske bønner er klare til bruk. De kan tas rett fra boksen og spises. Men det er mere lønnsomt å kjøpe tørre (eller tørka er kanskje mer riktig) bønner, det er billigere, dessuten tror jeg det er mer næringsrikt.
Gjest Catwoman Skrevet 6. juli 2004 #9 Skrevet 6. juli 2004 Tøtte bønner? Det er sunt' date= altså? :oops: slurvefeil. Det skulle egentlig stått trøtte bønner
Nilla Skrevet 6. juli 2004 Forfatter #10 Skrevet 6. juli 2004 ja, bønner er sunt. Det er en god proteinkilde, og et bra alternativ dersom du f.eks. vil lage grønnsaks-/kjøttsuppe, men uten kjøtt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå