Gå til innhold

Hvor mye lommepenger for ferie i thailand?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selvom jeg er 29år har jeg aldri vært i Thailand.... Hvor mye bør man ha med seg i "lommepenger" for 2 uker der? Har hørt at alt skal være utrolig billig der men..

Oppholdet inkluderer kun frokost. Så blir å spise "ute" hver dag. Vil være med på noen utflukter for å se annet enn byen vi skal bo i. Det er ingen partytur, men noen øl kommer det til å bli hver dag uansett. Kommer heller ikke til å være en shoppingtur. Men litt massaje, spa, taxiturer, utflukter, mat, øl, osv ++....

Noen tips eller ideer?
Hvor lenge var du der? Hva brukte du mest penger på der og hvor mye endte du opp med å bruke ca?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer litt an på hvor du skal og hvordan du vil leve. I Phuket og slike turistområder er det dyrere enn i resten av landet. Det finnes også ofte et billig og et dyrt alternativ. Hvis du går på en fancy restaurant kan du kjøpe dyr mat. Hvis du spiser der thaiene spiser kan du kjøpe billig men minst like god mat.

Jeg var nylig 2 uker i Thailand hvor jeg reiste i områdene fra Bangkok og helt nord til grensene til Laos og Myanmar. Da brukte jeg under 2000 kroner i lommepenger. Det inkluderte transport, utflukter, mat og shopping. Jeg brukte lite taxi, men reiste med tog, fly, buss, tuk tuk, skytrain og metro. Den aller billigste reisen var med tog fra Bangkok til Don Mueang flyplass. Den kostet under 1 norsk krone. Det var en opplevelse hvor jeg fikk se det lokale livet på nært hold, men anbefales ikke om du har dårlig tid da toget brøt sammen flere ganger og brukte dobbelt så lang tid som rutetabellen sa.

Mat er veldig billig. En middag koster mellom 6 og 10 kroner. Utflukter var det jeg brukte mest penger på. En typisk dagsutflukt beregnet på utenlanske turister i gruppe kostet 150-200 kroner. Den dyreste utflukten jeg deltok på kostet 220 kroner. Det var en dag med terrengsykling i fjellene i nord-Thailand. Det inkluderte leie av sykkel og sikkerhetsutstyr (hjelm osv), sjåfør, guide og et måltid. Andre utflukter som var mer rettet mot thaier var betydelig billigere. En heldagsutflukt til river Kwai kostet bare 20 kroner.

Anonymous poster hash: 63943...ce3
Skrevet

Middag mellom 6-10 kroner må jo være dersom du kjøper på lokale torg. Og de har god mat der altså, men som regel ender man opp på restaurant.

Jeg og samboer var to og en halv uke i fjor og vi brukte myyye mer enn hva vi hadde trodd. Og vi handlet ikke noe særlig heller. Men det går stadig noen kroner her og noen kroner der og så blir det mye til slutt. Vi shoppet vel litt, men ikke noen dyre varer. Og middag på torget kostet rundt 40 kroner. 6-10 kroner høres veldig billig ut, da har man i såfall vært allfarvei.

På restaurant betalte vi rundt 200 kr for et måltid for to, og så kom det helt an på hvor mye vi drakk. Noen ganger betalte vi mer også.

Så.. Ja, jeg vet ikke, men jeg hadde ikke gått ut fra at det er så billig som den over meg skrev.

Anonymous poster hash: 79976...266
  • Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Du kan velge om du vil leve billig eller dyrt. Vi spiser aldri på "restauranter" der, men på mer lokale steder(bedre mat enn på de dyre restaurantene vi har prøvd). Spiste til vi sprakk for 40-50 kroner for begge inkludert drikke

Alkohol er "gratis". Koster 5-10 kroner og så er det mye Happy Hours der du får 2 for 1. Turist utflukter er det dyreste. Koster mellom 2-500 kroner alt ettersom hva det er. Anbefaler heller å se ting uten guide når det kommer til lokale ting, men vi hadde en uforglemmelig utflukt i Khao Lak National Park det vi både padlet, overnattet i trehytte og på en innsjø med små hytter på en stor bambusflåte. Slike ting kostet jo litt.

Shopping er latterlig billig. Shortser, kjoler, topper etc koster 10-50 kroner og du kan prute på pris om du kjøper flere ting. Tuktuk er beste transportmiddelet. Veldig billig. Men som den over sa så er det dyrere i Bangkok, Phuket etc en f.eks Krabi, Ao Nang, Phi Phi etc(som uansett i mine øyne et de beste stedene å være)

Nå pleier vi å dykke så for oss koster det litt, men ser en bort i fra det så holder det plenty med et par tusen kroner. Men om du vil ha litt luksus så ta med noe ekstra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...