Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei...

Midt oppi all kjeksbakingen min, har jeg begynt å tenke på å kutte ut sukker. Ikke pga sykdom eller noe, men fordi jeg kjenner et par stykker som har gjort det (og ellers spist som vanlig), og gått kraftig ned i vekt. Siden jeg har godt over 10 kg jeg vil bli kvitt, tenker jeg at dette kunne vært noe å prøve.

Har dere forslag til sukkerfri mat/godis og ellers mat som er fattig på karbohydrater?

Og er det noen her inne som har prøvd å kutte ut sukker, og hvilke erfaringer har dere gjort dere?

Er ikke helt sikker på hvordan det går, men det er verdt et forsøk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere forslag til sukkerfri mat/godis og ellers mat som er fattig på karbohydrater?

Og er det noen her inne som har prøvd å kutte ut sukker, og hvilke erfaringer har dere gjort dere?

Er ikke helt sikker på hvordan det går, men det er verdt et forsøk!

Jeg har kuttet ned og det vises på vekta, men nå har jeg også redusert på fettinntaket. Når jeg skal ha noe søtt så spiser jeg cottage chees med lettjorbær. Det er godt. Eller går det mye i sukkertøy uten sukker. Lacryl "redder" meg i helgene da jeg blir godtsyk. Dietorell er også godteri uten sukker. Har forøvrig kjøpt inn fruktose når jeg MÅ ha sukker i noe og det hjelper godt på. Er kjempefornøyd med å ha blitt kvitt mye sukker, men det samme gjelder også salt. :wink:

Skrevet

Jeg har en del kakeoppskrifter hvor alt (eller deler av) sukkeret er byttet ut med most/hakket frukt. Mye sunnere.

Sukkerfri fruktkake

350 g hvetemel

2 ts bakepulver

1 ts allehånde

125 g smør

75 g hakkede tørkede aprikoser

75 g hakkede dadler

75 g hakkede cocktailbær

100 g rosiner

1,25 dl melk

2 vispede egg

revet skall av 1 appelsin

5-6 ss appelsinsaft

3 ss honning (kan byttes ut med en moden most banan)

Sikt mel, bakepulver og allehånde i en bolle. Smuldre i smøret. Bland i aprikoser, dadler, cocktailbær og rosiner, så melk, egg, appelsinskall og appelsinsaft. Rør inn honning og hell i en smurt og bakepapirkledt 20 cm springform. Stek ved 180 grader i ca 1 time. La avkjøles i formen.

Lette blåbærbrownies

1 dl valnøtter

1 dl sukker

1 ts vaniljesukker

1½ dl hvetemel

¾ dl kakao

1 ts bakepulver

½ ts salt

2 dl eplemos

1,5 dl ferske eller frosne blåbær

Hakk valnøttene grovt og bland med de tørre ingrediensene. Rør inn eplemos og blåbær, og spe evt med litt vann til en jevn, men tykk røre. Hell i en liten smurt langpanne og stek ved 175 grader i 15 minutter.

Lett banankake

2 egg

2 modne bananer

½-1 kopp olje

3 kopper speltmel

1 ts natron

2 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

8 ss melk

Pisk eggedosis, mos bananer med en gaffel og ha i. Bland i alle de andre ingrediensene og hell i en smurt form. Stekes på 175 grader i ca 30 min.

Atkins Sjokoladekake

6 egg

8 ss smør

1 ts vaniljeekstrakt

2 ss vann

100 g usøtet sjokolade (cavalier eller 85%)

2 ss kakao

ca ¾ kopp søtningsstoff

1 toppet ts bakepulver

Smelt sjokolade, smør og vann i bolle i vannbad. Avkjøl, og ha i 1/4 kopp med søtstoff, kakaopulver og vaniljeekstrakt. Rør godt.

Pisk eggene til stiv eggedosis. Pisk inn resten av søtstoffet. Vend eggedosisen inn i sjokoladen. Hell i en smurt og bakepapirkledt 20-22 cm springform og stek stek midt i ovnen ved 160 grader i 40-45 minutter. Avkjøl helt i formen.

Skrevet

Dietorelle og lakerol er nammegodis uten sukker :)

Også light brus da :sikle:

Skrevet

hmmm uten sukker ville nok jeg gått i bakken etter en lang dag på jobb. Mye fysisk arbeid.

(men er det kanskje bare innbildning,noe annet jeg trenger,ikke egentlig sukkeret?)

Sliter ikke med vekta,forbrenner vel mer enn jeg inntar. Men kunne gjerne spist mindre sukker egentlig,for kroppens skyld i lengden.

Skrevet

Takk skal dere ha! :blomst_opp:

Arkana, oppskriftene hørtes deilige ut!! Tenker brownies blir prøvd ut rimelig raskt!! :wow: Elsker brownies!!!

Skrevet

Nilla; hva med søtningsmiddel?

Skrevet

Hvis man skal bake med søtningsmiddel må man huske at tempraturen ikke må bli for høy, dessuten kan man ikke erstatte sukkeret med søtningsmiddel i kaker/bakeverk der sukkeret er en av hovedingrediensene.

Skrevet

Sant som Mylian sier. Og hvis det er oppskrifter der sukker og egg skal vispes til eggedosis, må du skille eggene og vispe søtningsmiddelet med eggeplommene og så stivpiske eggehvitene for seg, ellers vil ikke kaken heve seg.

Gjest lilletroll
Skrevet

De har sukkerfritt godteri i Sverige i hvertfall.....like godt som vanlig

Skrevet

De selger sukkerfritt godteri i de fleste helsekoster også. men det er mye dyrere enn vanlig.

Skrevet

Hvis dere erstatter sukker med kunstige søtningsstoffer for vekttap, så husk at dette inneholder aspartam. Det påvirker insulinet i kroppen og lurer hjernen til å tro den skal få mat, noe den da ikke får. Kroppen reagerer da med å bli sulten. Dessuten er forresten lightbrus skikkelig killer for tennene.

En frukt eller rosiner fx, er mye bedre om du er søtsugen.

Prøv også med krom mot søtbehovet.

Skrevet
Dessuten er forresten lightbrus skikkelig killer for tennene.

Hvis valget står mellom lightbrus og vanlig brus så er jo det siste mye verre, som inneholder sukker som får tennene til å råtne i tillegg til kullsyren.

Skrevet

Jeg forsto det akkurat her som at lightbrus er "godteri" når man ikke skal ha noe i det hele tatt.

Mulig jeg tar feil. I så fall beklager jeg.

Jeg bare nevnet dette fordi mange hiver innpå med alle mulige lightprodukter fordi man legger ikke på seg av det og da er det tilnærmet frelse. Men det er mange årsaker til at man bør holde seg unna light. Også brus.

Skrevet

Hmmm.... Jeg har et godt tips! Kutt ut bakingen, jeg VET at det er vanskelig for oss som er glad i å bake, men ... :klø: Viss man har noen kjekser og goddis i skapet, så ligger det ikke lenge der :-?

Ty til fruktsalat i sommer, det er goddis det :sikle:

Men husk at lettprodukter ikke er så godt for kroppen, for der er jo sukker erstattet med KUNSTIGE tilsetningsstoffer! :frustrert:

Ut å plukk multer, blåbær og jordbær i sommer, og lag syltetøyet selv :wink:

Skrevet
Jeg forsto det akkurat her som at lightbrus er "godteri" når man ikke skal ha noe i det hele tatt.

Mulig jeg tar feil. I så fall beklager jeg.

Jeg bare nevnet dette fordi mange hiver innpå med alle mulige lightprodukter fordi man legger ikke på seg av det og da er det tilnærmet frelse. Men det er mange årsaker til at man bør holde seg unna light. Også brus.

Ja, da er jeg helt enig med deg. Å helle i seg litervis med lettbrus daglig fordi det ikke er kalorier i det blir litt dumt, kullsyren er jo der fremdeles.

Skrevet

Men hvem heller nedpå masse light-brus da? brus er vel ikke en tørstedrikke, heller noe man kose seg med en gang i blandt.

Skrevet

Eller; bare begynn å venne seg på vann fra springet :wink: Og så godt som det er!!

1 glass brus = 7 sukkerbiter

1 glass saft = 7 sukkerbiter

1 glass eple juice = 6 sukkerbiter

SÅ det er en grunn til at JEG drikker bare vann ja 8)

Skrevet
Men hvem heller nedpå masse light-brus da? brus er vel ikke en tørstedrikke' date= heller noe man kose seg med en gang i blandt.

Jeg vet om mange. Jeg kan ramse opp en hel del mennesker som drikker en stor flaske Pepsi Max hver dag, som ikke kan starte dagen før de kjenner sildring av kaldt brus i halsen. Noen liker bare ikke vann, og drikker brus som erstatning, det er dessverre mange av dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...