Gå til innhold

Ta fra de unge PC og mobil før leggetid!

Anbefalte innlegg

Gjest SoccerPlayer
Skrevet

Jeg er helt enig med d som står skrevet på vg om barn/unge og pc og mobilbruk. De sitter jo oppe nesten hele natta før skolen. Greit i ferien men skal de på skolen så får de søren me vere våkne nok også. Skal jo på skolen for å lære, ikke sitte i halvsøvne.

Pc, mobil og nettbrett har tatt over hele livene til folk. Gjør bare at det blir flere late, feite og søvnige unge. Må bli slutt. Greit å sitte LITT om dagene, men ikke hele tiden. IKKE nettene når de skal tidlig opp. Foreldre må tørre å sette grenser. Er ikke barna som bestemmer vel? Foreldre må også være gode forbilder! Ikke være like avhengig foran barna.

Hva mener du om saken? Enig eller ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig.

Trodde det var elementært.

• Liker 4
Skrevet

Da syns jeg kanskje at det burde gjelde for de voksne også, som skal gå foran med et godet eksempel, men vil de voksne det? Nei. Anonymous poster hash: afe53...d64

Gjest SoccerPlayer
Skrevet (endret)

Da syns jeg kanskje at det burde gjelde for de voksne også, som skal gå foran med et godet eksempel, men vil de voksne det? Nei.

Anonymous poster hash: afe53...d64

Nettopp. Skal man ha barn må man være GODE forbilder for barna også. Blir så forbanna på de som ikke kan det. Lurer sånn på hvorfor! Lenge oppe (hele natta for min del) kan de være i helgene og feriene. Så lenge de får rett døgnrytme til ukedagene igjen. Trenger ikke sitte å surfe og spille 24 timer i døgnet. Hverken voksne eller barn.

Endret av SoccerPlayer
Skrevet

Helt enig. Kjell Inge Bråtveit er en veldig fornuftig mann. Vært på foredrag med han, mye fornuftig. Å låse inn slike ting når det skal soves er en selvfølge.

Anonymous poster hash: 65ee7...f5e

Skrevet

Her blir trådløst modem slått av når jeg legger meg, vanligvis mellom kl 22 og 22.30.

Mobiltelefoner ligger avslått, eller med lydløs modus, på stuen, og ingen datamaskiner på soverommet.

Dette gjelder både for voksne eller barn.

Barna er forøvrig også unge voksne nå, og har vært vant til å ha det slik i alle år.

Jeg er altså helt enig i dette, og trodde i likhet med Chloe at dette var elementært.

Anonymous poster hash: eb63d...f27
Skrevet

Enig, og også enig i at det burde gjelde de voksne. Jeg burde selv følge disse rådene... :sjenert:

Skrevet

De som ikke gjør det burde bli tatt fra ungene!

Anonymous poster hash: aab24...ede
Skrevet

Jeg er helt enig med d som står skrevet på vg om barn/unge og pc og mobilbruk. De sitter jo oppe nesten hele natta før skolen. Greit i ferien men skal de på skolen så får de søren me vere våkne nok også. Skal jo på skolen for å lære, ikke sitte i halvsøvne.

Pc, mobil og nettbrett har tatt over hele livene til folk. Gjør bare at det blir flere late, feite og søvnige unge. Må bli slutt. Greit å sitte LITT om dagene, men ikke hele tiden. IKKE nettene når de skal tidlig opp. Foreldre må tørre å sette grenser. Er ikke barna som bestemmer vel? Foreldre må også være gode forbilder! Ikke være like avhengig foran barna.

Hva mener du om saken? Enig eller ikke?

Enig selvsagt!

Søvn og konsentrasjon er avgjørende for læring og trivsel.

Anonymous poster hash: 59790...d91

Skrevet (endret)

De som ikke gjør det burde bli tatt fra ungene!

Anonymous poster hash: aab24...ede

Håper det var en lite gjennomtenkt slengbemerkning, satt skikkelig på spissen. Selvsagt er det til det beste for alle barn om de har vettuge regler for spill- og databruk, men folk er forskjellige, med ulike utgangspunkt for hvordan de handler. Selv om mange kanskje synder når det gjelder omfang av spill- og databruk, og ikke har helt de samme holdningene og reglene som (perfekte) deg, så har de fleste av de ungene det sikkert helt ok. Ikke optimalt på alle områder, men ikke alt kan være optimalt her i livet. Det blir folk av de fleste av oss uansett ;)

Edit: har alltid praktisert max to timer pr dag for ungene her selv, og aldri etter kl 19. Slækker litt på regler i ferier.

Endret av Bodillen
  • Liker 1
Skrevet

Dessverre har det blitt for enkelt for nymotens foreldre å bare prakke TV, mobil og nettbrett på sine unger så de voksne får mer tid til egne ting. Det opplever vi hvertfall i familien nå. Har en niese på 5 der de har vært litt slakt med oppdragelsen og hun har blitt nærmest avhengig av TV og iPaden. Hører ikke etter og blir en sippeunge når vi sier det er tid for pause og leke i virkeligheten. Har ikke vært få ganger der hun testet tålmodigheten min hvertfall, men jeg vil ikke være den slemme onkelen heller.

Greit at dagens barn får nyte teknologiens goder, men i riktig mengder og ikke går glipp av det som skjer rundt dem.

Anonymous poster hash: 62887...e29
Gjest _LilleMy
Skrevet

Helt enig. Hjelper ikke å slå av trådløst nett i huset da flertallet bare slår på mobildata. Selv legger jeg både pc og mobil ut fra rommet når jeg skal sove. Får jeg ikke sove er det kjempefristende å ta opp mobil eller pc og surfe litt og så prøve igjen, og da er jeg fort våken i noen timer. Om det ligger utenfor rommet orker jeg ikke å stå opp for å hente det igjen. Har hatt det slik i mange år, og har mobilen på soverommet i helger og ferier. Er mye mer opplagt enn venner og bekjente som har begge deler på rommet om natten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...