Gå til innhold

Hva synes du om at jentene overtar guttenes yrker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

DYKTIGE JENTER: Tiril Aslaksen (t.v.) og Aleksandra Bjørge, ti år gamle og klare for femte trinn, pusser hylle og krakk som de har laget på NCC barnas byggeskole på Klemetsrud.

Snekkerspirer på byggeskole
Etter en uke på barnas byggeskole kan «supersnekker» Tiril Aslaksen godt tenke seg å bli tømrer.
...
Jentene er best

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen var også innom Klemetsrud skole den siste dagen for å lytte til barnas erfaringer, og for å snakke om rekruttering til bransjen.

Og det kan altså hende at «supersnekker» Tiril Aslaksen lar seg rekruttere til bransjen etter en uke på byggeskolen.

Tiåringen synes det er et flott yrke for jenter. I likhet med Suhana, er hun ikke i tvil:

– Jentene har vært bedre enn gutta på Klemetsrud!

http://www.dittoslo.no/nordstrands-blad/nyheter-nordstrands-blad/snekkerspirer-pa-byggeskole-1.8541315

Snekkeryrket har tradisjonelt vært et maskulint og hardt yrke, spesielt egnet for menn. Nå er man altså ute etter å gjøre også dette yrke om til et femi-yrker spesialdesignet for kvinner (garantert med kvotering).

Hva tenker du om dette?

Anonymous poster hash: c135b...3c6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, stakkars deg som ikke får ha manneyrket ditt i fred.

• Liker 11
Skrevet

Overtar og overtar.... Jeg er over 40 år og venter fremdeles på at jentene skal begynne i tradisjonelle manneyrker. Men net, det skjer ikke. Jovisst vi har en og annen snekker, elektriker eller murer. Men antallet som faktisk jobber i slike yrker står ikke i stil til antall likestillingsmilliarder man har pøst inn i skoleverket for å få jentene til å velge utradisjonelt.

Anonymous poster hash: 62ed8...ce9
  • Liker 2
Skrevet

Det høres ut som en problemstilling fra seksti- eller syttitallet. Husker "Ung i dag"-serien og boka "Jentene gjør oppgjør" som omhandlet jenter som ikke fikk velge sløyd på skolen, så vidt jeg husker.

Heldigvis har vi kommet lengre i dag :)

Skrevet

Guttenes?

Anonymous poster hash: 28cb2...a06
  • Liker 3
Skrevet

Jeg synes det et flott når jenter satser på et yrke. Punktum. Om det er snekker, rørlegger, lege eller ingeniør er helt uvesentlig.

Og i disse NAVer tider så synes jeg faktisk det er like flott når gutta får seg et yrke.

• Liker 9
Gjest brutal_mann
Skrevet

Venter ennå i spenning på å se en kvinnelig kollega som ikke er leder eller selger... Helt ærlig, jeg tror det aldri kommer til å skje.

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke du trenger å bekymre deg, så langt er det ikke mange kvinnelige snekkere, elektrikere, rørleggere osv. Det er en og annen jente som velger å bli det men det er langt imellom dem. Jeg syns det er fint at både gutter og jenter kan velge noe annet enn de tradisjonelle kjønnsbestemte yrkene, verden går fremover. Syns du også at det er ille at menn jobber i barnehager?

Skrevet

TS:

Synes du ikke det er vel kreativt å trekke konklusjonen at snekkeryrket skal gjøres om til et "femi-yrke spesialdesignet for kvinner (garantert med kvotering)" ut fra en reportasje om to ti år gamle jenter som synes det er morsomt med sløyd?

Hvor kom den logikken egentlig fra?

Anonymous poster hash: e8118...81d

• Liker 9
Skrevet

Min mening er at så lenge den som får en gitt jobb er den beste til å utføre den, så er det likegyldig hvilket kjønn vedkommende har.

• Liker 2
Skrevet (endret)

DYKTIGE JENTER: Tiril Aslaksen (t.v.) og Aleksandra Bjørge, ti år gamle og klare for femte trinn, pusser hylle og krakk som de har laget på NCC barnas byggeskole på Klemetsrud.

Snekkerspirer på byggeskole

Etter en uke på barnas byggeskole kan «supersnekker» Tiril Aslaksen godt tenke seg å bli tømrer.

...

Jentene er best

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen var også innom Klemetsrud skole den siste dagen for å lytte til barnas erfaringer, og for å snakke om rekruttering til bransjen.

Og det kan altså hende at «supersnekker» Tiril Aslaksen lar seg rekruttere til bransjen etter en uke på byggeskolen.

Tiåringen synes det er et flott yrke for jenter. I likhet med Suhana, er hun ikke i tvil:

– Jentene har vært bedre enn gutta på Klemetsrud!

http://www.dittoslo.no/nordstrands-blad/nyheter-nordstrands-blad/snekkerspirer-pa-byggeskole-1.8541315

Snekkeryrket har tradisjonelt vært et maskulint og hardt yrke, spesielt egnet for menn. Nå er man altså ute etter å gjøre også dette yrke om til et femi-yrker spesialdesignet for kvinner (garantert med kvotering).

Hva tenker du om dette?

Anonymous poster hash: c135b...3c6

Hvor i alle dager får du det jeg har uthevet fra?

Jeg synes det er kjempefint om folk vil bli håndverkere uavhengig av kjønn. Er det noe vi trenger her i landet, er det disse!

Endret av nattsvermer
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Sosialt liker jeg best menn, så jeg ville foretrukket om vi hadd et enda mer kjønnsegregert arbeidsmarked. ikke noe politisk ment, men bare for egen trivsel.

Skrevet

TS trenger vel ikke bekymre seg riktig enda. Lille Tiril er ikke voksen enda.

• Liker 1
Skrevet

Når skal alle gutta begynne å jobbe i barnehagene?? Eller sykehjemme?

Anonymous poster hash: f8266...527
Skrevet

Når skal alle gutta begynne å jobbe i barnehagene?? Eller sykehjemme?

Anonymous poster hash: f8266...527

En kjapp kikk i årboka fra den (yrkesrettede) skolen jeg gikk på forteller meg at det er flere menn som velger omsorgsyrker enn det er kvinner som velger håndtverkeryrker. På "guttelinjene" som elektro, bygg og TIP var det i fjor kun én eller færre jenter i hver klasse, mens på helse og sosial-linja var det minst en gutt i hver klasse, og to eller flere i et par.

Skrevet

Sosialt liker jeg best menn, så jeg ville foretrukket om vi hadd et enda mer kjønnsegregert arbeidsmarked. ikke noe politisk ment, men bare for egen trivsel.

Jammen,jeg liker også å jobbe med menn! :-(

Helt ærlig, det er en søt artikkel om en gjeng barn som har snekret ting til nærområdet og som lærer litt i prosessen også gjør du det til en kjønnsdebatt? Likestillingspraten går litt for langt noen ganger.

• Liker 1
Skrevet

Ta hevn og bli sykepleier! ;)

• Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jammen,jeg liker også å jobbe med menn! :-(

Helt ærlig, det er en søt artikkel om en gjeng barn som har snekret ting til nærområdet og som lærer litt i prosessen også gjør du det til en kjønnsdebatt? Likestillingspraten går litt for langt noen ganger.

Sorry

Skrevet

Jeg har et yrke som er totalt mannsdominert. Jeg er eneste kvinne i Norge som har dette yrket og i løpet av de siste syv årene har jeg ikke fått mer enn en negativ kommentar og det var fra en mann på nærmere 90 år :ler:.

Vi lever tross alt i 2014!

Anonymous poster hash: c0b61...458

Skrevet

En kjapp kikk i årboka fra den (yrkesrettede) skolen jeg gikk på forteller meg at det er flere menn som velger omsorgsyrker enn det er kvinner som velger håndtverkeryrker. På "guttelinjene" som elektro, bygg og TIP var det i fjor kun én eller færre jenter i hver klasse, mens på helse og sosial-linja var det minst en gutt i hver klasse, og to eller flere i et par.

Dessverre så blir de ikke. Og om de blir så blir de også sjefer (noen refererte til at kvinner i mannsdominerte jobber blir sjefer) eller jobber innenfor akkuttmedisin.

Anonymous poster hash: 14414...dc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...