AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #1 Skrevet 14. august 2014 Opplever ett slags press rundt meg på å kastrere hannhunden min. Han er 5 mnd. Han hopper en del, spesielt mot barn, jokker litt og biter MYE. Vi har prøvd mange forskjellige råd for å få en slutt på Bitingen uten hell. Både familien min og oppdretter mener han bør kastreres. Jeg er veldig usikker. Han er en jo en valp, han vokser vel av seg noe av denne oppførselen og det er vel ikke god nok grunn til kastrering? Men alle mener at det er det rette. Hva er deres tanker?Anonymous poster hash: 94cac...f49
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #2 Skrevet 14. august 2014 Jeg tar denne som Anonym for jeg gidder ikke hets. Jeg er for kastrering uansett jeg. Hvorfor skal bikkja gå rundt å samle på hormoner om den aldri i hele sitt liv skal parres eller brukes til utstilling? Jeg synes det er rett å slett slemt. Enkelte sier at det kan trenes vekk, nei det kan ikke det, er bare ikke alle han-hunder som reagerer like sterkt. enkelte får det så opp i hodet at en dag sier det bang og de kan faktisk bli aggressive på grunn av det. Se for deg da, at du blir fristet og gjort skam kåt vær eneste dag, men du får aldri gjort noe med det.. Er jo ikke sånn at de kan tilfredsstille seg selv heller.. For kastrering. Teite norske lover. Anonymous poster hash: 10420...9c0 6
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #3 Skrevet 14. august 2014 Og husk at det er en hund! Ikke menneskeliggjør hunden, som de fleste gjør å er derfor i mot kastrering. Anonymous poster hash: 10420...9c0 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #4 Skrevet 14. august 2014 Det er ikke god nok grunn til kastrering, og forhåpentligvis vil ingen veterinærer godkjenne det som grunn til kastrering. Som du sikkert vet, er det forbudt å kastrere hunder uten en anbefaling fra veterinær, en medisinsk grunn til kastrering. F.eks sykdom i prostata eller at testiklene ikke faller ned. Bitingen har ingenting med kastrering å gjøre; kastreringen vil ikke gjøre at bitingen forsvinner. Heller ikke jokkingen. Jokkingen kommer av stress, dere må trene ro-trening (google det, les endel på canis.no). Alle valper biter, dere må trene på det. Google det også, kort fortalt skal dere hyle "au", snu dere og ignorere hunden fullstendig når han biter. Han skal lære at det gjør vondt og at når han biter, blir det dritkjedelig... Men kastrering vil ikke løse noen av problemene, og kan i tillegg føre til en usikker hund pga fraværende mengde testosteron, fordi man har fjernet testiklene (som produserer testosteron). Anonymous poster hash: 194f7...b93 7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #5 Skrevet 14. august 2014 Jeg tar denne som Anonym for jeg gidder ikke hets. Jeg er for kastrering uansett jeg. Hvorfor skal bikkja gå rundt å samle på hormoner om den aldri i hele sitt liv skal parres eller brukes til utstilling?Jeg synes det er rett å slett slemt. Enkelte sier at det kan trenes vekk, nei det kan ikke det, er bare ikke alle han-hunder som reagerer like sterkt. enkelte får det så opp i hodet at en dag sier det bang og de kan faktisk bli aggressive på grunn av det. Se for deg da, at du blir fristet og gjort skam kåt vær eneste dag, men du får aldri gjort noe med det.. Er jo ikke sånn at de kan tilfredsstille seg selv heller.. For kastrering. Teite norske lover. Anonymous poster hash: 10420...9c0 Fordi det kan skade hunden, den kan bli usikker og aggressiv etter kastrering. Derfor skal det være siste utvei. Hannhunder som er overhormonelle kan kastreres, da er det t.o.m lov, siden det går utover hundens helse, men generelt sett klarer intakte hannhunder seg strålende, det er ikke akkurat sånn at de "får underskudd på sex" - det fungerer ikke på den måten. Anonymous poster hash: 194f7...b93 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #6 Skrevet 14. august 2014 Jeg for kastrering om hunden ikke er god nok til å brukes i avl. De fleste land, utenom Norge er det vanlig med kastrering, men i ung alder. De har forsket mye og man ser ikke halvparten så mye stress hos kastrerte hunder enn de som går ukastrerte. Det er kun Norge som henger etter med den troen at de blir stresset av å bli kastrert Anonymous poster hash: 5a6f3...764
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #7 Skrevet 14. august 2014 IMOT! IMOT! IMOT! Stakkars dyr! Anonymous poster hash: d734f...549 1
Gjest BettyBoop Skrevet 14. august 2014 #8 Skrevet 14. august 2014 Opplever ett slags press rundt meg på å kastrere hannhunden min. Han er 5 mnd. Han hopper en del, spesielt mot barn, jokker litt og biter MYE. Vi har prøvd mange forskjellige råd for å få en slutt på Bitingen uten hell. Både familien min og oppdretter mener han bør kastreres. Jeg er veldig usikker. Han er en jo en valp, han vokser vel av seg noe av denne oppførselen og det er vel ikke god nok grunn til kastrering? Men alle mener at det er det rette. Hva er deres tanker?Anonymous poster hash: 94cac...f49 hunden får et bedre liv om du kastrerer.
Gjest BettyBoop Skrevet 14. august 2014 #9 Skrevet 14. august 2014 Det er ikke god nok grunn til kastrering, og forhåpentligvis vil ingen veterinærer godkjenne det som grunn til kastrering. Som du sikkert vet, er det forbudt å kastrere hunder uten en anbefaling fra veterinær, en medisinsk grunn til kastrering. F.eks sykdom i prostata eller at testiklene ikke faller ned. Bitingen har ingenting med kastrering å gjøre; kastreringen vil ikke gjøre at bitingen forsvinner. Heller ikke jokkingen. Jokkingen kommer av stress, dere må trene ro-trening (google det, les endel på canis.no). Alle valper biter, dere må trene på det. Google det også, kort fortalt skal dere hyle "au", snu dere og ignorere hunden fullstendig når han biter. Han skal lære at det gjør vondt og at når han biter, blir det dritkjedelig... Men kastrering vil ikke løse noen av problemene, og kan i tillegg føre til en usikker hund pga fraværende mengde testosteron, fordi man har fjernet testiklene (som produserer testosteron). Anonymous poster hash: 194f7...b93 det tror jeg ikke på. Hvorfor råder alle dyrleger og dyrebeskyttelsen til kastrering av katter og hunder da?? 2
Tabris Skrevet 14. august 2014 #10 Skrevet 14. august 2014 (endret) Mange har veldig sterke meninger om kastrering, og det er synd at man ikke klarer å la følelsene ligge og se på dette litt mer nyansert. For det første: Du bør uansett ikke kastrere ham nå. Han er altfor ung og det meste av det du beskriver er valpenykker som han vokser av seg med konsekvent og vennlig trening. Det er også større sjanser for ulike typer sykdommer og bivirkninger om man kastrerer når hunden er så ung (det står masse artikler om det på nettet, det meste på engelsk da kastrering i ung alder er vanlig i USA og det er derfor der man har begynt å se konsekvensene av dette). Det er ikke gitt at man trenger å kastrere hunden noen gang, og jeg synes ikke det er noen vits i å utføre et slikt inngrep på en hund bare for å gjøre det hvis hunden fungerer fint i hverdagen og har det bra. Men faktum er at mange hunder sliter med stress og høy kjønnsdrift - mange tisper i nabolaget både med og uten løpetid, mange unaturlige (for hunden) passeringer av andre hunder i bånd, mange lukter og inntrykk... vi lever i et samfunn som er ganske stressende og unaturlig for hunden. Mange hunder tar dette på strak labb og ingenting er bedre, og da trenger man heller ikke å gjøre noe. Men en del hunder sliter med stress pga dette, stress som er vanskelig å trene bort når de er intakte nettopp fordi stress og blokkering vanskeligjør læring. Det er ikke godt for noen, verken psykisk eller fysisk, å gå rundt med mye stress i kroppen over lengre tid. For slike hunder kan kastrering være en løsning. Men kastrering kan også gi negative konsekvenser, som f.eks: - Overvekt. Når testosteronproduksjonen i testiklene forsvinner, så trenger også hunden mindre mat. Opp til 25% av næringen hunden inntar går til testiklene, var det dyrlegen sa til meg. Så man bør være bevisst på dette og redusere formengden. Dette kan bli vanskeligere ved at hunder som kastreres pga atferd ofte trenger mye trening, og trening innebærer ofte mange godbiter. Det kan gjøre det vanskelig å balansere formengden. - Pelsproblemer. Dette er ikke aktuelt om din hund er kortpelset, men langhårede hunder kan få en vanskelig pels som er som borrelås ute og som floker seg bare du ser på den. Flere jeg vet om har barbert sine hunder fordi pelsen på kastrater ble umulig å holde. Dette trenger ikke skje, men kan skje. - Usikkerhet. Når du fjerner testosteronet hos en hund, så fjerner du også motet. En hund som kastreres pga atferd (stress og utagering) kan bli mer usikker og utagere med mer bjeffing o.lign. etter kastrering. Mitt råd er derfor at du ikke tenker på kastrering nå uansett siden du bare har en liten valp. Bikker han året og du ser at han sliter med stress (bare husk at hunder er verre i tenårene, de har en hormonproduksjon som er litt på styr i den perioden og det vil roe seg), så kan du vurdere chip-kastrering. Det har vi gjort med vår hund. Chip-kastrering er kjemisk kastrering hvor de setter inn en liten chip under huden på hunden. Den blir da - i all praktisk betydning - kastrert. Fordelen med å gjøre dette er at det er reversibelt. Chippen går ut etter ca seks måneder (kan variere etter hvilken type chip du får) og den kan også fjernes om det skulle være ønskelig (alt etter hvor chippen blir satt inn). Da får du testet om kastrering er noe som hjelper din hund og du får sett om du får noen av de negative konsekvensene listet ovenfor. Men kastrering er ikke en erstatning for trening, det er ikke en latmannsløsning. For hunder som sliter med stress, så er kastrering det som gjør trening mulig for mange, for det senker stressnivået såpass at man når inn til hunden. Jeg har som sagt chip-kastrert min hund, og jeg har erfart både de positive sidene (stressnivået synker og hunden er MYE lettere å få kontakt med og jobbe med) og de negative (alle tre som er listet ovenfor, i varierende grad). Endret 14. august 2014 av Tabris 8
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #11 Skrevet 14. august 2014 Jeg for kastrering om hunden ikke er god nok til å brukes i avl. De fleste land, utenom Norge er det vanlig med kastrering, men i ung alder. De har forsket mye og man ser ikke halvparten så mye stress hos kastrerte hunder enn de som går ukastrerte. Det er kun Norge som henger etter med den troen at de blir stresset av å bli kastrert Anonymous poster hash: 5a6f3...764 Ikke at de blir stresset, at de blir usikre. Og det blir mange. Anonymous poster hash: 194f7...b93
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #12 Skrevet 14. august 2014 det tror jeg ikke på. Hvorfor råder alle dyrleger og dyrebeskyttelsen til kastrering av katter og hunder da?? At dyrebeskyttelsen råder folk til å kastrere hunder? Det har jeg aldri sett (og de fremstår nå for meg som mget useriøse og uvitende),men dyrebeskyttelsen er en frivillig amatørogranisasjon bestående av vanlige amatører som ikke er spesialister eller eksperter på dyr. Så hva de mener og sier er verdt null men fint at de redder forlatte dyr. Alle dyrleger råder folk å kastrere hundene sine? Nå vet jeg at du lyver min dyrlege fraråder kastrering med mindre det er høyst nødvendig. Det er en grunn til at det i utgangspunktet er ulovlig, og at forsikringsselskapet ikke dekker det med mindre det er veldig godt dokumentert at kastrering var eneste mulighet for hunden å slippe store helsemessige ulemper. Når det er sagt, så hjelper kastrering fortsatt IKKE på valpebiting og stressjokking.Anonymous poster hash: 194f7...b93
Gjest BettyBoop Skrevet 14. august 2014 #13 Skrevet 14. august 2014 At dyrebeskyttelsen råder folk til å kastrere hunder? Det har jeg aldri sett (og de fremstår nå for meg som mget useriøse og uvitende),men dyrebeskyttelsen er en frivillig amatørogranisasjon bestående av vanlige amatører som ikke er spesialister eller eksperter på dyr. Så hva de mener og sier er verdt null men fint at de redder forlatte dyr. Alle dyrleger råder folk å kastrere hundene sine? Nå vet jeg at du lyver min dyrlege fraråder kastrering med mindre det er høyst nødvendig. Det er en grunn til at det i utgangspunktet er ulovlig, og at forsikringsselskapet ikke dekker det med mindre det er veldig godt dokumentert at kastrering var eneste mulighet for hunden å slippe store helsemessige ulemper. Når det er sagt, så hjelper kastrering fortsatt IKKE på valpebiting og stressjokking.Anonymous poster hash: 194f7...b93 dyrleger og. Spesielt av katter. Det er ingenting negativt ved å kastrere et dyr
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #14 Skrevet 14. august 2014 Da jeg ringte dyrelegen for å få kastrert bikkja for noen år siden så fortalte hun meg at det er ulovelig.. Er det noe som har blitt endret? Anonymous poster hash: c7b3c...348
Tabris Skrevet 14. august 2014 #15 Skrevet 14. august 2014 Da jeg ringte dyrelegen for å få kastrert bikkja for noen år siden så fortalte hun meg at det er ulovelig.. Er det noe som har blitt endret? Anonymous poster hash: c7b3c...348 Det er ulovlig hvis det ikke er medisinske eller dyrevelferdsmessige årsaker som forsvarer kastrering. Dvs at det kun er lov hvis man enten må gjøre det av en medisinsk årsak eller pga atferdsproblemer grunnet høy kjønnsdrift/testosteronnivå. 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #16 Skrevet 14. august 2014 dyrleger og. Spesielt av katter. Det er ingenting negativt ved å kastrere et dyr Du, vet du at det er snakk om to forskellige dyrearter? Man kan ikke, og skal ikke, sammenligne hunder og katter, særlig ikke medisinsk sett (mange medisiner for hund er dødelig for katt, og omvendt), kastrering av hannkatt er ikke det samme som kastrering av hannhund, det er to forskjellige dyrearter som reagerer vidt forskjellig på fjerning av testikler. Hannkatter blir ikke aggressive av kastrering, det blir mange hannhunder. Anonymous poster hash: 194f7...b93
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #17 Skrevet 14. august 2014 Da jeg ringte dyrelegen for å få kastrert bikkja for noen år siden så fortalte hun meg at det er ulovelig.. Er det noe som har blitt endret? Anonymous poster hash: c7b3c...348 Nei, som Tabris sier så stemmer det. Det er ulovlig med mindre det er eneste mulighet for å få hunden frisk. Min hund er kastrert pga 4 årsaker, og veterinæren sa det sikkert fem ganger til meg at hun anbefalte kastrering. Og det hjalp. Men det var virkelig siste utvei! Anonymous poster hash: 194f7...b93
Gjest BettyBoop Skrevet 14. august 2014 #18 Skrevet 14. august 2014 Nei, som Tabris sier så stemmer det. Det er ulovlig med mindre det er eneste mulighet for å få hunden frisk. Min hund er kastrert pga 4 årsaker, og veterinæren sa det sikkert fem ganger til meg at hun anbefalte kastrering. Og det hjalp. Men det var virkelig siste utvei! Anonymous poster hash: 194f7...b93 merkelig
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #19 Skrevet 14. august 2014 merkelig Merkelig?Anonymous poster hash: 194f7...b93
Steele Skrevet 15. august 2014 #20 Skrevet 15. august 2014 Jeg tar denne som Anonym for jeg gidder ikke hets. Jeg er for kastrering uansett jeg. Hvorfor skal bikkja gå rundt å samle på hormoner om den aldri i hele sitt liv skal parres eller brukes til utstilling? Jeg synes det er rett å slett slemt. Enkelte sier at det kan trenes vekk, nei det kan ikke det, er bare ikke alle han-hunder som reagerer like sterkt. enkelte får det så opp i hodet at en dag sier det bang og de kan faktisk bli aggressive på grunn av det. Se for deg da, at du blir fristet og gjort skam kåt vær eneste dag, men du får aldri gjort noe med det.. Er jo ikke sånn at de kan tilfredsstille seg selv heller.. For kastrering. Teite norske lover. Anonymous poster hash: 10420...9c0 Det var lurt av deg, for noe særlig kunnskap om dette området har du ikke. Vil bare hinte til at det å være hannhund ikke er noen sykdom, som man må prøve å fjerne. Og klarer du ikke å håndtere en hannhund, med de fordeler/ulemper de har, så burde man kanskje vurdere å kjøpe en tispe istedenfor. Dog er jeg enig i at noen ekstreme hannhunder kan ha godt av kastrering (de overkåte), men det er en meget liten del. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå