AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #1 Skrevet 14. august 2014 Jeg er student og har deltidsjobb der jeg jobber annenhver helg, og i tillegg har jeg jobbet mye i sommer. Jeg har mulighet til å jobbe en del ekstra utover høsten også, og har egentlig behov for ekstra penger da jeg planlegger å dra på lang ferie neste sommer. Problemet er at jeg kommer over grensa for hvor mye jeg kan tjene før jeg mister (deler av) stipendet mitt. (grensa er vel på ca 150 000 eller noe) Så nå lurer jeg på hva jeg bør gjøre. Bør jeg jobbe mindre nå sånn at jeg beholder så mye av stipendet som mulig, eller bør jeg jobbe når jeg har muligheten, så jeg kan leve litt bedre som student, og komme meg på den ferien jeg ønsker? Gode råd og tanker mottas med takk :) Anonymous poster hash: 63802...cf5 Anonymous poster hash: 63802...cf5
strawberry Skrevet 14. august 2014 #2 Skrevet 14. august 2014 Mener på at det bare er det du tjener fra du blir student, altså fra august som gjelder (?). Det er jo flere som har et jobbår og begynner på skolen etterpå.
Dlarah Skrevet 14. august 2014 #3 Skrevet 14. august 2014 Det er for skatteåret.. Jeg har valgt å drite i stipendet og jobbe så mye jeg orker ved siden av studiene. Tjener da mellom 300 000-350 000 hvert år. Det kommer rett og slett ann på hvor mye du tror du kommer til å klare å tjene? Dersom det maks er 170000 eller rundt det hadde jeg droppet jobben og tatt imot stipendet, med mindre de ekstra pengene trengs
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #4 Skrevet 14. august 2014 Det er for skatteåret.. Jeg har valgt å drite i stipendet og jobbe så mye jeg orker ved siden av studiene. Tjener da mellom 300 000-350 000 hvert år. Det kommer rett og slett ann på hvor mye du tror du kommer til å klare å tjene? Dersom det maks er 170000 eller rundt det hadde jeg droppet jobben og tatt imot stipendet, med mindre de ekstra pengene trengs Du tror ikke det lønner seg om hvis man ikke tjener mer enn 170? Hvorfor setter du "grensa" ved 170? Jeg har tjent ca 115 så langt, så vet at jeg bikker 150 000, men er ikke sikkert jeg kommer så veldig langt over 170... men de ekstra pengene kommer godt med. Spørs om jeg gjør som deg, jobber så mye jeg kan i høst og driter i stipendet. Kunne ønske jeg også tjente så godt som deg da Anonymous poster hash: 63802...cf5
Musaleem Skrevet 14. august 2014 #5 Skrevet 14. august 2014 Det er en vurdering du får ta. Jeg har mistet stipendet 5 av 6 år, det vil si at jeg har rett i underkant av 200,000 mer i studielån enn hvis jeg ikke hadde gått over inntektsgrensen. På en annen side har jeg gått såpass mye over at det for meg har vært verdt det. Har hatt det veldig behagelig som student, dessuten ga det meg mulighet til å kjøpe bolig.
Pengebingen Skrevet 14. august 2014 #6 Skrevet 14. august 2014 Det lønner seg å jobbe! For hver krone over beløpsgrensen reduseres stipendet med 50% av den krona. Ved 10 mnd studiestøtte i året. Men andre ord har du tjent 50 øre på å jobbe heller enn å holde igjen på jobbingen for å få stipend. I tillegg får du verdifull arbeidserfaring og stiller sterkere når du skal ut i jobb. Eks om du tjener 170.000, så er det (170000-157265) 12735 kroner over inntektsgrensen. Da reduseres stipendet med (12735/2) 6367 kroner. Med andre ord har du tjent 20.000 (før skatt, si ca 15000 etter skatt) mot å tape 6367. Det er et overskudd til deg i din lomme på 8633 kroner. Det lønner seg ganske enkelt å jobbe. Mange skriver at studenter taper på å jobbe, men det er tydeligvis de som har så mye penger at 500 kr i lomma ikke har noen betydning. Mens for en student i etableringsfasen så burde hver krone tjent være en bra krone, og ikke noe å si nei takk til av prinsipp. 1
Dlarah Skrevet 15. august 2014 #7 Skrevet 15. august 2014 Det er ingen spesifikk grunn til at jeg satte grensen på 170, men han som er ovenfor mente at man kun satt igjenn med ca 8000 ekstra av de mam tjente. Det vill me andre ord bli en rimelig lav timeslønn for din del når du overstiger 150000. Jeg er derfor i den oppfatning at det er mer stress og overstige grensen enn det gir nytte, dersom man ikke sprenger grensen totalt og heller brukt tiden på studier. Jeg har forresten ikke en kjempe høy timelønn, men arbeider ganske mye.. Du tror ikke det lønner seg om hvis man ikke tjener mer enn 170? Hvorfor setter du "grensa" ved 170? Jeg har tjent ca 115 så langt, så vet at jeg bikker 150 000, men er ikke sikkert jeg kommer så veldig langt over 170... men de ekstra pengene kommer godt med. Spørs om jeg gjør som deg, jobber så mye jeg kan i høst og driter i stipendet. Kunne ønske jeg også tjente så godt som deg da Anonymous poster hash: 63802...cf5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå