Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Håper noen der ute kan hjelpe meg litt, akkurat nå er jeg ganske fortvilet og klarer ikke å se helt klart.

Jeg mottar sosialhjelp på grunn av en tøff periode i livet mitt som førte til at jeg falt utenfor både studie- og arbeidslivet. Er på vei til å stable livet på bena igjen og har til og med et jobbintervju neste uke. Yay:)

Problemet er at jeg nettopp snakket med min saksbehandler på NAV angående det at jeg har vært alt for treg til å levere inn papirer fra stillinger jeg har søkt på (hadde i en periode gitt helt opp).

I vedtaket stilles det et vilkår som lyder (ordrett): For hver utbetaling av sosialhjelp må du dokumentere at du har søkt min. 2 jobber. Dette vil si før hver utbetaling av livsopphold, hhv. den første og den 15. hver måned.

Jeg tolket det slik at det ikke var til hinder for å søke på flere stillinger senere, altså etterskuddsvis. Med andre ord ville det bare medføre at utbetalingene ville skje senere. Saksbehandleren min tolket det slik at de ville bli stoppet i sin helhet og at det ikke ville ha noe å si at jeg leverte inn flere jobbsøknader på et senere tidspunkt.

Tenker å klage, men er løpet helt kjørt? Og hva med husleien? Slik jeg ser det, gjelder vilkåret om jobbsøknader kun for utbetaling av livsopphold.

Og bare så det er sagt: det var fryktelig dumt av meg å ikke levere inn søknader, det skjønner jeg også.

Anonymous poster hash: e7851...9ee
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Angående husleie, ser jeg nå at vilkåret er "For å sikre at stønad til husleie benyttes som forutsatt, stilles det som vilkår at kvittering for betalt husleie for foregående måned innleveres før neste utbetaling" Så med andre ord er det tilsvarende som for vilkåret for livsopphold, bare med 1 mnd intervaller istedet for hver 14. dag

Skrevet

Først søke jobb og dokumentere det, innen den 1./15. hver mnd. Ikke søke etterskuddsvis, man kan ikke lage sine egne frister for hvordan man tror det er. Hvordan skulle det gått når 200 000 sosialhjelpsmottakere skulle gjort det? Enig med saksbehandler, det er slik det pleier å være. Ta det som en lærepenge til neste gang.

Anonymous poster hash: 19736...e0e
Skrevet

Du skal levere minimum 2 jobbsøknader innen den 1. Og innen den 15. I hver mnd. Ellers stoppes utbetalingene, mao, dette er minimums betingelse for å få utbetaling. Ingen jobbwøknad = ingen utbetaling. Alternativt, ingen aktivitet mht. Jobbsøking = ingen utbetaling i det hele tatt.

At du skal til intervju, betyr heller ikke at du kan slutte å søke jobber og slutte å levere jobbsøknader, før du kan levere signert jobbkontrakt.

Mht. Husleie, ville det ikke være enklere for deg om NAV sosial satte deg under forvaltning og dermed sørget for å få betalt regningene dine?

Anonymous poster hash: f426c...9ab

Skrevet

takk for svar, da tar jeg det som en kraftig lærepenge. Selvsagt betyr ikke et intervju at jeg kan la være å levere inne jobbsøknader, skrev det bare fordi jeg tross alt var litt glad for å få litt fremdrift i en ganske håpløs situasjon. Husleien har jeg alltid betalt i tide, det var bare det å levere inn dokumentasjon på det som gikk litt tregt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...