Gå til innhold

Hva ville du gjort hvis du hadde en falsk pengeseddel?

Falske penger...?  

1. 1. Falske penger...?

• Kommer an på hvor stor seddelen er
      2
    • Jeg ville veklset den inn, og latt som ingenting
      7
    • Jeg ville levert den til banken/politiet
      16
    • Kastet den
      1

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky
Skrevet

I følge Dagbladet blir forfalskninger av euroen stadig mer vanlig, og det blir stadig vanskeligere å oppdage. La oss si at DU oppdaget at du hadde en falsk seddel - norsk eller utenlandsk. Jeg hadde nok bare vekslet den inn, tror jeg, i alle fall hvis det var over 100 kr. Eller, hvis jeg var veldig samvittighetsfull og hadde god tid den dagen, hadde jeg kanskje levert den til politiet. Hva hadde du gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg TROR jeg ville gått tilbake til der jeg fikk den fra, om jeg husket det, og sagt ifra om at jeg fikk denne hos dem og at den var falsk.

ellers ville jeg nok enten revet den i stykker (om det ikke var en stor seddel) og kastet den.

hadde den vært stor så hadde jeg forhåpentligvis gått i en bank med den dersom ikke stedet jeg fikk den fra var villige til å gjøre noe.

Gjest gjesta
Skrevet

Et lite dillema det der. Jeg ville jo ha fått den falske seddelen et sted. Og var beløpet høyt så ville det jo være veldig surt dersom jeg tapte pengene da.

Tror jeg først ville ha snakket med stedet hvor jeg fikk seddelen (dersom jeg visste det da). Funket ikke det så ville jeg nok ha levert den til bank/politi.

Nja.... Var beløpet høyt og jeg rimelig blakk så kan jeg ikke se bort i fra at jeg hadde brukt seddelen i håp om å ikke bli avslørt. Definitivt sleipt for det blir å dytte problemet over på andre. Kanskje deg....?

Skrevet

Hadde det vært for sent å levere den tilbake der jeg fikk den for å få en ny, så hadde jeg selvfølgelig brukt den!

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg tror rett og slett jeg ikke hadde klart å lyve bra nok og late som jeg ikke visste det om jeg ble oppdaget når ejg vekslet den inn.

Tror ejg ville levert den inn, og det er nok større sjanse for at ejg ville gjort det jo større den er. NBettopp fordi det vil være enda vanseklgiewre å lyve om det er stor verdi.

Skrevet

Hadde jeg visst hvor jeg fikk den hadde jeg gått tilbake og sagt i fra. Ellers hadde jeg levert den inn om det var et stort beløp eller bare kastet den.

Skrevet

Men er det ikke sånn at hvis man oppdager at man har fått en falsk seddel, så er pengene tapt? At man ikke får noenting igjen for det?

Jeg ville iallfall ikke brukt den hvis jeg visste den var falsk. Det er for stor risk å ta, synes jeg. Strafferammen for dokumentfalsk er vel alt annet enn hyggelig... Ville nok levert den til politiet, tenker jeg.

Skrevet

Men om man får igjen en falsk seddel,som man bruker i en annen butikk og blir tatt.. (og man er totalt uvitende om at den var falsk),hva skjer da?

Jeg sjekker ikke om pengene jeg får igjen er ekte..

Gjest Poirot
Skrevet
Men om man får igjen en falsk seddel,som man bruker i en annen butikk og blir tatt.. (og man er totalt uvitende om at den var falsk),hva skjer da?

Jeg sjekker ikke om pengene jeg får igjen er ekte..

Du må jo da forklare at du var i god tro, og håpe at de tror på deg. (Hvilket de sikkert gjør, hvis det er en bra forfalskning.)

Skrevet

Hvis forfalskningen er såpass bra så hadde man nok ikke sett at den var falsk så da hadde man heller ikke hvist at man var i bestittelse av falske penger. Men hadde du merket at den var falsk er nok sjangsen stor for at andre også hadde merket det.

Meget få personer som sjekker alle sedlene de får om de er ekte eller falsk.

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg sjekker av og til, sånn for gøy liksom. :-)

Skrevet

Mest sannsynlig så hadde jeg sagt ifra.

Hvis ikke, så hadde den nok bare blitt liggende hjemme, jeg tror jeg hadde vært for feig til å bruke den.

Gjest tusjen
Skrevet

Jeg hadde levert den inn.. Er for pysete til å late som ingenting :-)

tusjen

Skrevet (endret)

.

Endret av nikita
Gjest Embla s
Skrevet

Hadde vel gått tilbake til der jeg fikk seddelen og bedt om å få en annen (ikke at jeg tror jeg ville fått det). Så ville jeg levert den til bank/politi eller revet den i stykker og tatt det som et tap/lærepenge (bosktavelig talt :wink: ).

Hadde uansett aldri forsøkt å bruke en penge jeg selv visste var falsk. Da ville jeg jo gjort meg skyldig i faskmynteri selv! (dessutten ville ubehaget/nervøsitet/samvittighet ikke vært verdt de pengene).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...