Gå til innhold

BankID på mobil/skrapekort - fungerer ikke for signering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har konto i Skandiabanken, og dermed ikke vanlig kodebrikke, men skrapebrikke og BankID på mobil.

Men nå har jeg ved flere anledninger oppdaget at dette ikke fungerer når jeg skal signere på dokumenter på nett som ikke tilhører Skandiabanken. Dette fordi BankID-ruta tar det for gitt at jeg har kodebrikke, og når jeg da taster fødselsnr får jeg beskjed om å taste engangskode. Jeg har engangskoder på kodebrikken, men jeg får jo ikke oppgitt hvilken av de jeg skal bruke.

Er det ikke mulig på disse "eksterne" nettstedene å velge HVORDAN man vil signere med BankID (skrapekode, kodebrikke eller BankID på mobil)?? Dette er vel ikke noe Skandiabanken har kontroll over. Har hatt dette problemet flere ganger, i Altinn måtte jeg til slutt bruke MinID i stedet, og i dag må jeg benytte meg av god, gammeldags post...

Er det noe jeg kan gjøre for å få til signering med BankID på mobil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er opp til det enkelte brukerstedet å bestemme hvilke signeringsmetoder de støtter. Det er ikke veldig mange som støtter signering med BankID på mobil, men de fleste nok støtter vanlig BankID. Du kan forøvrig opprette vanlig BankID i Skandiabanken og bruke engangskodene på kodekortet ditt. Anonymous poster hash: f0e6a...6d6

• Liker 1
Skrevet

Du kan forøvrig opprette vanlig BankID i Skandiabanken og bruke engangskodene på kodekortet ditt.

Anonymous poster hash: f0e6a...6d6

Nei det er jo det jeg ikke kan! Jeg har dette kortet, men ingen av brukerstedene opplyser hvilken kode jeg skal bruke (som man jo må opplyses om, jeg kan ikke bare skrape en tilfeldig kode og bruke den).

Skrevet

Nei det er jo det jeg ikke kan! Jeg har dette kortet, men ingen av brukerstedene opplyser hvilken kode jeg skal bruke (som man jo må opplyses om, jeg kan ikke bare skrape en tilfeldig kode og bruke den).

Er du sikker på det? Jeg tror det er akkurat det du må gjøre.

Anonymous poster hash: 50ace...a0c

Skrevet

Du må først logge inn i Skandiabanken og bestille BankID der. Etter det vil du kunne velge Skandiabanken i listen når du starter BankID for signering.

• Liker 1
Skrevet

Er du sikker på det? Jeg tror det er akkurat det du må gjøre.

Anonymous poster hash: 50ace...a0c

Jepp, har prøvd.

Du må først logge inn i Skandiabanken og bestille BankID der. Etter det vil du kunne velge Skandiabanken i listen når du starter BankID for signering.

Jeg har jo allerede Bank ID i Skandiabanken, jeg kan jo ikke bestille noe jeg allerede har? Har ingen problemer med å logge inn med Bank ID der, i andre banker eller når jeg skal betale noe på nett. Det er når jeg signerer jeg får problemer, for jeg kan ikke velge hva slags type BankID jeg vil signere med (BankID på mobil eller BankID med kodekort - Skandiabanken har dessverre ikke BandID med kodebrikke). Kan heller ikke velge at det er Skandiabanken jeg vil signere med..

Skrevet

Hvis du har en annen bank i tillegg til Skandiabanken kan du bestille kodebrikke her. Jeg har kodebrikke fra en annen bank, og denne kan jeg da bruke til alle innlogginger, også til innlogging i Skandiabanken.

Anonymous poster hash: 79891...2fc
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har samme løsning i Skandiabanken, så jeg testa Altinn for å se hvordan det ser ut. Siden du nevnte Altinn spesifikt.

På bildet ser du at den angir hvilken kode. Til AB som sa at man kanskje skulle velge tilfeldig kode, det skal man ikke.

post-21556-0-86954500-1408027890_thumb.p

Jeg tror du kan ta kontakt med Skandiabanken og høre hvorfor dette skjer. Men først kan du prøve å avinstallere Java og installere nyeste versjon igjen.

Skrevet

Hvis du har en annen bank i tillegg til Skandiabanken kan du bestille kodebrikke her. Jeg har kodebrikke fra en annen bank, og denne kan jeg da bruke til alle innlogginger, også til innlogging i Skandiabanken.

Anonymous poster hash: 79891...2fc

Den andre banken jeg bruker har dessverre ikke kodebrikke den heller. :P

Skrevet

Jeg har samme løsning i Skandiabanken, så jeg testa Altinn for å se hvordan det ser ut. Siden du nevnte Altinn spesifikt.

På bildet ser du at den angir hvilken kode. Til AB som sa at man kanskje skulle velge tilfeldig kode, det skal man ikke.

snip.PNG

Jeg tror du kan ta kontakt med Skandiabanken og høre hvorfor dette skjer. Men først kan du prøve å avinstallere Java og installere nyeste versjon igjen.

Skal prøve!

Skrevet

Du får skaffe deg en skikkelig bank :fnise:

Anonymous poster hash: a6409...bb4
  • Liker 2
Skrevet

BankID på mobil er ikke det samme som vanlig BankID. Du kan ha begge deler hos Skandiabanken, men du må opprette begge deler hver for seg når du er innlogget.

Du kan se en oversikt over dine BankID-avtaler ved å trykke på 'Min BankID' eller noe slikt.

Hvor mange ganger kan en skrive 'BankID' i ett innlegg? ;-)

Skrevet

Hjelper ikke med BankID på mobil når Altinn (og skuffende mange andre steder) ikke lar deg bruke det. Dessuten er jeg rimelig sikker på at TS vet alt det dere tipser om fra før av.

Skrevet

BankID på mobil er ikke det samme som vanlig BankID. Du kan ha begge deler hos Skandiabanken, men du må opprette begge deler hver for seg når du er innlogget.

Du kan se en oversikt over dine BankID-avtaler ved å trykke på 'Min BankID' eller noe slikt.

Hvor mange ganger kan en skrive 'BankID' i ett innlegg? ;-)

Men jeg HAR vanlig BankID også, det har jeg nevnt flere ganger allerede. ;) Jeg får bare ikke mulighet til å taste inn koden fra kortet, den ber kun om kode fra kodebrikke (noe jeg ikke har, jeg har kodekort).

Skrevet

Hjelper ikke med BankID på mobil når Altinn (og skuffende mange andre steder) ikke lar deg bruke det. Dessuten er jeg rimelig sikker på at TS vet alt det dere tipser om fra før av.

Jeg er faktisk ikke så sikker på at TS vet hva jeg mener. Jeg snakker ikke om BankID på mobil, men om vanlig BankID som bruker Java og engangskoder og passord. Denne støttes av de fleste brukersteder, enten det er banker eller offentlige etater.

Som kunde i Skandiabanken har man mulighet til å opprette VANLIG BankID. Dette kan nok kundeservice guide en gjennom hvis det skulle bli nødvendig, men det er faktisk temmelig enkelt.

Skrevet

Men jeg HAR vanlig BankID også, det har jeg nevnt flere ganger allerede. ;) Jeg får bare ikke mulighet til å taste inn koden fra kortet, den ber kun om kode fra kodebrikke (noe jeg ikke har, jeg har kodekort).

Høres ut som om du har BankID i en annen bank som bruker kodebrikke og at du enten aldri har opprettet BankID i Skandiabanken eller at denne har blitt deaktivert av en eller annen grunn (kanskje gått ut på dato?).

Merk: Det at du logger inn med kodekort betyr ikke at du har BankID.

Beklager om jeg sier ting som er opplagt for deg, men det er vanskelig å vite hvor mye 'teskje' som er nødvendig uten å kjenne til din kompetanse :-)

Skrevet

Da har jeg funnet feilen - BankID-en min var deaktivert. Så teskje-metoden fungerte. ;) Den har nok blitt deaktivert i forbindelse med at jeg for ikke lenge siden bestilte nytt kodekort, noe jeg allerede hadde glemt. :ler:

• Liker 1
Skrevet

Har ingen problemer med å logge inn med Bank ID der, i andre banker eller når jeg skal betale noe på nett. Det er når jeg signerer jeg får problemer, ----

Hvordan klarte du å logge deg inn i andre banker hvis BankIDen var deaktivert?

Skrevet

Hvordan klarte du å logge deg inn i andre banker hvis BankIDen var deaktivert?

BankID på mobil var ikke deaktivert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...