Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde aldri trodd dette skulle skje i min familie. Jeg har en kusine som er kjempe ålreit, vi har hatt ett godt og nært forhold hele livet. På denne siden av familien er vi bestemors eneste barnebarn. Hun har en bunad som hun vil at jeg skal arve, og familien klikker i vinkler. Spesielt kusinen min og hennes mor. De snakker ikke lenger med bestemor. Bunaden kommer aldri til å passe til meg, dessuten har jeg bunad, men kanskje denne bunaden kommer til å passe til datteren min når hun står til konfirmasjon. Kusinen min mener at dette er veldig urettferdig, da hun ikke fikk noe av lik verdi, hun ble ukke lovt noenting. Jeg har forresten ikke fått bunaden enda. Problemet mitt med det her er at kusinen min fikk bil av bestefaren vår når hun fylte atten for noen år siden, jeg var da 17 og fikk ingenting når jeg ble 18. Når jeg sa det til kusinen min så sa hun at den bilen har jo bare vært utgifter for hun. Men jeg tenker at det er dyrt å ha bil! Den varte i mange år og det var en god bil. Hun slapp hvertfall å kjøpe en bil som jeg måtte gjøre. Og det er jo mange utgifter med en bil?? Hva syntes dere? Burde jeg ta i mot bunaden eller burde jeg takke nei, så trekker vi heller om den den dagen bestemor ikke er her lenger.

Anonymous poster hash: 0a52d...8f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fullstendig enig med kusinen din her. Hvorfor skal du ha en bunad som du ikke passer, fordi du KANSKJE får en datter en dag, som KANSKJE passer til den, som KANSKJE vil ha den?

Jeg har vært i din kusines sko. Jeg fikk aller nådigst låne bunaden til min konfirmasjon (dette ble avtalt mellom foreldrene, så jeg visste ikke at det var vanskelig), jeg takket nei til egen bunad da jeg heller ville bruke etter bestemor. Min kusine passet da ikke bunaden lenger, noe hun ikke har gjort siden. Jeg har spurt en gang til om å få låne den, men fikk ikke lov. Er kun oss to som er barnebarn til bestemor. Synes det er sårende at jeg ikke skal få bruke den innimellom da jeg også hadde sterkt bånd til bestemor. Forstår at det var hun som fikk den, fordi hun var eldst, men hun passer ikke i den. Hun har heller ikke fått noen døtre, så hvorfor hun skal holde på bunaden forstår jeg ikke.

Det har forøvrig ingenting med verdi å gjøre. Bunaden er kjempegammel og jeg hadde jo valget om å få en ny en, men den etter bestemor betyr mye mer pga minner og affeksjonsverdi.

Anonymous poster hash: 887eb...566
  • Liker 1
Skrevet

Fullstendig enig med kusinen din her. Hvorfor skal du ha en bunad som du ikke passer, fordi du KANSKJE får en datter en dag, som KANSKJE passer til den, som KANSKJE vil ha den?

Jeg har vært i din kusines sko. Jeg fikk aller nådigst låne bunaden til min konfirmasjon (dette ble avtalt mellom foreldrene, så jeg visste ikke at det var vanskelig), jeg takket nei til egen bunad da jeg heller ville bruke etter bestemor. Min kusine passet da ikke bunaden lenger, noe hun ikke har gjort siden. Jeg har spurt en gang til om å få låne den, men fikk ikke lov. Er kun oss to som er barnebarn til bestemor. Synes det er sårende at jeg ikke skal få bruke den innimellom da jeg også hadde sterkt bånd til bestemor. Forstår at det var hun som fikk den, fordi hun var eldst, men hun passer ikke i den. Hun har heller ikke fått noen døtre, så hvorfor hun skal holde på bunaden forstår jeg ikke.

Det har forøvrig ingenting med verdi å gjøre. Bunaden er kjempegammel og jeg hadde jo valget om å få en ny en, men den etter bestemor betyr mye mer pga minner og affeksjonsverdi.

Anonymous poster hash: 887eb...566

Ts her. Jeg har en datter. Bunaden passer ikke til kusinen min heller. Og i vår familie dessverre så handler det om verdi og penger i motsetning til dine opplevelser. Denne bunaden er også kjempe gammel

Skrevet (endret)

Jeg ville tatt imot bunaden. Hun fikk bil, du får bunad. Fair enough. Dessuten, hva mener hun skal skje med bunaden da, hvis du ikke tar den i mot? Er det hun selv som skal få den da eller, slik at hun har fått både bunad og bil?

Endret av Infinite
  • Liker 5
Skrevet

Så det er helt greit at kusinen fikk en bil og den andre ikke, og kusinen skal også ha bunaden og den andre ingenting? Skjønner meg ikke på sånt jeg. Arv er noe herk.. og alle burde i grunnen være enebarn så man slapp dette tullet - er min mening.

Skrevet

herr e gud...tenk at det finnes slike mennesker som hun kusinen din. Håper jeg slipper å møte noen så sjalu, bittre, materealistiske drittkjerringer. Ta bunaden du!

• Liker 1
Skrevet

Skrevet

Ts igjen. Tusen rakk for svar:) det som er veldig vanskelig er at familien er helt "ødelagt" om jeg kan si det sånn. Hva kan jeg gjøre for at kusinen min og bestemoren min kan snakke sammen igjen? Ei venninne sa til meg at når datteren min skal stå til konf og hvis kusinen min har fått en datter innen den tid (10 år frem i tid) så kan vi trekke om bunaden til døtrene våres da. Hva syntes dere om det? Eneste er at hver gang jeg har hatt tenkt å si det når vi er inne på emne så sier kusinen min ting som går meg på nervene, som feks at bestemor er så dement at hun ikke vet hva hun driver med. Hun er ikke dement, Eller så sier feks at bilen bare var utgifter for hun hele veien, det irritererer meg veldig. Så får meg aldri til å si det.

Skrevet

Ta imot bunaden på vegne av din datter. Din kusine fikk en bil, mao slapp hun den utgiften. Du fikk ikke bil, men får bunad. Helt rettferdig spør du meg!

• Liker 1
Skrevet

Herligheten, hvis bestemoren din vil gi DEG bunaden som du da kan gi videre til datteren din så ser jeg egentlig ikke helt problemet. Dette er jo bestemoren din sitt valg og hun vil gi den til deg.

Spiller da ingen rolle hva kusinen din har fått eller ikke fått. Er ikke alltid at alt går opp i opp :)

Skrevet

Hun fikk bil, du får bunad. Høres rettferdig ut for meg. Klart det er utgifter med biler. Men hun slapp utgiften ved å KJØPE bilen, det måtte jo du betale pga at du ikke fikk bil.

Skrevet

Skal kusina de ha både i pose og sekk? Kan vel være en grunn til at bestemora de vil at du og din datter skal ha bunaden etter henne.

Anonymous poster hash: 4f8a2...ba5
  • Liker 1
Skrevet

Hva er det med folk og arvebunader?

Før min farmor døde, hadde hun i flere år lovet min søster at hun skulle arve bunaden. Ved oppgjørsmøtet kom min tante (fars søster) og sa at nei, den bunaden skulle hun ha, fordi farmor hadde en gang i tiden tilbudt den til min kusine (tantes datter). kusine hadde takket nei, men derfor mente min tante at da skulle selvsagt hun selv ha den. (Farmor hadde jo tenkt at ok, første barnebarn vil ikke ha, da spør jeg neste.)

Det verste er at min tante presterte å argumentere for sin sak med at min søster "vil ALDRI passe inn i den bunaden". Det ordnet seg, da. Søster fikk bunaden. Og bruker den masse. OG: den sitter som et skudd ;)

Skrevet

Bestemor vil at du skal ha bunaden, og da synes jeg du skal ta imot bunaden, uansett om den vil passe deg eller ikke. :)

Kusinen din fikk bil, og da er det ikke rettferdig at hun skal få bunad også.

• Liker 1
Gjest krokodillen
Skrevet

har ingenting å si hvem som fikk bil eller hvem som fikk hva. om din bestemor ønsker å gi deg bunaden er det faktisk bare å ta i mot. det er ingen andre som kan bestemme hvem ho skal gi den til.

at familier havner på kant med hverandre pga materielle ting er helt ufattelig

Skrevet

Takk for svar! Siden det er så mange som syntes at jeg skal ta i mot bunaden så kommer jeg til å gjøre det med god samvittighet. Får håpe dramaet blir borte over tid:) Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...