Gå til innhold

Hvorfor splitte par?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har heller aldri forstått meg på hvorfor man skal splitte par. Man klarer jo å føre en samtale selv om man sitter med sin kjære! Egoistisk av brudeparet synes jeg.

Anonymous poster hash: 02792...f34
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og for èn gangs skyld er vi veldig enige :-)

Godt, det er håp.

Skrevet

Ja, og spesielt når flesteparten ser ut til å være enig om at det blir mindre sosialisering ved å splitte par. Jeg tror den "dynamiske samtalen" kommer når folk føler seg avslappede og komfortable, og ikke ved tvang.

Dessuten, det går en grense for hvor mange nye mennesker det er interessant å bli kjent med i er bryllup, når du vet det er mennesker du sannsynligvis aldri møter igjen. Det er faktisk koselig å prate med kjentfolk også.

Anonymous poster hash: 55483...6f0

Ja helt enig- det er jo hyggelig å dra i bryllup sammen, og å dele opplevelsen med sin kjæreste/ ektefelle. Det er jo en romantisk dag som handler om kjærlighet, og da er det jo kjekkest å få sitte med den man er glad i.

Skrevet

Ja helt enig- det er jo hyggelig å dra i bryllup sammen, og å dele opplevelsen med sin kjæreste/ ektefelle. Det er jo en romantisk dag som handler om kjærlighet, og da er det jo kjekkest å få sitte med den man er glad i.

Jeg unner par det jeg.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan da??? Man er jo singel i andre sosiale sammenkomster også, bryllup i seg selv er som sådan ikke så anerledes.

I andre sammenkomster er sjansen for å havne på barnebordet litt mindre....

Jeg tenker at det er av hensyn til single? Setter man en singel på et bord med bare par, blir den single fort sittende og føle seg som det femte hjulet på vogna.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det er av hensyn til single? Setter man en singel på et bord med bare par, blir den single fort sittende og føle seg som det femte hjulet på vogna.

Jeg har enda aldri havnet ved barnebordet, men hvis en venninne/familiemedlem hadde gjort noe slikt så skulle bryllupet ha blitt legendarisk for å si det sånn... :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Å splitte par blir for meg å vise tydelig at brudeparet ikke anser par som "ekte par". Med andre ord en uting. Er enig med Gjest her, skal man feire kjærlighet, hvorfor ikke feire kjærligheten uten å sette restriksjoner? Dersom jeg hadde sittet ved siden av en som var singel hadde jeg snakket med vedkommende på lik linje med andre mennesker som hadde sittet ved meg. Bare fordi jeg sitter ved siden av min kjære betyr ikke det at jeg mister all sosial kompetanse. Derimot synes jeg det er hyggelig å kunne dele denne opplevelsen med min kjære, ikke bli plassert bort med noen fremmede. Å måtte snakke med andre er ca det verste jeg vet. Samtaler blir dynamiske når de er frivillige, uten tvang.

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke par skal måtte splittes kun fordi ikke alle har kjæreste- men synes og det blir helt feil å sette single på barnebordet eller kun sammen med andre par. En bør jo ta slike hensyn.

Skrevet

Jeg har enda aldri havnet ved barnebordet, men hvis en venninne/familiemedlem hadde gjort noe slikt så skulle bryllupet ha blitt legendarisk for å si det sånn... :fnise:

Ungene ville ha kommet hjem med mye ny voksenviten? ;)

• Liker 1
Skrevet

Å splitte par blir for meg å vise tydelig at brudeparet ikke anser par som "ekte par". Med andre ord en uting. Er enig med Gjest her, skal man feire kjærlighet, hvorfor ikke feire kjærligheten uten å sette restriksjoner? Dersom jeg hadde sittet ved siden av en som var singel hadde jeg snakket med vedkommende på lik linje med andre mennesker som hadde sittet ved meg. Bare fordi jeg sitter ved siden av min kjære betyr ikke det at jeg mister all sosial kompetanse. Derimot synes jeg det er hyggelig å kunne dele denne opplevelsen med min kjære, ikke bli plassert bort med noen fremmede. Å måtte snakke med andre er ca det verste jeg vet. Samtaler blir dynamiske når de er frivillige, uten tvang.

Enig! =)

Skrevet

Ungene ville ha kommet hjem med mye ny voksenviten? ;)

Jepp, jeg blir batshit crazy når jeg drikker, jeg tåler mye og holder på to dager til ende hvis jeg har tid/råd.

• Liker 2
Skrevet

Har gode venner som har opplevd å bli splittet i bryllup de har vært i, og de har blitt veldig skuffet. De har lite familie i nærheten, så vanskelig for dem å skaffe barnevakt. Så når de da for en gangs skyld har "barnefri" er det jo veldig kjipt å ikke få tilbringe kvelden sammen.

Skrevet

Nå har du antagelig andre erfaringer enn det jeg har, men jeg har aldri følt meg som femte hjul på vogna selvom jeg har sittet sammen med andre par. Dette kan man jo fint løse med at det sitter flere single sammen med flere par uansett. Og jeg synes det er en uting å gå rundt å tro at fordi man er par, så er man uhøflig og asosial med andre som er single. Voksne, normale mennesker oppfører seg ikke sånn.

• Liker 3
Skrevet

For meg virker det som om det er en tradisjon i noens familier og at de innad synes det er greit og en fin måte å sosialisere seg på. Og det synes jeg er greit, da må de få lov, men hadde satt veldig pris på at om jeg kom i et bryllup hos noen som har en slik skikk å bli satt med min partner.

Så kort og godt: Vil du splitte så splitt de du vet kan synes det er ok, behold par som du er usikker på om de vil like det.

• Liker 1
Skrevet

Har gode venner som har opplevd å bli splittet i bryllup de har vært i, og de har blitt veldig skuffet. De har lite familie i nærheten, så vanskelig for dem å skaffe barnevakt. Så når de da for en gangs skyld har "barnefri" er det jo veldig kjipt å ikke få tilbringe kvelden sammen.

Ser den ja.

Skrevet

Grunnen til at man splitter gifte par er at det er gammel skikk og bruk. Gifte splittes, forlovede par derimot har hverandre til bords.

Og når man leser seg opp på bordplassering står det at det er slik man gjør det, og da gjør man vel det.

Det som er tanken bak å splitte ektepar er mest sannsynlig at man får snakke med noen man kjenner litt mindre enn sin ektemake. Tidligere var det jo mange ting knyttet til hvem man hadde til bords, for eksempel danset man den første dansen med vedkommende, og skulle generelt ta seg litt ekstra av sin borddame/kavaler.

I dag er jo ting litt annerledes, man har samboere og varianter av homofile par, skilte foreldre, halvsøsken etc, slik at veldig mye av den gamle skikk og bruken rundt fest og bryllup bare ikke passer lenger. Hvem som har hverandre til bords og om det er akkurat annenhver kvinne og mann er ikke så viktig lenger, men det VIKTIGE er at man legger opp bordplasseringen på en slik måte at alle gjestene trives.

• Liker 2
Skrevet

Det er så kjedelig når alle skal sitte sammen med folk de kjenner fra før og snakke med de samme gamle..

Vår løsning var mye bedre. Her ble det loddtrekning om plassene, annenhver av hvert kjønn.

Tok en kortstokk, klippet alle kortene i to langs diagonalen og la ene halvdelen ved hver plass, og da gjestene kom til middagen måtte de trekke hver sin fra henholdsvis herre (spar/kløver)- og damebunken (hjerter/ruter). Antall kort stemte ganske bra.

En kjempesuksess! Riktig nok noen snurtne folk som i denne tråden men litt spenning må man jo ha her i livet.

Anonymous poster hash: 39524...5cc
  • Liker 2
Skrevet

Jeg skulle faktisk ønske at det var parsplitt i det bryllupet vi var gjest i for noen uker siden. Grunnen er at jeg aldri har opplevd maken til klikk-selskap noensinn! Kan godt tenkes at det hadde blitt like ille, men det hadde vært kjekt å kunne snakke med andre gjester uten å bli sett på som en sosial inntrenger! :O

Også flere andre settinger jeg godt kunne tenke meg at det var parsplitt, kanskje spesielt på den kommende festen for oss koner i min manns selskap for å være helt konkret. For jeg er så jæ(/"&# lei av å høre det dominerende paret dominere samtalen fullstendig med babyspy, bhg start, opppussing og jeg vet ikke hva. :fnise:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi splittet ikke par, og de klarte fint å sosialisere seg med andre selv om partneren satt ved siden av :) Synes det er fint at de kan velge selv om de vil stifte nye bekjentskaper eller snakke litt med noen de kjenner godt. Blir de splittet har de gjerne ikke noe valg, og for noen kan det bli ubehagelig selv om vi ikke er klar over det.

Tenk om man skulle splitte opp bruden og brudgommen :D

Noen par kunne nok trengt en splittings (eller et hotellrom...) men det får bli en annen tråd... :D

Endret av Jade
  • Liker 1
Skrevet

Grunnen til at man splitter gifte par er at det er gammel skikk og bruk. Gifte splittes, forlovede par derimot har hverandre til bords.

Og når man leser seg opp på bordplassering står det at det er slik man gjør det, og da gjør man vel det.

Det som er tanken bak å splitte ektepar er mest sannsynlig at man får snakke med noen man kjenner litt mindre enn sin ektemake. Tidligere var det jo mange ting knyttet til hvem man hadde til bords, for eksempel danset man den første dansen med vedkommende, og skulle generelt ta seg litt ekstra av sin borddame/kavaler.

I dag er jo ting litt annerledes, man har samboere og varianter av homofile par, skilte foreldre, halvsøsken etc, slik at veldig mye av den gamle skikk og bruken rundt fest og bryllup bare ikke passer lenger. Hvem som har hverandre til bords og om det er akkurat annenhver kvinne og mann er ikke så viktig lenger, men det VIKTIGE er at man legger opp bordplasseringen på en slik måte at alle gjestene trives.

Stemmer sikkert det du sier, men jeg synes det høres ut som en utdatert regel. Som du skriver er det viktigste å legge opp bordplasseringen slik man tror gjestene vil trives best. Og jeg tror de fleste ønsker å sitte med sin kjære, har ennå ikke hørt om noen som håper på å slippe å sitte med sin kjære under bryllupsmiddagen hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...