AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #1 Skrevet 14. august 2014 Likte ikke helt det jeg leste. Før man dømmer den som tok selvmord og var nær så burde man gå i seg selv, og tenke over: Var man en god støttende person og en god venn? http://leifern.blogg.no/1407872617__tilgi_en_som_tok_sit.html Anonymous poster hash: a3281...3c5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #2 Skrevet 14. august 2014 Jeg er heller ikke enig i dette denne bloggeren skrev. Synes ikke det er egoistisk å ta sitt eget liv, det er en handling man bør få bestemme selv uten forakt fra de nærmeste. Anonymous poster hash: 05efd...f2e 12
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #3 Skrevet 14. august 2014 Så enig! Ingen kan leve "mitt" liv. Ingen kan vite hva man går igjennom. Selvmord er trist, men fremfor fordømmelse så burde det møte tilgivelse. Anonymous poster hash: a3281...3c5 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #4 Skrevet 14. august 2014 Likte ikke helt det jeg leste. Før man dømmer den som tok selvmord og var nær så burde man gå i seg selv, og tenke over: Var man en god støttende person og en god venn? http://leifern.blogg.no/1407872617__tilgi_en_som_tok_sit.html Anonymous poster hash: a3281...3c5 Det er kanskje vanlig at mange etterlatte av nære som har dødd av selvmord klandrer seg selv for at de ikke gjorde mer og for at de ikke greide å hindre selvmordet. Mange sliter nok med skyldfølelse i tillegg til sorgen. Mange klandrer noen andre for at selvmordet skjedde, og noen som klandrer andre, gjør det kanskje for å slippe å kjenne på vonde følelser i forhold til at de selv evt kunne ha gjort mer for den som døde i selvmord. Mennesker er forskjellige, og hva de har opplevd gjennom livet er forskjellig. Det er mange ulike årsaker til selvmord. Forholdene mellom mennesker er forskjellige. Vi kjenner ikke alle faktorene i alle de forskjellige tilfellene av selvmord. Vi kan ikke si hva som er rett og hva som er feil om hva andre mennesker føler. Ingen følelser er vel "feil" å kjenne. Angående det at noen føler sinne mot den som tok selvmord: Jeg synes at det er bra at mennesker kjenner på følelsene sine; bl.a sinne. Vi har ikke kjennskap til alle faktorene i alle tilfellene av selvmord. For noen så er kanskje følelsen av sinne en viktig del av en prosess? De fleste har nok forståelse for at mange av de som valgte selvmord, hadde det uutholdelig på en eller annen måte. Anonymous poster hash: e9cd9...aa7 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #5 Skrevet 14. august 2014 Tar fatt i det første du skrev. Om en nær hadde begått selvmord så hadde jeg følt skyld. Å føle aggressivitet sier litt om personen! Anonymous poster hash: a3281...3c5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #6 Skrevet 14. august 2014 Tar fatt i det første du skrev. Om en nær hadde begått selvmord så hadde jeg følt skyld. Å føle aggressivitet sier litt om personen! Anonymous poster hash: a3281...3c5 Jeg hadde også følt skyld og tenkt på at jeg skulle ha gjort mer for det mennesket, og jeg hadde ikke følt sinne mot den som valgte å dø. Jeg vet ikke nok til å kunne uttale meg om de som føler sinne i en slik situasjon. Det kan være mange årsaker til at de føler sinne. Anonymous poster hash: e9cd9...aa7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #7 Skrevet 14. august 2014 Er dessverre mange som tror de er den perfekte støttespiller. Bra du innser din egen svakhet. Ingen er perfekte! Anonymous poster hash: a3281...3c5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #8 Skrevet 14. august 2014 Når man sørger har man også perioder med sinne. Det er helt normalt å føle seg både skyldig og at det var en egoistisk handling. Tror ingen 100% synes det er egoistisk. Det er bare en måte å gå gjennom sorg på. Anonymous poster hash: 3962c...68f 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #9 Skrevet 14. august 2014 Å prosjektere er aldri bra når det gjelder selvmord. Man kan ikke skjønne hva personen har gått igjennom Anonymous poster hash: a3281...3c5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #10 Skrevet 14. august 2014 Kanskje noen av de som føler sinne mot de som begikk selvmord, ikke har forståelse for hvordan de som begikk selvmord hadde det? I noen tilfeller er de som tar selvmord ikke åpne om hvor vondt og/eller vanskelig de har det, og de snakker heller ikke med noen om sine selvmordstanker og/ eller planer. Manglende forståelse hos pårørende kan derfor ha flere medvirkende årsaker: Det kan være noe med den som ikke forstår, og/eller det kan være at den som tok selvmord ikke formidlet hva som var uutholdelig vondt, vanskelig eller annet, og det kan være andre årsaker til manglende forståelse. De fleste har nok forståelse for at mange av de som begår selvmord (inkl. den de selv har mistet i selvmord) har hatt det uutholdelig på en eller annen måte, selv om den som begikk selvmordet ikke snakket om eller viste hvordan h*n hadde det. Anonymous poster hash: e9cd9...aa7 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 14. august 2014 #11 Skrevet 14. august 2014 Likte ikke helt det jeg leste. Før man dømmer den som tok selvmord og var nær så burde man gå i seg selv, og tenke over: Var man en god støttende person og en god venn? http://leifern.blogg.no/1407872617__tilgi_en_som_tok_sit.html Anonymous poster hash: a3281...3c5 Synes du virkelig det? At de som tar selvmord skal legge skylden på dem som er rundt dem? Man har ansvar for sitt eget liv! Om man tar livet sitt, har man skyld i det selv. De rundt personen lider nok, synes du det er rettferdig at de i tillegg skal ha skyldfølelse? Skam deg. 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #12 Skrevet 14. august 2014 Når man sørger har man også perioder med sinne. Det er helt normalt å føle seg både skyldig og at det var en egoistisk handling. Tror ingen 100% synes det er egoistisk. Det er bare en måte å gå gjennom sorg på. Anonymous poster hash: 3962c...68f For meg er det ikke naturlig å føle sinne mot et menneske som hadde det uutholdelig, og som prøvde å få hjelp, og som begikk selvmord fordi h*n ikke greide å holde ut mer. Er det mange som kan være sint på den som har begått selvmord, i et slikt tilfelle som beskrevet over? Anonymous poster hash: e9cd9...aa7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #13 Skrevet 14. august 2014 Likte ikke helt det jeg leste. Før man dømmer den som tok selvmord og var nær så burde man gå i seg selv, og tenke over: Var man en god støttende person og en god venn? http://leifern.blogg.no/1407872617__tilgi_en_som_tok_sit.html Anonymous poster hash: a3281...3c5 Jeg tror at forståelse, innlevelse, empati og medfølelse er en viktig del av "nøkkelen" for hva vi føler og tenker etter å ha mistet noen i selvmord. Vi er utstyrt ulikt i forhold til bl.a. dette med evne til innlevelse og forståelse for andre, empati, medfølelse. Anonymous poster hash: e9cd9...aa7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #14 Skrevet 14. august 2014 For meg er det ikke naturlig å føle sinne mot et menneske som hadde det uutholdelig, og som prøvde å få hjelp, og som begikk selvmord fordi h*n ikke greide å holde ut mer. Er det mange som kan være sint på den som har begått selvmord, i et slikt tilfelle som beskrevet over?Anonymous poster hash: e9cd9...aa7 Sinne er en helt vanlig del av sorgprosessen, selv om det er aldri så irrasjonelt og man innerst inne vet at det som skjedde ikke var noe den avdøde kunne lastes for. Det burde ikke være noe å skamme seg over.Anonymous poster hash: c6373...3f2 8
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #15 Skrevet 14. august 2014 Sinne er en helt vanlig del av sorgprosessen, selv om det er aldri så irrasjonelt og man innerst inne vet at det som skjedde ikke var noe den avdøde kunne lastes for. Det burde ikke være noe å skamme seg over.Anonymous poster hash: c6373...3f2 Takk for svar! Anonymous poster hash: e9cd9...aa7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #16 Skrevet 14. august 2014 Likte ikke helt det jeg leste. Før man dømmer den som tok selvmord og var nær så burde man gå i seg selv, og tenke over: Var man en god støttende person og en god venn? http://leifern.blogg.no/1407872617__tilgi_en_som_tok_sit.html Anonymous poster hash: a3281...3c5 Det er helt vanlig å gå gjennom en fase med sinne mot den som lot en bli stående igjen alene. Synes blogginnlegget var noe av det mest rørende jeg har lest, fullt av varme for en bror som gikk bort etter egen beslutning. Anonymous poster hash: 31504...e3f 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #17 Skrevet 14. august 2014 Jeg er heller ikke enig i dette denne bloggeren skrev. Synes ikke det er egoistisk å ta sitt eget liv, det er en handling man bør få bestemme selv uten forakt fra de nærmeste. Anonymous poster hash: 05efd...f2e I noen tilfeller klarer jeg ikke å tenke at "det å avslutte livet sitt må man få bestemme selv" er riktig. Beklager, men å f.eks ta livet sitt når man har små barn som er avhengig av en syns jeg er egoistisk. Rett og slett. Anonymous poster hash: 2097f...b4d 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #18 Skrevet 14. august 2014 For meg er det ikke naturlig å føle sinne mot et menneske som hadde det uutholdelig, og som prøvde å få hjelp, og som begikk selvmord fordi h*n ikke greide å holde ut mer. Er det mange som kan være sint på den som har begått selvmord, i et slikt tilfelle som beskrevet over? Anonymous poster hash: e9cd9...aa7 Er det rasjonelt å føle sinne mot et menneske som dør brått? Selvsagt er det ikke det! Men er det naturlig å føle sinne mot et menneske som dør brått? Så absolutt! Jeg har selv rast, hylt, vært sinna, og direkte forbannet på mennesker som "forlot meg" uten å gi meg sjansen til å ta farvel, og ja, jeg synes de var egoistiske som forlot denne verden uten å tenke smerten de påførte oss rundt dem. Og i disse tilfellene dreide det seg ikke engang om selvmord, det var "naturlige" dødsfall (akutt massivt hjerteinfarkt, kreft, ulykker). Sorg er ikke rasjonelt, men det er naturlig, og sinne er en del av sorgen. Anonymous poster hash: 3ef21...97e 7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #19 Skrevet 14. august 2014 Er det rasjonelt å føle sinne mot et menneske som dør brått? Selvsagt er det ikke det! Men er det naturlig å føle sinne mot et menneske som dør brått? Så absolutt! Jeg har selv rast, hylt, vært sinna, og direkte forbannet på mennesker som "forlot meg" uten å gi meg sjansen til å ta farvel, og ja, jeg synes de var egoistiske som forlot denne verden uten å tenke smerten de påførte oss rundt dem. Og i disse tilfellene dreide det seg ikke engang om selvmord, det var "naturlige" dødsfall (akutt massivt hjerteinfarkt, kreft, ulykker). Sorg er ikke rasjonelt, men det er naturlig, og sinne er en del av sorgen. Anonymous poster hash: 3ef21...97e Takk for svaret og det du deler! Anonymous poster hash: e9cd9...aa7
Gjest Trollkarlen Skrevet 14. august 2014 #20 Skrevet 14. august 2014 Er det egoistisk å være så syk at man tar sitt eget liv? Må man tilgi mennesker som er syke? Oi jeg vet du var så syk at du tok ditt eget liv, men jeg tilgir deg! Fyfaen i helvete for noe piss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå