Gå til innhold

Ost og vin

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Skal ha jentekveld på laurdag, og vi skal "leike voksne" og ete ost og kjeks, og drikke vin. Skal bestille ostefat på jobb, så det blir bra, men kva slags kjeks treng ein? Og kva slags vin kan de anbefale til nokon som vil lære seg å drikke vin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ritz-kjeks. og kanskje noen mer "nøytrale" som kaptein-kjeks.

Gjest Gjesta
Skrevet

i butikken finner du pakker med div. kjekser i som passer perfekt til en sånn anledning.

Skal ha ost, kjeks og vin-kveld på lørdag selv, og kommer til å kjøpe noen sånne pakker, samt ha en pakke med Ritz i tillegg!

Hva vin angår har jeg ikke så mye peiling - men den rødvinen som lærte meg å like rødvin, heter J.P Chenet, Cabernet Syrah (ikke sikker på skrivemåte... :oops: ), en flaske med skeiv hals og en liten "bulk" i. Mild og god - rimelig - og absloutt å anbefale.

Kos dere!

K

Gjest gjesta
Skrevet

Når det gjelder vin så hadde jeg spurt på vinmonompolet. Det er de som har fagkunnskapen.

Samboer som har litt peiling på vin sa at denne fungerte greit i sammen med ost: 3 l kartong. Heter noe med Robertson/Robertsen.... Kartongen er mørk grå/svart stripete. Koster ca 300 kr. (Denne kan utmerket godt drikkes alene også)

Av kjeks så kjøp forskjellige typer; salt kjeks som Ritz eller Seltine (tror den het det). Mer nøytral kjeks som Cream Crackers (min favoritt), Kaptein etc. Ta et raid i kjekshyllene. Utrolig mye forskjellig. Personlig så er jeg lite glad i søt kjeks til ost, men her er det sikkert delte meninger.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det kan være en idé å huske at rødvin ikke er det eneste som passer til ost, til mange oster passer det faktisk absolutt ikke.

Et veldig godt tips er søte viner til skarpe oster.

Hvitvin kan også brukes til ost, og som Persille sier: Spør på vinmonopolet!

Skrevet

Gode rødviner som passer utmerket til "nybegynnere" er Luna, Capella, Boheme og Masi! :)

Skrevet

Salinas er de beste salte kjeksene synes jeg. Og så har du noen gode paprikakrydrede kjeks, Tuc tror jeg de heter.

Gjest gjest1
Skrevet

Takk skal de ha! Blir bra dette!! :-)

Skrevet

Baguette/pariserloff er også veldig godt sammen med gode oster. Vi har faktisk gått mer over til det, men litt Ritz kjeks eller Salinas er også godt syns jeg. Tilbehør: oliven, paprika, druer, nyyydelig! Hvitvin kan forresten også være godt til ost! :P

Kos dere masse!

Skrevet

Du må ha minst en salt kjeks (Salinas el. Ritz) .. og Start kjeks.. - synes det er de som går - evt en type kapteinskjeks cream/crackers .. evt. ferske baguetter ..

Ang. vin ville jeg spurt på polet .. men selv er jeg begeistret for Medinet .. - Fransk vin .. som finnes i både rød og hvit (og jeg drikker kun hvit vin til ost) .. dessuten er det "pene flasker" - og hyggelig å sette på bordet - "runde" 1 l. karafler..

Vinmonopolet

Gjest gjest1
Skrevet

Eeehh.. Går det bra å drikke litt cider og Baylis også, sjølv om ein har drukke vin, eller er det ei dårleg blanding?

Skrevet
Tilbehør: oliven' date=' paprika, druer, nyyydelig![/quote']

IKKE druer dersom du serverer rødvin til osten, det ødelegger smaken på vinen fullstendig!

Her finner du mange gode tips om ost, vin og tilbehør.

Gjest GreenSky
Skrevet
Eeehh.. Går det bra å drikke litt cider og Baylis også' date=' sjølv om ein har drukke vin, eller er det ei dårleg blanding?[/quote']

Tja. Jeg klarer det fint, men mange som blir fyllesyke av det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er ikke noe glad i ost, så jeg pleier å kjøpe litt god skinke og spekeskinke og dele skivene i 4 og ha til ost & kjeks. Det pleier å bli veldig godt mottatt! Og finhakket vårløk piffer det hele opp litt, synes jeg.

Salinas og Ritz er de to kjekstypene vi bare MÅ ha, resten er tilfeldig.

Skrevet

Personlig synes jeg at salte kjeks "dreper" osten, så jeg foretrekker nøytrale kjeks. Men en pakke blandet kjeks er fint å ha!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...