AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #1 Skrevet 13. august 2014 Lyst til å begynne på kampsport, men en hvor man tidlig får slåss(på trening ikke mesterskap) Er det noen arter man får slåss tidligere med enn andre? Her jeg bor har de: boxing, kickboxing, thaiboxing og mma. Anonymous poster hash: 98da2...919
Wiggins Skrevet 14. august 2014 #2 Skrevet 14. august 2014 Det høres ikke ut som du har den rette innstillingen. Alle Øst-Asiatiske kampsporter legger stor vekt på mental trening. Der jeg har gått har det aldri på noen av nivåene vært holdt ren kamp på trening, det har bare vært grunntrening og terping på ulike slag, spark og andre teknikker. Hvis du vil slåss bare for å slåss foreslår jeg at du begynner med tai chi, det kan forsåvidt brukes i kamp, men er mest mental trening. Du kan trenge det for å roe deg ned. 5
Winterfresh Skrevet 14. august 2014 #3 Skrevet 14. august 2014 Da jeg trente tae kwon do i Lillestrøm hadde vi treninger hver mandag, onsdag og torsdag. Mandager var teknikktrening, onsdager var både teknikk- og kamptrening, mens torsdager var ren kamptrening for de som skulle konkurrere eller bare hadde lyst til å være med. Men vi trente mye disiplin alle dagene. Så det er nok forskjellig fra sted til sted, du får bare spørre litt rundt.
Gjest Runforit Skrevet 14. august 2014 #4 Skrevet 14. august 2014 Om du vil slåss så stikk en tur på byen og ypp med noen MC duder eller noe. 2
Sommerfugl90 Skrevet 14. august 2014 #5 Skrevet 14. august 2014 Lyst til å begynne på kampsport, men en hvor man tidlig får slåss(på trening ikke mesterskap) Er det noen arter man får slåss tidligere med enn andre? Her jeg bor har de: boxing, kickboxing, thaiboxing og mma. Anonymous poster hash: 98da2...919 Om du vil slåss så stikk en tur på byen og ypp med noen MC duder eller noe. Det er vel tross alt bare positivt at denne personen heller vil slåss på trening enn på gaten? Det finnes mange gutter som liker å slåss, og det er jo så mye bedre når det skjer under kontrollerte forhold som på trening eller under turneringer. Min erfaring med kamsport er vel egentlig next to nothing, men jeg ser for meg at MMA er litt mer utfordrende enn de andre grenene du nevner. Vet dessverre lite om hvordan det fungerer i Norge. Lykke til
Gjest Runforit Skrevet 14. august 2014 #6 Skrevet 14. august 2014 Det er vel tross alt bare positivt at denne personen heller vil slåss på trening enn på gaten? Det finnes mange gutter som liker å slåss, og det er jo så mye bedre når det skjer under kontrollerte forhold som på trening eller under turneringer. Min erfaring med kamsport er vel egentlig next to nothing, men jeg ser for meg at MMA er litt mer utfordrende enn de andre grenene du nevner. Vet dessverre lite om hvordan det fungerer i Norge. Lykke til Poenget her er hvordan TS fremstiller det. Som at TS vil slåss, ikke lære seg kampsport. For all del, stikk innom et MMA gym, men om mentaliteten er å være tøff og slåss så skal jeg love deg at gutta som driver med MMA vil sette TS på plass temmelig raskt. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #7 Skrevet 14. august 2014 Poenget her er hvordan TS fremstiller det. Som at TS vil slåss, ikke lære seg kampsport. For all del, stikk innom et MMA gym, men om mentaliteten er å være tøff og slåss så skal jeg love deg at gutta som driver med MMA vil sette TS på plass temmelig raskt. Ja, men alle kampsportene som listes opp har som regel et større fokus på fullkontaktstrening etter mye kortere tid enn de tradisjonelle kampsportene som karate, judo, jiujitsu, aikijutsu, aikido etc. Særlig gjelder det blandingssporter som mma og krav maga. Det betyr ikke at det nødvendigvis er fokus på å banke folk men mer fokus på realistiske fullkontaktssituasjoner for mer realisme. Anonymous poster hash: 97318...9d2
Sommerfugl90 Skrevet 14. august 2014 #8 Skrevet 14. august 2014 Poenget her er hvordan TS fremstiller det. Som at TS vil slåss, ikke lære seg kampsport. For all del, stikk innom et MMA gym, men om mentaliteten er å være tøff og slåss så skal jeg love deg at gutta som driver med MMA vil sette TS på plass temmelig raskt. Garantert. MMA er jo en sport, og de virkelige utøverne har jo helt klart en mye mer profesjonell innstilling. Dessuten vil jeg tro at de som er virkelig flink i denne sporten har måttet legge mye sjel i treningen for å bli god. Men det finnes jo naturtalenter også. Respekt og en riktig holdning er likevel utrolig viktig, vil jeg tro. 1
Gjest Runforit Skrevet 14. august 2014 #9 Skrevet 14. august 2014 Ja, men alle kampsportene som listes opp har som regel et større fokus på fullkontaktstrening etter mye kortere tid enn de tradisjonelle kampsportene som karate, judo, jiujitsu, aikijutsu, aikido etc. Særlig gjelder det blandingssporter som mma og krav maga. Det betyr ikke at det nødvendigvis er fokus på å banke folk men mer fokus på realistiske fullkontaktssituasjoner for mer realisme. Anonymous poster hash: 97318...9d2 Det er greit nok, men det er innstillingen til TS som ringer en varsellampe her. 2
Gjest Runforit Skrevet 14. august 2014 #10 Skrevet 14. august 2014 Garantert. MMA er jo en sport, og de virkelige utøverne har jo helt klart en mye mer profesjonell innstilling. Dessuten vil jeg tro at de som er virkelig flink i denne sporten har måttet legge mye sjel i treningen for å bli god. Men det finnes jo naturtalenter også. Respekt og en riktig holdning er likevel utrolig viktig, vil jeg tro. Kjenner mange i miljøet og de fleste gutta som er MMA utøvere fordrar ikke jyplinger som kommer inn med innstilling om at de vil slåss. Da blir de temmelig fort satt på plass og kommer sjeldent tilbake for de gutta vet nøyaktig hvordan de setter på plass små Chihuahua "tøffinger" Om en derimot er ydmyk og villig til å lære og viser respekt så er det en annen historie. De fleste som driver MMA startet med karate, kickboxing etc og har lært det grunnleggende om respekt og at kampsport ikke er laget for å bare kunne slåss, men om teknikker og hvordan de kan perfeksjonere seg selv i ringen for å unngå skader. Treningene er som oftest lagt opp med rene timer med boksing, grappling, boksing etc og så har de gjerne litt kamptrening på slutten av øktene. Det er mye terping på teknikk i MMA. Mye mer enn de fleste tror. De er også ekstremt opptatt av at det er disiplinerte folk med respekt og ydmykhet da målet deres er å ikke skade hverandre på trening. Med "slåssinnstilling" og yppemeg innstilling så er det store sjanser for at dette er en person som blir sinna av et slag i trynet og reagerer med en hissig innstilling og da øker sjansene for skader på trening. Dette er ikke noe de vil ha noe av og slike personer blir som sagt raskt satt på plass og er ikke velkommen i miljøet,
Leifr Skrevet 14. august 2014 #11 Skrevet 14. august 2014 Slåss og slåss... legger godviljen til og tolker det som et spørsmål om sparring. Det er jo som regel det man driver med på trening, man prøver vanligvis ikke å skade hverandre eller noe. Av de kampsportene jeg har vært borti eller hørt om, så har det vært brasiliansk jiu jitsu som har lagt størst vekt på fri sparring - begynte med det på første treninga. Der er det snakk om bryting på bakken, hvor man forsøker å sette inn låsegrep på motstanderen; så lenge man vet å gi signal når man vet kampen er tapt, er det relativt trygt selv for nybegynnere. MMA har gjerne mange elementer av dette i seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå