Gå til innhold

Treningstvang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff altså! Jeg har erkjent for meg selv at jeg sliter med tvangstrening. Hvis jeg har en dag uten løping sliter jeg big time med å spise ordentlig, blir amper og urolig og klarer ikke konsentrere meg. Løper vel 6 mil i uka nå i tillegg til endel andre aktiviteter og aner ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette. Det er jo ikke farlig å løpe, det er jo sunt, men det er så utrolig slitsomt når det er tvang. Jeg bare MÅ ut og løpe av meg uro! Får nesten dårlig samvittighet når jeg løper fordi jeg skjønner at det er en tvang jeg har. Hva skal jeg gjøre med dette problemet? Er det hjelp å få? Driver med yoga også, men har ikke trent noe mindre av den grunn (leste nemlig at det kunne hjelpe).

Hilsen joggenarkomanen!

Anonymous poster hash: 94c33...78c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du angst? Siden du er så urolig...!?

Anonymous poster hash: 6b7f2...931

• Liker 1
Skrevet

Så bra at du tar tak :)

Hva med å begynne med at du skal gå en av dagene istedenfor? Max like lang varighet på gåtur som du ville brukt på å jogge. Og etterhvert trappe ned til en hviledag i uken, helt uten trening.

Som du sier selv er det jo ikke farlig å løpe, men det er nok viktig at du lærer deg å takle å ha hviledager innimellom og. Frem til du lærer deg at det er greit å ha fri, må du bare tvinge deg gjennom de ubehagelige konsekvensene som dårlig matlyst og irritabilitet, det går over etterhvert.

Skrevet

Nei jeg tror ikke at jeg har angst. Det er mer det at jeg føler at jeg må trene for å fortjene å spise skikkelig! Men det er en urofølelse jeg har inni meg, og da hjelper det å løpe slik at jeg blir skikkelig utmattet.

Skrevet

Har forsøkt hviledager og det går bare ikke. I tillegg sliter jeg med skader, både beinhinne betennelse og sliter med akillesen, men klarer ikke la være å løpe for det.

Skrevet

Kjenner du deg igjen i betegnelsen "ortorexi"?

Skrevet

Nei det gjør jeg ikke! Spiser ikke supermat og er opptatt av at maten må være helt ren etc. Men tenker jo seff på hva jeg putter i meg, men spiser egentlig all slags mat, men den er sunn. Spiser litt søtt av og til da! Nei det er ikke ortorexia det her. Det er treningen som er det som er problemet føler jeg. Men som sagt så sliter jeg jo med å "fortjene" å spise hvis jeg ikke får trent. Da føler jeg at maten samler seg opp og at det legger seg som fett rundt magen.

Skrevet

Hei. Jeg har hatt det slik som deg mange år tilbake. Dette kom i etterkant av en spiseforstyrrelse og jeg brukte treningen for å ha det bedre med meg selv når det kom til spisingen. Det gikk ganske langt og jeg ble urolig, sint og hadde vanskeligheter med å forholde meg til hverdagen om jeg ikke fikk trent. Jeg dro den ganske langt for å få trent. Jeg var i behandling hos psykolog når dette pågikk, og hun syns jo det var bedre å kontrollere treningen enn spisingen som jeg hadde slitt med lenge, men samtidig var jo dette veldig slitsomt for meg. Jeg husker ikke akkurat hvordan jeg klarte å slutte med dette, det var så mye som skjedde på den tiden og jeg overlappet litt med ulike ting som skulle hjelpe meg med å takle hverdagen min, men det gikk seg til tilslutt. Jeg hadde et støtteapparat rundt meg som jeg også kunne snakke med på min vei mot bedre mental helse om man kan si det på den måten.

Jeg kan ikke gi deg noen svar på hvordan du kan komme deg ut av dette, men syns du skal forsøke å oppsøke hjelp for dette. Det kan jo være at det ligger noe annet bak som du trenger å nøste opp i. Snakk med fastlegen din og kanskje h*n kan sette deg i kontakt med noen som kan hjelpe deg. Lykke til!

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Du har en spiseforstyrrelse. Når du overtrener og psyken sier at du ikke fortjener mat før du har trent og at du nesten kan føle at "fettet legger seg etter mat" om du ikke trener så har du anoreksia.

Anoreksia er ikke bare at du sulter deg til døde.

Anoreksia betyr at du er redd for kalorier og at du trener deg ihjel for å brenne ekstra kalorier slik at du fortjener å spise.

Skrevet

Har ikke anoreksi heller! Jeg spiser som sagt mye mat (ca 2300 kalorier daglig), og har en BMI på 18 så er ikke mye undervektig. Leste om anoreksi og der står det at man begrenser matinntaket sitt (spiser svært lite), har et forvrengt kroppsbilde (jeg tror ikke jeg er tjukk), og man må ha en BMI under 17,5 og ha mistet menstruasjon (det har jeg men det er fordi jeg trener og stresser altfor mye og løpingen har ført til at mye av fettet er borte).Jeg sier ikke at jeg har et ekstremt avslappet forhold til mat, men det er ingen spiseforstyrrelse. Folk rundt meg sier at jeg spiser bra!

Skrevet

Har ikke anoreksi heller! Jeg spiser som sagt mye mat (ca 2300 kalorier daglig), og har en BMI på 18 så er ikke mye undervektig. Leste om anoreksi og der står det at man begrenser matinntaket sitt (spiser svært lite), har et forvrengt kroppsbilde (jeg tror ikke jeg er tjukk), og man må ha en BMI under 17,5 og ha mistet menstruasjon (det har jeg men det er fordi jeg trener og stresser altfor mye og løpingen har ført til at mye av fettet er borte).Jeg sier ikke at jeg har et ekstremt avslappet forhold til mat, men det er ingen spiseforstyrrelse. Folk rundt meg sier at jeg spiser bra!

Det at man må ha en BMI på under 17,5 for å ha anoreksi er bare bullshit. Overvektige mennesker kan også ha anoreksi.

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Har ikke anoreksi heller! Jeg spiser som sagt mye mat (ca 2300 kalorier daglig), og har en BMI på 18 så er ikke mye undervektig. Leste om anoreksi og der står det at man begrenser matinntaket sitt (spiser svært lite), har et forvrengt kroppsbilde (jeg tror ikke jeg er tjukk), og man må ha en BMI under 17,5 og ha mistet menstruasjon (det har jeg men det er fordi jeg trener og stresser altfor mye og løpingen har ført til at mye av fettet er borte).Jeg sier ikke at jeg har et ekstremt avslappet forhold til mat, men det er ingen spiseforstyrrelse. Folk rundt meg sier at jeg spiser bra!Anonymous poster hash: 94c33...78c

Du har anoreksia. Spiller ingen rolle om du sier at du spiser 2300 kcal. Ikke alle anorektikere har et forvrengt kroppsbilde(noen finner et vekt de trives med og presser seg til å holde vekta der. Ikke alle SER syke ut eller er et levende skjelett)

Anoreksia er en stemme i hodet som sier at du må trene deg ihjel og brenne masse kalorier for å fortjene å spise; pluss at du er undervektig.

Anoreksia er mer kompleks enn det som står svart på hvitt. Det er en state of mind, det er tanker og følelser som gjør at du piner og straffer deg selv når det kommer til mat og trening OG du er faktisk undervektig.

Du MÅ trene for å fortjene å spise. Dette er anorektisk tankegang. Søk hjelp før det er for sent.

Endret av Runforit
  • Liker 2
Gjest Ketchupjenta
Skrevet

Samme hva du kaller det. Om navnet på det anstrengte forholdet ditt til mat heter anoreksi, ortorexi, bulimia osv. Du trenger hjelp. Du sier selv du ikke har det greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...