Gå til innhold

Leier leilighet med skyhøye strømregninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Leier en leilighet på 60 m2 uten oppvaskmaskin, tørketrommel eller noe annet som suger masse strøm.

Ser at normalt forbruk for en hustand er på ca 3000 kWh i året, og samboeren min og meg har brukt over 9000 kWh på 7 måneder nå.

Videre finnes det kun en varmtvannstank i huset, som er delt inn i to leiligheter, og den varmtvannstanken betaler vi for (betaler da varmtvannet for vaskemaskinen og leiligheten til naboen "mot at" naboen betaler strømmen til vaskemaskinen vår).

Har tidligere ringt strømselskapet med undring over de høye strømregningene, og det at det står noe om "kjeller og garasje" (noe vi ikke bruker) på selve regninga vi får, men de sier at huseier evt må ta tak i det. Huseier svarer ikke på mail eller tlf.

Lurer på om noen her har vært i en lignende situasjon eller har noen tips til hva jeg kan gjøre? Eller om noen vet om jeg er helt på trynet når det gjelder anslag på forbruk av strøm per år? :) Setter pris på feedback!

Anonymous poster hash: fad9a...d02
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette nytter ikke å ringe, du må skrive!

Har litt større boareal enn deg og ser at vi har brukt omlag 300 kWh pr. Mnd.

Da bruker vi oppvaskmaskin ca 3 hver dag, vaskemaskin hver dag, varmekabler på bad osv.

Men vi har ikke varmtvannet via strømregningen. Oppvarming bruker vi ikke, da boligen er ny og godt isolert. Og vi slår av alt lys som ikke behøves og har sparepærer i lamper som står på konstant.

Det kan være feil på måleren, og det kan være du betaler for andres bruk. Få i hvertfall undersøkt strømmåleren.

Anonymous poster hash: 11a3c...276

Skrevet

Har dere sikringskapet i deres leilighet? Isåfall kan dere gjøre en enkel sjekk om det er noe som tappes over deres regning.

• Liker 1
Skrevet

Hva slags oppvarming har dere? De to største strømforbrukerne er vanligvis oppvarming og varmtvann,

Mener du at dere betaler strøm for varmtvannstanken som også naboen benytter mot at naboen betaler for strømmen dere bruker til vaskemaskin? I så fall er dette en meget dårlig avtale. Vanligvis bruker varmtvannstanken mange ganger så mye strøm som du klarer å bruke med vaskemaskinen. Bruker naboen mye varmtvann?

Anonymous poster hash: 661ac...6df
  • Liker 4
Skrevet

Hei!

Leier en leilighet på 60 m2 uten oppvaskmaskin, tørketrommel eller noe annet som suger masse strøm.

Ser at normalt forbruk for en hustand er på ca 3000 kWh i året, og samboeren min og meg har brukt over 9000 kWh på 7 måneder nå.

Videre finnes det kun en varmtvannstank i huset, som er delt inn i to leiligheter, og den varmtvannstanken betaler vi for (betaler da varmtvannet for vaskemaskinen og leiligheten til naboen "mot at" naboen betaler strømmen til vaskemaskinen vår).

Har tidligere ringt strømselskapet med undring over de høye strømregningene, og det at det står noe om "kjeller og garasje" (noe vi ikke bruker) på selve regninga vi får, men de sier at huseier evt må ta tak i det. Huseier svarer ikke på mail eller tlf.

Lurer på om noen her har vært i en lignende situasjon eller har noen tips til hva jeg kan gjøre? Eller om noen vet om jeg er helt på trynet når det gjelder anslag på forbruk av strøm per år? :) Setter pris på feedback!

Normalt med 3000kwh?

Ikke her hos oss i allefall. Vi bruker va 40000 kwh i året, men har da et stort hus.

Dersom du i vintermånedene har en panelovn stående på vil bare den alene ta ca 3600 kwh.

Lurt å sjekke om zellica sier.

Skrevet (endret)

http://www.ssb.no/husenergi/

Figur 1 viser vanlig bruk i noen typer hjem.

3000 kwh/år virker litt lite i denne sammenheng.

Her er og en grei artikkel for å sette ting opp mot hverandre og anslå forbruk:

http://www.dinepenger.no/bruke/hvor-mye-koster-en-dusj/10021593

Videre så kjøper du en eller to sånne og setter en på vaskemaskinen og en på varmtvannstanken (evt en mnd på hver):

http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/36-4444

Jeg tror, som noen skriver - det å betale varmtvannstanken mot at andre betaler vaskemaskin er en veldig dårlig deal. Hvordan skille dere forresten mellom vaskemaskin og varmtvannsbereder nå? Er de tilknyttet hvert sitt sikringsskap/energimåler?

Dere kan og prøve å slå av alt i deres leilighet og se hvor fort strømmåleren deres teller. Da får dere en indikasjon om det ligger noe annet som trekker strøm..

Endret av ekkoet
  • Liker 3
Skrevet (endret)

3000 kWh er nok litt lite i året ja. Jeg har en 50kvm leilighet hvor jeg ikke betaler for oppvarming (men varmtvann), og jeg har brukt ca 300-450 kWh i mnd. Da går vaskemaskinen ca 4 ganger i uka og oppvaskmaskinen 5 ganger tipper jeg.

Endret av Britt Banditt
Skrevet

3000 kWh er nok litt lite i året ja. Jeg har en 50kvm leilighet hvor jeg ikke betaler for oppvarming (men varmtvann), og jeg har brukt ca 300-450 kWh i mnd. Da går vaskemaskinen ca 4 ganger i uka og oppvaskmaskinen 5 ganger tipper jeg.

Hvordan klarer dere å bruke vaskemaskin og oppvaskmaskin så ofte? Her brukes oppvaskmaskin 1 gang i uka og vaskemaskin hver 14. dag.

• Liker 1
Skrevet

Høres helt normalt ut dette forbruket. Iht konkurransetilsynet er gjennomsnittlig forbruk per husstand ca 20 000 kwh.

Anonymous poster hash: 75205...03f

Skrevet

Hvordan klarer dere å bruke vaskemaskin og oppvaskmaskin så ofte? Her brukes oppvaskmaskin 1 gang i uka og vaskemaskin hver 14. dag.

Stor familie?

Her har vi normalt 1 hvit og 1 mørk vask på i uka. Oppvaskmaskinen går hver/annehver dag.

Anonymous poster hash: 75205...03f

Skrevet

Til og med jeg som bor alene vasker klær oftere enn hver 14. dag. Jeg kjører to maskiner i uka, som regel.

Anonymous poster hash: 66396...759

• Liker 4
Skrevet

Jeg har en fireåring i barnehagen. Nok sagt ;) og oppvaskmaskinen er smal, så den er det ikke så god plass i.

Skrevet

betaler da varmtvannet for vaskemaskinen og leiligheten til naboen "mot at" naboen betaler strømmen til vaskemaskinen vår.

Dette forstod jeg ikke da jeg kommenterte i går.Men det er her "hunden ligger begravet".

Vi betaler varmtvannet for seg på egen regning og varmtvannsforbruket er nesten dobbelt og delvis mer enn selve strømforbruket. Da dusjes det hjemme ca. 3 - 4 ganger i uken. (Øvrige dager dusjes det på trening.)

En vaskemaskin bruker noen få kroner i strøm hver gang den blir kjørt, en dusj renner

kronene ut av sammen med vannet.

Den dealen må du få gjort om på, eller vurdere å finne deg en annen bolig. Naboen kan jo dusje i timesvis mens du betaler...

Anonymous poster hash: 11a3c...276

• Liker 2
Skrevet

Ikke viktig i denne sammenhengen, men vaskemaskinen varmer opp vannet selv, den bruker ikke varmtvann.

• Liker 3
Skrevet

betaler da varmtvannet for vaskemaskinen og leiligheten til naboen "mot at" naboen betaler strømmen til vaskemaskinen vår

For å sette litt tall på dette:

Dere betaler for varmtvannet til naboen. Dersom naboen er 2 personer som dusjer 2 ganger om dagen i 15 minutter tilsvarer dette 8000 kWh (http://www.dinside.no/355324/artikkel). Ikke utenkelig at de sløser med varmtvannet når de ikke trenger å betale for det. Med en strømpris på 1 kr/kWh for enkeltheltskyld koster dette dere 8000 kr.

Naboen betaler for deres bruk av vaskemaskinen. Bruke vaskemaskinen 4 timer per uke tilsvarer 500 kWh (http://www.hafslund.no/strom/privat/stromforbruk/2025) eller 500 kr per år.

Hvis dette faktisk er tilfelle bør dere revurdere denne avtalen. Naboen ler nok hele veien til banken.

Anonymous poster hash: 661ac...6df

• Liker 1
Skrevet

Dette må være den mest idiotiske løsningen jeg noensinne har hørt om! Hvorfor gikk dere med på det?!

Anonymous poster hash: c53d7...d71

• Liker 2
Skrevet

Det enkleste er å montere en sånn måler fra Clas Ohlson som nevnt over her. Da ser dere i alle fall hvor mye strøm dere bruker til varmtvann. Så kan dere lettere diskutere fordeling m naboen.

Skrevet

Tviler sterkt på at normalt forbruk er 3000 kwh i året. Tror gjennomsnittet ligger mer på 20 000 kwh i året. Jeg brukte veldig lite strøm, og brukte ca 400 khw i måneden, og jeg levde på 18 kvadrat, bodde alene, hadde ikke vaskemaskin eller oppvaskmaskin. Jeg synes ikke 9000 khw på 7 måneder høres så veldig mye ut.

Gjest Keikolina
Skrevet

Jeg kjører vaskemaskin hver eneste dag, kanskje opptil 3 ganger.

Skrevet

Herregud, dette hørtes så utrolig likt ut der jeg leide tidligere... du leier ikke tilfeldigvis i Grenland en plass? Der oppdaget jeg, etter en enorm strømregning, at varmtvannstanken i min leilighet også gikk inn i naboens leilighet.. Men huseier mente det ikke gjorde noe, fordi mitt kjøleskap og komfyr gikk på naboens strøm, så ifl huseier gikk det opp i opp.. (det er jo selvfølgelig bare tøys og tull!!)

varmtvann tapper mye strøm, så dette er en dårlig deal for deg ts!

Anonymous poster hash: 4e2c5...91c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...