Gå til innhold

Lærerike apper for fireåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tips? Han kan tall, bokstaver, farger... Men burde øve litt på uttale.

Anonymous poster hash: 4aa4a...de9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på.. Her går det i Brannmann Sam App, men den er i grunn ikke spesielt lærerik.. Noen som har tips til apper som ungen lærer noe av?

Anonymous poster hash: 6a0de...9cc
Skrevet

Ikke bruk apper og data til å lære opp 4åringen generellt. Kjøp heller en god gammaldags bok.

Anonymous poster hash: 09f77...076
  • Liker 8
Skrevet

Ikke bruk apper og data til å lære opp 4åringen generellt. Kjøp heller en god gammaldags bok.

Hva er argumentet her egentlig? En app vil engasjere en fireåring i større grad som vil gi større læringsutbytte. iPad og data er her for å bli og det er en fordel å beherske slike verktøy. Sier du også at en burde legge bort den dumme kalkulatoren og ta frem regnestaven og tebellene?

Anonymous poster hash: 98bb2...ec6

• Liker 3
Skrevet

Til info så er det mange barnehager og skoler som bruker Ipad og pc til opplæring. Da kan det da vel ikke være så fryktelig om gutten min lærer tall og bokstaver på Ipaden min. Han har mye adrenalin i kroppen og er en unge som normalt sett lar være å sette seg ned for å "studere" ting (som så maange andre gutter på sin alder).

Da ønsker jeg heller at han blir introdusert for bokstaver og tall på Ipad (som han er kjempeinteressert i, og presterer teknisk på en vanvittig god måte) enn at han ikke lærer det før han blir tvunget til å sitte stille på en stol på skolen som 6 åring.

Anonymous poster hash: 6a0de...9cc
Skrevet

Vi synes appen Skriv og lær HD er bra og lærerik!

Det er et enkelt oppsett, skjermen ser ut som en gammeldags laptop el.l., der barna skal skrive på tastaturet på skjermen. Det er flere valgmuligheter, f.eks. diktat, eller (for de yngste) ast du ser en bilde av en gjenstand (f.eks. et fly) og så skal du skrive ordet "fly" på tastaturet. Fireåringen vår er glad i denne appen, og liker best fritekst-funksjonen, der hun kan skrive en setning selv (med selvvalgte ord) og så trykke på en knapp, så blir setningen lest høyt av maskina. Morsomt, enkelt og lærerikt - men passer best for barn som liker å skrive, da. De andre kan kanskje miste interessen fort, siden layouten er såpass enkel/kjedelig.

Anonymous poster hash: 352fe...4cc
Skrevet

Jeg bruker mange hjelpemidler for å utvikle språket til min sønn. Han er nok en god blanding av å være kinestetisk og taktil, så data er en super måte for han å lære. Du er klar over det at digitale verktøy er en del av rammeplanen i barnehage og læreplan i skole?

Skrevet

Hva skal han med ei bok når det finnes så mange fine helleristninger?

Anonymous poster hash: 4fe08...06f

• Liker 8
Gjest Magdalene
Skrevet

Hva er argumentet her egentlig? En app vil engasjere en fireåring i større grad som vil gi større læringsutbytte. iPad og data er her for å bli og det er en fordel å beherske slike verktøy. Sier du også at en burde legge bort den dumme kalkulatoren og ta frem regnestaven og tebellene?

Anonymous poster hash: 98bb2...ec6

Å? min fireåring elsker å sitte med bøker. Skrive og lese syns jeg er best med bøker og papir, og selvsagt en engasjert mamma/pappa som ikke overlater det til iPaden.

Selvsagt er det fint at de behersker bruk av iPad og slikt, men alt til sitt bruk.

• Liker 4
Skrevet

Å? min fireåring elsker å sitte med bøker. Skrive og lese syns jeg er best med bøker og papir, og selvsagt en engasjert mamma/pappa som ikke overlater det til iPaden.

Selvsagt er det fint at de behersker bruk av iPad og slikt, men alt til sitt bruk.

Alt til sitt bruk :) Og det ene utelukker ikke det andre. Her i heimen brukern han sjelden iPad alene. Han sitter med voksne og prater om det som skjer for å få enda bedre læringsutbytte.

Rart at man sjelden kan få svar på et spørsmål ang. teknologi til barn her inne. Det utvikler seg som regel til hvor fælt det er. Rart at logopeder, spespeder og andre som jobber med små synes det er så bra. For det var det jeg spurte om - apper som er bra for språkutvikling. (Dette var ikke til deg, Magdalena, men en generell tanke til tråden.)

TS

Gjest Magdalene
Skrevet

Alt til sitt bruk :) Og det ene utelukker ikke det andre. Her i heimen brukern han sjelden iPad alene. Han sitter med voksne og prater om det som skjer for å få enda bedre læringsutbytte.

Rart at man sjelden kan få svar på et spørsmål ang. teknologi til barn her inne. Det utvikler seg som regel til hvor fælt det er. Rart at logopeder, spespeder og andre som jobber med små synes det er så bra. For det var det jeg spurte om - apper som er bra for språkutvikling. (Dette var ikke til deg, Magdalena, men en generell tanke til tråden.)

TS

Men om han trenger å øve på uttale, så er jo det beste at han sitter med dere, slik at dere kan vise han med munnen, og forklare han der han tar feil. SLik en app ikke kan.

• Liker 2
Skrevet

Men om han trenger å øve på uttale, så er jo det beste at han sitter med dere, slik at dere kan vise han med munnen, og forklare han der han tar feil. SLik en app ikke kan.

Det er jo nettopp det vi gjør. Men noen apper er bedre enn andre. Som jeg skrev - han spiller sammen med oss.

Skrevet

dette er en trist generasjon as

Anonymous poster hash: 5db64...575
  • Liker 4
Skrevet

dette er en trist generasjon as

Hva da? At barn og ungdom får mulighet til å lære på ulike måter?

Jeg er enig i at det er trist om barna bare blir satt foran pad´en som barnevakt, men man kan ikke bare være negativ til en slik utvikling. Så lenge det ikke er det eneste de gjør.

• Liker 1
Skrevet

Vi synes appen Skriv og lær HD er bra og lærerik!

Anonymous poster hash: 352fe...4cc

Hvor finner du denne?

Skrevet

Hva da? At barn og ungdom får mulighet til å lære på ulike måter?

Jeg er enig i at det er trist om barna bare blir satt foran pad´en som barnevakt, men man kan ikke bare være negativ til en slik utvikling. Så lenge det ikke er det eneste de gjør.

tja, du har vel kanskje rett

Skrevet

En gammeldags bok.. nei ikke en e-bok, men en bok-bok

Anonymous poster hash: 24ccb...eb7
  • Liker 2
Skrevet

En gammeldags bok.. nei ikke en e-bok, men en bok-bok

Anonymous poster hash: 24ccb...eb7

Nok en gang - hvem sier at det ene utelukker det andre? Du skulle sett hvor mange bøker vi har ;)

Dere som er så i mot dette - hva gjør dere den gangen barnet deres trenger spesped eller logoped og de drar frem ipaden for å jobbe med arnet deres? Eller når de bruker ipad i barnehagen eller i skolen når de driver bokstav- og leseopplæring? Fritar barnet fra sånn type undervisning? TA FREM BØKENE! :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...