AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #1 Skrevet 13. august 2014 Hei hei, Jeg skulle prøve meg på skatteberegning på skatteetaten, men jeg forstår ikke helt utfallet av den siste kolonnen og om jeg har gjort det riktig. Ønsker å undersøke om jeg betaler riktig skatt. Jeg har trekktabell 7100 nå. Jeg har byttet jobb og kjøpt leilighet i mars. Jeg tjente 380.000kr og nå ligger jeg på 420.000kr. Har da fylt inn at jeg tjener 420.000 i 2014. Når jeg fyller ut for leiligheten, da legger jeg inn hvor mye jeg har i gjeld. Deretter for renteinntektene jeg har betalt fram til i dag under fradrag/gjeldsrenter - stemmer dette? Det står "Gjeldsrenter som er påløpte i 2014". Altså, alt jeg har betalt fra mars til juli. Under skatteberegning, så får jeg et tall etter å ha fylt inn hvor mye jeg har betalt i skatt til nå. Det står f.eks "restskatt - 22.000". Betyr dette at jeg vil få smell på 22.000kr i neste år, eller at jeg har igjen å betale 22.000kr for 2014? Jeg klarte ikke å bli helt klok på den kalkulatoren deres…. Takk! Anonymous poster hash: 8d46c...661
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #2 Skrevet 13. august 2014 Kan legge til at jeg fikk beskjed at Skatteetaten at dersom man har du tabelltrekk, skal man ikke endre skattekortet selv om man går opp i lønn. Bare viktig å sjekke at tabellen er korrekt i forhold til forventede fradrag… og at hvis man får mer i gjeld, da får man renter å betale - som betyr at man antagelig får igjen neste år (at tabell 7100 trakk for mye skatt)… Anonymous poster hash: 8d46c...661
Eliza Doalot Skrevet 13. august 2014 #3 Skrevet 13. august 2014 I kalkulatoren har du lagt inn forventet lønn for hele året og hva du faktisk er trukket i skatt hittil i år. Det blir dermed et misforhold mellom størrelsene. De 22.000 som fremkommer som restskatt er dermed det du skal betale i skatt i tillegg til det du allerede er blitt trukket hittil i år.(forutsatt at du tjener 420' og alt annet er riktig). Så lenge skattetrekket ditt for resten av året er så høyt at det for resten av året utgjør minimum 22.000 vil du ikke få baksmell.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #4 Skrevet 13. august 2014 Jaja, 22.000 i skatt er bare august og september for meg (11400 i skatt per mnd). Fikk til slutt 22% skatt... når jeg la inn på "endre skattekort", noe jeg syns virket veldig lite, men det sier kanskje mer om at jeg har betalt for mye i skatt i år Anonymous poster hash: 8d46c...661
Gjest Blondie65 Skrevet 14. august 2014 #5 Skrevet 14. august 2014 Men du må legge inn rentene for hele året også, ikke bare frem til nå.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #6 Skrevet 14. august 2014 Med tabell 7100 får du ikke restskatt, med mindre du har høy formue som gir formuesskatt eller trekkfrie inntekter som f.eks. aksjeutbytte/-gevinster, leieinntekter eller andre kapitalinntekter. Og så må du passe på at dersom du har to arbeidsgivere (evt. navstønader + lønn fra arb.giver), så må du ikke bruke tabellen hos begge utbetalerne. Da må du selv passe på at den ene bruker del 2 med prosenttrekk. Anonymous poster hash: ef45a...8de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå