Ziggy32 Skrevet 13. august 2014 #1 Skrevet 13. august 2014 Jeg er oppvokst med en alkoholisert og pillemisbrukende far. I dag har jeg ikke kontakt med han etter mitt ønske, slik har det vært i 4 år. Han er i dag rusfri (ca 15 år kanskje), men det er jeg sitter igjen med vonde følelser ifht alkohol og rus. Jeg har ikke problemer med en fest i ny og ne eller en øl eller 2 i løpet av helgen. Problemer mitt er samboeren min som mener at det ikke er noe galt i å drikke alkohol HVER eneste dag, om det er hverdag eller helg har ingenting å si. Nå skal det sies at han ikke mener 10 øl per dag, men kanskje 2-4 øl per dag i hverdagen og 6-8 øl på fredag og det samme på lørdag. Jeg har forklart hvorfor jeg ikke liker at han drikker hver dag og det er fordi jeg SER det på han at han har drukket. Han blir ikke full-full og ufin eller noe, men for meg blir han bare mere sløv og distre. vi hadde i utgangspunktet blitt enige om at han kunne kjøpe seg 3-4 øl på fredag og lørdag, mens ukedagene skulle han ikke drikke. Er jeg urimelig eller er det normalt å skulle drikke et par øl hver eneste dag? 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #2 Skrevet 13. august 2014 Der er ikke normalt å drikke alkohol hver dag Anonymous poster hash: adac4...d22 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #3 Skrevet 13. august 2014 Folk er så utrolig forskjellig på dette, på hva som er normalt og ikke når det kommer til alkoholkonsum. Jeg har ingen problemer med alkohol slik som du, men jeg synes det er alt for mye det du beskriver. Og faen så mye penger som må gå med på å gulpe ned øl hver dag! TS, siden du har en slik fortid så ville jeg i dine sko antakelig sett litt på drikkevanene til noen før jeg valgte dem som mann. Etterpå-klokskap kanskje men. Jeg vokste opp med vold, så jeg har gjort det klinkende klart for min mann; ett slag og jeg er ute av døra før han får sukk for seg. Ikke at jeg tror han ville gjort det uansett. Sier ikke du skal dumpe ham umiddelbart, men jeg tror nok ikke det vil holde i lengden mellom dere om han ikke roer ned drikkingen. Regner med du har snakket med ham om dette, men prøv igjen. Sett ham ned med deg og få ham til å skjønne alvoret. Anonymous poster hash: f1398...8fe
mara2012 Skrevet 13. august 2014 #4 Skrevet 13. august 2014 Er selv vokst opp i ett alkoholisert hjem, og skjønner deg godt. Jeg hadde heller ikke likt drikking hver dag. Jeg synes ikke det er normalt. Selv om man ikke blir "full-full".. Merker at foreldrene mine ikke er alkoholiserte lenger, slik de var når jeg var yngre. Men de synes fortsatt det er vanlig å drikke på kveldene til de blir litt susete å går å legger seg.. Jeg synes ikke noe om deg. 2
Hulderen Skrevet 13. august 2014 #6 Skrevet 13. august 2014 (endret) Jeg er oppvokst med en alkoholisert og pillemisbrukende far. I dag har jeg ikke kontakt med han etter mitt ønske, slik har det vært i 4 år. Han er i dag rusfri (ca 15 år kanskje), men det er jeg sitter igjen med vonde følelser ifht alkohol og rus. Jeg har ikke problemer med en fest i ny og ne eller en øl eller 2 i løpet av helgen. Problemer mitt er samboeren min som mener at det ikke er noe galt i å drikke alkohol HVER eneste dag, om det er hverdag eller helg har ingenting å si. Nå skal det sies at han ikke mener 10 øl per dag, men kanskje 2-4 øl per dag i hverdagen og 6-8 øl på fredag og det samme på lørdag. Jeg har forklart hvorfor jeg ikke liker at han drikker hver dag og det er fordi jeg SER det på han at han har drukket. Han blir ikke full-full og ufin eller noe, men for meg blir han bare mere sløv og distre. vi hadde i utgangspunktet blitt enige om at han kunne kjøpe seg 3-4 øl på fredag og lørdag, mens ukedagene skulle han ikke drikke. Er jeg urimelig eller er det normalt å skulle drikke et par øl hver eneste dag? Grensen for risikofylt drikking er for menn satt til 21 alkoholenheter per uke. Din samboer drikker mer enn det.http://tidligintervensjon.no/Tema/Eldre/Identifisering/Grunn-til-bekymring/Hva-er-risikofylt-forbruk/ Endret 13. august 2014 av Hulderen 1
Honey Dew Skrevet 13. august 2014 #7 Skrevet 13. august 2014 Er enig med Brutal_Mann her. Samboeren din er alkoholiker. Min mor drikker like mye og hver dag og hun har begynnende skrumplever, men hun har drukket så lenge jeg kan huske da... 2
Ziggy32 Skrevet 13. august 2014 Forfatter #8 Skrevet 13. august 2014 Jeg føler også at han har et problem med alkohol... skal sies at vi har vært sammen i mange år nå, men dette har blitt et større og større problem for meg. Og hadde seriøst trodd at han etterhvert som "ungdomstiden" var over ville begrense inntaket. Jeg personlig ser heller ikke poenget i å drikke mange øl hver helg uten at det er i et festlig lag eller hvor vi er en gjeng samlet...
Gjest Heartbeat Skrevet 13. august 2014 #9 Skrevet 13. august 2014 Om han MÅ ha øl hver dag, er han avhengig. Det er ikke normalt å drikke hver dag! 2
fuksia Skrevet 13. august 2014 #10 Skrevet 13. august 2014 Jeg synes ikke nødvendigvis det er noe galt i å drikke i hverdagene, men ikke slike mengder som du beskriver. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #11 Skrevet 13. august 2014 Det er uheldig, avhengighet eller ikke, å drikke alkohol daglig. Særskilt om man også skal drikke ekstra i helgene - totaltsummen blir for høy. I de land hvor man har kultur for litt alkohol jevnlig er alkoholreduserte dødsfall og sykdommer veldig høyt, i motsetning til i Norge. Men her har vi igjen helgefylla, som ikke er bra det heller. Den dagen du å forsvare alkoholbruken din(og faktisk drikker oftere enn en sjelden gang) har man et alkoholproblem, og muligens av avhengighet. Anonymous poster hash: b32b4...669 1
Gjest Chloe87 Skrevet 13. august 2014 #12 Skrevet 13. august 2014 For meg er det ikke normalt å drikke alkohol hver dag uansett om det "bare" er snakk om 1 - 2 øl.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #13 Skrevet 14. august 2014 Er han helt norsk? I mange land er det jo mer vanlig med et glass vin eller øl nærmest daglig, mens her er det grøftefylla en eller to dager i uka. Hvordan er foreldrenes syn på alkohol? Man gjør gjerne som man er oppvokst med. Uansett. Jeg hadde helt sikkert ikke taklet det.. Spesielt med tanke på din oppvekst, bør han vise mer innsikt enn som så. Anonymous poster hash: c3aec...3c4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #14 Skrevet 14. august 2014 Jeg er oppvokst med en alkoholisert og pillemisbrukende far. I dag har jeg ikke kontakt med han etter mitt ønske, slik har det vært i 4 år. Han er i dag rusfri (ca 15 år kanskje), men det er jeg sitter igjen med vonde følelser ifht alkohol og rus. Jeg har ikke problemer med en fest i ny og ne eller en øl eller 2 i løpet av helgen. Problemer mitt er samboeren min som mener at det ikke er noe galt i å drikke alkohol HVER eneste dag, om det er hverdag eller helg har ingenting å si. Nå skal det sies at han ikke mener 10 øl per dag, men kanskje 2-4 øl per dag i hverdagen og 6-8 øl på fredag og det samme på lørdag. Jeg har forklart hvorfor jeg ikke liker at han drikker hver dag og det er fordi jeg SER det på han at han har drukket. Han blir ikke full-full og ufin eller noe, men for meg blir han bare mere sløv og distre. vi hadde i utgangspunktet blitt enige om at han kunne kjøpe seg 3-4 øl på fredag og lørdag, mens ukedagene skulle han ikke drikke. Er jeg urimelig eller er det normalt å skulle drikke et par øl hver eneste dag? Hei! Var i litt av den samme situasjonen for en stund tilbake med min samboer. Har også vokst opp i et alkoholisert hjem. Han drakk ikke hver dag, men da han skulle ta seg "et par" øl, ble det gjerne 6-8 øl. Med tanke på hva jeg har sett, syntes jeg det var ubehagelig. Jeg måtte rett og slett ta en prat med han og fortelle han hva jeg følte og forklare hva det kom av. Nå tar han seg bare et par øl forhåpentligvis vil din kjære ha forståelse om du får forklart han på en riktig måte. "Det er meg, ikke deg" Ulike kulturer og oppvekster spiller inn på hvilken måte man ser på alkhol.. Å påstå at han er alkoholiker som noen nevnte, synes jeg er litt drøyt. Men alle er forskjellig, og vi har foskjellig syn på alkohol. Anonymous poster hash: 49f4a...4ad
naturbarn Skrevet 15. august 2014 #15 Skrevet 15. august 2014 Dersom han ikke klarer å la være å drikke hverdag, har han et problem. Ber du han om å stoppe og bare holde seg til avtalte tider, så hadde jeg ikke vært så bekymret. I mange andre land drikker man en øl eller et glas vin hver dag, men spørsmålet er hadde de klart å la være? Forøvrig burde han forstå at du har et anstrengt forhold til alkohol og burde holde seg for god til å utsette deg for unødig bekymring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå