Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har igjennom noen år pådratt meg en del i inkasso (ja meget dumt, jeg vet). Ønsker nå å rydde opp i alt av saker. Men må gjøre det over tid (1 år, kanskje mer). Noen som har noen tips og råd på veien? Hvordan er det best å gå frem? Og hvordan finner jeg ut hvor mye jeg har og til hvem? Må jeg ringe alle selskapene som finnes i Norge? Har noe oversikt over noen av byråene jeg skylder penger. Men ikke alle.. Finnes det kanskje ett register for dette?

Anonymous poster hash: 09997...eab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Har igjennom noen år pådratt meg en del i inkasso (ja meget dumt, jeg vet). Ønsker nå å rydde opp i alt av saker. Men må gjøre det over tid (1 år, kanskje mer). Noen som har noen tips og råd på veien? Hvordan er det best å gå frem? Og hvordan finner jeg ut hvor mye jeg har og til hvem? Må jeg ringe alle selskapene som finnes i Norge? Har noe oversikt over noen av byråene jeg skylder penger. Men ikke alle.. Finnes det kanskje ett register for dette?

Du kan jo begynne med å åpne posten din.

Anonymous poster hash: 112b6...f60

Skrevet

Du har vel gjerne fått deg noen uteblivelsesdommer og?

Dersom dette tilfelle anbefales du å kontakte forliksrådet og be om hjelp til å finne saker på deg der.

Om der finnes noe sentralt register vet jeg ikke, men det vil de kunne svare deg på i forliksrådet. Der kan du og få råd og veiledning om qndre spørsmål du måtte ha knyttet til dette temaet.

Anonymous poster hash: cb583...429

Skrevet

Hvor mye er det snakk om, og hvor gamle er kravene? Jeg mener jeg har lest et eller annet her inne om at en del av kravene ofte kan være foreldet, og ved å ta kontakt med de diverse selskapene så "åpner" du saken igjen. I de trådene har det blitt anbefalt å ta kontakt med en gjeldsrådgiver i NAV, de har et standard skjema som de sender ut der du ikke "innrømmer skyld".

Anonymous poster hash: b5b1e...393
  • Liker 2
Skrevet

Hvor mye er det snakk om, og hvor gamle er kravene? Jeg mener jeg har lest et eller annet her inne om at en del av kravene ofte kan være foreldet, og ved å ta kontakt med de diverse selskapene så "åpner" du saken igjen. I de trådene har det blitt anbefalt å ta kontakt med en gjeldsrådgiver i NAV, de har et standard skjema som de sender ut der du ikke "innrømmer skyld". Anonymous poster hash: b5b1e...393

Inkasso blir aldri foreldet, når 10 årsfristen nærmer seg gjør inkassoselskapene grep for å forhindre foreldelse.

Gjeldsrådgiverne er så vanskelig å komme til hos, at det er bare for noen ytterst få som slipper igjenom nåøyet.

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo begynne med å åpne posten din.

Hipp hipp hurra, for ett meget godt svar.

Det har jeg da gjort, nå snakker jeg om råd videre. Skal du være kvalm så vær kvalm med venner/familie, eller andre folk. For det renger jeg med du er når du klarer å skrive sånn på nett når folk spør om råd. Vær bitter for deg selv er du snill

Spør om ordentlige råd, godt du har detra med deg selv, eller ikke.

• Liker 2
Skrevet

Det har jeg da gjort, nå snakker jeg om råd videre. Skal du være kvalm så vær kvalm med venner/familie, eller andre folk. For det renger jeg med du er når du klarer å skrive sånn på nett når folk spør om råd. Vær bitter for deg selv er du snill

** bra med deg selv

Skrevet

Det man ikke vet, det har man ikke vondt av. Dette ordtaket vil nok funke bra i ditt tilfelle. Betal ned de kreditorene du vet du skylder penger til.

Hvis det er noe du har glemt, så er det sikkert ikke så viktig heller.

Anonymous poster hash: 7d617...fbd
Skrevet

Det finnes ikke noe register for dette. Sett deg ned med evnt det du har av ubetalte krav om du ikke har lukket øynene og kastet dem. Om så, følg godt med i postkassen fremover, nye purringer/krav vil komme.

Sett opp et budsjett over hva du kan klare å bruke på mnd nedbetaling fremover. Ikke ta for hardt i og tenkt at det kan komme flere krav i og med at det virker som du ikke har oversikt akkurat nå. Så kommer det et krav. Der vil det gjerne stå hva du totalt skylder. Du kan da "spare" mye på å ringe dem og inngå ulike avtaler. La oss si at du får et krav på 7.500 og hovedbeløpet du skylder er 2.000, men det har påløpt inkassokrav osv. Da er det sjeldent et problem å deale seg til en avtale om feks å betale 5.000. Da vil som regel innkreveren få sitt og firmaet som krever inn vil avskrive deler av kravet sitt for å få denne saken ut av verden. Dealer gjør man best med argumenter som at man feks har fått tilgang på et beløp/eller kommer til å få som er lavere enn kravet. Men man ønsker nå å få denne saken ut av verden og gjøre opp for seg og da spørre om det er noe de er interessert i å inngå en avtale om for å få saken ut av verden.

Har du større krav er det vanskelig å deale seg frem til noe om man ikke kan cashe ut kravet. Men du kan også her forsøke å få avtale på å slippe renter, få kuttet deler/eller hele innkassokravet osv. Her må du da, ved hjelp av litt tid, finne ut hvem du skylder, hvor mye du skylder til hvem og ha en oversikt over hvor mye du kan klare å betale hver av dem. Så ringer du en og en og lager en plan for nedbetaling. Denne planen må overholdes og det er derfor ikke lurt å sette beløpet du kan betale så høyt at du ikke vil klare det over tid. Tenk langsiktig nedbetalingsplan og betal heller inn litt mer her og der om du finner ut at jeg kan klare litt mer enkelte måneder. Det vil i så tilfelle bare korte ned på den tiden dere har inngått avtale om og noe som anses positivt.

Vurdér de ulike kravene og kvitt deg med de kan klare å kvitte deg med som har lave beløp. Disse vokser seg store over tid og er greie å få ut av verden. De er også som jeg skrev lengre opp ganske enkle å deale på/prute ned. Det blir også langt mer oversiktlig for deg om du har et fåtall kreditorer å forholde deg til og ikke en haug av dem.

Lykke til!

Anonymous poster hash: fa176...be0
Skrevet

Gå på inkasso.No og ta en gjeldsforespørsel på deg selv. Da slipper du kontakte et og et selskap. Lykke til! :-)

Skrevet

En får jo alltid varsel lenge før ting går til inkasso og også underveis i saksgangen, så om du har fulgt med på posten din så vet du jo selv hvem som har inkassosaker på deg.

Skrevet

Det finnes ikke noe register for dette. Sett deg ned med evnt det du har av ubetalte krav om du ikke har lukket øynene og kastet dem. Om så, følg godt med i postkassen fremover, nye purringer/krav vil komme.

Sett opp et budsjett over hva du kan klare å bruke på mnd nedbetaling fremover. Ikke ta for hardt i og tenkt at det kan komme flere krav i og med at det virker som du ikke har oversikt akkurat nå. Så kommer det et krav. Der vil det gjerne stå hva du totalt skylder. Du kan da "spare" mye på å ringe dem og inngå ulike avtaler. La oss si at du får et krav på 7.500 og hovedbeløpet du skylder er 2.000, men det har påløpt inkassokrav osv. Da er det sjeldent et problem å deale seg til en avtale om feks å betale 5.000. Da vil som regel innkreveren få sitt og firmaet som krever inn vil avskrive deler av kravet sitt for å få denne saken ut av verden. Dealer gjør man best med argumenter som at man feks har fått tilgang på et beløp/eller kommer til å få som er lavere enn kravet. Men man ønsker nå å få denne saken ut av verden og gjøre opp for seg og da spørre om det er noe de er interessert i å inngå en avtale om for å få saken ut av verden.

Har du større krav er det vanskelig å deale seg frem til noe om man ikke kan cashe ut kravet. Men du kan også her forsøke å få avtale på å slippe renter, få kuttet deler/eller hele innkassokravet osv. Her må du da, ved hjelp av litt tid, finne ut hvem du skylder, hvor mye du skylder til hvem og ha en oversikt over hvor mye du kan klare å betale hver av dem. Så ringer du en og en og lager en plan for nedbetaling. Denne planen må overholdes og det er derfor ikke lurt å sette beløpet du kan betale så høyt at du ikke vil klare det over tid. Tenk langsiktig nedbetalingsplan og betal heller inn litt mer her og der om du finner ut at jeg kan klare litt mer enkelte måneder. Det vil i så tilfelle bare korte ned på den tiden dere har inngått avtale om og noe som anses positivt.

Vurdér de ulike kravene og kvitt deg med de kan klare å kvitte deg med som har lave beløp. Disse vokser seg store over tid og er greie å få ut av verden. De er også som jeg skrev lengre opp ganske enkle å deale på/prute ned. Det blir også langt mer oversiktlig for deg om du har et fåtall kreditorer å forholde deg til og ikke en haug av dem.

Lykke til!

Anonymous poster hash: fa176...be0

Tusen takk for kjempe fint svar!

Skrevet

Gå på inkasso.No og ta en gjeldsforespørsel på deg selv. Da slipper du kontakte et og et selskap. Lykke til! :-)

Gjelder dette kun negativ gjeld eller alle gjeld?

Negativ gjeld ble feil, men jeg mener altså gjeld som kommer av at du ikke har betalt og ikke gjeld i form av konto hos elkjøp eller boliglån?

Anonymous poster hash: 490d1...656

Skrevet

Ja. Er ganske sikker på at det er denne nettsiden jeg brukte når jeg hjalp en med samme problem til deg. Det kom brev fra alle selskap, også de han ikke hadde gjeld i med en bekreftelse om at han ikke hadde noe inkasso hos de. :)

Skrevet

Jeg har det siste året vært igjennom noe lignende selv. Og det er en tøff prosess å få orden på livet sitt igjen.

Jeg hadde masse gjeld og regninger som hadde gått til inkasso, postkassen var full og jeg orket ikke åpne posten fordi jeg ikke hadde nok inntekt til å dekke alt sammen.

Men til slutt måtte jeg ta meg sammen. Har åpnet posten. Kontaktet alle kreditorer og fått avtale om betalingsavtaler.

Laget budsjett og fått oversikt over all inntekt og utgifter.

Kan anbefale You Need A Budget. Det er et flott program du kan bruke for å få oversikt over hvor pengene går, og også hvor pengene du får inn skal brukes. Har hjulpet meg masse.

Hvis du har lyst å lese mer om det jeg har gått igjennom det siste året, så kan du lese mer på bloggen min: http://kirkerottas.blogspot.no

Det er tungt å få kontroll, for min del har det vært mange oppturer og mange nedturer, og jeg har fremdeles ikke stabil økonomi. Ting tar tid, men forhåpentligvis kommer både du og jeg oss igjennom dette med litt hardt arbeid.

Anonymous poster hash: 15cfe...f03
Skrevet

Inkasso blir aldri foreldet, når 10 årsfristen nærmer seg gjør inkassoselskapene grep for å forhindre foreldelse.

Jeg hadde et krav som ble foreldet etter ca. 3 år, så jo - de kan foreldes.

Anonymous poster hash: 18d26...0b5

Skrevet

Om det ikke er signert gjeldsbrev eller det har blitt dom på saken så foreldes kravet etter 3 år.

Er det dom eller papirer signert blir de foreldet etter 10 år om ikke domen fornyes.

inkasso.no og gjeldsforespørsel gjør at du kan få en oversikt over all gjeld du har uten å gå via flere steder.

Når du har fått oversikt så send brev til de forskjellige og be om å få satt saken i bero, da slipper du at det løper unødvendige renter osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...