Gå til innhold

Forloveden min er rullestolbruker - bedt i bryllup i lokaler som ikke er tilgjengelige. Er jeg vanskelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet
For et par uker siden dumpet det ned en bryllupsinvitasjon i postkassen vår; forloveden og jeg bedt i bryllup til et vennepar av oss. Bruden er en studievenninne av meg og ettersom vi har blitt boende i samme by etter endte studier har vi beholdt vennskapet. Min forlovede og hennes forlovede har også funnet tonen, det skjer at de finner på ting som bare involverer «gutta» (type se fotballkamp på pub), i tillegg til at vi gjør ting sammen som par. Vi er ganske nære venner alle fire.
Forloveden min er lam fra livet og ned og rullestolbruker. Det har han vært så lenge jeg (og også venninnen min og forloveden hennes) har kjent ham. Når vi kikket nærmere på hvor bryllupsfesten skal holdes viser det seg at lokalet overhodet ikke er tilrettelagt for rullestolbrukere; det er på en gammel verneverdig herregård hvor det er trapper, høye dørterskler og det ikke handicaptoalett i bygget heller. Med andre ord kan ikke forloveden min være med i selskapet siden lokalene ikke er tilgjengelige for ham. Jeg har lyst til å gå i bryllupet, men det føles så feil at de har ekskludert partneren min (som også er en venn av dem) ved å velge et lokale som ikke er tilgjengelig for ham. Han har ikke sagt så mye, sier det er opp til meg om jeg går eller ikke, men jeg vet han synes det er kjipt.
S.U. fristen nærmer seg og i går kveld ringte venninnen min meg og lurte på hvorfor vi ikke hadde svart på invitasjonen. Jeg sa sannheten; at pga at lokalene ikke er tilgjengelige for forloveden min er jeg i tvil om hva jeg skal gjøre da jeg synes det er dumt at jeg ikke kan ha med partneren min – vi er tross alt forlovet og har vært sammen i nesten fem år. Venninnen min ble sur og synes jeg var nærtagende og vanskelig.
Jeg hadde hatt mer forståelse for at de ikke tar hensyn om det var snakk om perifere venner vi kun har sporadisk kontakt med og et stort bryllup med mange gjester. Her er det snakk om nære venner vi har jevnlig omgang med og en bryllupsfest med ca. 40 inviterte fra nær familie og noen nære venner – og det gjør det enda merkeligere at de ikke har tenkt på at en av gjestene er rullestolbruker i mine øyne.
Er jeg tidenes gjestezilla??

Anonymous poster hash: a1811...674
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er du ikke. Jeg hadde heller ikke dratt hvis jeg var deg. Kan man ikke så kan man ikke bare. Og din forlovede kan ikke. Hun burde ha forståelse for dette.

• Liker 10
Skrevet

Vanskelig situasjon, egentlig.. Som brud hadde jeg nok ikke planlagt bryllupet ut fra gjester i rullestol, men som gjest hadde jeg nok blitt litt lei meg fordi jeg ikke kunne ha med partneren som sitter i rullestol og lokalene er uegnet.

Hjalp ikke noe særlig, jeg. :P

• Liker 18
Skrevet

Jeg hadde takket nei og begrunnet med at jeg drar ikke i bryllup uten at min forlovede kan være med.

En ting de ikke tok hensyn til lokalet. Jeg hadde selvsagt gjort det når jeg viste jeg skulle invitere noen som brukte rullestol. Men det jeg reagerte mest på er at hun ble sur fordi du er usikker fordi forloveden din ikke kan bli med.

Nei du er ikke tidenes Gjestzilla. Hadde reager som deg . Og jeg hadde blitt hjemme.

• Liker 10
Skrevet

Jeg er enig med FantasDick. Hadde nok ikke tenkt på andre enn nær familie når det gjelder valg av lokaler, men skjønner du syntes det er kjipt. Syntes derimot ikke at venninnen din reagerte helt ok. Hva sier kjæresten din?

• Liker 2
Skrevet

Ser andre skriver de ikke hadde planlagt lokalet utifra gjester. Men skjønner ikke helt den jeg. Da er det jo meningsløst å invitere en som bruker rullestol når han alikevel ikke kan komme pga lokalet.

• Liker 18
Gjest New_Girl
Skrevet

Jeg har egentlig forståelse for at de ikke valgte lokale ut fra om det var tilrettelagt for rullestolbrukere eller ikke. Det er ikke sikkert de tenkte så langt en gang, og at det nå er for sent å endre lokale.

Men måten venninnen din reagerte på var dumt, så jeg hadde nok valgt å bli hjemme.

• Liker 12
Skrevet

Det verste her er jo at venninnen din ble sur! Hun burde være svært ydmyk i denne situasjonen. Hun kunne sagt at hun beklaget og virkelig skulle ønske at lokalet var tilgjengelig for alle.

Er det ingen måte dette kan ordnes på? Jeg har en venninne som sitter i rullestol og hun har vært med på steder som egentlig ikke er tilgjengelig. Da har vi alliert oss med andre gjester og ordnet løftehjelp.

Anonymous poster hash: e299c...b3f
  • Liker 4
Skrevet

Det verste her er jo at venninnen din ble sur! Hun burde være svært ydmyk i denne situasjonen. Hun kunne sagt at hun beklaget og virkelig skulle ønske at lokalet var tilgjengelig for alle.

Er det ingen måte dette kan ordnes på? Jeg har en venninne som sitter i rullestol og hun har vært med på steder som egentlig ikke er tilgjengelig. Da har vi alliert oss med andre gjester og ordnet løftehjelp.

Tenkte det samme. Men tenkt så ubehagelig det må være å sitte der uten å kunne gå på do engang, fordi den ikke er tilrettelagt. Ha løftehjelp på do må være en uting for han som bruker rullestol og hvem skal hjelpe han med det da? han kan ikke sitte gjennom flere timer uten å gå på do

• Liker 1
Skrevet

http://lovdata.no/dokument/LTI/lov/2008-06-20-42 se paragraf 9.

I mitt hode trodde jeg at alle lokaler i dag var tilrettelagt for rullestolbrukere.

Vet ikke helt hva jeg hadde gjort, og er desverre ikke til så mye hjelp.

Anonymous poster hash: 45344...8cf

Skrevet

Tenkte det samme. Men tenkt så ubehagelig det må være å sitte der uten å kunne gå på do engang, fordi den ikke er tilrettelagt. Ha løftehjelp på do må være en uting for han som bruker rullestol og hvem skal hjelpe han med det da? han kan ikke sitte gjennom flere timer uten å gå på do

Vel, venninnen min må alltid ha hjelp til å gå på do, jeg vet ikke hvordan det er med kjæresten til TS. Men jeg syns de som arrangerer bryllupet skulle tatt kontakt og prøvd å finne løsninger og legge til rette, ellers er det lett for at man føler "det er ikke så nøye med meg, de vil ikke ha meg der"...

Skrevet

jeg skjønner deg godt, jeg skjønner ikke bruden! en ting er at hun har planlagt et bryllup uten mulighet for at rullestolbrukere skulle få muligheten til å bli med, en annen ting er at hun blir sur! Hvis en venninne av meg hadde hatt en samboer som satt i rullestol hadde jeg mulighens tenkt på saken og kanskje vurdert et annet alternativ, men hvis hennes store drøm var å ha det akkurat der så må hun faktisk regne med at din samboer ikke kan være med, og jeg hadde forstått at du ikke vil være med uten han. Så leit for han å pynte seg og dra i kirken, og så se alle dra for å kose seg på fest og få middag.. Hadde ikke hjerte til å gjøre det med min man... Jeg hadde tatt en prat med bruden og sagt lagt det fram på den måte, blir hun sur blir hun sur, men da får hun være det en stund til hun fakitsk får tenkt seg om.

• Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet
AnonymBruker, on 13 Aug 2014 - 12:20, said:

For et par uker siden dumpet det ned en bryllupsinvitasjon i postkassen vår; forloveden og jeg bedt i bryllup til et vennepar av oss. Bruden er en studievenninne av meg og ettersom vi har blitt boende i samme by etter endte studier har vi beholdt vennskapet. Min forlovede og hennes forlovede har også funnet tonen, det skjer at de finner på ting som bare involverer «gutta» (type se fotballkamp på pub), i tillegg til at vi gjør ting sammen som par. Vi er ganske nære venner alle fire.
Forloveden min er lam fra livet og ned og rullestolbruker. Det har han vært så lenge jeg (og også venninnen min og forloveden hennes) har kjent ham. Når vi kikket nærmere på hvor bryllupsfesten skal holdes viser det seg at lokalet overhodet ikke er tilrettelagt for rullestolbrukere; det er på en gammel verneverdig herregård hvor det er trapper, høye dørterskler og det ikke handicaptoalett i bygget heller. Med andre ord kan ikke forloveden min være med i selskapet siden lokalene ikke er tilgjengelige for ham. Jeg har lyst til å gå i bryllupet, men det føles så feil at de har ekskludert partneren min (som også er en venn av dem) ved å velge et lokale som ikke er tilgjengelig for ham. Han har ikke sagt så mye, sier det er opp til meg om jeg går eller ikke, men jeg vet han synes det er kjipt.
S.U. fristen nærmer seg og i går kveld ringte venninnen min meg og lurte på hvorfor vi ikke hadde svart på invitasjonen. Jeg sa sannheten; at pga at lokalene ikke er tilgjengelige for forloveden min er jeg i tvil om hva jeg skal gjøre da jeg synes det er dumt at jeg ikke kan ha med partneren min – vi er tross alt forlovet og har vært sammen i nesten fem år. Venninnen min ble sur og synes jeg var nærtagende og vanskelig.
Jeg hadde hatt mer forståelse for at de ikke tar hensyn om det var snakk om perifere venner vi kun har sporadisk kontakt med og et stort bryllup med mange gjester. Her er det snakk om nære venner vi har jevnlig omgang med og en bryllupsfest med ca. 40 inviterte fra nær familie og noen nære venner – og det gjør det enda merkeligere at de ikke har tenkt på at en av gjestene er rullestolbruker i mine øyne.
Er jeg tidenes gjestezilla??

Anonymous poster hash: a1811...674

Jeg syns du har gjort alt riktig. Du har tenkt gjennom ting og vært ærlig med bruden om at du syns det er vanskelig. Du har vist mye respekt for både venneparet som gifter seg og forloveden din. Syns det er rart at du ikke ble møtt på en mer grei måte.

Du har ikke gjort noe som helst galt - kun vært respektfull og ærlig.

Hva du skal gjøre er det vanskelig å si. Hadde det vært meg (har ikke særlig sansen for sånne tilstelninger anyways, så jeg hadde takket nei til invitasjonen.

Hva har du mest lyst å gjøre da, ts ? Tenk utifra at forloveden din syns det er helt greit at du går alene.

Skrevet

Jeg synes også du har gjort alt riktig her TS :)

Og jeg mener faktisk folk må velge lokaler ut ifra gjestene evt. tilrettelegge.

Hvis ingen hadde prioritert å tilrettelegge for handicappede så hadde de jo faktisk ikke kunne deltatt på noen ting! -utrolig ekskluderende!

Anonymous poster hash: b877b...c91

• Liker 1
Skrevet

Trur det er enklere for ei jente at venninner hjelper henne på do, enn at en mann må ha hjelp til å komme seg på do :) Jenter er vanligvis vant med å gå ilag på do :P

Så trur ikke den løsninga er så heldig for han.

Skrevet

Er det ingen måte at det går an å avtale at han får hjelp da? Er det helt umulig å få rullestolen inn på toalettet? For visst dere klarer å få den inn på toalettet så kan han jo bruke tisseflaske for eksempel? Og så avtaler dere med venner at de bærer han opp.

Anonymous poster hash: 847a1...3e2
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde blitt sykt flau og ordentlig lei meg om jeg var bruden som ikke hadde tenkt på dette! Himmel og hav som jeg hadde skammet meg! Jeg skjønner at det går an å glemme - men jeg skjønner ikke at det går an å reagere med noe som helst annet enn ydmykhet og en oppriktig beklagelse. Hadde hun gjort det så hadde jeg gått ... Men når hun reagerte som hun gjorde tror jeg faktisk jeg ville latt være - men allikevel gitt en gave for å vise at du fremdeles ønsker å være venner med de og ha en god tone.

• Liker 6
Skrevet

http://lovdata.no/dokument/LTI/lov/2008-06-20-42 se paragraf 9.

I mitt hode trodde jeg at alle lokaler i dag var tilrettelagt for rullestolbrukere.

Vet ikke helt hva jeg hadde gjort, og er desverre ikke til så mye hjelp.

Anonymous poster hash: 45344...8cf

Man kan selvsagt ikke kreve at eldre bygg skal totalrenoveres for å passe rullestolbrukere, men nybygg skal det.

Anonymous poster hash: 847a1...3e2

• Liker 3
Skrevet

Uten at jeg er sikker, så kan jeg tenke meg at forloveden din sier det er greit du drar, men innerst inne ikke synes det er så veldig greit likevel, men sårt. . Men at han tenker det er han som er i rullestol og ikke kan komme seg overalt og ikke vil hindre deg. Hvem er viktigst? Forloveden din eller venninna di som ble sur?

Hadde hun beklaget seg og sagt hun ikke hadde tenkt over lokalet da hun bestilte og vært ydmyk hadde jo det vært noe annet. Jeg hadde uansett ikke dratt, men det er jo meg. . Men jeg hadde iallfall tenkt hun ble ydmyk og ikke sur!

Jeg hadde valgt å ta hensyn til forloveden. Hadde hun synes det var veldig viktig du skulle komme i bryllupet så burde hun tilrettelagt for at DERE kunne komme.

• Liker 4
Skrevet

Uten at jeg er sikker, så kan jeg tenke meg at forloveden din sier det er greit du drar, men innerst inne ikke synes det er så veldig greit likevel, men sårt. . Men at han tenker det er han som er i rullestol og ikke kan komme seg overalt og ikke vil hindre deg. Hvem er viktigst? Forloveden din eller venninna di som ble sur?

Hadde hun beklaget seg og sagt hun ikke hadde tenkt over lokalet da hun bestilte og vært ydmyk hadde jo det vært noe annet. Jeg hadde uansett ikke dratt, men det er jo meg. . Men jeg hadde iallfall tenkt hun ble ydmyk og ikke sur!

Jeg hadde valgt å ta hensyn til forloveden. Hadde hun synes det var veldig viktig du skulle komme i bryllupet så burde hun tilrettelagt for at DERE kunne komme.

Enig med Molte. Dere kan jo spise en bedre middag dere to i stedet for?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...