Gå til innhold

Sib- bolig: Låse seg inn uten forvarsel, lovlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom du sender inn en skademelding til sib (er student og bor i sib bolig) har vaktmesterne fra Sib "rett" til å låse seg inn til hybelen uten forvarsel. De banker selvsagt på, men dersom ingen åpner låser de seg inn. Du aner ikke hvilken dag eller hvor tid på dagen de kommer. Er dette lovlig (og normal) praksis? Du kan risikere at du sover, er i dusjen ol. når vaktmesteren plutselig står i gangen. Det er bare en skyvedør inn til badet, som heller ikke har lås på døren. Jeg synes dette er ekkelt og langt i fra greit.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt vanlig praksis på de studentbyene jeg har bodd på, ihvertfall.

Anonymous poster hash: 21c36...d43
  • Liker 6
Skrevet

Dessverre helt vanlig. Jeg lå naken og sov da det kom to menn inn, utrolig ubehagelig. Sett på ekstra lås, er min anbefaling!!

Anonymous poster hash: d4242...bbd
Skrevet

Dessverre helt vanlig. Jeg lå naken og sov da det kom to menn inn, utrolig ubehagelig. Sett på ekstra lås, er min anbefaling!!

Er det lov å sette på ekstra lås? (På SiO mener jeg det står i kontrakten at det ikke er lov. )

Anonymous poster hash: 18d8c...847

Skrevet

Dessverre helt vanlig. Jeg lå naken og sov da det kom to menn inn, utrolig ubehagelig. Sett på ekstra lås, er min anbefaling!! Anonymous poster hash: d4242...bbd

Det er ikke lovlig, med ekstra lås altså. Setter du på ekstra lås og det skjer noe, kan du få et alvorlig stort erstatningskrav mot deg.

Må de inn for å reparere noe, så har de lov, se på husleieloven, eller hva det heter.

Anonymous poster hash: 3ceab...2e9

• Liker 5
Skrevet

Kommer jo strengt tatt an på hva du skriver i skademeldingen det. Er det småskader som slitasje, en lampe som ikke virker etc. så har de strengt tatt ikke lov til å ta seg inn. Skriver du f. eks om feil i det elektriske anlegget eller vannskader så har de full anledning til å ta seg inn med begrunnelse i at slike skader fort kan bli mye verre å reparere (og ikke minst dyrere).

Anonymous poster hash: 3d46d...8fe
  • Liker 1
Skrevet

Er det lov å sette på ekstra lås? (På SiO mener jeg det står i kontrakten at det ikke er lov. )

Anonymous poster hash: 18d8c...847

Det er ikke lov, men finn sånn som ikke setter merker i døra. Jeg gjorde det, ingen som sa noe eller prøvde å bryte seg inn igjen...

Skrevet

Dersom du sender inn en skademelding til sib (er student og bor i sib bolig) har vaktmesterne fra Sib "rett" til å låse seg inn til hybelen uten forvarsel. De banker selvsagt på, men dersom ingen åpner låser de seg inn. Du aner ikke hvilken dag eller hvor tid på dagen de kommer. Er dette lovlig (og normal) praksis? Du kan risikere at du sover, er i dusjen ol. når vaktmesteren plutselig står i gangen. Det er bare en skyvedør inn til badet, som heller ikke har lås på døren. Jeg synes dette er ekkelt og langt i fra greit.

Jeg bodde i SiB-boliger i fem år, og er enig i din vurdering av at det er ubehagelig at de låser seg inn.

Men jeg er ganske sikker på at når du lever skademelding, så godtar du samtidig at de låser seg inn dersom du ikke er hjemme for å fikse problemet. Og dersom du ikke åpner når de banker på, fordi du sover eller dusjer, så kan de jo ikke annet enn å tro at du ikke er hjemme, og dermed låse seg inn...

Anonymous poster hash: d649b...fe1

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg bodde i SiB-boliger i fem år, og er enig i din vurdering av at det er ubehagelig at de låser seg inn.

Men jeg er ganske sikker på at når du lever skademelding, så godtar du samtidig at de låser seg inn dersom du ikke er hjemme for å fikse problemet. Og dersom du ikke åpner når de banker på, fordi du sover eller dusjer, så kan de jo ikke annet enn å tro at du ikke er hjemme, og dermed låse seg inn...

Anonymous poster hash: d649b...fe1

Dette er jeg enig i. Men jeg synes studentene bør få beskjed om at de kommer innom eksempelvis fredag, da har en mulighet til å være litt forbredt. Per dags dato har en ingen anelse om når vaktmesteren stikker innom. Det kan ta dager eller uker. Det er dette jeg reagerer på i kombinasjon med at de låser seg inn dersom ingen åpner opp.

Endret av mariss
  • Liker 1
Skrevet

Uten forvarsel? Når du melder inn feil, så godtar du jo samtidig at de låser seg inn om nødvendig for å utbedre problemet.

Jeg har imidlertid opplevd at de låste seg inn HELT uten forvarsel, fordi badet i naboleiligheten skulle pusses opp. Jeg lå og sov og våknet av smellet fra røskingen i døren. Heldigvis hadde jeg en slags sikkerhetslås på den fra forrige leieboer, så de kom seg ikke inn ;) Etterpå fikk jeg sms om at de måtte inn hit...

Anonymous poster hash: 5eecb...7c3
Skrevet

Nå bor riktig nok jeg i leilighet i borettslag da: Men her har de også anledning til å låse seg inn om noe må gjøres, MEN de er forpliktet til å gi beskjed om at de kommer den og den dagen, men vil låse seg inn om jeg ikke er hjemme. Og jeg har opplevd ved to anledninger at de har låst seg inn uten å gi beskjed, ene gangen lå jeg kliss naken i senga og sov og trodde det var innbrudd... Vaktmesteren jeg snakket med mente dette var noe jeg kunne anmelde. Ser ikke hvorfor det skulle være noe annerledes for en hybel. Man betaler jo for å bo der, og man kan ikke bare låse seg inn i andres hjem(ja, er jo det det er!) i hytt og pine, uten å gi beskjed. Er jo helt hårreisende.

Anonymous poster hash: 4d1ff...8d7
  • Liker 2
Skrevet

Løsning:

Kjøp bolig.

Anonymous poster hash: 02484...235
Skrevet

Dette blir litt som:

"Vi har så dårlige veier men jeg liker ikke at man fikser på veiene slik at det er veiarbeid akkurat når jeg skal kjøre forbi."

Skrevet

Løsning:

Kjøp bolig.

Det var et godt råd til en student...

Skrevet

Dette blir litt som:

"Vi har så dårlige veier men jeg liker ikke at man fikser på veiene slik at det er veiarbeid akkurat når jeg skal kjøre forbi."

Det er vell strengt tatt ikke helt det dette handler om. Jeg syntes det minste en kan forvente er at vaktmesteren gir beskjed på forhånd om når han kommer. Jeg betaler for å bo der og det er per dags dato mitt hjem.

• Liker 1
Skrevet

Som det er sagt flere ganger her vil man når man leverer skademelding/melding til studentskipnaden samtidig godta at de kommer og låser seg inn hvis ingen er hjemme. Du er jo allerede da klar over at noen skal komme, så hvor mye mer forvarsel trenger du? Det er jo å forvente at de kommer en av de påfølgende dagene, men grunnen til at de ikke kan si noen spesiell dag er jo på grunn av at de ikke vet hvor lang tid hvert oppdrag tar. Plutselig fikk de tid til et oppdrag til, og hadde det ikke da blitt mer ubehagelig om de kom dagen før de sa de trodde de skulle komme?

Hvis du synes det er helt forferdelig kan du jo la være å si ifra og prøve å fikse problemet selv..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...