AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #1 Skrevet 13. august 2014 I det siste er jeg blitt veldig glad i å lage smoothie av frosne bær som jeg har kjøpt i butikken, har da i litt bær, litt banan, kanskje litt juice osv. Veldig godt, og en fin måte å få i seg litt frukt (er ikke så glad i å spise frukt, av en eller annen grunn). Men det jeg ikke hadde tenkt over var at man tydeligvis skal varmebehandle bærne før bruk. Iallefall sto det en notis om dette over frysedisken sist jeg handlet, tydeligvis pga salmonella-risiko. Hvordan løser dere andre dette? Koker dere opp bærene og fryser dem ned igjen i porsjonsposer? Ser for meg at det blir litt tungvindt, så vil gjerne ha gode tips til hvordan jeg kan gjøre dette mest mulig enkelt Anonymous poster hash: 032cf...a4e
debattanten Skrevet 13. august 2014 #2 Skrevet 13. august 2014 Dette gjelder bare importerte bær ifølge mattilsynet. Det er salmonella og Hepatitt A som er faren.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #3 Skrevet 13. august 2014 Trodde det var blitt avblåst igjen jeg Anonymous poster hash: 2da70...df9
pantora Skrevet 14. august 2014 #4 Skrevet 14. august 2014 Spiser smoothie av frossne bær hver eneste dag jeg... Mattilsynet anbefalte at alle kokte impoterte bær, men trakk dette tilbake. De mener likevel det er en viss risiko ved å spise frosne bær. http://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/smitte_fra_mat_og_drikke/virus_i_mat_og_drikke/kokeraadet_for_fryste_baer_oppheves.13968
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #5 Skrevet 14. august 2014 Sikkert butikken som har glemt og fjerne lappen. Det er trukket tilbake Anonymous poster hash: 0b43d...4ff
eee1 Skrevet 14. august 2014 #6 Skrevet 14. august 2014 Tror det står på noen av posene fortsatt. Som produsentene har satt på altså. Hvordan jeg løser det? Spiser mindre smoothie. Eller så koker jeg de dagen før, skyller i kaldt vann og setter i kjøleskap. Er ikke godt med lunken smoothie!
Gjest _LilleMy Skrevet 15. august 2014 #7 Skrevet 15. august 2014 Har aldri gjort dette, og lager veldig ofte smoothies av fryste bær. Det går an å koke bærene og tilsette noen isbiter i blenderen, da er det ingen forskjell om bærene er frosne eller ei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå