AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #1 Skrevet 12. august 2014 Jeg bor i ett slags borettslag, hvor det er fire leiligheter i min oppgang. Jeg er den eneste som leier i denne oppgangen, mens de tre andre eier. Jeg bor selvsagt i 1.etg, og har ett par med en stor hund boende over meg.. Det er veldig lytt her, jeg kan høre folk snakke sammen oppe, men ikke om hva. Jeg hører de gå over gulvet, og jeg tror helt seriøst de bruker sko inne, for det høres ut som en elefant skal gå gjennom gulvet. Jeg hører hunden som løper over gulvet hele jævla dagen og leker med noe som også lager helt jævlig irriterende lyd når det ruller bortover. Jeg har hørt de hatt sex, jeg hører de spiller musikk, og akkurat i kveld driver de å PUMPER luft i en luftmadrass eller noe i tillegg til å spille musikk, det bråker hvertfall noe vanvittig og de holder på å gå meg på nervene! Styret i borettslaget har i tillegg hengt opp en liste over regler her, og en av reglene er at det på hverdager skal være stille før kl. 00. Er det ikke kl. 23 som er vanlig? I to av disse leilighetene bor det folk med barn, og èn ting er at folk sender ut nabovarsel i hytt og helvete fordi de skal ha fest annenhver helg, men nå er det jammen ikke fred å få midt i uka heller. Forrige helg hadde den andre naboen oppe fest, og det var ganske høylytt. Jeg er en av de med barn her, og gudskjelov sov hun tungt lenge før festen dro videre på byen rundt kl. 00.30. Men nå skal jeg altså høre på denne hunden som raser over gulvet her hele dagen pluss romstering, musikkspilling og luftpumpe kl. halv tolv på kvelden?? Jeg tar nettstudie og er jobbsøker, så jeg er naturlig nok en del hjemme. Han oppe derimot kommer og går, og gjerne kommer han og dama hjem seint på kvelden. Så når jeg nettopp har lagt meg i 23-tida, begynner de å romstere oppe, fly inn og ut, smelle med dører osv. Det skjer ganske ofte. Har jeg noe jeg skulle ha sagt her? Er det frekt å skrive en lapp å legge i postkassa til naboen, hvis dette bråket fortsetter? Han burde jo bli informert om hvor lytt det faktisk er her, kanskje han ikke er klar over det. Anonymous poster hash: 890bf...bf8
Konstantin Skrevet 12. august 2014 #2 Skrevet 12. august 2014 Altså, hvor mye de kommer å går, det kan ikke du klage på. Han må få lov til å gå og komme så ofte han vil. Sorry å si det, men for meg er du den irriterende naboen her Hvis de med fest er ute innen 00.30 annenhver helg ca, synes ikke jeg det er noe særlig gale. Hadde det vært snakk om festing til langt på natt, i hverdager, hadde det vært en annen ting. Mitt råd, slutt å heng deg opp i småting. Du må desverre forholde deg til andre når du ikke bor i enebolig. Prøv å gjør det beste ut av det. Når det gjelder daglig støy, er det bare en av ulempene med å bo så nærme andre. Det er sånn man bare må forholde seg til. Hvis det har seg sånn at det er veldig lytt, må du gjerne bare flytte. De må kunne leve normalt, uten å være redd for å få naboklage fordi de blåser opp luftmadrass. 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #3 Skrevet 12. august 2014 Altså, hvor mye de kommer å går, det kan ikke du klage på. Han må få lov til å gå og komme så ofte han vil. Sorry å si det, men for meg er du den irriterende naboen her Hvis de med fest er ute innen 00.30 annenhver helg ca, synes ikke jeg det er noe særlig gale. Hadde det vært snakk om festing til langt på natt, i hverdager, hadde det vært en annen ting. Mitt råd, slutt å heng deg opp i småting. Du må desverre forholde deg til andre når du ikke bor i enebolig. Prøv å gjør det beste ut av det. Når det gjelder daglig støy, er det bare en av ulempene med å bo så nærme andre. Det er sånn man bare må forholde seg til. Hvis det har seg sånn at det er veldig lytt, må du gjerne bare flytte. De må kunne leve normalt, uten å være redd for å få naboklage fordi de blåser opp luftmadrass. Synes bare det er veldig rart at jeg er den eneste som alltid lister meg rundt for å ikke være til bry for andre. Hvis jeg har overnattingsgjester og må pumpe opp en luftmadrass, gjør jeg det før på kvelden, ikke når folk har lagt seg og skal tidlig opp dagen etter. I tillegg støvsuger jeg aldri før etter kl. 9, spesielt i helgene, i fare for å vekke noen som fortsatt sover. Jeg kunne også sendt ut nabovarsel og hatt fest her, men jeg hadde ikke gitt full pupp og tatt'n helt ut her for det, nettopp fordi jeg har så mange naboer på alle kanter her. Jeg er litt grei, jeg, skjønner du. Jævla kjipt at andre ikke er det tilbake . Anonymous poster hash: 890bf...bf8 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #4 Skrevet 12. august 2014 Allminnelige ordensregler tilsier stillhet etter kl 23, ja, så du kan forvente at de skrur av bråk da. Det vil si høylytt musikk, roping og annen støy. Du kan likevel ikke forvente at de ikke går over gulvet, åpner og lukker dører, snakker sammen, lufter hunden eller har sex etter kl 23. Det høres ut som at blokken er dårlig isolert, og dessverre er det ikke annet du kan gjøre enn å snakke med dem, forklare problemet på en hyggelig måte og spørre om de har mulighet til å ta mer hensyn. Klarer de ikke det, må du bare håpe at de flytter, eller se etter ny bolig selv.Anonymous poster hash: 07914...ad7
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #5 Skrevet 12. august 2014 Allminnelige ordensregler tilsier stillhet etter kl 23, ja, så du kan forvente at de skrur av bråk da. Det vil si høylytt musikk, roping og annen støy. Du kan likevel ikke forvente at de ikke går over gulvet, åpner og lukker dører, snakker sammen, lufter hunden eller har sex etter kl 23. Det høres ut som at blokken er dårlig isolert, og dessverre er det ikke annet du kan gjøre enn å snakke med dem, forklare problemet på en hyggelig måte og spørre om de har mulighet til å ta mer hensyn. Klarer de ikke det, må du bare håpe at de flytter, eller se etter ny bolig selv.Anonymous poster hash: 07914...ad7 Ja, jeg er enig i at jeg må tåle en del. Men jeg synes folk er utrolig dårlig på å ta hensyn. Selvsagt skal jeg ikke klikke fordi folk har sex eller kommer og går hele døgnet, det hadde vært noe annet om det var hver kveld og det skikkelig høylydt. Men det med hunden, synes jeg de burde forstå. Det er en stor, tung hund, og når de løper rundt der oppe, tror man det er slåsskamp på gang og de holder det gående leeeenge.. En gang holdt de på sammenhengende i over to timer, mens jeg hadde besøk, og vi klarte ikke å høre hverandre snakke, så vi måtte sette oss ut.. Men, jeg regner med det er ulempene ved å leie. Skal noen flytte, må det vel bli meg.. - TS Anonymous poster hash: 890bf...bf8
Purple Diamond Skrevet 12. august 2014 #6 Skrevet 12. august 2014 Jeg har ikke noe råd å komme med, men jeg skjønner deg veldig godt ts! Det høres virkelig irriterende og slitsomt ut. Det er så mange som bare tenker på seg selv og ikke tar hensyn til andre 4
Gjest krokodillen Skrevet 13. august 2014 #7 Skrevet 13. august 2014 så flytt da. du kan da ikke nekte folk å leve som de vil i sin EGEN leilighet.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #8 Skrevet 13. august 2014 http://wikstolmatre.no/hva-ma-du-tale-av-naboen-del-1-fest-til-langt-pa-natt/ Der har du og andre litt å lese på. Det er ikke slik at man bare kan sende ut nabovarsel og feste til langt på natt. Normal stille tid og allmenn nattero er mellom kl 23.00 og 07.00. TS du bør sende en klage til styret.Anonymous poster hash: e2353...cea 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #9 Skrevet 13. august 2014 Synes bare det er veldig rart at jeg er den eneste som alltid lister meg rundt for å ikke være til bry for andre. Hvis jeg har overnattingsgjester og må pumpe opp en luftmadrass, gjør jeg det før på kvelden, ikke når folk har lagt seg og skal tidlig opp dagen etter. I tillegg støvsuger jeg aldri før etter kl. 9, spesielt i helgene, i fare for å vekke noen som fortsatt sover. Jeg kunne også sendt ut nabovarsel og hatt fest her, men jeg hadde ikke gitt full pupp og tatt'n helt ut her for det, nettopp fordi jeg har så mange naboer på alle kanter her. Jeg er litt grei, jeg, skjønner du. Jævla kjipt at andre ikke er det tilbake . Anonymous poster hash: 890bf...bf8 Det er dessverre ikke alle som er like hensynsfulle som deg. Kjipt ja. Eneste du kan gjøre er å flytte i en enebolig uten naboer eller i en toppleilighet der du slipper å høre på folk som tramper seg over stuegulvet, Anonymous poster hash: 000f5...a97
Gjest chisandra Skrevet 13. august 2014 #10 Skrevet 13. august 2014 Det kan bli vanskelig for deg å få dressert hele nabolaget, så prøv å finne deg et roligere sted å bo.
Gjest gurimalla Skrevet 13. august 2014 #11 Skrevet 13. august 2014 TS du bør sende en klage til styret.Anonymous poster hash: e2353...cea Du må heller prøve å snakke med naboen før du klager til styret. Jeg hadde blitt lettere irritert dersom noen hadde gått til styret før de hadde snakket med meg. 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #12 Skrevet 13. august 2014 Du må heller prøve å snakke med naboen før du klager til styret. Jeg hadde blitt lettere irritert dersom noen hadde gått til styret før de hadde snakket med meg. Normal proseeyre i et brl. Eller sameie er å henvende seg til styret, ikke til naboene direkte med skaer som ikke er "bagateller". Anonymous poster hash: e2353...cea
Gjest gurimalla Skrevet 13. august 2014 #14 Skrevet 13. august 2014 Normal proseeyre i et brl. Eller sameie er å henvende seg til styret, ikke til naboene direkte med skaer som ikke er "bagateller". Anonymous poster hash: e2353...cea Hvor står det? Jeg har bodd i flere sameier/borettslag og har ikke fått med meg at priosedyren er å gå direkte til styret. Det er uansett normal høflighet å snakke med folk før man involverer styret. Mye større risiko for økt konfliktnivå dersom man ikke snakker sammen først. Kanskje de ikke vet at det er så lydt der og at de gjerne tar hensyn. 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #15 Skrevet 13. august 2014 http://wikstolmatre.no/hva-ma-du-tale-av-naboen-del-1-fest-til-langt-pa-natt/ Der har du og andre litt å lese på. Det er ikke slik at man bare kan sende ut nabovarsel og feste til langt på natt. Normal stille tid og allmenn nattero er mellom kl 23.00 og 07.00. TS du bør sende en klage til styret.Anonymous poster hash: e2353...cea Allemnn nattero er vel etter klokkeslettet styret i borettslaget har satt... Anonymous poster hash: e25c5...9e1 2
Gjest øst94 Skrevet 13. august 2014 #16 Skrevet 13. august 2014 Hva med og først gjøre de litt obs på at de lager mye lyd? Er ikke sikkert de engang er klar over det selv. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #17 Skrevet 13. august 2014 Jeg syntes du overdragelser ts, dette er helt vanlige lyder du må regne med. Det at bygningen er dårlig isolert er ikke naboens skyld, de kan ikke slutte å leve fordeom... Jeg skjønner at det er forskjell på hvor vare folk er på lyder, men i ditt tilfelle ville jeg nok flyttet.Anonymous poster hash: d2865...dc8
Gjest Evans Skrevet 13. august 2014 #18 Skrevet 13. august 2014 Hvis du plages av naboen over deg kan du undersøke om du kan legge inn noe lydisolerende plater i taket. Vanlig bruk av leiligheten må han nesten få lov til, og hunden må også få lov til å bevege seg på gulvet. Du kan ta opp stille-tiden neste styremøte og si at du vil endre "stilletiden" til 23 i stede for 00.
Gjest alohaa Skrevet 13. august 2014 #19 Skrevet 13. august 2014 Flytt da, det hadde ihvertfall jeg gjort..
Jade Skrevet 13. august 2014 #20 Skrevet 13. august 2014 Hvordan reglementet er, kan jeg ikke uttale meg om. Men man velger selv hvordan man bor. Og tåler man ikke å høre på naboer som ikke tar hensyn, så flytter man heller ikke inn i blokk eller lignende. Teoretisk burde du kunne klage til styret og så tok alle hensyn etter det. Men slik fungerer det ikke i praksis. Vil du ha ro og fred, så må du flytte til et sted hvor du ikke kan høre naboene dine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå