Gå til innhold

Sitronmuffins

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppskrift til gode sitronmuffins?

Anonymous poster hash: ffbbb...fff
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo egentlig bare å lage oppskrift på sitronkake å ha det i muffinsformer. Det jeg strever med når det gjelder sitronkake, er at den lett blir tørr...

Skrevet

Aldri laget sitronkake :P Er ikke en kakebaker, må ha alt inn med teskje eller så blir kaka ødelagt og selv med teskje kan den bli ødelagt :)

Anonymous poster hash: ffbbb...fff

Skrevet

Manuela sine vaniljecupcakes og smak til med sitron. Kjempe gode!

Anonymous poster hash: 6df93...483

Skrevet

Greske sitronmuffins

• 2,5 dl sukker
  • 2 dl olivenolje
  • 200 gr gresk yoghurt
  • 2 egg
  • saft fra 1,5 sitron
  • finrevet skall fra 2 sitroner
  • 5 dl hvetemel
  • 4 ts bakepulver
  • Glasur:
  • ca 1 ss sitronsaft
  • ca 1,5 dl melis

Bruk mikser eller kjøkkenmaskin, og pisk sammen sukker, olivenolje, yoghurt, egg, sitronsaft og sitronskall. Bland mel og bakepulver og tilsett det litt etter litt i væsken mens du mikser hele tiden.
Fyll muffinsformer 2/3 fulle, og stek på 180 grader i ca 25 minutter. Sjekk med en tannpirker at muffinsene er gjennomstekte. Vær obs på at steketiden varierer med ovnen din og størrelsen på muffinsformene dine. Jeg fikk 18 muffins ut av denne mengden røre.
Når kakene er avkjølte, blander du sitronsaft og melis til glasur, og smører, ringler eller bruker en plastpose med et lite hull i for å pynte kakene.

Sitronmuffins

100 g smør
2 dl sukker
3 egg
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
4 dl hvetemel
2 sitroner

Pisk mykt smør og sukker til smørkrem. Pisk inn eggene, ett om gangen. Sikt sammen hvetemel, bakepulver og vaniljesukker og bland i. Riv skallet av sitronene og press ut saften. Ha sitronskallet og 1,5 dl av sitronsaften i deigen (ikke rør mer enn nødvendig for å få alt godt blandet).

Fordel deigen i muffinsformer (se tips). Stekes midt i ovnen ved 175°C i 15-20 min.

Anonymous poster hash: 59ff6...bdd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...