Organic Skrevet 12. august 2014 #1 Skrevet 12. august 2014 Hva er forskjellen på de to? Altså hvilken sum er den jeg kan gå og ta ut av i banken?
kråkefjas Skrevet 12. august 2014 #2 Skrevet 12. august 2014 (endret) Hva er forskjellen på de to? Altså hvilken sum er den jeg kan gå og ta ut av i banken? Andelsverdi er verdien på en andel. Altså en "aksje" Markedsverdi kan være så mangt. men i dette tilfellet er det sikkert andelsverdi + kostnader. Ingen av dem kan du ta ut av banken. Du må selge andelene først. Endret 12. august 2014 av kråkefjas
Organic Skrevet 12. august 2014 Forfatter #3 Skrevet 12. august 2014 Ja, men hva er den totale verdien? Altså jeg vet hva beholdningen var på et tidligere fond, for der sto det: Sum beholdning: X kroner. Da forsto jeg hva som var faktiske penger jeg hadde. Jeg selger jo andeler med en verdi jeg vet hva er (verdi = faktiske penger), men jeg må jo vite hvor mye totalt jeg har av penger i fondet?
kråkefjas Skrevet 12. august 2014 #4 Skrevet 12. august 2014 Ja, men hva er den totale verdien? Altså jeg vet hva beholdningen var på et tidligere fond, for der sto det: Sum beholdning: X kroner. Da forsto jeg hva som var faktiske penger jeg hadde. Jeg selger jo andeler med en verdi jeg vet hva er (verdi = faktiske penger), men jeg må jo vite hvor mye totalt jeg har av penger i fondet? Andelsverdi*antall andeler.
Organic Skrevet 12. august 2014 Forfatter #5 Skrevet 12. august 2014 Jeg fikk vite summen penger jeg kan ta ut er hva som står i tall på Markedsverdi? F.eks; andelsverdi = 1,000 kroner. F.eks; markedsverdi = 2,000 kroner. Hva jeg kan ta ut av banken er altså markedsverdien (def; sum penger total beholdning), eller?
kråkefjas Skrevet 12. august 2014 #6 Skrevet 12. august 2014 Nei. Markedsverdi er hva aksjene og de andre verdipapirene i fondet er verdt på markedet. Andelsverdi er hva som er igjen i en andel etter at fondets fortjeneste er trukket ifra. Du kan selge dine andeler til andelsverdi.
Organic Skrevet 12. august 2014 Forfatter #7 Skrevet 12. august 2014 Så hvis jeg har 2 andeler, andelsverdien er 1,000 kroner? Da har jeg 2,000? Hva er markedsverdi da? Hvorfor den mye høyere summen på markedsverdi?
Organic Skrevet 20. august 2014 Forfatter #8 Skrevet 20. august 2014 Tror jeg heller satser på aksjemarkedet.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #11 Skrevet 15. oktober 2014 Gammel tråd, men siden det som står her er feil må jeg bare oppklare. Andelsverdi er prisen for en andel i fondet (det består av mange, og man kan kjøpe brøkdeler av en andel). Markedsverdi er antall andeler man har * andelsverdi, altså det man får hvis man selger alle andelene. Anonymous poster hash: e226b...a7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå