AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #1 Skrevet 12. august 2014 Litt vanskelig å velge tittel for denne tråden. Jeg er mamma til tre nydelig barn som kom relativt raskt, vi kan si 2, 4, 6 år. Med de to eldste kom de positive responser egentlig fra alle, både familie og venner. Nyheten om at nr 3 var på vei ble mottatt med blandede reaksjoner, noen syntes det var veldig hyggelig mens andre var mer negative. Og etter ankomsten av mini så kom de fleste med kommentarer som "nå er det vel nok" o.l Og jeg ble/blir så irritert og såret, fordi jeg har faktisk lyst på en sistemann. Begge vi voksne har utdannelse og jobb. Vi har enebolig og bor flott til for barn. Vi har energi, økonomi, kjærlighet og kapasitet til å få fler. Barna blir fulgt opp på alle mulige måter, de får være med på ting både med oss og sosialt med andre (aktivitetet/venner o.l) Barna er alle som de skal fysisk og psykisk og følger det de skal kunne ifht alder osv. Vi spør aldri om barnevakt hvis ikke det er nødvendig -typ en gang per halvår kanskje. Vi er gode foreldre og de får vi høre både fra familie, venner, de som har med barna å gjøre, alltid gode tilbakemeldinger på foreldresamtaler osv. Og vi er ikke i en sekt eller religiøse fordi vi vil ha mange barn (fire, ikke fler) Hvorfor skal ikke vi kunne få et barn til om vi ønsker det uten at andre skal få ødlegge den gleden for oss? Det er faktisk sånn at hvis jeg hadde blitt gravid nå ved uhell så ville jeg ha gruet meg for å fortelle det pga reaksjonen jeg er redd jeg ville fått og blitt så såret og det som skal være en glede ville føles feil og trist....... Det vil mest sannsynlig ikke bli en baby til bare pga av denne oppførselen folk synes det er greit å ha mot andre, bare fordi vi ikke er den mest gjennomsnitt familien med to barn... Anonymous poster hash: 9fc94...fda 2
GammelKaktus Skrevet 12. august 2014 #2 Skrevet 12. august 2014 Hvem bryr seg om hva andre mener, det er jo bare å kjøre på med en til Hvis dere føler dere har tid og økonomi til å følge opp et barn til så må dere jo ikke la andres kommentarer eller meninger ødelegge for dere. Kan jo være de er sjalu når de ser hvor godt dere får det til, eller at de prater uten å tenke, mange som gjør det. Jeg skulle gjerne hatt en liten flokk selv jeg, men da måtte jeg nesten hatt økonomi og kanskje en mann til det, så da får jeg heller klare meg med lillegutt 1
Gjest Kaffelattn Skrevet 12. august 2014 #3 Skrevet 12. august 2014 Er vel ingen som forbyr dere? Dere gjør jo som dere vil og står for det.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #4 Skrevet 12. august 2014 For meg er noe av det viktigste barna mine lærer integritet. Stå opp for seg selv og sine meninger/ønsker. Vil dere ha 4 barn så drit i hva andre mener. Det er jo gode signaler å gi videre til barna sine!Anonymous poster hash: ebaa2...619 5
minister-mio Skrevet 12. august 2014 #5 Skrevet 12. august 2014 For noen folk dere omgåes. Er da bare hyggelig med barn når lar ligger til rette for det. Men lar dere virkelig være å få en til pga. Andre? Det er litt veikt
MarianneE Skrevet 13. august 2014 #6 Skrevet 13. august 2014 Så fantastisk med tre barn! Vi har "bare" ett barn og vi får mas om at vi må få flere, det er for lite med et barn osv. Folk må bry seg uansett, men jeg tror man bare må lære seg til å ikke høre...
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #7 Skrevet 13. august 2014 ebaa2...619 Takk for mange svar. Det høres kanskje veikt ut å ikke få nr 4 pga andre, men når det bl.annet er min egen mor og far som jeg står nærme så blir det så veldig sårende og mye av gleden bli jo borte. Man føler nesten av man er rar eller noe fordi man vil ha fler barn enn gjennomsnittet. Også i barnehagen er man liksom weirdo'ene som har tre (vi bor på lite sted) selvsagt burde man drite i andre men når det er noe som burde være så koselig og gledelig blir noe negativt, da har man jo ikke lyst, vil ikke at babyen vår skal være "uønsket" Missforstå meg rett, jeg elsker barna våres og er takknemlig for de fine friske ungene vi har fått. Og de er vel det andre mener jeg burde slå meg til ro med også..Anonymous poster hash: 9fc94...fda
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #8 Skrevet 13. august 2014 Det er jo opp til dere hvor mange barn dere vil ha, samtidig kan man ikek forlange at alle skal være superpositive for alt dere velger å gjøre her i livet. På den ene siden er det jo bra at dere har kapasitet til 4 barn, men det er jo ikek gitt at f.eks. besteforeldre føler de har kapasitet til så mange barnebarn. De kan vel ikke direkte si noe, men det er vel sikkert ikke tvil om at de har forventninger de føler de må oppfylle som besteforeldre, og ikke alt handler om barnevaktservice... Anonymous poster hash: c60df...53a 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #9 Skrevet 13. august 2014 Det må være veldig spesielle folk dere har i omgangskretsen. Vi har fem barn og har bare fått positive tilbakemeldinger når vi har annonsert at det var en ny på vei. Anonymous poster hash: b2510...21d
Ciara Skrevet 13. august 2014 #10 Skrevet 13. august 2014 Jeg synes dere skal gi blaffen i hva andre synes, og få en til! Få så mange barn dere ønsker, det har ingen andre noe med. Jeg tror kanskje at mange i utgangspunktet er litt skeptiske med en gang noe er utenfor normen. Våre foreldre var for eksempel kjempepositive til våre to, men en tredjemann ser jeg for meg at de ville hatt blandede følelser til. Jeg tror det faktisk er en slags omtanke i det (selv om den er vanskelig å få øye på), som går på at slekt kan være redd for at man tar på seg for mye og får det mer hektisk enn man egentlig orker. Jeg tror ikke det handler om barnet i seg selv. Når barnet er født vil jeg bli veldig overrasket om skepsisen fortsatt er der, da blir nok dette barnet en like naturlig del av familien som de andre
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #12 Skrevet 13. august 2014 Og så da? For alt dere vet kan det være de forsøker å være morsomme. Ikke noe jeg ville ledd av, men ikke noe jeg ville blitt sur for heller. Og jeg hadde i hvert fall ikke droppet å få en fjerde unge kun pga fjollete kommentarer. Anonymous poster hash: 7fb12...dad
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #13 Skrevet 13. august 2014 Kjenner en familie med seks tette barn. Moren (det er henne jeg kjenner) får alltid kommentarer som: "At du orker" "Er alle dine?!" (vantro fra fremmede) osv, og må forklare hvordan hverdagen er "Er det ikke fryktelig hektisk, blir du ikke mer general enn mor?" hele tiden. Så flyttet de til USA , og barna kommenterte allerede første uka: "Her er de glade i barn, her!" For alle sa" Are they all yours?! How wonderful!! You are so blessed!" Selvfølgelig skal du ikke la hver å få barn pga hva andre måtte si. Det eneste grunnen til å la være, må være hvis du overhodet ikke ønsker at dere skal bli en "sær" familie, og at det med fire barn gjør at dere faktisk blir en "sær" familie. Altså ikke antallet i seg selv, men hvis det gjør at dere må leve "alternativt", med dårlig økonomi, bo trangt, ikke fritidsaktiviteter osv Anonymous poster hash: 36b81...d31 1
Mafalda Skrevet 13. august 2014 #14 Skrevet 13. august 2014 Det vil mest sannsynlig ikke bli en baby til bare pga av denne oppførselen folk synes det er greit å ha mot andre, bare fordi vi ikke er den mest gjennomsnitt familien med to barn...Anonymous poster hash: 9fc94...fda Virkelig? Vi venter nummer seks, og jeg kan love deg at vi har fått vår andel av "morsomme" kommentarer. Om vi har hørt om prevensjon, hvilken sekt vi er medlemmer av, om vi ikke snart er ferdige, om vi planlegger et fotballag eller hvilke instrumenter vi mangler for å få et komplett orkester. You name it, we heard it. Men gjør det noe da? For min del bare ler jeg med, selv om det ikke er like festlig gang nummer 123. Og folk er jo forskjellige, noen er sikkert mer følsomme på slike kommentarer enn det jeg er. Men å la være å få de barna dere ønsker bare fordi enkelte slenger med leppa eller prøver å være morsomme? Det synes jeg kanskje var vel drastisk. Det er jo også lov å be vedkommende passe sine egne saker, hvis du ønsker å konfrontere ham/henne, eller be dem utdype sin bekymring... (for øvrig kjenner jeg godt igjen det AB over skriver! "Wow, what a wonderful family! You are so blessed!"- hørt det gang på gang det også, men svært sjelden i Norge...) 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #15 Skrevet 5. september 2014 Må si jeg synes det er superhyggelig med store familier, for da regner jeg med at de stortrives med liv og røre og det å ha mange barn rundt seg. Så lenge dere vil og kan, synes jeg dere skal gå for 4 Anonymous poster hash: 33143...4bb 1
mamsemor til 3 Skrevet 5. september 2014 #16 Skrevet 5. september 2014 Hoiiii! Som jeg kjente meg igjen i mye du skrev her Kan godt huske svært mange idiotiske kommentarer da jeg gikk gravid med nr 3. " Du er jo så fruktbar du, at det er jo bare å se på deg så blir du på tjukka " Å slikt som " Skal du befolke hele verden du eller " Skal loves at jeg ble såret mange ganger av andres idiotiske oppførsel. Etter at jeg har fått nr 3 har jeg fått kommentarer om at nå må det nå være nok nå. Å det er nesten slik at jeg på pur f hadde kunnet tenkt meg å blitt gravid igjen, da for å kunne kommentere stygt tilbake at det finnes faktisk de som kan få mere enn 1 eller 2 barn! Må selv si meg fornøyd med mine 3, men hadde " uhellet " skulle skjedd så hadde jeg gitt fullstendig blanke i hva folk sier! Gjør det som føles rett for dere
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #17 Skrevet 5. september 2014 Hei- akkurat dette opplevde vi også! Vi fikk tre barn på 4 år hvorpå det kun er 13 mnd mellom de to yngste! Det var absolutt ikke planlagt at de skulle bli såååå tett, men helt fantastisk velkommen! Vi har alltid ønsket oss minst 3 barn! Men nå kommer kommentarer på "haha, nå er det vel nok" og de "tuller" med at jeg er gravid IGJEN... Syntes dette er litt trist for hva hvis vi faktisk vil ha fler. Tror faktisk noen kan være misunnelig på at vi faktisk orker og klarer mer enn to... Mange idag orker uke engang å leke med barna sine og gruer seg til hver helg uten bgh! Jeg elsker å være med barna og takket nei til bgh for mellomste så vi koser oss hjemme med baby og en 1åring! Også har det blitt litt sånn i Norge idag at vi skal passe inn i A4 boksen og der er det kun plass til to barn.... Men jeg kan ikke tenke meg noe bedre enn å gi barna mange søsken og Guds hvor flott det er med stor familie!!Anonymous poster hash: 7d3fc...adc
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #18 Skrevet 6. september 2014 Det kan jo være (siden du nevner at det bl.a. er din mor og din far som sier dette) at de er litt bekymret for deg/dere, at det etterhvert skal bli litt mye for dere. Eller at de er bekymret for svangerskapstiden, fødselen eller om barna som kommer er friske. Min mor har sikkert syns at mine svangerskap/fødsler er tøffere enn jeg selv har følt dem, for å si det sånn Når det gjelder andre rundt dere, venner osv. så kan det jo være et snev av misunnelse. Mange kunne nok alltid tenkt seg et barn til, selv om de vet at de ikke orker eller "våger" mer. Eller at de kanskje føler de "mister" dere litt, at dere aldri har anledning eller tid til annet enn det som har med barna å gjøre? Ikke vet jeg, men uansett så er dette helt opp til dere. Om jeg ønsket et barn til, ville jeg ikke latt dette stoppe meg. Men siden det er dine egne foreldre, hvorfor spør du dem ikke rett ut hvorfor de mener dette? Anonymous poster hash: e5947...483
ViljaH Skrevet 8. september 2014 #19 Skrevet 8. september 2014 Når du forteller at du er gravid med nr 4, så ikke si det i en unnskyldende tone, da tror folk dere er bare veldig dårlig på prevensjon. Si det med stolthet og lykke, at nå har det klaffet slik at sistemann er på vei, dere gleder dere veldig til å komplettere buketten! Da vil vel få grine på nesa. Og hvis de gjør det, stå opp for deg selv, si at barnet er ønsket og svært velkomment, og slike kommentarer er ikkenoe hyggelig. 1
Rainbow Skrevet 8. september 2014 #20 Skrevet 8. september 2014 Tråden er ryddet for personangrep. Rainbow81, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå