Gå til innhold

Hvilken hund passer for meg? Alt for mange raser.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har stor hage. Både jeg og samboer jogger hver dag (til forskjellige tider), vi er ofte på lengre turer i helgene.

Jeg vil ikke ha en liten hund. Den bør være lett-trent og lite pelsstell. Greit om den kan fungere som vakthund og ser litt "skummel" ut (Er veldig mørkredd).

Jeg har heller ikke sansen for de defektene oppdretterne avler frem slik at de ser handikappede ut. Jeg likte Schäfer før, men kan ikke i granskauen forstå hvorfor de har avlet bakbeina så korte. Jeg er ikke interessert i hunder som er avlet for å se "sånn og sånn ut". Jeg vil ha en funksjonell og frisk hund. "hengeører" øker vel sjansen for øreinfeksjoner og gjør at de hører litt dårligere. Så ørene må være normale og ikke noe som er blitt avlet frem.

Hva slags hunderase, eventuelt blanding, bør jeg se etter? Har inntrykk av at alle litt større raser har hofteproblemer. En middels stor hund går også fint.

Anonymous poster hash: 5b147...6fe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som du sier, det finnes veldig mange hunderaser
Om du ikke har noen peiling selv hadde jeg gjort dette;

Finn ut hvilke egenskaper du ønsker. Hvor mye pelsstell er OK? Førerorientert, selvstendig, rolig, aktiv? Vakt-, jakt-, gjeteinstinkt - eller selskapshund? Hva kan du tilby hunden i det daglige av tur (lengde og intenstitet) og eventuell annen trening (mentaltrening f.eks.)? Skal den brukes til noe spesielt, hundesport o.l.?

Legg ut innlegg på et forum med flere hundevante mennesker (hundesonen eller canis f.eks.), få med all relevant informasjon. Du kan få tullete forslag der også, men stort sett flere godt begrunnede meninger enn på KG.

Google alle forslag, les litt om de som virker aktuelle - og personlig hadde jeg styrt unna raser med mye sykdom (hadde ikke styrt unna en rase på grunn av hengeører da...). Hvis du står og vipper mellom et par raser kan du også oppsøke steder der du får sett de forskjellige rasene ''live'' - utstilling, oppdrettere, etc.

Skrevet

Adopter en hjemløs hund, sååå mye å velge mellom!! :)

Har hatt mange omplasseringshunder og gatehunder fra Norge og utlandet, bare gode erfaringer :)

Kjempe snille, friske og fine hunder alle sammen, aldri hatt noe problemer med de. Har hatt hunder i alle størrelser og fasonger :)

• Liker 1
Skrevet

Siden du sier du likte schæfere, så er kanskje ønsker ditt en gjeter? Da bør du sjekke ut korthåret collie. Den kan løpe løs og er førerorienrert. Den ser ikke for søt ut pga pelsen. Og den er lettlært og Kvikk uten å være helt hyper. Men den trenger mentalstimuli også. Ikke bare tur.

Anonymous poster hash: acea9...0ac

Gjest Belle âme
Skrevet (endret)

Blandinger.

Collie.

Rottweiler.

Østerisk pinscher.

Greyhound.

Whippet.

Kooikerhund.

Keeshond.

Kerry blue terrier.

Risenachnauzer.

Endret av Belle âme
Skrevet

Hva med en fuglehund-blanding? Eller en gjeterhund? Kooikere er veldig fine. Labrador?

Selv har jeg en blandingshund, men han er nok for liten etter din smak :)

Skrevet

Australsk kelpie?

Anonymous poster hash: 00295...910
Skrevet

Australsk kelpie?

Anonymous poster hash: 00295...910

Det er arbeidshund for helt spesielt interesserte.

Anonymous poster hash: acea9...0ac

Skrevet (endret)

Dere er i mye aktivitet og har stor hage. Du vil ha en middels til stor hund. Den skal være lettrent og kan fungere som vakthund, og gjerne se litt tøff ut. Du liker schæfer, men ikke hvordan bakbena gir dem helseproblemer. Lite pelsstell.

Hvis du i tillegg kan tilby hunden mental trening som lydighet, agility, spor eller bare å lære den ting og lete opp ting, synes jeg du i bunn og grunn beskriver en belgisk fårehund. Sjekk ut tervueren eller groenendal. :)

Endret av Stjernesol
Skrevet

Hvorfor vil du ikke ha en liten hund? Må du ha en stor hund for å virke tøff?

Anonymous poster hash: db38c...1e4
Skrevet

Du vil ha en stor hund med oppoverører som virker skummel? Hmmm... Siberian husky? Skikkelig møkkabikkjer, det :)

Anonymous poster hash: c349e...5c9

Skrevet

Hvorfor vil du ikke ha en liten hund? Må du ha en stor hund for å virke tøff?

Anonymous poster hash: db38c...1e4

Noen liker store hunder, andre liker små. Jeg liker store hunder best, bare fordi. Synes det er mer bikkje da, og at de er mer robuste. Smak og behag!

Skrevet

Vi har en ungarsk puli som vi er veldig fornøyde med. Lite pelsstell, dersom du velger å holde dem kortklipte (ekstremt mye pelsstell hvis du vil ha lange dreads på dem). Medium store hunder

Fordelene med pulien er at den ikke røyter i det hele tatt, bjeffer ikke mye (men vil markere at det f.eks. kommer folk på døra), er ikke avlet på for å få ekstreme trekk, er en robust hund som liker mye aktivitet, men også en skikkelig kosehund som er veldig opptatt av "flokken" sin(er opprinnelig gjeterhund, men er ikke så "hyper" som f.eks. bordercollien)

Eneste ulempen er at dersom du vil ha en "skummel" hund så er det nok feil rase, pulien ser nemlig veldig søt og glad ut

Skrevet

Gordonsetter? Glad i lange turer, ganske stor, ikke mye pelsstell, roligere enn sine andre setter-slektninger.

Ser riktignok ikke spes skummel ut, men de færreste raser som faktisk ser skumle ut er gode turkamerater på lengre turer, da de har abnorme muskler som gir dårlig bevegelighet, samt at de er tunge ift størrelse, noe som gir slitasje på ledd.

Anonymous poster hash: 35949...dc9

Skrevet

Dere er i mye aktivitet og har stor hage. Du vil ha en middels til stor hund. Den skal være lettrent og kan fungere som vakthund, og gjerne se litt tøff ut. Du liker schæfer, men ikke hvordan bakbena gir dem helseproblemer. Lite pelsstell.

Hvis du i tillegg kan tilby hunden mental trening som lydighet, agility, spor eller bare å lære den ting og lete opp ting, synes jeg du i bunn og grunn beskriver en belgisk fårehund. Sjekk ut tervueren eller groenendal. :)

Eventuelt Malinois?

Jeg tror ikke de svarte og hvite scæferene er like ødelagt som de brune og svarte? :klo:

Skrevet

Karelsk bjørnehund? Høres ut som en stor rase, er ikke det. Den er en anelse mindre enn schäferen. Til gjengjeld er den både intelligent og rask. Fungerer veldig godt som vakthund. Hvorfor den heter bjørnhund når den er så liten? Fordi den er rask. Grådig rask. Derfor ble den brukt, og brukes fortsatt, til bjørnejakt. For den er så rask at bjørnen får ikke tak i den. I tillegg er den som sagt intelligent, så den skjønner veldig godt hva bjørnen er i ferd med å gjøre og hvordan bjørnen reagerer.

Trenger ikke så mye pelsestell. Det meste ligger, som hos alle andre hunder, i kosten, maten du gir den.

Anonymous poster hash: 598c5...268
Skrevet

Jeg er mye på joggeturer alene. Og vi har en jack russell terrier som er med meg på joggeturer, men ho blir veldig sliten når vi kommer hjem og sover rett ut. Men så har vi også en Alaskan Husky. De trenger mye trening og jeg har med henne hver gang på tur og ho klarer å jogge hele veien og like klar når vi kommer hjem igjen nesten. Vi har henne som innehund og trives med det.

Ikke mye pelsstell, bare litt på våren da de kan røyte litt, men trengs ikke å gres hver eneste dag. Utrolig fine hunder!

Men det er en del som hører med venner/familie om å låne hunden en liten periode for å finne ut om det er rasen for deg/dere. Eller ha prøvetid på omplasseringshunder.

Anonymous poster hash: 458fd...e83
Skrevet

Eventuelt Malinois?

Jeg tror ikke de svarte og hvite scæferene er like ødelagt som de brune og svarte? :klo:

Får vel ikke tak i malle sånn helt uten videre vel?

Skrevet

Får vel ikke tak i malle sånn helt uten videre vel?

Du, det er jeg faktisk usikker på.. Jeg vet at oppdretterne har visse krav om hvem som kan kjøpe.. Så kanskje ikke som en førstegangs hund nei.

Skrevet

Terv eller gronne er vel hakket mer familiehund enn malle, mallen kan bli litt heftig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...