AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #1 Skrevet 12. august 2014 Hva ville dere gjort hvis dere kjente en person som lar hunden sin ligge i buret uten mat og vann opptil 17 timer i døgnet (9 + 8) uten å få lufteturer på 8 og 9 timer i strekk og ofte ikke får tur i det hele tatt, bare ut å tisse i hagen? Har prøvd å overtale personen til å ansette hundepasser men dette sier h*n at h*n ikke har råd til og h*n ser ikke noe galt i å la hunden ligge så mye i bur siden så mange har hunden i bur både om natten og når de er på jobb. Når jeg tar opp at hunden hvertfall må få tur så sier personen at h*n skal bli flinkere til det men det skjer aldri. Blir så frustrert.... Er det virkelig normalt å ha hunden i bur om natten og når man er på jobb? Anonymous poster hash: 70e44...fc2
altflyter Skrevet 12. august 2014 #2 Skrevet 12. august 2014 Mange har hunden i bur om natten. Det syntes jeg er ok, selv om jeg lar min egen hund gå fritt. Det du beskriver er i mine øyne dyremishandling 2
altflyter Skrevet 12. august 2014 #3 Skrevet 12. august 2014 Har dj spurt vedkommende om hvorfor han/hun i det hele tatt har hund? 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #4 Skrevet 12. august 2014 Helt klart ikke normalt, og IKKE bra for hunden. Det er lovpålagt at hunden har fri tilgang på rent vann, så der brytes èn lov hvertfall. Det første jeg tenker er; de burde ikke ha hund, hvilken glede har de av hunden? Og hvilket liv har denne hunden? Hvis du ikke får snakket fornuft i disse menneskene så truer du med Mattilsynet hvis de ikke omplasserer Anonymous poster hash: b46f4...44d 5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #5 Skrevet 13. august 2014 Scenarioet TS beskriver er helt normalt blant fuglehundeiere. De ligger i bur hele natt og hele arbeidsdagen om aller på jobb/skole. De får derimot mye aktivisering og mosjon når husfolket er hjemme, og når de ligger i burene sine for øvrig sover de jo det aller meste av tiden. Så lenge de får den nødvendige mosjonen og aktiviseringen på ettermiddagen og kvelden, ser jeg ikke noe galt i det. Anonymous poster hash: e7587...922
Gjest Evans Skrevet 13. august 2014 #6 Skrevet 13. august 2014 Jeg ser ikke noe feil i å ha hunden i bur når eieren er borte og om natten (kanskje helst med åpen dør om natten?), hvis hunden ser på buret som et trygt og godt sted å være, og har stort bur. Bur er jo et omstridt tema, så her er det sikkert like mange meninger som folk. MEN hunden må jo få skikkelig mosjon! Ut for å tisse holder jo selvsagt ikke som tur. Hvis du ser at hunden lider fordi den ikke får beveget på seg, og han ikke får det inn at hunden må få bevege på seg, så er et alternativ å melde i fra til Mattilsynet. Jeg er ikke sikker på hva de vil eller kan gjøre med saken, men kanskje du kan spørre om de kan avlegge et besøk og snakke han til fornuft?
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #7 Skrevet 15. august 2014 Stakkars hund, den må jo være både understimulert og deprimert. Jeg skjønner at du synes det er vanskelig. Jeg har sett sånt dyrehold i nær familie, og jeg syntes det var kjempevanskelig. Denne hunden hadde i tillegg buret sitt plassert i en bod uten vindu, som oftest med boddøra åpen, heldigvis, men ofte lukket også. Jeg greide dessverre aldri å si ifra, men jeg håper du er tøffere. Anonymous poster hash: 9f2ba...6ae 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #8 Skrevet 15. august 2014 Dyremishandling. Selv er valpen kun i bur her max 9 timer om dagen pga skole og biteperiode, så er for egen sikkerhet sånn sett, med vann, leker og bein i buret, samtidig som det er stort nok til at han kan bevege seg. Av og til så får han tur også imellom de 9 timene. Om natten sover han hvor han vil, da buret er alltid tilgjengelig uansett med døren åpen. Den hunden er nok meget understimulert ja.. Hvorfor har de hund? :/ De har jo tydeligvis ikke tid til den Meld i fra til mattilsynet eller be de slutte å bruke bur enten på natt eller dagtid. Anonymous poster hash: b138b...f1e
Portvinpiken Skrevet 15. august 2014 #9 Skrevet 15. august 2014 Du kan jo informere om at i Sverige er det ikke tillatt å ha hund i bur som vanlig oppholdssted overhode (dessuten er det ikke lov å ha hund alene hjemme uten tilsyn mer enn maks 6 timer). Det jobbes (heldigvis) for å få denne loven her i Norge også - så de kan like gjerne kvitte seg med buret først som sist. Ikke overraskende synes jeg det er horriblet at så mange faktisk mener at hunder er burdyr. Ingen dyr er skapt for å være innstengt i bur, og hunder er nå siste tilskudd til hva vi mennesker skal få oss til å sperre inne for vår egen enkelhets skyld. Som noen over sier, så er det brudd på dyrevelferdsloven å ikke la dyret få fri tilgang på vann. Tror ikke det hjelper TS å fortelle krasst noen ting eller true med Mattilsynet. Informasjon er det eneste som hjelper. Og ofte hjelper ikke det heller dessverre. Mange vil bruke den unskyldningen om at en ting passer ikke for alle, og mange mener hundene deres rett og slett elsker å være innslåst i bur. 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #10 Skrevet 15. august 2014 Jeg skjønner ikke poenget med bur. Har overtatt en hund som var vant til bur, men det gikk superfort å venne den av med dette, den fikk egen madrass og sauefell å ligge på. Synes det høres ut som dyremishandling. Anonymous poster hash: 1cdd2...952 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #11 Skrevet 15. august 2014 Jeg skjønner ikke poenget med bur. Har overtatt en hund som var vant til bur, men det gikk superfort å venne den av med dette, den fikk egen madrass og sauefell å ligge på. Synes det høres ut som dyremishandling.Anonymous poster hash: 1cdd2...952 De stakkars hundene som trengs å vennes av med å være innestenkt i bur er det ihvertfall synd på! Tror alle er glade for å slippe. Anonymous poster hash: 3a9d4...0b1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #12 Skrevet 15. august 2014 Du kan jo informere om at i Sverige er det ikke tillatt å ha hund i bur som vanlig oppholdssted overhode (dessuten er det ikke lov å ha hund alene hjemme uten tilsyn mer enn maks 6 timer). Det jobbes (heldigvis) for å få denne loven her i Norge også - så de kan like gjerne kvitte seg med buret først som sist. Ikke overraskende synes jeg det er horriblet at så mange faktisk mener at hunder er burdyr. Ingen dyr er skapt for å være innstengt i bur, og hunder er nå siste tilskudd til hva vi mennesker skal få oss til å sperre inne for vår egen enkelhets skyld. Som noen over sier, så er det brudd på dyrevelferdsloven å ikke la dyret få fri tilgang på vann. Tror ikke det hjelper TS å fortelle krasst noen ting eller true med Mattilsynet. Informasjon er det eneste som hjelper. Og ofte hjelper ikke det heller dessverre. Mange vil bruke den unskyldningen om at en ting passer ikke for alle, og mange mener hundene deres rett og slett elsker å være innslåst i bur. Og hvordan i alle dager skal en slik lov håndheves? I praksis vil dette bare være en sovende paragraf mest for å poengtere en ønsket holdning blant hundeeiere. Vet om fuglehundeiere som bare trekker på skuldrene av dette, og bare sier at det spiller ingen rolle for dem, siden loven uansett ikke er mulig å håndheve. Tror 100% av de jeg kjenner som har fuglehund har hundene i bur, både på natta og når de er på jobb. Anonymous poster hash: e7587...922
Portvinpiken Skrevet 15. august 2014 #13 Skrevet 15. august 2014 Og hvordan i alle dager skal en slik lov håndheves? I praksis vil dette bare være en sovende paragraf mest for å poengtere en ønsket holdning blant hundeeiere. Vet om fuglehundeiere som bare trekker på skuldrene av dette, og bare sier at det spiller ingen rolle for dem, siden loven uansett ikke er mulig å håndheve. Tror 100% av de jeg kjenner som har fuglehund har hundene i bur, både på natta og når de er på jobb. Anonymous poster hash: e7587...922 Ja det er opptil lovgiverne å ordne. De har ihvertfall loven i Sverige og som mange andre lover går det an å håndheve de også.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #14 Skrevet 16. august 2014 Ja det er opptil lovgiverne å ordne. De har ihvertfall loven i Sverige og som mange andre lover går det an å håndheve de også. Tror nok dette bare er en våt drøm bland burmotstanderne. Historien viser at folket tilpasser seg og utnytter nye lover. For å håndheve en slik lov må politiet inn i boligene til folk for å ta dem på "fersk gjerning" med hunden i lukket bur. Det vil nemlig fortsatt lov å ha hunden i åpent bur. Hvis en evt. lov krever at døren fysisk fjernes, sørger bare eierne for en avtakbar dør, som de setter på om natta eller når de er på jobb og hunden er i buret. Alle vet nok at for at politiet skal ha lov til å komme inn i boligen og gjennomføre en ransakelse, som dette er, så kreves det en ransakingsordre. En ransakingsordre må man få fra retten. For at en dommer skal utstede en ransakingsordre må det foreligge ganske klare indikasjoner og "skjellig grunn til mistanke" for at en forbrytelse har funnet sted. Privatlivets fred står heldigvis meget sterkt i Norge i dag. Det innebærer med andre ord en ganske omfattende prosess for at politiet skal kunne gå inn i en privat bolig for å kontrollere om det er hunder som er inne i lukkede bur. Og denne samme prosessen må de gjennom for hvert tilfelle. Når man ser på hvordan politiets ressurser utnyttes i dag, og hvor lite mulighet de har til å rykke ut til relativt alvorlige hendelser, kan jeg ikke se for meg at de vil prioritere slike saker. Det er derfor jeg påstår at dette bare vil bli en symbollov der myndighetene ønsker å påvirke holdningene blant folk. De vil nok helt sikkert oppnå at flere slutter å hunden sin i bur, men hos de hardbarka fuglehundeierne blir nok dette tatt i mot med stor ro. Og samme regler gjelder selvsagt for mattilsynet. Om det er de som skal håndheve loven. De må også ha svært gode grunder til å invadere en privat bolig. Og det holder ikke at de får inn et tilfeldig tips fra en nabo som sier "Jeg tror naboen har hunden sin i bur". Når det gjelder burdebatten, så etterlyser jeg fortsatt solid dokumentasjon på at hundene lider av dette. Jeg har ikke sett det noe sted, og anser det for å være synsing. Så lenge hundene for øvrig får god mosjon og aktivisering, så kan jeg ikke se noe galt i at en hund ligger i bur noen timer i døgnet, så lenge den får tilgang til vann og mat. Anonymous poster hash: e7587...922
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #15 Skrevet 16. august 2014 Når det gjelder burdebatten, så etterlyser jeg fortsatt solid dokumentasjon på at hundene lider av dette. Jeg har ikke sett det noe sted, og anser det for å være synsing. Så lenge hundene for øvrig får god mosjon og aktivisering, så kan jeg ikke se noe galt i at en hund ligger i bur noen timer i døgnet, så lenge den får tilgang til vann og mat. Anonymous poster hash: e7587...922 "Noen timer i døgnet" er ofte 8 eller 16 timer (arbeidsdag og/eller natt). Hvordan vile du selv ha opplevd det å være stengt inne uten mulighet for bevegelse, vann eller mat? Hvordan tror du det oppleves for hunder som trenger mer aktivitet enn oss? Litt refleksjon er alt som skal til. Anonymous poster hash: b4e2f...8a6 1
Portvinpiken Skrevet 16. august 2014 #16 Skrevet 16. august 2014 Tror nok dette bare er en våt drøm bland burmotstanderne. Historien viser at folket tilpasser seg og utnytter nye lover. For å håndheve en slik lov må politiet inn i boligene til folk for å ta dem på "fersk gjerning" med hunden i lukket bur. Det vil nemlig fortsatt lov å ha hunden i åpent bur. Hvis en evt. lov krever at døren fysisk fjernes, sørger bare eierne for en avtakbar dør, som de setter på om natta eller når de er på jobb og hunden er i buret. Alle vet nok at for at politiet skal ha lov til å komme inn i boligen og gjennomføre en ransakelse, som dette er, så kreves det en ransakingsordre. En ransakingsordre må man få fra retten. For at en dommer skal utstede en ransakingsordre må det foreligge ganske klare indikasjoner og "skjellig grunn til mistanke" for at en forbrytelse har funnet sted. Privatlivets fred står heldigvis meget sterkt i Norge i dag. Det innebærer med andre ord en ganske omfattende prosess for at politiet skal kunne gå inn i en privat bolig for å kontrollere om det er hunder som er inne i lukkede bur. Og denne samme prosessen må de gjennom for hvert tilfelle. Når man ser på hvordan politiets ressurser utnyttes i dag, og hvor lite mulighet de har til å rykke ut til relativt alvorlige hendelser, kan jeg ikke se for meg at de vil prioritere slike saker. Det er derfor jeg påstår at dette bare vil bli en symbollov der myndighetene ønsker å påvirke holdningene blant folk. De vil nok helt sikkert oppnå at flere slutter å hunden sin i bur, men hos de hardbarka fuglehundeierne blir nok dette tatt i mot med stor ro. Og samme regler gjelder selvsagt for mattilsynet. Om det er de som skal håndheve loven. De må også ha svært gode grunder til å invadere en privat bolig. Og det holder ikke at de får inn et tilfeldig tips fra en nabo som sier "Jeg tror naboen har hunden sin i bur". Når det gjelder burdebatten, så etterlyser jeg fortsatt solid dokumentasjon på at hundene lider av dette. Jeg har ikke sett det noe sted, og anser det for å være synsing. Så lenge hundene for øvrig får god mosjon og aktivisering, så kan jeg ikke se noe galt i at en hund ligger i bur noen timer i døgnet, så lenge den får tilgang til vann og mat. Anonymous poster hash: e7587...922 Beklager men jeg orker ikke å lese alt om hvordan loven skal overholdes. Mulig det er en våt drøm, men drømmen har blitt virkelighet i nabolandet så alt håp er ikke ute. Hva angår dokumentasjon så vet jeg ikke jeg... Vi har dokumentasjon på hunders sovemønster og sovevaner (som jeg har skrevet om så mange ganger før her), vi har undersøkelser på antall hunder som utvikler seperasjonsangst og som bruker bur/ikke bur. For meg personlig er det helt unødvendig å måtte se dokumentasjon på at levende vesner ikke foretrekker å være innelås på små områder. For meg er det helt naturlig å forstå at alle foretrekker valgfriheten. Jeg trenger like lite dokumentasjon (selvom vi har det) på dette som på at det er vondt å legge hånden på en varm kokeplate. Noen ganger er ting bare åpenbart. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #17 Skrevet 16. august 2014 Scenarioet TS beskriver er helt normalt blant fuglehundeiere. De ligger i bur hele natt og hele arbeidsdagen om aller på jobb/skole. Anonymous poster hash: e7587...922 Litt generalisering? Vår fuglehund har ikke bur engang. Og hun må selvfølgelig ut om morgenen. Burbruk som TS beskriver er rett og slett ikke ok. At de sover i et bur om natten kan jo være greit, men de bør ikke ligge så lenge i et bur. Kan du høre hvilken plan personen har for hunden sin? Anonymous poster hash: 6db8c...64f
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #18 Skrevet 16. august 2014 "Noen timer i døgnet" er ofte 8 eller 16 timer (arbeidsdag og/eller natt). Hvordan vile du selv ha opplevd det å være stengt inne uten mulighet for bevegelse, vann eller mat? Hvordan tror du det oppleves for hunder som trenger mer aktivitet enn oss? Litt refleksjon er alt som skal til. Anonymous poster hash: b4e2f...8a6 Slike argumenter er latterlige. Menneskeliggjøring av hunder. Kan ikke sammenlignes. Du synes sikkert det er ok at hunden ligger i et lite bur under transport i bil. Hadde du likt å ligge i et lite bur bak i bilen i flere timer? Skal man følge argumentasjonen din så bør man selvsagt umiddelbart slutte å ha halsbånd på hunder og ha dem i bånd. For du hadde vel neppe likt at du måtte være lenket til et bånd rundt halsen når du var ute og gikk tur? Men ser jo at denne diskusjonen er nytteløs uansett, burmotstanderne har bestemt seg for hva som er rett, uten snev av dokumentasjon, så da blir det håpløst å diskutere. Tviler sterkt på at denne loven kommer til Norge, og om den gjør det, er den som sagt umulig å håndheve, så den vil ha null praktisk betydning. Anonymous poster hash: e7587...922
Portvinpiken Skrevet 16. august 2014 #19 Skrevet 16. august 2014 Slike argumenter er latterlige. Menneskeliggjøring av hunder. Kan ikke sammenlignes. Du synes sikkert det er ok at hunden ligger i et lite bur under transport i bil. Hadde du likt å ligge i et lite bur bak i bilen i flere timer? Skal man følge argumentasjonen din så bør man selvsagt umiddelbart slutte å ha halsbånd på hunder og ha dem i bånd. For du hadde vel neppe likt at du måtte være lenket til et bånd rundt halsen når du var ute og gikk tur? Men ser jo at denne diskusjonen er nytteløs uansett, burmotstanderne har bestemt seg for hva som er rett, uten snev av dokumentasjon, så da blir det håpløst å diskutere. Tviler sterkt på at denne loven kommer til Norge, og om den gjør det, er den som sagt umulig å håndheve, så den vil ha null praktisk betydning. Anonymous poster hash: e7587...922 Kan du ikke være så snill å komme opp med noe bedre enn den gamle "bånd rundt halsen" greia. Jeg vil tro du selv ser at det er en stor forskjell å bevege på seg i et kobbel, enn å ikke bevege på seg i et bur. Jeg forstår også at du glatt velger å overse den dokumentasjonen du så sårt trenger for å forstå at ingenting som lever ønsker å være i bur. Men nok avsporing nå. Det tok 10 år å få bur populært i Norge. Dessverre vil det nok ta dobbelt å få det bort, men det er ikke så langt tidsperspektiv i det store og det hele. Bare synd en del hunder må lide under den tiden. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #20 Skrevet 16. august 2014 Kan du ikke være så snill å komme opp med noe bedre enn den gamle "bånd rundt halsen" greia. Jeg vil tro du selv ser at det er en stor forskjell å bevege på seg i et kobbel, enn å ikke bevege på seg i et bur. Jeg forstår også at du glatt velger å overse den dokumentasjonen du så sårt trenger for å forstå at ingenting som lever ønsker å være i bur. Men nok avsporing nå. Det tok 10 år å få bur populært i Norge. Dessverre vil det nok ta dobbelt å få det bort, men det er ikke så langt tidsperspektiv i det store og det hele. Bare synd en del hunder må lide under den tiden. Det er stor forskjell ja, men man må slutte med å argumentere med at "hvordan hadde du likt det" etc. Enten må man bruke denne argumentasjonen fullt ut, eller ikke. Det er patetisk å bare bruke menneskeargumentasjonen der det passer sine egne meninger. Enten sammenligner man hund med mennesker på alle plan, eller så gjør man ikke det. Og selvsagt er bånd rundt halsen relevant. Hunder er ikke skapt til å være begrenset av et bånd rundt halsen. Skulle da bare mangle. De ønsker å løpe fritt rundt i naturen. Det skal også nevnes at innføringen av loven mot bur i Sverige skapte mye rabalder der også, så det er ikke slik at alle svensker er i mot bur. Når man i tillegg registrerer at politiet og forsvaret er unntatt loven, så blir det hele ganske komisk. Forsvarets hunder og Politiets hunder tåler altså å ligge i bur, men ikke andre hunder? Der er useriøst. Anonymous poster hash: e7587...922
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå