Gå til innhold

Viggo Kristiansen - barnemorderen ute på permisjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvem skal avgjøre psyken deres bedre enn psykologer?

Psykisk syke mennesker har også muligheter for å bli friske. Du har ingen grunnlag for å hevde at denne mannen aldri kan bli annerledes, selv etter 14 år med terapi.

Bare en liten kommentar til denne:

Psykisk syke kan bli friske/friskere, men Viggo fikk diagnosen dyssosial personlighetsforstyrrelse og den skiller seg litt ut fra andre diagnoser blant annet ved den har dystre prognoser. De som får denne diagnosen har manglende empati og er det folk flest kaller psykopater.

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette er kanskje en digresjon, men jeg fatter ikke at han klarer å få veldig mye positivt ut av å gå rundt i befolkede områder i Norge mens han har permisjon. Alle vet jo hvordan han ser ut, og jeg tror ikke fanskaren er veldig stor, selv om han som andre mordere sikkert har noen psyko groupies... Tipper han blir stirret på konstant.

Skal han liksom etterhvert kunne dra på disco og si, her er jeg, Viggo is back. Og så skal alle gi han en klem og si at ja, du ser ut om en hyggelig kar nå. "Gjort er gjort, pytt pytt, alle gjør vi dumme feil innimellom."

Endret av OlaP
  • Liker 3
Skrevet

Hvorfor blir det ikke fult i fengslene? Tenk om det blir livstid, hvor skal vi få satt alle sammen? Da er det ikke lov til å kaste røyk på bakken, heller ikke tyggis, vi må følge kg sine regler, vi blir puttet i fengsler for alt. Vi kan jo ikke bare gi livstid for de vi mener bør ha det, vi må ha samme regler for alle.

Syns du å kaste tyggis på bakken ligger på omtrent samme straffenivå som dobbel voldtekt og drap?

• Liker 7
Skrevet (endret)

Vi vet ikke engang sikkert at han er skyldig engang. Selvfølgelig skal han få permisjon. Jan Helge Andersen har hatt flere, og han er garantert skyldig.

Endret av Professor Orm
  • Liker 1
Skrevet

Synes det er skremmende at fanger som dømt til forvaring får permisjon uten tilsyn.

Betyr ikke en forvaringsdom at de blir sett på som ekstra farlige for samfunnet

• Liker 1
Skrevet

Har det noe å si?

Jeg personlig har hatt samtaler med Viggo etter drapene skjedde(før de ble tatt) - og kjenner mange som kjenner begge gjerningsmenn.

Jeg kjenner også endel som var involvert i letearbeid etter jentene, og selv har jeg ikke innsikt i noe som ikke er offentlig.

Men etter hva jeg har forstått så er dette så groteskt(ikke bare det faktum at jentene ble drept - men også hvordan) at jeg ikke tror det er å begripe for noen. Det var ille selv for de mest hardbarka fagpersoner, og uten å gå i detalj av hensyn til eventuelle i familie på begge sider som kan lese slike tråder på nett så....ja. Det skal ha vært veldig, veldig ille.

Jeg tror det er lett å distansere seg når det kun er en "sak", man glemmer at det faktisk er mennesker som skal bo med disse to gjerningsmennene etterhvert. Ha dem som naboer, være nær ens egne barn.

Jeg tror ikke det er trygt for noen av dem å ferdes i offentlighet, det finnes jo ikke det menneske som ikke kjenner ekstremt stor avsky mot den handlingen. Så det hadde vært ikke bare samfunnets interesse, men også deres egen tror jeg å være i forvaring livet ut.

Anonymous poster hash: b0084...b63

Link til dommen ligger ute på nett, gjorde iallfall det for ikke lenge siden.. Den er veldig detaljert, og anbefales ikke å lese... Hjerteløst, grusomt, og rett og slett ubeskrivelig vondt. Men enten man vil det eller ei, så er det tilbake til et normalt liv for begge de tiltalte før eller siden, så lenge straffene ikke er strengere i Norge enn de er nå. Tilbake til et liv i frihet, hvor de skal være en del av et lokalsamfunn og mer enn det. Da er det bedre å flytte ut av landet og langt vekk. Eller å bli værende i forvarings-anstalter livet ut. For deres eget beste

• Liker 1
Skrevet

Vi vet ikke engang sikkert at han er skyldig engang. Selvfølgelig skal han få permisjon. Jan Helge Andersen har hatt flere, og han er garantert skyldig.

Selv om dommen er tvilsom, så er han dømt. Man kan ikke være litt dømt, med ekstra fordeler.

• Liker 3
Skrevet

Sånn har det alltid vært... De blir sluppet løs igjen!

Jeg husker mye bedre den groteske saken i england http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/12/07/520481.html

De ble sluppet løs engang de og, vi slipper løs pedofile etter pedofile, vi slipper løs voldtektsmann eller voldtektsmann, vi slipper fri morder etter morder. Vi har ikke fengselsstraffer på 60 år vi.

Hvorfor skulle viggo være anderledes? Det han har gjort er like ille som mange andre har gjort og som blir sluppet fri.

Anonymous poster hash: 1ae2f...522
Skrevet

Sikker måte å få noens bolig til å miste all verdi på null komma niks. For hvem vil vel frivillig kjøpe bolig der han kommer med på kjøpet som nabo.

Får han heller ingen retningslinjer når det gjelder hva han kan jobbe med/ hvor han kan oppholde seg?

Til og med familien til jentene risikerer å få ham som nabo/kollega? Nå spør jeg kanskje dumt, men jeg vet ikke. Jeg syns det er en skikkelig ekkel tanke å risikere å møte ham på lekeplassen/senteret/stranda/svømmehallen/skogen - ja hvor som helst hvor barn ferdes. Håper han flytter utenlands!

Anonymous poster hash: d56d6...2dc

Nei ingenting. Men om han skulle søke seg jobb på skole så ville de jo be om vandel og da hadde han (forhåpentligvis) blitt stoppet slik. Men om han noen gang kommer ut av fengsel så er han en helt fri mann. Jeg tror ikke han er pålagt å gå til oppfølgende samtaler hos psykolog engang. Helt fri. Og ja, boligprisen i området vil jo bli 0 kr. Og ja, foreldrene til jentene kan risikere å møte på de støtt og stadig. De kan risikere at han flytter inn i huset ved siden av de.

Men altså, det vil jo være helt umulig for Viggo Kristiansen å leve i Norge, mest sannsynlig får han ny ID og flytter utenlands med norsk trygd. Samme som fetteren til Birgitte Tengs.

Anonymous poster hash: bb8c2...a6a

Skrevet

kjente den ene av jentene og får helt vondt inni meg av dette..hater tanken på at jeg kan møte en av de når jeg går tur eller lignende.. Sånne grusomme mennesker burde ikke få komme ut!

• Liker 3
Gjest Violetta
Skrevet

Så lenge han er dømt må man kunne ta utgangspunkt i at han er skyldig.

• Liker 3
Skrevet

Samme gamle frasen fra fengselsfugler. I`m innocent!

Anonymous poster hash: c8d02...cf9
  • Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig. Men det betyr ikke at det er greit å prate om ham på dette viset, trenger ikke å gjøre ting verre for ham når han slipper ut. Det er ikke umulig at han blir frikjent, enten dere liker det eller ikke.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og avsporing.

Estrella, mod.

Skrevet

Ikke overrasket over at han har fått permisjon han har jo sittet inne i 13-14 år, det er jo ganske lenge i norsk samenheng.

Skrevet

Selvfølgelig. Men det betyr ikke at det er greit å prate om ham på dette viset, trenger ikke å gjøre ting verre for ham når han slipper ut. Det er ikke umulig at han blir frikjent, enten dere liker det eller ikke.

Jo, DET er faktisk fullstendig umulig. Viggo Kristiansen har anket i alle retninger, han har saksøkt gjenopptakelseskommisjonen og gjort alt som tenkes kan for å få en ny rettssak, og alle anker er avvist. Så han kommer aldri til å bli frikjent. På ett eller annet tidspunkt vil han nok bli sluppet fri, men det skjer neppe på denne siden av 2030.

• Liker 4
Skrevet

Menneskerettsdomstolen har nå enda ikke behandlet saken, så det finnes håp. En tragisk sak, virkelig.

Skrevet

Menneskerettsdomstolen har nå enda ikke behandlet saken, så det finnes håp. En tragisk sak, virkelig.

Min gjetning er at de heller ikke kommer til å behandle saken, etter å ha tatt en titt på behandlingen den har fått i det norske rettsvesenet. Norsk rett har ikke brutt noen lover eller opptrådt uetisk. De har ganske enkelt dømt Viggo Kristiansen og Jan Helge Andersen til strenge straffer for en grov forbrytelse.

Viggos hemmelige drøm er vel at menneskerettsdomstolen sier "Slipp ham fri, det fins ikke tekniske beviser, bare vitnemålet fra en medskyldig som selv er skyldig hinsides tvil." Sånn fungerer det ikke. Viggo er rett mann på rett plass, og i overskuelig fremtid håper jeg at han blir sittende der han sitter.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det er litt i overkant naivt. Du har en drøy tiltro til retten. De er ikke ufeilbarlige.

Mange saker viser at retten av og til bommer, se på Fasting Torgersen og Fritz Moen.

Og hva med Orderudsaken? Der ble tre personer dømt, men det er ikke sikkert at noen av dem var skyldige. Var det ikke slik at Orderud var hemmelige agenter? I så fall kan det liksågodt ha vært utenlandsk etteretning eller mafia som tok dem. Eller kanskje en eller to av de dømte var skyldige medn ikke den tredje?

Var det slik at Viggo ene og alene ble felt på grunnlag av påstand fra den andre skyldige? Hvilken garanti har vi for at han snakket sant? Kan han ha blitt forledet til å lyve for å få strafferabatt?

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet

Det er litt i overkant naivt. Du har en drøy tiltro til retten. De er ikke ufeilbarlige.

Mange saker viser at retten av og til bommer, se på Fasting Torgersen og Fritz Moen.

Og hva med Orderudsaken? Der ble tre personer dømt, men det er ikke sikkert at noen av dem var skyldige. Var det ikke slik at Orderud var hemmelige agenter? I så fall kan det liksågodt ha vært utenlandsk etteretning eller mafia som tok dem. Eller kanskje en eller to av de dømte var skyldige medn ikke den tredje?

Var det slik at Viggo ene og alene ble felt på grunnlag av påstand fra den andre skyldige? Hvilken garanti har vi for at han snakket sant? Kan han ha blitt forledet til å lyve for å få strafferabatt?

Han ble ikke dømt ene og alene på grunnlag av Jan Helge Andersens vitnemål. De to var også observert sammen i Baneheia før mordene må ha funnet sted, og Viggo Kristiansen erkjente under rettssaken også skyld i å ha forgrepet seg seksuelt på en 6 år gammel jente flere år tidligere. Gjentatte overgrep. Han ble anklaget for å ha foregrepet seg på en gutt, også, men nektet hardnakket for dette. Og det var flere andre forhold som gjorde ham til en sannsynlig kandidat. Videre var det relasjonen mellom de to, som var preget av at Viggo tok føringen og dominerte, mens Jan Helge fulgte på og gjorde som Viggo sa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...