Mann 42 Skrevet 12. august 2014 #61 Del Skrevet 12. august 2014 Nei det er vel mere hensiktsmesig og forholde seg til momenter som prevansjon og hindring fra et samfunsmessig perspektiv. Men nå er det vel sånn at så godt som alle som blir utsatt for et tilstrekkelig grovt overgrep vil føle seg meget urettferdig behandlet hvis det ikke får noen følger for vedkommende som har utført overgrepet, uavhengig av av de overnevnte momentene. Burde ikke samfunnet ta hensyn til en gjeldende retferdighetstanke blant folket? Jeg tror nok at de fleste mener at 21 års fengsel med mulighet for forlengelse på ubestemt tid er straff nok. Det er ikke akkurat noe som kan rubriseres som "det fikk ikke følger for overgriperen." 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #62 Del Skrevet 12. august 2014 Jeg merker meg at det er stort sett menn her som er imot å sperre disse to udyrene inne på livstid. Ikke overraskende, når de fleste voldtekter og drap begås av deres medbrødre. Anonymous poster hash: c8d02...cf9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #63 Del Skrevet 12. august 2014 Jeg tror nok at de fleste mener at 21 års fengsel med mulighet for forlengelse på ubestemt tid er straff nok. Det er ikke akkurat noe som kan rubriseres som "det fikk ikke følger for overgriperen." Og vi er nok vanvittig mange som mener at 21 år for barnedrap overhodet ikke er nok.Anonymous poster hash: d56d6...2dc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 12. august 2014 #64 Del Skrevet 12. august 2014 Og vi er nok vanvittig mange som mener at 21 år for barnedrap overhodet ikke er nok.Anonymous poster hash: d56d6...2dc 21 år er ikke den øvre grensen for hvor lenge Viggo Kristiansen kommer til å sitte. Det fins ingen øvre grense. Uansett så er formålet med vårt straffesystem preventivt. Både individuelt gjennom å fjerne forbryteren fra samfunnet, og alment ved å avskrekke andre potensielle forbrytere. Hevn er ikke en del av det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #65 Del Skrevet 12. august 2014 Jeg merker meg at det er stort sett menn her som er imot å sperre disse to udyrene inne på livstid. Ikke overraskende, når de fleste voldtekter og drap begås av deres medbrødre. Anonymous poster hash: c8d02...cf9 Ehh.. For en merkelig kommentar Anonymous poster hash: 2e4c2...8e7 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 12. august 2014 #66 Del Skrevet 12. august 2014 Jeg merker meg at det er stort sett menn her som er imot å sperre disse to udyrene inne på livstid. Ikke overraskende, når de fleste voldtekter og drap begås av deres medbrødre. Anonymous poster hash: c8d02...cf9 Det kan også ha noe med en tilbøyelighet til å tenke med hodet i stedet for gonadene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #67 Del Skrevet 12. august 2014 Jeg tror nok at de fleste mener at 21 års fengsel med mulighet for forlengelse på ubestemt tid er straff nok. Det er ikke akkurat noe som kan rubriseres som "det fikk ikke følger for overgriperen." Orker ikke den naive og forstå-seg-ihjel på mennesker som mangler nestekjærlighet og begår grusomme handlinger mot uskyldige mennesker. Det går ikke an å "fikse" folk som ikke har okytocin (nestekjærlighet) i hjernen. Å tro alt kan friskmeldes, det er ikke riktig. Når man skjønner det, da blir verden litt lettere å forstå. Og så tar man forhåndsregler deretter. Anonymous poster hash: 83c94...f9f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 12. august 2014 #68 Del Skrevet 12. august 2014 Tråden er ryddet for avsporinger. Estrella, mod. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #69 Del Skrevet 12. august 2014 Det kan også ha noe med en tilbøyelighet til å tenke med hodet i stedet for gonadene. Det kan også ha med å gjøre at menn er mer voldelige av natur og synes ikke det er så ille å voldta og drepe forsvarsløse mennesker. Anonymous poster hash: c8d02...cf9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malanthor Skrevet 12. august 2014 #70 Del Skrevet 12. august 2014 Jeg tror nok at de fleste mener at 21 års fengsel med mulighet for forlengelse på ubestemt tid er straff nok. Det er ikke akkurat noe som kan rubriseres som "det fikk ikke følger for overgriperen." Hehe. Jeg siktet selfølgelig ikke bare til denne saken og tilsvarende høye straffeutmålinger. Jeg føler dog at når noen har begått en så grotesk handling som viggo så burde de aldri være fri igjen. Både fordi de alltid vil utgjøre en viss fare for samfunnet, og fordi det tråkker enhver tanke jeg har om rettferdighet langt ned i søla. Uaktsomt bildrap, joda. Uhell skjer. Drita full og sint, joda det skjer også. Osv. Men og voldta og torturere to små barn, den handlingen er så graverende, så voldsom, at den maler et veldig klart bilde av hva vedkommende er istand til og hva slags person vedkommende er. Viggo og Jan Helge burde ALDRI få sette sin fot utenfor cella igjen. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miramis Skrevet 12. august 2014 #71 Del Skrevet 12. august 2014 Jeg blir kvalm av det du skriver. Viggo Kristiansen var 23 år da han bandt, voldtok og drepte en 8 og en 10 år gammel jente. De var ikke smågutter da de drepte - de var voksne. i 2008 ble han dømt for å ha truet en ansatt i fengselet "Vent til jeg kommer ut, hadde dette vært utenfor hadde de ikke funnet deg. Jeg skal gjøre dette året til et helvete for deg." Sorry, jeg tror overhodet ikke at han er et annet menneske i dag. Heldigvis blir ikke Norge og fengselssystemet styrt av noen så hevngjerrige som deg. Fengsel er til for å rehabilitere kriminelle så de kan delta i samfunnet igjen, ikke for å tilfredsstille offeret sin familie. Se på fengselssystemet i usa, som er styrt av hevngjerrige mennesker. Vil du virkelig ha samme modell i Norge? Syntes virkelig ikke det er "sykt" eller "sjokkerende" at eg som har vært innelåst i 14 år får lov til å være ute i fem timer. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malanthor Skrevet 12. august 2014 #72 Del Skrevet 12. august 2014 Det kan også ha med å gjøre at menn er mer voldelige av natur og synes ikke det er så ille å voldta og drepe forsvarsløse mennesker. Anonymous poster hash: c8d02...cf9 Skjerp deg! Tror du jeg setter pris på og bli stemplet som en som ikke synes det er så ille og voldta og drepe mennesker? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 12. august 2014 #73 Del Skrevet 12. august 2014 Det kan også ha med å gjøre at menn er mer voldelige av natur og synes ikke det er så ille å voldta og drepe forsvarsløse mennesker. Anonymous poster hash: c8d02...cf9 Nei, det tror jeg ikke. Og jeg må si at jeg reagerer veldig negativt på det du her insinuerer om blant andre meg selv. Jeg undrer meg stadig over at det ikke skal være mulig å føre en diskusjon på dette forumet uten at f.eks folk som deg synker til et slikt råttent lavmål. Jeg kan ikke annet enn konkludere med at det må være noe alvorlig galt med dere. Jeg håper jeg ikke kjenner deg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #74 Del Skrevet 12. august 2014 Heldigvis blir ikke Norge og fengselssystemet styrt av noen så hevngjerrige som deg.Fengsel er til for å rehabilitere kriminelle så de kan delta i samfunnet igjen, ikke for å tilfredsstille offeret sin familie. Se på fengselssystemet i usa, som er styrt av hevngjerrige mennesker. Vil du virkelig ha samme modell i Norge? Syntes virkelig ikke det er "sykt" eller "sjokkerende" at eg som har vært innelåst i 14 år får lov til å være ute i fem timer. Fengselet er til for frihetsberøvelse. Så skal forbrytelsens alvorlighetsgrad avgjøre hvor lenge den frihetsberøvelsen skal vare. Skulle fengsel bare ha som formål å rehabilitere så kunne de like godt fjernet alle låser i fengselet så de innsatte kunne komme å gå som de ville. Anonymous poster hash: c8d02...cf9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malanthor Skrevet 12. august 2014 #75 Del Skrevet 12. august 2014 Heldigvis blir ikke Norge og fengselssystemet styrt av noen så hevngjerrige som deg. Fengsel er til for å rehabilitere kriminelle så de kan delta i samfunnet igjen, ikke for å tilfredsstille offeret sin familie. Se på fengselssystemet i usa, som er styrt av hevngjerrige mennesker. Vil du virkelig ha samme modell i Norge? Syntes virkelig ikke det er "sykt" eller "sjokkerende" at eg som har vært innelåst i 14 år får lov til å være ute i fem timer. De aller fleste mennesker som gjør tilsvarende ting som i denne saken er det bortimot umulig og rehabilitere. De fungerer ikke på samme måte som meg og deg. Hvis du ikke synes det er sykt at en person som voldtok og torturerte to små jenter til døde med forferderlige metoder får lov og bevege seg fritt etter skarve 14 år så tror jeg nok du har en merkerlig moral som nok er anderledes enn flertallets. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #76 Del Skrevet 12. august 2014 Nei, det tror jeg ikke. Og jeg må si at jeg reagerer veldig negativt på det du her insinuerer om blant andre meg selv. Jeg undrer meg stadig over at det ikke skal være mulig å føre en diskusjon på dette forumet uten at f.eks folk som deg synker til et slikt råttent lavmål. Jeg kan ikke annet enn konkludere med at det må være noe alvorlig galt med dere. Jeg håper jeg ikke kjenner deg. Og hvem er det som har satt det lave straffenivået for feks voldtekter i alle disse årene? Menn. Hele rettsstaten har vært gjennomsyret av menns holdninger og rettferdighetsfølelse. Heldigvis har etterhvert flere og flere kvinner kommet til. Og man har gradvis greid å få økt straffenivået for voldtekter i Norge. Unnskyld meg om du tok det personlig. Men snakker selvfølgelig om menn generelt. Ikke deg spesifikt. Beklager. Anonymous poster hash: c8d02...cf9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miramis Skrevet 12. august 2014 #77 Del Skrevet 12. august 2014 Hvor mange eksempler skal man ha før man ser hvordan dette egentlig fungerer!Anonymous poster hash: 83c94...f9f Det fungerer faktisk svært bra, du kan jo ta en liten titt på statistikker over antall fengslete og hvor mange som blir fengslet igjen etter frikjennelse i Norge i forhold til strengere land, som usa og russland. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #78 Del Skrevet 12. august 2014 Heldigvis blir ikke Norge og fengselssystemet styrt av noen så hevngjerrige som deg. Fengsel er til for å rehabilitere kriminelle så de kan delta i samfunnet igjen, ikke for å tilfredsstille offeret sin familie. Se på fengselssystemet i usa, som er styrt av hevngjerrige mennesker. Vil du virkelig ha samme modell i Norge? Syntes virkelig ikke det er "sykt" eller "sjokkerende" at eg som har vært innelåst i 14 år får lov til å være ute i fem timer. Har du vært innelåst i 14 år siden du sier eg.. Anonymous poster hash: 83c94...f9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 12. august 2014 #79 Del Skrevet 12. august 2014 Og hvem er det som har satt det lave straffenivået for feks voldtekter i alle disse årene? Menn. Hele rettsstaten har vært gjennomsyret av menns holdninger og rettferdighetsfølelse. Heldigvis har etterhvert flere og flere kvinner kommet til. Og man har gradvis greid å få økt straffenivået for voldtekter i Norge. Unnskyld meg om du tok det personlig. Men snakker selvfølgelig om menn generelt. Ikke deg spesifikt. Beklager. Anonymous poster hash: c8d02...cf9 Jeg er ikke interessert i beklagelsene dine. Du sa det du sa. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miramis Skrevet 12. august 2014 #80 Del Skrevet 12. august 2014 Fengselet er til for frihetsberøvelse. Så skal forbrytelsens alvorlighetsgrad avgjøre hvor lenge den frihetsberøvelsen skal vare. Skulle fengsel bare ha som formål å rehabilitere så kunne de like godt fjernet alle låser i fengselet så de innsatte kunne komme å gå som de ville. Anonymous poster hash: c8d02...cf9 Nei, fordi psykisk syke vil sjeldent frivillig motta hjelp. Går an å ha to tanker i hodet samtidig, fengselet _rehabiliterer_ helt til personen er trygg for samfunnet og kan slippes fri. Rehabiliteringen innebærer selvsagt at farlige mennesker ikke gis muligheter til å skade flere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå