Gå til innhold

Hva gjør de som ikke kan låne penger av familie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ferdig med utdannelsen, og har bodd hjemme hos foreldrene mine mens jeg har søkt jobber. Aner ikke hva jeg hadde gjort dersom jeg ikke hadde hatt mulighet til det.

Nå har jeg fått jobb, men jaggu slipper de ikke unna å hjelpe meg enda litt til!

Jeg trenger nemlig penger til første husleie, depositum (24.000 kr :sjokkert: ), seng og andre møbler, samt penger til transport, mat ol.

Hva i alle dager gjør de som ikke får låne penger av familie? :klo:

Får man et startlån eller noe sånt?

Anonymous poster hash: d72ac...870

Videoannonse
Annonse
Skrevet

depositum kan du låne fra banken, jeg har aldri fått låne til depositum av familie. møbler trenger du ikke om du leier en møblert leilighet.

man gjør som man må, enkelt og greit.

Anonymous poster hash: a7c76...676
  • Liker 1
Skrevet

Lån depositum av banken. Kjøp brukt, eller se hva som finnes på "gis bort" på Finn.no. Finn noe du kan leie ferdig møblert.

Anonymous poster hash: 0b1bd...77a

• Liker 1
Skrevet

Vell... Jeg flyttet ut som 16 åring sammen med min daværende kjæreste. Leide oss en liten hybel som var møblert. Sakte men sikkert fikk vi endel møbler av familie og venner som de ikke trengte.
Senere flyttet vi til en større leilighet og benyttet oss mye av brukt butikken her :)

Etter det ble slutt med han, flyttet jeg for meg selv i en egen leilighet og brukte da litt av oppsparte penger (arv/konf.penger) for å kjøpe seng og noen vitrineskap pluss litt nye pynteting.

En gang sto pappa som "kausjonist" for et veldig dyrt depositum. Ellers har jeg som oftest betalt depositummene selv. Det er god måte å spare penger på altså :fnise:

Pr.d.d har jeg det aller meste av inventaret som er i den leiligheten jeg leier nå :)

Skrevet

Vi jobber, sparer og stiller forberedt til den dagen vi flytter ut. Ja, selv om vi studerer.

Søke depositum i bank er også et alternativ.

Anonymous poster hash: 0969e...2f2
  • Liker 4
Skrevet

Jeg leide møblert, eller fikk/kjøpte billig på finn.

Anonymous poster hash: fe90b...c4a
Skrevet

Vi som ikke kan låne av familie eller venner har lært oss til å spare og å klare oss med lite i starten, og kjøpe etterhvert.

Det er ikke alle som kan gå ut og kjøpe alt nytt og flytte inn i en fullt møblert og utstyrt bolig.

Anonymous poster hash: 7b812...dcb

• Liker 1
Skrevet

Det er da ikke sånn at man flytter ut på dagen når man har fått seg jobb? Du kan jo spare opp noen penger mens du bor hjemme en liten stund.

Ellers er det mange som sparer opp fra ekstrajobb mens de studerer.

Till innredning er, som nevnt over, Finn Gis Bort et godt alternativ.

Anonymous poster hash: 7323f...6da
  • Liker 1
Skrevet

Jeg spinker og sparer... Nedprioriterer mye for å ha en buffer til slikt. Har lav inntekt og aldri fått penger av familie. Kan du ikke bo hjemme til du har spart opp til depositumet?

• Liker 1
Skrevet

Flyttet på hybel før siste året på vdg og fikk litt penger hjemmefra det året siden foreldrene mine ikke ville at jeg skulle ta studielån da. Etter det greide jeg meg selv på studielån og etter hvert jobbing.

Anonymous poster hash: fea09...761

Skrevet

Jeg hadde spart en del før jeg flyttet ut (spesielt hvis du har bodd hjemme må du jo ha hatt muligheten til å spare opp noe). I tillegg er det viktig å ikke kjøpe aaalt på en gang. Jeg sov fire uker på en 100-kroners feltseng mens jeg ventet på å få sengen min, når man rusher innkjøp bruker man vanligvis mer penger enn man trenger uansett. Du må ikke ha sofabord første måneden i leiligheten (jeg foretrekker selv å ha alt på plass, men jeg hadde da også spart opp rikelig med penger til mitt første år alene).

Anonymous poster hash: 5c731...a51
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...