Gjest Anonymous Skrevet 22. juli 2004 #21 Del Skrevet 22. juli 2004 Hadde en gang en diskusjon med en bekjennt omkring Gud og Djevelen. Jeg klarer ikke å forholde meg seriøst til personifiseringer som Gud og Djevelen. Det blir for meg like søkt som å snakke om hvem som er best av Sceletor og The Joker. Alle fire lever på papiret og i menneskers fantasi, men ut over det gir det lite mening å diskutere det. Men kjæresten min spurte her en dag om jeg trodde verden noen sinne vil bli et ideelt sted, som i et sted der mennesker tar til fornuften og slutter å misbruke jorda, dyra og hverandre. Jeg sa nei, og mener mennesket neppe klarer å utvikler seg utover dets egoistiske kjerne. Hva tror dere andre? Vil omtanke eller grådighet seire i menneskene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hoppende Skrevet 23. juli 2004 #22 Del Skrevet 23. juli 2004 Men kjæresten min spurte her en dag om jeg trodde verden noen sinne vil bli et ideelt sted, som i et sted der mennesker tar til fornuften og slutter å misbruke jorda, dyra og hverandre. Jeg sa nei, og mener mennesket neppe klarer å utvikler seg utover dets egoistiske kjerne. Hva tror dere andre? Vil omtanke eller grådighet seire i menneskene? Jeg tror heller ikke at menneskene klarer å slutte med dette. Og vi kommer selv til å bli vår egen bane. Jeg har ingen som helst tro på at vi kommer til å befolke jorden for alltid. Vi kommer til å dø ut på et eller annet tidspunkt av en eller annen grunn. Og så kommer det en ny art. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
virre Skrevet 23. juli 2004 #23 Del Skrevet 23. juli 2004 Hadde en gang en diskusjon med en bekjennt omkring Gud og Djevelen. Han sa da noe som fikk meg til å tenke litt: så mye elendighet som det er her på jorden, tror jeg mere på at djevelen eksisterer, enn at Gud gjør det! Hva mener du?? Har tanken noen gang streifet deg? Men hva da med alt det gode som skjer på jorden? Joda, jeg ser at jorden er et urettferdig sted, men man skal faktisk ikke undervurdere det gode som skjer imøtet mellom mennesker. Og, som Joplaya sa tidlig i diskusjonen: hvordan kan man tro på det onde uten å tro på det gode? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jepp.. Skrevet 25. juli 2004 #24 Del Skrevet 25. juli 2004 Jo, det skjer mye godt i verden, men det virker som det "onde" alltid overskygger det gode. Hvorfor er det sånn?? Jeg personlig tror på en slags høyere eksistens, hvorfor hender det ellers så mye rart vi ikke kan forklare?? Mirakler, helbredende krefter, synske,osv. Jeg kan liksom ikke tro at vi bare er hær på jorden uten noe slags "hjelp",-noen ganger er det som om jeg kan føle på hele meg at vi ikke er alene..eller er det kansje bare jeg som trenger et strå å klamre meg til for, ha noe godt og trygt å tro på?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 25. juli 2004 #25 Del Skrevet 25. juli 2004 noen ganger er det som om jeg kan føle på hele meg at vi ikke er alene.. Tja, kanskje ligger svaret i hjernen din? Kanskje du ikke har så mange hjernereseptorer, eller kanskje lider du av Temporallapp-epilepsi? Se: http://www.forskning.no/Artikler/2003/mars...s/1048245562.04 og http://www.forskning.no/Artikler/2003/mars...s/1048518658.51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 25. juli 2004 #26 Del Skrevet 25. juli 2004 Tja, kanskje ligger svaret i hjernen din? Kanskje du ikke har så mange hjernereseptorer, eller kanskje lider du av Temporallapp-epilepsi? hmm, interessante linker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jepp.. Skrevet 25. juli 2004 #27 Del Skrevet 25. juli 2004 Så hjernen spiller oss et puss?? Nei jeg vet sannelig ikke, men det var interessant lesing. Litt pussig å tenke på at det i hodet mitt sannsynligvis bor en eller annen form for Gud...hmmm.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå