Gå til innhold

Litt praktiske spørsmål mtp etternavn, og økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har i sommer giftet oss i utlandet, men venter fremdeles på papirene derfra. Altså er ikke ekteskapet registrert i Norge enda. Kan jeg likevel gjennomføre navneendringen? Vi har vært samboere i 4 år, hvis det skulle være av betydning.

Og så lurer jeg på om det er noe spesielt vi bør tenke på mtp økonomi. Jeg er student i ett år til, og tjener ca 100000 i året, mens han er i full jobb og tjener ca 700 000. Han eier en fritidsbolig verdt ca 1,5 mill som han har 1 mill i lån på. Eller står begge med 0 i formue på likningen. Vi bor gratis som et gode fra jobben, og kan gjøre det i 3 år til.

Når det gjelder forsikringer så er vel ofte ektefelle inkludert? Kan det hende at jeg kan si opp noen av mine da? Skal selvfølgelig dobbeltsjekke selv når jeg får anledning.

Anonymous poster hash: ea5ff...0cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden dere har vært samboere så lenge kan dere ta hverandres navn på samme måte som ektefolk kan, så det er det bare å gjøre.

Forsikringer inkluderer ofte samboere, så det kan hende dere har vært dekket dobbelt i fire år... Sjekk forsikringene. Hvis den ene eller begge er fagorganisert må dere sjekke om dere er dekket dobbelt av fagforeningsforsikringer og egentegnede også.

Anonymous poster hash: 86b47...899
Skrevet

Siden dere har vært samboere så lenge kan dere ta hverandres navn på samme måte som ektefolk kan, så det er det bare å gjøre.

Dersom etternavnet ikke er beskyttet (færre enn 200 som har navnet) kan man når som helst endre etternavn, uavhengig av ekteskap, samboerskap eller annen tilhørighet.

Anonymous poster hash: 73830...d97

• Liker 1
Skrevet

Dersom etternavnet ikke er beskyttet (færre enn 200 som har navnet) kan man når som helst endre etternavn, uavhengig av ekteskap, samboerskap eller annen tilhørighet.

Anonymous poster hash: 73830...d97

Stemmer det, det med samboere osv. gjelder beskyttede navn. Det navnet jeg har tatt er beskyttet så jeg glemmer at det ikke gjelder alle.

Skrevet

Stemmer det, det med samboere osv. gjelder beskyttede navn. Det navnet jeg har tatt er beskyttet så jeg glemmer at det ikke gjelder alle.

Men selv med beskyttede navn holder det med to år. =)

Anonymous poster hash: 8120c...db0

Skrevet

Hvis man endrer navn før papirene kommer fra utlandet. Er det noe problem å få ekteskapet gyldig i Norge, når man har ulike navn i Folkeregisteret og på attesten?

Anonymous poster hash: 400b1...577
Skrevet

Takk for svar.

Økonomisk da, er det noe å tenke på der? Vil ligning og slikt gå automatisk så snart vi får meldt inn at vi er gift? Og regnes vi som gift fra den datoen vi giftet oss, eller fra den datoen folkeregisteret anerkjenner ekteskapet?

Anonymous poster hash: ea5ff...0cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...