AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #1 Skrevet 12. august 2014 Ja, jeg er så støl at jeg såvidt klarer å reise/sette meg, og når jeg har klart det så klarer jeg såvidt å gå. Er det noe jeg kan gjøre som kan hjelpe mot stølheten eller må jeg bare vente til det går over av seg selv? Anonymous poster hash: 1d08d...f44
Gjest Sprettballen Skrevet 12. august 2014 #2 Skrevet 12. august 2014 (endret) Jeg bruker kinesologitape mye for å avlaste støl muskulatur. Det er kanskje placebo, men jeg føler at det hjelper. (+ lett aktivitet for å myke opp selvsagt) Endret 12. august 2014 av Sprettballen
Erazor Skrevet 12. august 2014 #3 Skrevet 12. august 2014 Mitt beste råd mot gangsperr er å ta en lett treningsøkt for å varme opp muskulaturen igjen, og deretter supplere med litt tøying. Det vil nok fremdeles være stølhet igjen etterpå, men mindre enn tidligere.
Wiggins Skrevet 12. august 2014 #4 Skrevet 12. august 2014 (endret) Det eneste som hjelper mot stølhet er tid. Du blir støl fordi du har utsatt muskulaturen for mye større belastning enn den er vant til. Da oppstår det mange rupturer i musklene, og etter et drøyt døgn kjenner du deg skikkelig støl. Det er kroppens måte å si i fra at "muskulær skade har oppstått, reparasjon pågår, vennligst hold deg i ro". Hvis du begynner å trene igjen vil du etter at du har blitt varm kjenne mindre av stølheten. Det er ikke fordi skaden har blitt reparert, det er fordi evolusjonen har vist at av og til må vi bevege oss mye selv om vi ideelt sett skulle ha hvilt. Så selv om det kjennes som du blir mindre støl av det, hjelper det altså ikke å trene lett. Noe bevegelse skal du ha, men bare vanlig hverdagsbevegelse, ikke noen aktiv trening. Etter 2-3 ganger blir du ikke så støl, og kan trene oftere. Tøying vil bare gi enda flere rupturer i muskulaturen, og gjøre at det tar lengre tid før du føler deg bra igjen. Tøying er derimot viktig for å holde muskulaturen elastisk og få ned tonusen (anspentheten) i muskulaturen, som ikke er det samme som stølhet. Muskler som brukes ofte uten å tøyes vil bli anspente, selv om de blir vant til belastningen og ikke blir støle. Dette burde alle ha lært i naturfagtimene på ungdomsskolen, allikevel dukker slike innlegg opp her på forumet veldig ofte. Er det ingen som følger med på skolen? Endret 12. august 2014 av Wiggins 7
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #5 Skrevet 12. august 2014 Dette burde alle ha lært i naturfagtimene på ungdomsskolen, allikevel dukker slike innlegg opp her på forumet veldig ofte. Er det ingen som følger med på skolen? Fint innlegg, inntil slutten. Veldig unødvendig kommentar. Anonymous poster hash: 96a02...e00 1
Nouvelle Skrevet 12. august 2014 #6 Skrevet 12. august 2014 Ja, jeg er så støl at jeg såvidt klarer å reise/sette meg, og når jeg har klart det så klarer jeg såvidt å gå. Er det noe jeg kan gjøre som kan hjelpe mot stølheten eller må jeg bare vente til det går over av seg selv? Anonymous poster hash: 1d08d...f44 Vent til det går over av seg selv, beveg deg og varm opp kroppen innimellom så føler du deg ikke så stiv Etterhvert vil du ikke bli så støl som du er nå, bare gi det litt tid.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #7 Skrevet 12. august 2014 Det finnes en muskelavslappende medisin legen kan skrive ut om du virkelig sliter. Våknet selv opp en gang med en arm som hadde låst seg i 90 graders vinkel etter for heftig trening, og da fikk jeg den medisinen av legen min. Virket på et par timer. Anonymous poster hash: 470f9...5d8
Anna82 Skrevet 13. august 2014 #8 Skrevet 13. august 2014 Det er bare å gi det tid Men der er ting som jeg syns hjelper. Lett bevegelse. For eksempel promenade eller sykling. Er enig med Wiggins at du ikke skal "belaste musklene for hardt" Bra søvn Kontinuitet i treningen Kosttilskudd i form av omega3 og BCAA skal også hjelpe restitusjonen. Jeg har startet med BCAA til hver økt å opplever at jeg blir mindre støl. (Muligens placebo da det kan komme av at jeg er bedre trent ) http://fitnesslife.no/kosttilskudd/aminosyrer/amino-bcaa-drink-mix.html
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #9 Skrevet 13. august 2014 Det eneste som hjelper mot stølhet er tid. Du blir støl fordi du har utsatt muskulaturen for mye større belastning enn den er vant til. Da oppstår det mange rupturer i musklene, og etter et drøyt døgn kjenner du deg skikkelig støl. Det er kroppens måte å si i fra at "muskulær skade har oppstått, reparasjon pågår, vennligst hold deg i ro". Hvis du begynner å trene igjen vil du etter at du har blitt varm kjenne mindre av stølheten. Det er ikke fordi skaden har blitt reparert, det er fordi evolusjonen har vist at av og til må vi bevege oss mye selv om vi ideelt sett skulle ha hvilt. Så selv om det kjennes som du blir mindre støl av det, hjelper det altså ikke å trene lett. Noe bevegelse skal du ha, men bare vanlig hverdagsbevegelse, ikke noen aktiv trening. Etter 2-3 ganger blir du ikke så støl, og kan trene oftere. Tøying vil bare gi enda flere rupturer i muskulaturen, og gjøre at det tar lengre tid før du føler deg bra igjen. Tøying er derimot viktig for å holde muskulaturen elastisk og få ned tonusen (anspentheten) i muskulaturen, som ikke er det samme som stølhet. Muskler som brukes ofte uten å tøyes vil bli anspente, selv om de blir vant til belastningen og ikke blir støle. Dette burde alle ha lært i naturfagtimene på ungdomsskolen, allikevel dukker slike innlegg opp her på forumet veldig ofte. Er det ingen som følger med på skolen? Jeg vet godt HVORFOR jeg blir støl, det er ikke det jeg spør om. Jeg spør om noen har TIPS/RÅD som kan virke noe mot stølhet siden jeg nå er så støl som jeg aldri har vært før og som hindrer meg i visse aktiviteter. Hvis du irriterer deg over slike innlegg hvorfor kaste bort minutter på å skrive et så langt svar? Og hva får deg til å tro at alle lærte nøyaktig det samme på ungdomsskolen som deg? Anonymous poster hash: 1d08d...f44
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #10 Skrevet 13. august 2014 Tusen takk for tips! Har prøvd å gå litt, men det kjentes ut som jeg bare ble stivere og stivere... får vel bare vente et par dager og håpe det går over så fort som mulg Anonymous poster hash: 1d08d...f44
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #11 Skrevet 13. august 2014 Tusen takk for tips! Har prøvd å gå litt, men det kjentes ut som jeg bare ble stivere og stivere... får vel bare vente et par dager og håpe det går over så fort som mulg Anonymous poster hash: 1d08d...f44 Jeg gjentar tipset om kinesologitape. Om ikke annet bidrar det til å øke blodgjennomstrømningen i muskulaturen, noe som kan lindre litt. Anonymous poster hash: 7b06a...dd2
Gjest Runforit Skrevet 13. august 2014 #12 Skrevet 13. august 2014 For min del pleier en roooolig joggetur å utgjøre mirakler, evt en lang gåtur. Da blir musklene varme uten at du "irriterer" dem. Kan våkne opp støl og jævlig, men etter en rolig joggetur og en varm dusj så føler jeg meg alltid ledigere og mindre støl
Supraspinatus Skrevet 13. august 2014 #13 Skrevet 13. august 2014 Jeg vet godt HVORFOR jeg blir støl, det er ikke det jeg spør om. Jeg spør om noen har TIPS/RÅD som kan virke noe mot stølhet siden jeg nå er så støl som jeg aldri har vært før og som hindrer meg i visse aktiviteter. Hvis du irriterer deg over slike innlegg hvorfor kaste bort minutter på å skrive et så langt svar? Og hva får deg til å tro at alle lærte nøyaktig det samme på ungdomsskolen som deg? Anonymous poster hash: 1d08d...f44 I utgangspunktet er det ingenting du kan gjøre når du er støl for å bli fortere u-støl. Dessverre. Noen opplever dog at smertene er mindre når de er varme. Kontrastbad (varmt/kaldt) kan også avhjelpe smertene, og dersom det er ekstremt kan man ta NSAIDs. Det siste frarådes på det sterkeste da det hemmer tilhelningsprosessen. Massasje sies også å hjelpe smertene der og da, men det reduserer ikke restitusjonstiden. Stølhet forebygges ved å trene jevnlig og øke belastningen gradvis. I tillegg spiller kosthold en rolle, men det er ikke gitt at en oppskrift passer for alle. Det som er felles er at det er nok energi, og ikke minst protein, i kostholdet for at kroppen skal bygge seg opp igjen. Det er selvsagt mulig å bygge muskelvev selv på energirestriksjon, men det er ikke optimalt. Mange mener også at BCAA inntatt før og underveis i økten reduserer stølhet. Det finnes noen studier som støtter dette, men også dem som ikke viser noe særlig bedring. Det er ikke billig, men det kan alltids være noe å prøve i fremtiden. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #14 Skrevet 13. august 2014 Jeg gjentar tipset om kinesologitape. Om ikke annet bidrar det til å øke blodgjennomstrømningen i muskulaturen, noe som kan lindre litt. Anonymous poster hash: 7b06a...dd2 Skal kjøpe dette i morgen og prøve! Anonymous poster hash: 1d08d...f44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå