Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre? Økonomiske bekymringer..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var nyutdannet nå i vår, og hadde helt ærlig ikke trodd det skulle være så vanskelig å få en jobb. Jeg er utdannet innen økonomi og administrasjon (har toppkarakterer) og det er drøssevis av sånne stillinger utlyst. Problemet er bare at jeg har sendt søknader på alt relevant siden januar/februar og jeg har fortsatt ikke fått napp. Nå har det gått så langt at sparepengene mine (som jeg har levd på i det siste) har begynt å ta slutt, og jeg får nesten ikke noe penger inn.

Jeg har to barn som jeg har 50% (jeg må betale 50% av utgifter til barnehage og SFO (har selvfølgelig ikke behov for SFO nå, men hun må ha plass slik at jeg kan jobbe hvis jeg får en jobb)), jeg eier en leilighet som jeg må betale lånet på, og jeg må jo ha penger til diverse regninger og mat.. Det eneste jeg får inn er barnetrygd samt litt inntekt fra en jobb jeg har som tilkallingsvikar i barnehage (men jeg får nesten ingen vakter så det er ikke mye).

Sånn jeg har fortstått det har jeg ikke rett på noen form for stønad siden jeg er nyutdannet og har ikke arbeidet nok under studiene, jeg er arbeidsfør, og nav har vurdert det sånn at jeg har gode sjanser for å få jobb på egenhånd. Jeg har per dags data ca 6000 kr igjen, ikke nok til lånet for denne mnd en gang. Pappa må låne meg penger for at jeg skal klare å betale lånet, regninger og ha penger til litt mat. Jeg har spiseforstyrrelser, og jeg tenker at jeg ikke kan spise siden jeg må ha nok mat til ungene når de er her.

Situasjonen er helt uutholdelig nå, jeg tenker på økonomien 24/7, og jeg har nødt til å få en jobb, hva som helst, men jeg har søkt alt mulig uten hell. Jeg venter på et møte med nav, men regner ikke med å få noe fra dem ettersom de har vurdert det sånn at jeg klarer å få meg jobb selv. Barna gjør at det geografiske området jeg kan søke innenfor er begrenset, jeg er jo avhengig av å levere og hente i barnehage/skole når jeg har dem.

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre.. Å ta opp forbrukslån for å ha råd til å leve virker jo ikke særlig smart. Pappa kan nok låne meg litt penger, men jeg vil ikke være avhengig av ham heller. Jeg vet jo ikke når jeg får jobb, OM jeg får jobb. Jeg er bare så bekymret og frustrert.

Anonymous poster hash: ff898...4b3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vikarbyrå er den enkleste måten å få erfaring og raske penger på. Sjekk også etter småjobber på Finn og i annonser i avisa. Ellers kan du sjekke om du kan få avdragsfrihet på lånet en periode og få inspirasjon til billig mat her: http://agirlcalledjack.com/. Og snakk med ROS om spiseforstyrrelsene dine.

Anonymous poster hash: f26ed...971
  • Liker 5
Skrevet

Det er for slike situasjoner nav sosialhjelp finnes. Sosialhjelp er sikkerhetsnettet i samfunnet når alle andre alternativer er brukt opp. Faren din skal ikke hjelpe deg med det nav naturlig skal hjelpe deg med.

Jeg oppfatter dette slik at det er nav trygd du har avtale med?

Kontakt nav sosialhjelp og be om hjelp der, før du står helt skrapet, økonomisk.

Anonymous poster hash: feb8e...99b

• Liker 4
Skrevet

Jeg vet ikke om du bare har sjekket utlyste stillinger og innen ditt felt, men hva med aa faktisk gaa til alt som finnes av butikker/kiosker/hva som helst og snakke med folk og virkelig gi inntrykk av du trenger/vil ha jobb der.

Alt steder som big bite/narvesen til alle type vanlige butikker/ sykhjem som assistent osv+ skaffe masse jobber paa finn og vikarbyraa som du fyller opp planleggeren med i tillegg. Selvsagt fortsett a soke innen stillinger du er udannet til ogsaa.

Bare gi jernet? Med en slik innstilling, er noe nodt til aa dukke opp innen ditt felt, om ikke naa, senere, men da har du hvertfall noe inntil videre.

Anonymous poster hash: 4debc...0db
  • Liker 1
Skrevet

Det første du skal gjøre, er å søke om avdragsfrihet på boliglånet. Dette gjør at du kan få støtte fra NAV Sosial.

Veldig dumt at du har et svært begrenset geografisk område å søke på. Er det noen mulighet for at far tar hovedomsorg for et par år dersom du får kremjobben i en annen del av landet?

For øvrig er det fortsatt "ferie" i rekrutteringsverden. I slutten av august/starten av september vil du se at utlysningene øker i omfang. Men vær obs på at det er trangere tider i oljebransjen, noe som medfører at det er mange som er oppsagt, spesielt innen øk/adm, som vil være i samme arbeidsmarked som deg, men med noen års erfaring.

Anonymous poster hash: 48410...87a
  • Liker 3
Skrevet

Det høres rart ut at noen med toppkarakterer i administrasjon ikke engang får vikaroppdrag på kontor. Jeg fikk flere som student, og også noen som nyutdannet. Har du kontaktet alle vikarbyråer? Og du må vel ha hatt en jobb tidligere siden du har fått kjøpt leilighet, kan du gå tilbake til den?

Anonymous poster hash: 4091d...4bb
  • Liker 5
Gjest tuppesjura
Skrevet

En får sjelden drømmejobben med en gang. Jeg hadde søkt på alt mulig ikke bare de som retterseg mot din utdannelse. Jeg var ferdig utdannet i 2006, men fikk ikke fast fulltidsjobb før i 2013. Har prøvd mange forskjellige ting i mellomtiden og jobbet meg oppover. Nå er jeg controller.

• Liker 1
Skrevet

Støtter opp om å registrere deg hos vikarbyrå. Mange av de store firmaene utlyser ikke eksternt, og mange lyser ikke ut annet enn at de gir beskjed til vikarbyrået de har avtale med om at "vi trenger en person med en slik profil". Var slik jeg fikk min administrasjonsjobb for noen år siden (er nå fast ansatt, men kom inn som vikar, veldig vanlig spesielt i administrative stillinger). Hos oss er det kun ledere i øk/ad som ikke blir rekruttert via byrå, så mulig du har gått glipp av en del stillinger ved å kun lete selv.

• Liker 1
Skrevet

Ts her.

Angående vikarbyråer så er jeg allerede i kontakt med alle i nærmeste by, og jeg har ikke fått noe gjennom dem annet enn tilkallingsvikarjobben i barnehage. Jeg har blitt oppringt angående et par jobber, men de har valgt noen andre (en vet jeg var pga at jeg er avhengig av å levere og hente i barnehage/SFO noen dager i uka). Jeg vil ikke at faren skal ta hovedomsorgen for barna fordi han er ikke i stand til å gjøre det da han har en del å stri med eller hva jeg skal si (i praksis har jeg barna mer enn 50% pga dette, spesielt nå i sommer).

Grunnen til at jeg i det hele tatt eier en leilighet er at jeg og faren til barna kjøpte den i lag. Når han flyttet ut fikk jeg ikke overta boliglånet alene, og da gikk faren min inn som medlånetaker. Han har derfor noe han skal ha sagt i og med at vi har lånet i lag (men det er jeg som betaler), men jeg vet han ikke ønsker avdragsfrihet i og med at det forlenger låneperioden og dermed utgiftene totalt. Da vil han heller betale på lånet for meg, men jeg ønsker jo selvfølgelig å betale selv, vil ikke være en økonomisk byrde for faren min (han får derimot mindre skatt fordi han står på lånet med meg så det er jo gunstig for ham sånn sett).

Jeg har ikke noen jobb jeg kan gå tilbake til da det er årevis siden jeg har hatt en skikkelig jobb (har jo studert + hatt barn så har kun hatt småjobber i tillegg), og jeg vet de har tatt inn nye der jeg har jobbet. Jeg har allerede søkt på mye urelevant sånn som butikkansatt, lagermedarbeider, badevakt, osv. Jeg får bare søke på alt mulig, og høre med kommunen og nabokommunen om de har noen vakter på sykehjem eller sånn. Skal forhøre meg om sosialhjelp også.

Skrevet

Ts her.

Angående vikarbyråer så er jeg allerede i kontakt med alle i nærmeste by, og jeg har ikke fått noe gjennom dem annet enn tilkallingsvikarjobben i barnehage. Jeg har blitt oppringt angående et par jobber, men de har valgt noen andre (en vet jeg var pga at jeg er avhengig av å levere og hente i barnehage/SFO noen dager i uka). Jeg vil ikke at faren skal ta hovedomsorgen for barna fordi han er ikke i stand til å gjøre det da han har en del å stri med eller hva jeg skal si (i praksis har jeg barna mer enn 50% pga dette, spesielt nå i sommer).

Grunnen til at jeg i det hele tatt eier en leilighet er at jeg og faren til barna kjøpte den i lag. Når han flyttet ut fikk jeg ikke overta boliglånet alene, og da gikk faren min inn som medlånetaker. Han har derfor noe han skal ha sagt i og med at vi har lånet i lag (men det er jeg som betaler), men jeg vet han ikke ønsker avdragsfrihet i og med at det forlenger låneperioden og dermed utgiftene totalt. Da vil han heller betale på lånet for meg, men jeg ønsker jo selvfølgelig å betale selv, vil ikke være en økonomisk byrde for faren min (han får derimot mindre skatt fordi han står på lånet med meg så det er jo gunstig for ham sånn sett).

Jeg har ikke noen jobb jeg kan gå tilbake til da det er årevis siden jeg har hatt en skikkelig jobb (har jo studert + hatt barn så har kun hatt småjobber i tillegg), og jeg vet de har tatt inn nye der jeg har jobbet. Jeg har allerede søkt på mye urelevant sånn som butikkansatt, lagermedarbeider, badevakt, osv. Jeg får bare søke på alt mulig, og høre med kommunen og nabokommunen om de har noen vakter på sykehjem eller sånn. Skal forhøre meg om sosialhjelp også.

Du mener ikke seriøst at faren din ikke overfører skattefordelen han får pga lånet til deg når det er du som faktisk betaler lånet?

Anonymous poster hash: cfccf...815

• Liker 4
Skrevet

Ts her.

i min hjemby er sykehjem veldig lett aa faa hvertfall.. sjekk ogsaa smaajobber paa finn/heng opp lapper ulike steder og gaa og spre cv/aapen soknad alle steder du vet om, og snakk direkte med mennesker og prov aa gi et bra inntrykk. fikk ikke med meg om du har gjort dette eller bare via vikarbyraa og utlyste stillinger.

Skrevet

For det første, så er det du som skal ha skattefradraget på boliglånet, ikke faren din. Det utgjør faktisk noen tusenlapper på ett år.

For det andre vil du ikke få økonomisk hjelp fra NAV Sosial dersom du betaler avdrag på boliglånet. Så da kan jo faren din velge - at barn og barnebarn lever fra hånd til munn og knapt nok det, eller å forlenge låneperioden et par år. Regner med at du uansett skal løse han ut når lånet er lite nok til at du kan overta det selv.

• Liker 3
Skrevet

For det første, så er det du som skal ha skattefradraget på boliglånet, ikke faren din. Det utgjør faktisk noen tusenlapper på ett år.

For det andre vil du ikke få økonomisk hjelp fra NAV Sosial dersom du betaler avdrag på boliglånet. Så da kan jo faren din velge - at barn og barnebarn lever fra hånd til munn og knapt nok det, eller å forlenge låneperioden et par år. Regner med at du uansett skal løse han ut når lånet er lite nok til at du kan overta det selv.

Ts skriver jo at vedkommende ikke har hatt inntekt de siste årene, uten inntekt blir det lite skattefradrag.

Anonymous poster hash: d0b9f...1df

Skrevet

Ts skriver jo at vedkommende ikke har hatt inntekt de siste årene, uten inntekt blir det lite skattefradrag.

Anonymous poster hash: d0b9f...1df

Dette er riktig, jeg betaler ikke skatt i det hele tatt fordi jeg har for lite inntekt (jeg har hatt litt inntekt, men ikke nok), og da spiller det ikke noen rolle om han får det fradraget. Det er også det minste jeg kan gi ham, han har allerede gitt meg altfor mye, vet ikke hva jeg skulle gjort uten ham. Da hadde jeg ikke kunne fullført utdanningen.

Ts

• Liker 1
Skrevet

i min hjemby er sykehjem veldig lett aa faa hvertfall.. sjekk ogsaa smaajobber paa finn/heng opp lapper ulike steder og gaa og spre cv/aapen soknad alle steder du vet om, og snakk direkte med mennesker og prov aa gi et bra inntrykk. fikk ikke med meg om du har gjort dette eller bare via vikarbyraa og utlyste stillinger.

Har stort sett søkt via vikarbyrå og utlyste stillinger, får prøve metodene du foreslår. Skal prøve sykehjem, har jobbet på et før (men ikke i nærheten), så jeg har jo erfaring som assistent.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal snakke med nav, og så får jeg ta en prat med faren min. Jeg har planer om å løse ham ut ja, når jeg får fast inntekt stiller jeg jo sterkere som lånetaker så får høre hvor lite lånet må være før jeg kan stå som eneste lånetaker.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Har stort sett søkt via vikarbyrå og utlyste stillinger, får prøve metodene du foreslår. Skal prøve sykehjem, har jobbet på et før (men ikke i nærheten), så jeg har jo erfaring som assistent.

Ts

Jeg ringte rundt til noen helseinstitusjoner i kommunen for et par år siden for å høre om de trengte tilkallingsvikarer. Rakk bare å møte ei av lederne jeg pratet med på tlf, for jeg fikk jobb i hennes avd. med en gang og jobber fortsatt der så mye jeg rekker og det er stadig mangel på vikarer. Jeg hadde ingen erfaring fra helsevesenet før jeg begynte.

Så jeg anbefaler absolutt å prøve det.

Skrevet

Jeg vil tro TS får skattefradrag også hvis hun er oppført på lånet.

Jeg tror det hun mener er at far slipper å betale formueskatt siden han nå også har boliglån. Sånn sett en liten skattemessig fordel for han å hjelpe til med datterens lån.

Skrevet

Har du bachelor i økonomi eller er du siviløkonom? det er en vesensforskjell på de to utdanningene når det gjelder å få jobb.

Ville nok også prøvd å få jobb på sykehjem, men vær obs på at de vil være noe skeptisk til å ansette noen som kanskje slutter etter kort tid. Ville da lagt vekt på at du ser for deg at ønsker å jobbe der en god stund og i første omgang jobbe deltid og prøver å få en økonomi-deltidsjobb som du kombinerer med sykehjemsjobben.

Anonymous poster hash: 18404...0ea

Skrevet

:klem: Håper det ordner seg for deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...