AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #1 Skrevet 12. august 2014 Hei, håper noen kan hjelpe meg litt. Jeg er, etter år på år med inaktivitet, blitt i svært dårlig forfatning. Det er så ille at å gå ut med søpla til tider kan være et ork. Har astma som nok har bidratt til forfallet, for jeg tør ikke bli andpusten. Prøvde med skritteller en stund, og jeg endte i snitt på ca. 1500 skritt pr. dag. Er ikke overvektig, fordi jeg spiser veldig lite på grunn av at jeg er så inaktiv. Vil ikke få det på toppen, liksom...! Noen som har noen gode råd for å komme i gang? Gjerne noen som har vært der selv og kommet ut av den onde sirkelen. Jeg har så mange drømmer om et aktivt liv, men kommer ikke i gang. Anonymous poster hash: 68069...b73
Euphemia Skrevet 12. august 2014 #2 Skrevet 12. august 2014 Kanskje du må begynne å gå en tur hver dag. Og så gå lenger og lenger. og så, når du klarer, prøve med litt lett jogging? 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #3 Skrevet 12. august 2014 Kanskje du må begynne å gå en tur hver dag. Og så gå lenger og lenger. og så, når du klarer, prøve med litt lett jogging? Ja, har tenkt på det. Men så kommer tanken om at hvis jeg ikke kan gå så og så langt, så er det ingen vits. Kanskje jeg bare skal si at uke 1 er fem hundre meter bedre enn ingen meter? Takk for tips! Anonymous poster hash: 68069...b73
Euphemia Skrevet 12. august 2014 #4 Skrevet 12. august 2014 Ja, har tenkt på det. Men så kommer tanken om at hvis jeg ikke kan gå så og så langt, så er det ingen vits. Kanskje jeg bare skal si at uke 1 er fem hundre meter bedre enn ingen meter? Takk for tips! Anonymous poster hash: 68069...b73 Jeg tror nettopp den innstillingen du ser for deg, er innmari lur! 500 meter ER jo bedre enn ingen meter! og etter hvert vil du nok også orke mer. Kanskje også lurt å passe på at du spiser nok næringsrik mat. Du sier du spiser lite fordi du er så stillesittende. Kanskje du ikke får i deg nok? 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #5 Skrevet 12. august 2014 Du må bare hoppe ut i det. Den gode nyheten er jo at alt er bedre enn slik du har det nå. 1500 skritt om dagen er drastisk mye bedre enn 0 skritt om dagen. Jeg ville begynt med faste gåturer. Hvis det er motiverende for deg med skrittelling kan du jo øke med 100 skritt annen hver dag eller noe sånt, for ikke å overdrive. Jeg har astma og løper tre ganger i uken, du kommer nok ikke til å falle død om av å gå 5000 skritt om dagen i rolig tempo. Anonymous poster hash: cdaec...2c0 2
Wiggins Skrevet 12. august 2014 #6 Skrevet 12. august 2014 Ja, har tenkt på det. Men så kommer tanken om at hvis jeg ikke kan gå så og så langt, så er det ingen vits. Kanskje jeg bare skal si at uke 1 er fem hundre meter bedre enn ingen meter? Takk for tips! Anonymous poster hash: 68069...b73 Alt er bedre enn å sitte stille! Stillesitting bidrar i den vestlige verden nå til nesten like mye sykdom og død som alkohol og røyking. Det er ikke så farlig om du ikke har det store tempoet, bare du kommer deg opp og ut. Alle må begynne der de er. Hvis du har astma burde du kanskje snakke med legen din om hvordan du best kan bedrive fysisk aktivitet. Det fins jo mange slags medisiner som hjelper. Marit Bjørgen har astma som hun var en del plaget av inntil en veldig god medisin ble fjerna fra dopinglista. Noen, som Justina Kowlacyk, har hevda at Bjørgen ved å bruke denne medisinen kan klassifiseres som dopet, men det er latterlig. Bjørgen får med medisinen tilnærmet like god lungekapasitet som hvis hun ikke hadde hatt astma. En som ikke har astma vil ikke ha noen nytte av en slik medisin i det hele tatt. Det blir som å si at det er juks for en nærsynt eller langsynt person å bruke briller for å få normalsyn.
grrwaffmjau Skrevet 12. august 2014 #7 Skrevet 12. august 2014 Sånn var jeg også før, men så begynte jeg å gå en fast rute på 5km hver dag. Etterhvert lasta jeg ned en intervallapp på telefonen og satte den slik at jeg jogga 1min og gikk 2min. Dette gjorde jeg en god stund før jeg økte minuttene med jogging og færre minutter gåing, tilslutt jogga jeg hele runden uten problemer. Bare se an formen og hva du føler for. Kunne aldri i verden se for meg at jeg kom til å greie å jogge så langt, men nå jogger jeg gjerne 12km uten å bli overdrevent sliten, så det er absolutt mulig:) Og all bevegelse er bedre enn ingen. Just do it! Masse lykke til
grrwaffmjau Skrevet 12. august 2014 #8 Skrevet 12. august 2014 Du kan også laste ned appen Endomondo og bruke den når du er ute på tur, den er veldig motiverende da du får beskjed når du har gått 1km og hvor lang tid du bruker på hver km:)
miramis Skrevet 12. august 2014 #9 Skrevet 12. august 2014 Har en venninne som har dårlig helse og vanskelig for å være aktiv grunnet dette, for henne hjalp det veldig å ha en sykkel inne. Hun sykler rolig mens hun ser på tv og har faktisk blitt mye bedre, selv om hun aldri "tar seg helt ut".
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #10 Skrevet 12. august 2014 Takk, alle snille hjelpere! Anonymous poster hash: 68069...b73
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #11 Skrevet 12. august 2014 Her var det mange fantastisk mange svar fra legmenn. Har du astma, og astmaen ikke eroptimalt medisinert/behandlet, så går en astma på hele kroppen. Du kan få fatigue tilsvarende den trøttheten en ME pasient har. Fordi med redusert lungefunksjonnsom astma gir, så får alle kroppens organer ujevnt opptak av oksygen. Alt i kroppen går da på "sparebluss". Derfor er det viktig at du kommer deg til legen din og får en skikkelig undersøkelse og får regulert medisinene dine, for å fungere bedre i hverdagen. Gjør du mer enn du klarer så får du økt tretthet og tilslutt klarer du ingenting. Å sammenligne den astmaen idrettutøvere har med astmaen og funksjonsnivået til folk som ikke er idrettutøvere, det gjør man bare ikke fordi det er to helt forskjellige ytterpunkter. Første punkt TS er å få legen din til å forstå hvilket nivå du fungerer på, komme deg til lungespesialist og på en grundig utredning og riktig tilpasset medisin. Så kan du begynne å trene deg forsiktig opp. Astma er ikke bare pipete lyder når du puster og tetthet. Hvordan vet jeg dette? Astmatiker selv.Anonymous poster hash: c8dbb...4fc 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #12 Skrevet 13. august 2014 Her var det mange fantastisk mange svar fra legmenn. Har du astma, og astmaen ikke eroptimalt medisinert/behandlet, så går en astma på hele kroppen. Du kan få fatigue tilsvarende den trøttheten en ME pasient har. Fordi med redusert lungefunksjonnsom astma gir, så får alle kroppens organer ujevnt opptak av oksygen. Alt i kroppen går da på "sparebluss". Derfor er det viktig at du kommer deg til legen din og får en skikkelig undersøkelse og får regulert medisinene dine, for å fungere bedre i hverdagen. Gjør du mer enn du klarer så får du økt tretthet og tilslutt klarer du ingenting. Å sammenligne den astmaen idrettutøvere har med astmaen og funksjonsnivået til folk som ikke er idrettutøvere, det gjør man bare ikke fordi det er to helt forskjellige ytterpunkter. Første punkt TS er å få legen din til å forstå hvilket nivå du fungerer på, komme deg til lungespesialist og på en grundig utredning og riktig tilpasset medisin. Så kan du begynne å trene deg forsiktig opp. Astma er ikke bare pipete lyder når du puster og tetthet. Hvordan vet jeg dette? Astmatiker selv.Anonymous poster hash: c8dbb...4fc Tusen takk. Her var det mye jeg aldri har tenkt på, og ikke visste. Anonymous poster hash: 68069...b73
Gjest Coolaid Skrevet 13. august 2014 #13 Skrevet 13. august 2014 Heisann Så flott at du vil gjøre noe med dette ! Det viser at du har en god prosjon med guts. Det er minst like mange måter å komme i bedre form på som det er problemer med å ha en dårlig helse. Hadde jeg vært deg ville jeg tenkt over hva jeg har lyst til å gjøre, samt prøvd ut ulike metoder. Jeg ville også laget meg en egen liten heiagjeng. Når utgangspunktet er som verst får du raskt fremgang på fysisk form. Tenk at du skal trene på en måte som du kan opprettholde aller helst resten av livet. Trening er ferskvare og formen vil bli dårlig igjen dersom du ikke opprettholder, derfor bør man ikke gå ut for hardt men heller ha en jevn og rolig fremgang. Aktiviteter som alltid er bankers er alt som gjør deg varm og får opp pulsen din. Svømming, sykling, rask gange og fjellturer er supert for kroppen. Dersom du liker tekninske greier som motiverer kan du bruke apper på telefonen din, eller kjøpe en pulsklokke med gps. Da får du mye opplysninger om hva du driver med. Start med å gjøre litt, en halv time om dagen er et fint sted å begynne. Du kjenner selv på kroppen hva du klarer. Alt er bedre enn ingenting - alt hjelper garantert ! Send meg gjerne et pm om du trenger noen som heier på deg og lytter til fremskrittene dine. Jeg forstår hvordan du har det, og har god erfaring med mennesker som trenger å endre helseadferd. Dette kommer du til å klare helt fint !
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #14 Skrevet 13. august 2014 Heisann Så flott at du vil gjøre noe med dette ! Det viser at du har en god prosjon med guts. Det er minst like mange måter å komme i bedre form på som det er problemer med å ha en dårlig helse. Hadde jeg vært deg ville jeg tenkt over hva jeg har lyst til å gjøre, samt prøvd ut ulike metoder. Jeg ville også laget meg en egen liten heiagjeng. Når utgangspunktet er som verst får du raskt fremgang på fysisk form. Tenk at du ska l trene på en måte som du kan opprettholde aller helst resten av livet. Trening er ferskvare og formen vil bli dårlig igjen dersom du ikke opprettholder, derfor bør man ikke gå ut for hardt men heller ha en jevn og rolig fremgang. Aktiviteter som alltid er bankers er alt som gjør deg varm og får opp pulsen din. Svømming, sykling, rask gange og fjellturer er supert for kroppen. Dersom du liker tekninske greier som motiverer kan du bruke apper på telefonen din, eller kjøpe en pulsklokke med gps. Da får du mye opplysninger om hva du driver med. Start med å gjøre litt, en halv time om dagen er et fint sted å begynne. Du kjenner selv på kroppen hva du klarer. Alt er bedre enn ingenting - alt hjelper garantert ! Send meg gjerne et pm om du trenger noen som heier på deg og lytter til fremskrittene dine. Jeg forstår hvordan du har det, og har god erfaring med mennesker som trenger å endre helseadferd. Dette kommer du til å klare helt fint ! HALLO? Har du fått med deg at TS har alvorlig lungesykdom i form av (dårlig regulert?) astma?Anonymous poster hash: c8dbb...4fc
Gjest Coolaid Skrevet 13. august 2014 #15 Skrevet 13. august 2014 HALLO? Har du fått med deg at TS har alvorlig lungesykdom i form av (dårlig regulert?) astma?Anonymous poster hash: c8dbb...4fc Hallo til deg og !. Fikk med meg hovedinnleget. Jeg har selv vært på trening med personer med både astma og kols. Det er krevende men går fint. Man utfører selvfølgelig fysisk aktivitet utifra egne forutsettinger. Min mening er at alle kan trene ut fra egne forutsettinger. Det syns muligens ikke du. Og hvorfor gjemme deg bak anonym bruker? ) Jeg skrev blandt annet: ...... bør man ikke gå ut for hardt men heller ha en jevn og rolig fremgang. Du kjenner selv på kroppen hva du klarer. Alt er bedre enn ingenting - alt hjelper garantert !
Erazor Skrevet 13. august 2014 #16 Skrevet 13. august 2014 Å sammenligne den astmaen idrettutøvere har med astmaen og funksjonsnivået til folk som ikke er idrettutøvere, det gjør man bare ikke fordi det er to helt forskjellige ytterpunkter. Første punkt TS er å få legen din til å forstå hvilket nivå du fungerer på, komme deg til lungespesialist og på en grundig utredning og riktig tilpasset medisin. Så kan du begynne å trene deg forsiktig opp. Astma er ikke bare pipete lyder når du puster og tetthet.Anonymous poster hash: c8dbb...4fc Jeg forstår ikke hvorfor du mener at astmaen som idrettsutøvere har og astmaen til de som ikke er idrettsutøvere ikke kan sammenlignes. Det som er viktig å forstå, er at det finnes forskjellige former for astma, uavhengig av hvorvidt man driver med idrett eller ikke. Mange idrettsutøvere har anstrengelsesutløst astma. Det betyr ikke at dette er en diagnose som betinger at man driver med idrett - tvert imot kan man fint være sofagris og ha denne formen for astma. Da er det ingenting som tilsier at man ikke skal kunne sammenligne. Det som derimot er riktig og viktig, er å kjenne til sykdommen sin og vite om både begrensninger og muligheter. Så jeg er helt enig i at dersom TS ikke føler at hun har nok kunnskap om dette, så bør hun konsultere lege og få råd om hvordan trene med hennes form for astma.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #17 Skrevet 13. august 2014 Hallo til deg og !. Fikk med meg hovedinnleget. Jeg har selv vært på trening med personer med både astma og kols. Det er krevende men går fint. Man utfører selvfølgelig fysisk aktivitet utifra egne forutsettinger. Min mening er at alle kan trene ut fra egne forutsettinger. Det syns muligens ikke du. Og hvorfor gjemme deg bak anonym bruker? ) Jeg skrev blandt annet: Jeg gjemmer meg ikke bak anonym bruker, det er en mulighet man har som bruker av forumet. Når vedkommende knapt klarer å gå ut med søpla, og har ben bevegelse på omlag 1500 skritt daglig så er dette en svært lav aktivitet og et lavt funksjonsnivå. Astmatikere og kols pasienter kan ikke sammenlignes, og astmadiagnosen er en diagnose med svært ulike funksjonsnivåer. Men en astmadiagnose betyr ikke at en skal sitte i en stol store deler av dagen. Man må bygge seg langsomt opp, eller går det galt. Vedkommende her er ikke optimalt medisinert for sin astma, og må øke sin aktivitet gradvis for å unngå å bli invalidisert av fatigue. At du ikke liker AB, er din sak, det gir deg ingen rett til å rakke ned på AB, så lenge AB ikke er ute etter å trolle.Anonymous poster hash: c8dbb...4fc
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #18 Skrevet 13. august 2014 Jeg forstår ikke hvorfor du mener at astmaen som idrettsutøvere har og astmaen til de som ikke er idrettsutøvere ikke kan sammenlignes. Det som er viktig å forstå, er at det finnes forskjellige former for astma, uavhengig av hvorvidt man driver med idrett eller ikke. Mange idrettsutøvere har anstrengelsesutløst astma. Det betyr ikke at dette er en diagnose som betinger at man driver med idrett - tvert imot kan man fint være sofagris og ha denne formen for astma. Da er det ingenting som tilsier at man ikke skal kunne sammenligne. Det som derimot er riktig og viktig, er å kjenne til sykdommen sin og vite om både begrensninger og muligheter. Så jeg er helt enig i at dersom TS ikke føler at hun har nok kunnskap om dette, så bør hun konsultere lege og få råd om hvordan trene med hennes form for astma. Du mangler grunnleggende astmakunnskaper, derfor forstår du ikke.....Anonymous poster hash: c8dbb...4fc
Erazor Skrevet 13. august 2014 #19 Skrevet 13. august 2014 (endret) Du mangler grunnleggende astmakunnskaper, derfor forstår du ikke.....Anonymous poster hash: c8dbb...4fc Vet ikke helt hva du baserer denne påstanden på. Jeg mener du trekker for mange slutninger uten å ha faste holdepunkter for å dem. Faktum er at vi ikke vet mer enn at TS har astma og er redd for å bli andpusten. TS kan være godt utredet og medisinert, men likevel synes det er et ork å gå ut med søppelet på grunn av den inaktive livsstilen og det mest sannsynlig suboptimale kostholdet. Endret 13. august 2014 av Erazor
Gjest Coolaid Skrevet 13. august 2014 #20 Skrevet 13. august 2014 (endret) Det er helt greit at man har astma og mener at man vet alt. Men det gjør man nødvendigvis ikke. Det er heller ikke sikkert at vedkommende har erfaring eller kunnskap om det å endre helseadferd. Å ha en diagnose, som feks astma er selvfølgelig en påkjenning men ingen unnskyldning for å være i dårlig fysisk form. Alle kan bedre egen fysisk form. Ts velger dette. Ts skriver ingenting annet enn at han/hun har astma og er i dårlig fysisk form. Hvor "astmalegen" som belærer alle her inne får info om ts sin helsetilstand er det ingen som vet, og dermed oppfatter ihvertfall jeg vedkommende som useriøs når man dikter opp opplysninger. Ts spør etter råd og tips på et diskusjonsforum. Hadde ts hatt en uavklart helsetilstand som ikke egnet seg til å ta imot velmenende inspirasjon fra oss her inne, så hadde ts forstått at dette selv, eller gitt flere opplysninger i sitt innlegg. Vet ikke helt hva du baserer denne påstanden på. Jeg mener du trekker for mange slutninger uten å ha faste holdepunkter for å dem. Faktum er at vi ikke vet mer enn at TS har astma og er redd for å bli andpusten. TS kan være godt utredet og medisinert, men likevel synes det er et ork å gå ut med søppelet fordi den inaktive livsstilen og mest sannsynlig suboptimale kosthold. Syns Erazor kommenterer det greiest her. Endret 13. august 2014 av Coolaid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå