Marcia Skrevet 12. august 2014 #1 Skrevet 12. august 2014 Datteren min begynner i første klasse til uka. Jeg har egentlig ikke tenkt så mye på det siden det har vært mye annet å ordne i det siste, så jeg hadde ikke lagt andre planer for dagen enn å være med henne til skolen og ta noen bilder med eget kamera. Men så sier moren min at da jeg begynte på skolen, hadde vi både vært hos fotograf og hatt en liten markering med kaffe og kaker hjemme hos oss. Denne skulle egentlig ha vært på kafe, men alt var opptatt pga lignende selskaper. Moren min er vanligvis ikke en som ordner selskaper i tide og utide, så jeg antar at siden hun gjorde det så var det fordi det var noe som var "forventet" å gjøre. Er det fortsatt slik at man gjør litt ekstra ut av denne dagen? Og i så fall hva?
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #2 Skrevet 12. august 2014 Tror ikke det er vanlig å lage en kjempemarkering med fotograf og alt mulig, altså! Sønnen min begynte i første klasse i fjor, og til skolestart fikk han helt nye klær og sko (han syntes selv det var veldig stas, så han valgte ut nye underbukser og alt:) ). I tillegg fikk han helt ny sekk og nytt skoleutstyr (penal med blyanter/fargestifter, matboks, drikkeflaske). Vi gjorde ikke noe utenom det vanlige, med unntak av at sønnen min fikk velge hva enn han ville ha til middag den første dagen (som ble pannekaker). Anonymous poster hash: 2872c...7e1 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #3 Skrevet 12. august 2014 Nå har vår akkurat begynt i bhg, men vi feiret med kake og besøk på ettermiddagen. Synes det er stas å markere viktige ting jeg da, men tror ikke det er noe flesteparten gjør. Anonymous poster hash: e9101...b71
Mortifera Skrevet 12. august 2014 #4 Skrevet 12. august 2014 I min familie har vi alltid gått ut for å spise på første skoledag, kjempe koslig! 1
Arkana Skrevet 12. august 2014 #5 Skrevet 12. august 2014 Eldstemann begynner på skole neste uke. Vi skal ta ham med på café etterpå (uten søsken, ren kvalitetstid med begge foreldre), og så får han velge middag og vi baker kake. Fotograf synes jeg høres unødvendig ut all den tid det er skolefotograf hvert år, og egne bilder fra første dag utover de man tar selv ser jeg ikke poenget med. 1
Hedda-78 Skrevet 12. august 2014 #6 Skrevet 12. august 2014 Vi har ikke tenkt å feire på noen måte. Han har fått nye klær (noe han syntes var totalt uinteressant!), og selvfølgelig sekk og pennal og alt det der. Tar bilder med eget kamera. Gutten blir vel nok sliten av mange nye inntrykk og følelser, om vi ikke skal dra ham med på restaurant og styr i tillegg. Tipper han helst bare vil hjem og leke etterpå. Hadde tenkt å kjøpe klokke til ham i skolestart-gave, men har rett og slett ikke rukket det. Han har bursdag like etter skolestart, så han kan få klokke i bursdagsgave i stedet.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #7 Skrevet 12. august 2014 Vi har pleid å markere siste skoledag hvert år. Da drar vi ut med ungene og spiser der de har lyst, og feirer at de har "greid" enda et år. Ikke noe i starten, da skjer det så utrolig mye annet uansett. Anonymous poster hash: 46a24...a75
Viljaa Skrevet 12. august 2014 #8 Skrevet 12. august 2014 Vi har alltid hatt den tradisjonen om å dra ut og spise (barna får velge sted) med andre foreldre + barn i samme klasse. Vet ikke hvor vanlig det er, men jeg synes i alle fall at det er en hyggelig tradisjon. 1
Gjest Magdalene Skrevet 12. august 2014 #9 Skrevet 12. august 2014 (endret) Selvfølgelig skal en så stor begivenhet markeres! Enten ut og spise med oss og besteforeldre, ellers så tar vi middagen og kake her hjemme med hele gjengen. Endret 12. august 2014 av Magdalene
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #10 Skrevet 12. august 2014 Nå er det fremdeles ett år igjen til min begynner på skolen, men jeg kommer sannsynligvis til å lage en ordentlig kake og invitere til en ordentlig feiring hjemme. Anonymous poster hash: 9d875...695
Leanne Skrevet 12. august 2014 #11 Skrevet 12. august 2014 Vi lagde kake da datteren vår startet i første klasse. Har ingen familie i nærheten så vi spiste den hjemme etter middagen. Noen dager før hun skulle begynne i 2.klasse spurte hun hvilken kake jeg skulle lage til skolestart. Etter en liten samtale ble vi enige om at også den skolestarten måtte markeres, for hun hadde aldri gått i 2. Klasse før Så vi spiser kake hvert år Er en koselig start på skoleåret da 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #12 Skrevet 12. august 2014 Er dette vanlig altså? Har jeg aldri hørt om, verken blant venner eller familie'. Jeg fikk "shopping-tur" før skolestart, ny sekk, pennal, klær osv, og skikkelig klokke som ekstra gave. Men utover det hadde vi ingen feiring eller markering. Anonymous poster hash: 1db04...b0e 8
Celtic Heart Skrevet 13. august 2014 #13 Skrevet 13. august 2014 Vi har aldri markert skolestart på annen måte enn at de får nye klær til skolestart hvert år. Det er i alle fall ikke vanlig her jeg bor. Ønsker du derimot å markere skolestart er det heller ikke noe rart med det. 1
Marcia Skrevet 13. august 2014 Forfatter #14 Skrevet 13. august 2014 Tusen takk for alle svarene! Ser at folk har litt ulike meninger og vaner, men det virker som om de fleste har en form for nøktern markering. Da tror jeg at vi går for å la henne velge middagen, samt fikser en kake til dessert. Ny kjole har vi allerede planlagt at hun skal få.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #15 Skrevet 13. august 2014 Første dag i 1. klasse har alle ungene våre fått nye klær og nytt skoleutstyr. Før vi har gått bortover til skolen har alle de blitt fotografert (av meg) hjemme i hagen med skoleantrekk og ransel på ryggen. Etter skoledagen har vi feiret begivenheten på en eller annen måte. Da sistemann begynte i 1. klasse inviterte bestemor oss hjem til seg rett eller skolen for å feire begivenheten hjemme hos dem. Også bestemor tok bilder. Den såkalte feiringen er veldig enkel, for eksempel med litt is, en liten kake og brus/kaffe. Og så prater vi for eksempel om hvordan dagen har vært, alle inntrykk og hva skoleeleven forventer om tiden framover. Anonymous poster hash: bc58e...9c0
Mafalda Skrevet 13. august 2014 #16 Skrevet 13. august 2014 Som flere nevner: første skoledag er en "småstor" dag, med splitter nye klær, sekk og pennal. Guttene har gjerne hatt på seg dressjakke, og jentene kjole og fin hårsveis, og vi har tatt drøssevis av bilder både hjemme og på skolen. Vi har ikke hatt noen stor markering, men det har vært sånn at skolestarteren kunne få velge hva vi skulle spise, evt hvor. Prøvde hardt å argumentere for restaurant med eldstejenta, men hun ville helst lage arme riddere hjemme på kjøkkenet Nå i år har jeg en som hardnakket vil ha pølser til middag, og deretter bake sjokoladekake på egenhånd. Og skolestarteren er sjefen, så da blir det sånn
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #17 Skrevet 13. august 2014 De tar jo 1. klasse bilde, så fotograf er kanskje ikke så mye vits?! Da jeg var liten pleide vi dra til byen med tanta våres før skolestart å kjøpe ett sett nye klær, og skolesaker vi trengte. Så gikk vi alltid på cafe etterpå og koste oss. Men det var tradisjon hvert år, ikke bare første året. Husker det var veldig stas og koselig hvertfall (Tror forresten ikke det er forventet nei)Anonymous poster hash: 7113c...061
Marcia Skrevet 13. august 2014 Forfatter #18 Skrevet 13. august 2014 Tusen takk for svarene til dere andre også! Dere har gitt meg gode ideer til hvordan dagen skal markeres :-) 1
Teriyaki Skrevet 13. august 2014 #19 Skrevet 13. august 2014 Nå har ikke jeg skolebarn enda, men da jeg begynte på skolen så markerte vi det vel ikke, men det å dra til byen for å få sekk, skolesaker og klær til første skoledag var nok markering i seg selv. Husker det veldig godt. Når vår begynner på skolen om tre år, så blir vi sikkert å dra ut og spise eller noe sånt.
Gjest Coolaid Skrevet 13. august 2014 #20 Skrevet 13. august 2014 Det eneste som bør feires er alle foreldrene som får et bedre liv når trollungene kommer seg på skolen i stedet for å bli rekende hjemme. Det kvalifiserer både til fest og kake. Neida... har ikke hørt om det du beskriver ts. Dette var ikke vanlig hos oss, ei heller hos alle som vi kjenner som har hatt eller har 1 klassinger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå