AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #1 Skrevet 12. august 2014 Jeg går en travel høst i møte der turnusarbeid skal kombineres med deltidsstudier, og økonomien også kan bli trang. Inspirert av Hellstrøm rydder opp hjemme tenkte jeg derfor å lage noen store middagsporsjoner som kan fryses ned porsjonsvis, så kan jeg ta opp de dagene jeg skal på seinvakt, sitter lenge på skolen e.l. Håper dermed å slippe impulskjøp på vei til jobb, i kantina på skolen eller nærmeste kafe, samt at det er sunnere mat enn Fjordland. Men jeg trenger tips til hva jeg kan lage! Så langt kom frem til chili con carne, lapskaus og lasagne, andre forslag eller erfaringer som kan være gode å ta med seg? Anonymous poster hash: d8610...066
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #2 Skrevet 12. august 2014 Alle former for hjemmelagde supper og gryteretter. Anonymous poster hash: 83473...0d8 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #3 Skrevet 12. august 2014 Hjemmelaget Pizza Griljerte laksefileter. (Lag f.eks vokede grønnsaker ved siden av, mens du tiner og varmer filetene) Ferdigstekt tacokjøtt (av karbonadedeil el.l) med tacomix i. (trenger kun salat ved siden av) Kjøttkaker/ kjøttboller i brun saus. Kjøtt i mørket. Anonymous poster hash: 51248...01c
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #4 Skrevet 12. august 2014 Jeg går en travel høst i møte der turnusarbeid skal kombineres med deltidsstudier, og økonomien også kan bli trang. Inspirert av Hellstrøm rydder opp hjemme tenkte jeg derfor å lage noen store middagsporsjoner som kan fryses ned porsjonsvis, så kan jeg ta opp de dagene jeg skal på seinvakt, sitter lenge på skolen e.l. Håper dermed å slippe impulskjøp på vei til jobb, i kantina på skolen eller nærmeste kafe, samt at det er sunnere mat enn Fjordland. Men jeg trenger tips til hva jeg kan lage! Så langt kom frem til chili con carne, lapskaus og lasagne, andre forslag eller erfaringer som kan være gode å ta med seg? Anonymous poster hash: d8610...066 Kjøp en mattermos så har du maten varm med deg på jobb Anonymous poster hash: 51248...01c
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #5 Skrevet 12. august 2014 Levergryte Gulasj med kylling, oksekjøtt eller annet kjøtt Ferdigstekte hamburgere/ cheeseburgere Helstekt kalkun, som du fryser ned i porsjoner som kan spises kald som ingrediens i salater og/ eller på brødet, eller varm i peppersaus og med grønnsaksblanding f.eks Anonymous poster hash: 51248...01c
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #6 Skrevet 12. august 2014 Omelett, mini-quiche, lunsj-muffins.. Anonymous poster hash: e79bf...2dd
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #7 Skrevet 12. august 2014 Tilleggsspørsmål: Skal maten varmes opp hjemme på kjøkkenet (slik at du har mulighet til å supplere med mer tilbehør), eller i mikro på jobb/lesesal? Anonymous poster hash: 83473...0d8
Susan Sto Helit Skrevet 12. august 2014 #8 Skrevet 12. august 2014 Pizzasnurrer er raskt og enkelt å dra opp av frysern og varme... Ellers er supper, gryteretter og den typen ting veldig greit å fryse. For hurtigere middager har jeg begynt å fryse ferdig kokt byggryn i porsjonspakninger. (Det er billig.) Dette puttes deretter i vann og kokes opp, og er klart som tilbehør istedenfor potet eller ris. Men da må jo kjøtt/fisk stekes/kokes/grilles ved siden av. Men det gjør at jeg kan lage middag på 5-10min. Og det orker jeg oftest å vente på.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #9 Skrevet 12. august 2014 En ting som alltid er greit å ha i porsjoner er ferdig stekt karbonadedeig (evt kjøttdeig) stekt sammen med hakket løk og evt hvitløk og krydder. Frys ned i porsjoner og du har kjappe og ganske varierte middager. Tiner veldig fort og kan fort smuldres opp selv før den er helt tint (en liten runde i micro er nok). Hiv det oppi varm spaghettisaus og la det putre noen minutter, stek opp sammen med ris/pasta/potet/grønnsaks-rester i panne, bruk i wraps, på pizza, ostesmørbrød osv. Ellers er det greit å ha lasagne i porsjoner, samt gryteretter. Anonymous poster hash: c7ca6...602
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #10 Skrevet 12. august 2014 Tusen takk for masse gode tips! Tilleggsspørsmål: Skal maten varmes opp hjemme på kjøkkenet (slik at du har mulighet til å supplere med mer tilbehør), eller i mikro på jobb/lesesal? Anonymous poster hash: 83473...0d8 Det meste av maten skal jeg har med meg for å varme opp, men noe blir nok tilberedt hjemme. Har tilgang til stekeovn i tillegg til micro på jobb, så tilbehør er til en viss grad mulig å ta med. Salat o.l. kan jeg lage hjemme og ta med. Anonymous poster hash: d8610...066
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #11 Skrevet 12. august 2014 Pølsegrateng Grillpøler eller kjøttpølser som du skjærer i skiver. Kok oppskjært blomkål, brokkoli og gulrøtter. Skjær opp løk/purreløk og paprika. Kok makaroni men et par min for lite (langkokte for gratenger). Bland alt i en/flere store former. Ha i fløte så du dekker alt, noen pakker, og rør i to egg i hver form. Salt og pepper. Og strø ost på. Stek på 225 g i ovnen til fløten har stivnet. Del opp og frys. Spis med brød rundstykker til.Anonymous poster hash: 71f47...78c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå