AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #1 Skrevet 12. august 2014 Jeg har bekjente i 40-årene som skylder mer penger på huset i dag enn det kostet å bygge det for 20 år siden, likevel kjøper de seg hytte ved havet, bytter bil (NY) annenhvert år og har minst 4 utenlandsturer i året (en med barn, svigerbarn og barnebarn). Ser stadig vekk at det er nye innkjøp i form av sykler, kajakk, treningsutstyr og annet dilldall. Her snakker vi en familie hvor mor er 80% barnehagetante og far har en vanlig håndverkerjobb. De har ikke arvet penger heller. Jeg tjener 700 000,- i året og kjører en gammel haug av en Toyota, sparer riktignok et par hundre tusen i året samt betaler på egen bolig, men jeg føler ikke jeg kan slå rundt meg med penger på den måten! Dere som bruker penger i slik stil, hvordan tør dere? Anonymous poster hash: e9aaa...67c
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #2 Skrevet 12. august 2014 Dem bryr seg ikke om fremtiden. Og dem bryr seg ikke hva etterkommede vil få. Anonymous poster hash: cdbc6...ed7 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #3 Skrevet 12. august 2014 Jeg har bekjente i 40-årene som skylder mer penger på huset i dag enn det kostet å bygge det for 20 år siden, likevel kjøper de seg hytte ved havet, bytter bil (NY) annenhvert år og har minst 4 utenlandsturer i året (en med barn, svigerbarn og barnebarn). Ser stadig vekk at det er nye innkjøp i form av sykler, kajakk, treningsutstyr og annet dilldall. Her snakker vi en familie hvor mor er 80% barnehagetante og far har en vanlig håndverkerjobb. De har ikke arvet penger heller. Jeg tjener 700 000,- i året og kjører en gammel haug av en Toyota, sparer riktignok et par hundre tusen i året samt betaler på egen bolig, men jeg føler ikke jeg kan slå rundt meg med penger på den måten! Dere som bruker penger i slik stil, hvordan tør dere?Anonymous poster hash: e9aaa...67c Det handler mye om "keeping up appearances". De må henge med på hva naboen og alle andre gjør. Hvis naboen har fin bil og reiser mye, da påvirker det svake sjeler til å tro at deres eget liv er fattig. Da har man det gående. Det er faktisk ikke så mange år siden det var uvanlig med designervesker blant vanlige folk, men bloggere og it-jenter påvirker påvirkelige jenter, som så påvirker mer vanlige oppegående jenter.. And so on....Anonymous poster hash: 52dab...3b3 3
BlendaSensitive Skrevet 12. august 2014 #4 Skrevet 12. august 2014 - håndverkere kan tjene ganske mye. - lån på huset? (amortering) - andre lån De er to, du er en. Og av dine penger sparer du 200 000= 500 000 til eget forbruk/leve. Ikke så uvanlig at par tjener mer enn dette per år! Men er det noe som er din sak, sånn egentlig? Kanskje vunnet i lotto, arvet, men ikke vil fortelle deg? 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #5 Skrevet 12. august 2014 Tipper han jobber mye svart som finansierer daglig forbruk, da kan vanlig lønn gå til å spare til store ting som hytte etcAnonymous poster hash: 74c9c...4d0 6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #6 Skrevet 12. august 2014 De prøver vel å få innpass i luksusfellen. Anonymous poster hash: 324ce...fb4 1
Pengebingen Skrevet 12. august 2014 #7 Skrevet 12. august 2014 Hehe, det spiller kanskje ikke så stor rolle hvorfor, men spør du meg hvem som har størst formue om 20 år fra nå så holder jeg en knapp på deg Det koster å drifte den livsstilen der. Så kanskje må de jobbe til de er 70, mens du kan jobber sommer i Norge og flyte rundt på en madrass i tropene hele vinteren fra du er 50 Men, det må jo være deres valg å prioritere biler, hytte og klær. 3
Ella1 Skrevet 12. august 2014 #8 Skrevet 12. august 2014 Det sies at; Mennesker som kjører nye biler har noe å skjule. Tror det stemmer i mange tilfeller i dag. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #9 Skrevet 12. august 2014 Det sies at; Mennesker som kjører nye biler har noe å skjule. Tror det stemmer i mange tilfeller i dag. Hvem sier det? Dummeste jeg har hørt. Og det sier vel mer om prisene på biler i Norge enn alt annet. Anonymous poster hash: d4d37...0bc 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #10 Skrevet 12. august 2014 Arv? Håndverker - svart arbeid?Anonymous poster hash: 003b2...c2d
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #11 Skrevet 12. august 2014 Jeg har bekjente i 40-årene som skylder mer penger på huset i dag enn det kostet å bygge det for 20 år siden, likevel kjøper de seg hytte ved havet, bytter bil (NY) annenhvert år og har minst 4 utenlandsturer i året (en med barn, svigerbarn og barnebarn). Ser stadig vekk at det er nye innkjøp i form av sykler, kajakk, treningsutstyr og annet dilldall. Her snakker vi en familie hvor mor er 80% barnehagetante og far har en vanlig håndverkerjobb. De har ikke arvet penger heller. Jeg tjener 700 000,- i året og kjører en gammel haug av en Toyota, sparer riktignok et par hundre tusen i året samt betaler på egen bolig, men jeg føler ikke jeg kan slå rundt meg med penger på den måten! Dere som bruker penger i slik stil, hvordan tør dere?Anonymous poster hash: e9aaa...67c Du sparer mens de prioriterer et aktivt liv. Ikke alle har behov for masse penger på bok vet du.Anonymous poster hash: 2ca73...35a 4
Haribo24 Skrevet 12. august 2014 #12 Skrevet 12. august 2014 Litt dumt å ikke spare så mye penger ja. Men synes det er så tåpelig med folk som gjør sport i å spare penger slik at det går ut over livskvaliteten. Kjenner mange som aldri spiser ute, aldri reiser og aldri unner seg noe ekstra i hverdagen. For meg høres det ut som et trist liv 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #13 Skrevet 12. august 2014 De lever for dagen. Noe som blir kjempekjipt dersom en av dem blir kronisk syk, med uførhet som resultat, en av dem går bort eller de skiller seg. Anonymous poster hash: cff46...6fd 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #14 Skrevet 12. august 2014 Hvordan vet du at de har så mye gjeld, og at de ikke sparer? Jeg for min del kunne iallefall funnet på de utroligste historier for å bli tilfredsstille en nysgjerrigper, så ned mindre du har sett alt av ligningspapirer vet du egentlig nada niks. Men du fikk jo iallefall sjansen til å skryte litt av deg selv, det er jo alltids noe!Anonymous poster hash: f5271...203
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #15 Skrevet 12. august 2014 Til trådstarter : Hørt utrykket " å spare seg til fant "? Husker en mann som gikk rundt i gamle klær og så heller uflidd ut. Gikk å lette etter tomflasker og fikk å spiste på steder med gratis mat som var tiltenkt uteliggere og andre som virkelig levde fra hånd til munn.Når han døde viste det seg at han var mangemillionær.... Anonymous poster hash: e4f14...740
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #16 Skrevet 12. august 2014 Tror sparing kan bli en besettelse og bli sykelig. Vel å bra å spare, men noen drar det for langt. Det går ut over samliv og livskvalitet. Mange gniere blir veldig ensom ettersom årene går. Mon tro om det har med gjerrighet å gjøre? Har også hørt at folk som er gjerrige på penger ( sparsommelige i egne øyne, da ) også er gjerrige ( sparsommelige) i forhold til følelser og omtanke for andre. Jeg tror absolutt det ligger noe i det. Gjerrige eller sparsommelige mennesker er ofte ikke så veldig givende å være sammen med. Det handler ikke så mye om å bruke mye penger eller være spandabel f.eks, men selve holdningen og som regel er de grå og kjedelige mennesker, nesten som de er redd for at det koster penger å by litt på seg selv. Anonymous poster hash: e4f14...740 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #17 Skrevet 12. august 2014 Jeg har bekjente i 40-årene som skylder mer penger på huset i dag enn det kostet å bygge det for 20 år siden, likevel kjøper de seg hytte ved havet, bytter bil (NY) annenhvert år og har minst 4 utenlandsturer i året (en med barn, svigerbarn og barnebarn). Ser stadig vekk at det er nye innkjøp i form av sykler, kajakk, treningsutstyr og annet dilldall. Her snakker vi en familie hvor mor er 80% barnehagetante og far har en vanlig håndverkerjobb. De har ikke arvet penger heller. Jeg tjener 700 000,- i året og kjører en gammel haug av en Toyota, sparer riktignok et par hundre tusen i året samt betaler på egen bolig, men jeg føler ikke jeg kan slå rundt meg med penger på den måten! Dere som bruker penger i slik stil, hvordan tør dere? Anonymous poster hash: e9aaa...67c Hvorfor? Fordi her i Norge blir du belønnet hvis du lever av lånte penger. Da betaler staten 27% (frem til nå 28%) av låneutgiftene dine, og prisstigningen tar seg av resten. Tilsvarende straffes du hvis du sparer for mye. Da stjeler det offentlige 1% av sparepengene dine (inntil nå 1,1%), i tillegg til at de tar 27% (28%) av avkastningen. Da sitter du sitter gjerne igjen med negativ avkastning, iallefall hvis du må ha penger på høyrentekonto, eller hvis du har investert i noe som ikke ga høy nok avkastning. Det er slik skattesystemet i Norge fungerer. Anonymous poster hash: 97772...f0a 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #18 Skrevet 12. august 2014 Til trådstarter : Hørt utrykket " å spare seg til fant "? Husker en mann som gikk rundt i gamle klær og så heller uflidd ut. Gikk å lette etter tomflasker og fikk å spiste på steder med gratis mat som var tiltenkt uteliggere og andre som virkelig levde fra hånd til munn.Når han døde viste det seg at han var mangemillionær.... Anonymous poster hash: e4f14...740 Nå finnes det en mellomting... Jeg vet ikke om noe annet land (kanskje Amerika?) enn Norge hvor det er viktig å ha en "fin" bil. Selv om du bor i gokk, lever på trygd og går i treningsdress fra Adidas skal du ha en fin bil. Patetisk! Anonymous poster hash: ffe6f...74b 2
Jolene Skrevet 12. august 2014 #19 Skrevet 12. august 2014 Det jeg lurer på, er hvorfor TS henger seg opp i det. Dersom de ønsker å leve livet sitt på den måten, hvorfor angår det deg TS?
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #20 Skrevet 12. august 2014 Til trådstarter : Hørt utrykket " å spare seg til fant "? Husker en mann som gikk rundt i gamle klær og så heller uflidd ut. Gikk å lette etter tomflasker og fikk å spiste på steder med gratis mat som var tiltenkt uteliggere og andre som virkelig levde fra hånd til munn.Når han døde viste det seg at han var mangemillionær.... Anonymous poster hash: e4f14...740 Det er ikke det "å spare seg til fant" betyr da...Anonymous poster hash: 2ca73...35a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå