Gå til innhold

Hvor ofte og hvor mye per gang fikk deres nyfødt mme?

Tanuki

Anbefalte innlegg

Har en nyfødt gutt på 6 dager, og for en dag siden ble vi utskrevet fra sykehuset. På sykehuset var det egne pleiere som tok seg av det meste med babyen, mens jeg fikk behandling. Problemet er at jeg har hittil ikke fått til ammingen, skal kjøpe pumpe i dag, så hittil har junior bare fått mme.

Men han spiser så lite per gang, på sykehuset fikk vi beskjed om å gi ham 60ml hver andre time, men han drikker som regel bare 30ml per gang, og vil ha mat igjen etter en time, så jeg gjør omtrent ikke noe annet enn å mate ham. Var det sånn for noen andre her også? Hvor lenge evt holdt det på slik? Han gråter ikke mye, sover for det meste, men drikker altså lite, men ofte.
Er dette normalt? :/
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er i hvert fall normalt om de ammes. Magesekken er så bitteliten at det er ikke plass til mer. Hadde nettopp besøk av min nyfødte nevø. Han drakk 25 ml mme så var han helt utslått etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 8 dager sa pleiren at barnet drakk maks 70-80 per gang,

Vi ga henne ca 60 ml hver gang

Anonymous poster hash: 6ccdd...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall normalt om de ammes. Magesekken er så bitteliten at det er ikke plass til mer. Hadde nettopp besøk av min nyfødte nevø. Han drakk 25 ml mme så var han helt utslått etterpå.

Vet du hvor ofte de gav ham mme? Bare etter behov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår var ganske storspist ifht endel andre jeg kjenner til, så han kunne spise mer og annenhver time(så etterhvert tredje/fjerde osv), men det er ikke forskjell alltid på mme/mm- spesielt hos nyfødte.

Vei ham hyppig på helsestasjonen, og følg med på allmenntilstand(hadde han eks gulsott?).

Magesekken har liten plass i starten.

Om han etterhvert kun skal ha mme og fortsatt spiser veldig ofte anbefaler jeg å bytte merke. Hipp er for endel visstnok mindre mettende, men jeg antar dere gir Nan(mange begynner på det på sykehuset).

Viser han tegn til magevondt/luft kan og merkebytte være løsningen. Vi måtte gjennom alle merker ;)

Men ja, ved 1 uke er det normalt med hyppig mating.

Jeg kjenner et tvillingpar som aldri spiste noe særlige mengder selv når de var fylt året, og de er like friske og raske som min som spiste langt mer.

Anbefaler dere mam sine antikolikkflasker(de steriliseres i mikro, veldig enkelt) om han aksepterer dem.

Jeg regner med du har hatt ham til brystet før hvert måltid(siden du fortsatt skal forsøke øke produksjonen?) og kanskje han får litt melk derfra uten at du merker særlige mengder?

Anonymous poster hash: 2a7dd...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du hvor ofte de gav ham mme? Bare etter behov?

Når han er sulten. Noen ganger går det en halvtime/time, andre ganger går det tre timer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som barnelege på sykkehus (neonatolog).

Mengde MME for friske barn beregnes ut i fra følgende formler.

1-14 dager gammel baby skal få døgnemengde beregnet slik: alder i dager gange 70.

For eksempel, barnet er 4 dager og da skal det gis 4x70=280 ml MME om dagen. Jeg anbefaler å finne rutiner og gi friske barn mat hver tredje time. Da skal dette barnet få MME kl.6, kl.9, kl.12, kl.15, kl. 18 og to ganger om natta. Da fordeles disse 280 ml MME på 7 måltider, som gir 40 ml om gangen for dette barnet.

15 dager til 2 mnd gammel baby skal få 1/5 del av vekta si i ml om dagen. Husk å fordele på antall måltider.

3-4 mnd gammel baby skal få 1/6 del av vekta si om dagen fordelt på alle måltider.

4-6 mnd gammel baby skal få 1/7 del av vekta si om dagen fordelt på alle måltider.

7-9 mnd gammel baby skal få 1/8 del av vekta si om dagen fordelt på alle måltider.

For eksempel, barnet er 3 mnd og veier 5,5 kg. 1/6 del av vekta skal gi 915 ml MME om dagen.

Anonymous poster hash: 975e6...2a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Ikke mat etter klokken, men gi når baby er sulten. Er han forbøyd med 30ml, ja så er han det. Vil han ha mer, så gi mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga mat etter klokken. Hver tredje time. Jente begynte å sove for natta kl. 19 helt fra vi kom hjem fra sykehus. Det var fort en tydelig rutine på når hun skulle sove, leke, spise osv. Det var praktisk med planlegging av turer og når pappa kunne være med henne hjemme og jeg dro til butikken selv om jeg fullammet.

Vet at barn er forskjellig men innføring av faste tidspunkter på måltider ga oss fri kvelder og vi fikk rutiner helt fra starten. Kan anbefale andre.

Endret av Melodiana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Jeg ga mat etter klokken. Hver tredje time. Jente begynte å sove for natta kl. 19 helt fra vi kom hjem fra sykehus. Det var fort en tydelig rutine på når hun skulle sove, leke, spise osv. Det var praktisk med planlegging av turer og når pappa kunne være med henne hjemme og jeg dro til butikken selv om jeg fullammet.

Vet at barn er forskjellig men innføring av faste tidspunkter på måltider ga oss fri kvelder og legge rutiner helt fra starten. Kan anbefale andre.

Jeg ga mat når ungene var sultne. Begge sov rundt helt fra starten av.

Kanskje det er bittelitt tilfeldig?

Jeg har aldri forstått higet etter å komme inn i rutiner når det kommer til små babyer. Det behovet kommer fort nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som barnelege på sykkehus (neonatolog).

Mengde MME for friske barn beregnes ut i fra følgende formler.

1-14 dager gammel baby skal få døgnemengde beregnet slik: alder i dager gange 70.

For eksempel, barnet er 4 dager og da skal det gis 4x70=280 ml MME om dagen. Jeg anbefaler å finne rutiner og gi friske barn mat hver tredje time. Da skal dette barnet få MME kl.6, kl.9, kl.12, kl.15, kl. 18 og to ganger om natta. Da fordeles disse 280 ml MME på 7 måltider, som gir 40 ml om gangen for dette barnet.

15 dager til 2 mnd gammel baby skal få 1/5 del av vekta si i ml om dagen. Husk å fordele på antall måltider.

3-4 mnd gammel baby skal få 1/6 del av vekta si om dagen fordelt på alle måltider.

4-6 mnd gammel baby skal få 1/7 del av vekta si om dagen fordelt på alle måltider.

7-9 mnd gammel baby skal få 1/8 del av vekta si om dagen fordelt på alle måltider.

For eksempel, barnet er 3 mnd og veier 5,5 kg. 1/6 del av vekta skal gi 915 ml MME om dagen.

Anonymous poster hash: 975e6...2a2

Jeg synes det er viktig at du legger til dette som VEILEDENDE. Vår baby spiste alltid over anbefalt(ikke dramatisk, men som om han var 1 måned eldre ca) fra han var noen uker gammel - og han lå alltidmidt på treet vektmessig og fulgte kurven sin perfekt.

Hadde vi bare gitt nøyaktig som anbefalt ville han gått ned i vekt. Dessuten er det også anbefalt at også MMEbabyer skal selvregulere(man har gått bort fra 1litersregelen).

Så dette er altså veiledende, og derfor er det også OK at TS sin baby følger en litt annen mengde sålenge h*n øker normalt i vekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet at barn er forskjellig men innføring av faste tidspunkter på måltider ga oss fri kvelder og legge rutiner helt fra starten. Kan anbefale andre.

Min ble sulten etter en time, da ga jeg mat. Det er jo mishandling å la et sultent barn vente i to timer på mat. Det er også utenfor alle anbefalinger. For noen barn fungerer det med mat hver tredje time, for andre ikke. Man skal ikke påtvinge nyfødte sånne rutiner, men prøve å tilrettelegge for det. Flott for deg at det fungerte for dere. Jeg sier ikke at det er feil å prøve, men la nå ikke barnet gå sultent om det vil ha mat etter en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare i tilfelle du mente noe annet og noen misforstår deg så ville jeg legge til at det ikke eksisterer "frikvelder" med spedbarn i hus, spesielt ikke de første 6 uker.

De skal ha hyppigere måltider fremfor sjeldne(pga fordøyelsen) og skal ha mat døgnet rundt. Dersom enkelte babyer sover endel timer i strekk trenger de ikke vekkes for mat sålenge de går fint opp i vekt, men de skal ikke gå uten mat fra 19-06/07 som er vanlig sovetidspunkt for mange eldre babyer.

Ikke alle babyer sier ifra om sult og trenger dermed vekkes/følge klokkeslett(altså maks hver 4. time etterhvert, gjerne og hver 3.,) andre sier ifra før.

Det gir ikke gode rutiner å ignorere barns behov for sult/nærhet/kontakt osv- selv om jeg ikke tror det var hva du mente.

Poenget er at det kan misforstås av de som er lite erfarne og usikre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare i tilfelle du mente noe annet og noen misforstår deg så ville jeg legge til at det ikke eksisterer "frikvelder" med spedbarn i hus, spesielt ikke de første 6 uker.

Med "fri" kvelder mente jeg at jeg og mannen hadde tid for oss to. Vi kunne gjøre husarbeid, lage og spise middag (aldri noe frosen eller ferdigmat), se på en film osv. Barnet i huset begynte ikke å styrre hverdagen vår.

Vi har merket at barnet som skrikker om 30 min eller 1 time etter amming søker oppmerksomhet, nærhet, kos, ren bleie osv, ikke nødvendigvis mat. Magen må få "hville" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...