Gå til innhold

Kyssesyken og inntak av alkohol

Anbefalte innlegg

Gjest Jørgen
Skrevet

Vil bare legge til at øegen min fortalte meg at jeg skulle vente med alkohol til leververdiene er normale, men at trening kunne jeg begynne med etter noen uker, så tren så mye du vil, men hold deg unna alkoholen etter som denne kan gjøre at du ødelegger leveren og ikke kan drikke resten av ditt liv, her gjelder det å tenke langsiktig. Det er faktisk en grunn til at lege sier at du ikke skal drikke, men i de fleste tilfeller kan man drikke før det har gått 6 mnd, bare dra til fastlegen din og be h*n ta ne test på deg for å sjekke leververdiene dine, hvis legen din sier at leververdiene er bra kan du begynne å drikke igjen, men det er ikke noe poeng å ta denne testen før det hvertfall har gått 1-2 mdn :)

Jeg snakker av erfaring samt at min far er lege :)

Skrevet

Hei, jeg er en gutt på 16 år som har nettopp fått konstatert at jeg har kysse syken etter resultat fra blodprøver på sykehuset. Jeg fikk beskjed fra legen at jeg skulle holde meg unna alkohol i 6 måneder, han sa noe om at det kunne skade leveren? Hvor seriøst er dette, skal jeg følge legens råd eller drite i det? Jeg har lest litt rundt på internett og noen ser ikke ut å ta det så alvorlig med inntak av alkohol etter at kysse syken er over(altså, etter du har vært på sykehuset og tatt en siste test igjen). Jeg lurer på om det er noen av dere der ute som har hatt kysse syken og har eventuelt drukket i løpet av denne perioden.

MVH

Finn

Jeg må si at du er idiotisk hvis du "driter i" rådet fra legen. Det kan være dødelig. Sånn, helt på ordentlig. Du kan gå på fest, og så kan du dø. Fordi kyssesyken kan variere så veldig i lengde og styrke, at du vet ikke når den er over, og du vet ikke hvor ille leveren din er, hvis ikke legen din har sagt noe om akkuratt dét. Men det virker det jo som han har, siden han har rådet deg til å holde deg unna i et halvt år. Når jeg selv hadde kyssesyken hadde jeg et svært svakt tilfelle, og ingen problem med leveren i det hele tatt. En venninne av meg lå på sykhuset i 3 uker med sin kyssesyke, fordi hennes lever var svært syk av kyssesyken. Så vel, drikk du, "drit i" legen, men vær forberedt på at det kan være det siste du gjør :)

Sånn ellers er alkohol i Norge lovlig over 18 år....

Skrevet (endret)

Edit: Glem det, her får man igjen for å glemme å sjekke datoen på førsteinnlegget.

Endret av Pixie Plaid
  • 1 måned senere...
Gjest syk gut
Skrevet

jeg har hatt den i 5 uker nå og jeg har fått besjed om at jeg kan begynne å trene og så jeg er helt frisk har ikke vond noen plass trener minst 2 timer hverdag og jeg var skikelig syk i begunnelsen jeg hva på sykehuset og var hjemme fra skolen i 2 uker og jeg gikk på¨skolen mesns jeg var syk siden de bare trodde de var influensa og jeg forsatte å trene mens jeg var syk og bare ble værre. så vent med å drikk til legen sier du er helt frisk :D

Gjest heeey
Skrevet

har hostet og hvert syk i 5-6 uker.. ikke drekki mye men lurer på om det kan være kyssesyken .. vurderer å sjekke meg, men noen gode råd og meninger først ?

• 3 måneder senere...
Skrevet

Haaaaai!!!!

Nåken som vett om d e farlig å drikka 6-7 rusbrus når du har kyssesjuko?! Eg fekk påvist d får litt øve 1 mnd si, og føle meg HEILT FRISK nå........

Skrevet

Haaaaai!!!!

Nåken som vett om d e farlig å drikka 6-7 rusbrus når du har kyssesjuko?! Eg fekk påvist d får litt øve 1 mnd si, og føle meg HEILT FRISK nå........

Dra til legen å sjekk om leververdiene dine er normale. IKKE drikk før de er OK. HEILT FRISK er du nok ikke etter bare 1mnd, hvordan vet du forresten det? Er du lege?

Hadde selv kyssesyka, drakk ikke på 5mnd. Glad jeg holdt meg unna, ville ikke gjøre vondt verre :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Man skal være forsiktig med trening også!!

HOld dere unna alkohol og trening så lenge som mulig!!!

• 7 måneder senere...
Gjest Bakken
Skrevet

Samme her, jeg drakk mer enn vanlig da jeg hadde kyssesyken siden det var russetid, selv om jeg hadde fått beskjed om å ikke innta alkohol fra legen. Tror dette er en av grunnene til at jeg fremdeles har kyssesyken (har hatt det i over et år allerede) og jeg tåler veldig lite for tiden! Anbefales å følge rådet til legen, ellers tar alt så mye lenger tid!

-18år gammel jente

Skrevet

Jeg hadde kyssesyke for 1 år siden... Jeg fikk beskjed om å ta det med ro og ikke drikke på 6 mnd. Jeg kunne ikke ta det med ro på det tidspunktet.

Fordi jeg ikke lyttet til det jeg fikk beskjed om ble jeg syk igjen...og er fortsatt syk. Ta det med ro og ikke drikk...kyssesyken kan gi lumske sykdommer etterpå.

God bedring:)

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei!

Jeg fikk påvist kyssesyken i desember i fjor (rundt den 10. des. hadde jeg halsbetennelse osv)

Nå er det altså litt over 6 mnd siden. (Legen min sa at jeg ikke skulle drikke før til sommeren, men hun sa aldri noe om nye tester).

Lurer på om jeg skal gå ut og drikke (har kjøpt meg 6 rusbrus), eller om jeg burde sjekke verdiene på leveren først?

• 1 måned senere...
Skrevet

heihei!

Jeg har kyssesyken nå, og de er ca 5 uker siden jeg merket det og ble dårlig. Men nå føler jeg meg helt frisk og fin, så jeg drakk litt alkohol nå nettopp. Er dette veldig farlig?

Gjest anonym
Skrevet

fikk påvist kyssesyken får ca 2 dager siden, å leveren min var helt fin. Bare milten som var litt forstørret. Lurer på om jeg kan drikke alkohol da, ettersom leveren var helt fin??

Gjest kariannewistle
Skrevet

Hei, jeg fikk åpvist kyssesyken for 6 uker siden, da hadde jeg nok hatt den i tre-fire uker allerede. Var vanvittig dårlig før jeg fant ut hva det var. Mine leverprøver er fine, men hvor farlig er det å ta seg en øl eler tre idag da? Den ene legen på sykehuset sa ..ta det med ro i noen ukers tid, den andre legen sa 6 måneder. Begge hadde samme leververdisvar,altså mine fine.

Hvem skal jeg da tro på? Hun legen som sa jeg burde holde meg unna i seks måneder, forøkte å sende med meg Paralgin Forte hjem som smertestilliende, så det virka ikke heeelt som om hun hadde peiling. Jeg måtte si ifra til henne om hvorfor jeg ikke skulle ha paracetal´molprodukter. Mens han andre, derimot, var litt mer "slækk" på det, kjenn på kroppen, sa han, men ta det med ro.

Jeg vil drikke ei lett flake hvitvin idag, hva skal jeg gjøre?

Skrevet

Det er ikke bra å innta alkohol så lenge du har kyssesyken. Plutselig kan leverprøvene snu pga alkoholen.

Mener jeg leste et sted at man kan begynne å trene og innta alkohol når man er smittefri, HVIS leverprøvene er normale, men aller helst ikke før 3-6 måneder etter.

• 4 måneder senere...
Annonse
Skrevet

Heisann!

Jeg har også fått påvist at jeg har hatt kyssesyken, men visste ikke om det da jeg hadde det. Da det var mellom seks og to måneder siden jeg hadde hatt kyssesyken(man kan ikke finne ut 100% sikkert når jeg hadde det), var jeg på en fest. jeg drakk fire små 0,33 bokser med smirnoff, fire cidere, og endel sprit. Jeg husker alt fra selve festen, men jeg husker ingenting fra da vi dro videre, og helt til vi kom til en annen fest. Der husker jeg også svært lite fra, og jeg spydde og spydde, og klarte ikke å slutte. Jeg tåler normalt mye mer enn det jeg drakk der, så jeg burde ikke spy, men lurer på om dette kanskje skyldes kyssesyken. Da jeg fikk påvist kyssesyken, fikk jeg beskjed om å ikke drikke på en stund, og det skal jeg holde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...